Rimligt ta med hagkompisen in alltid?

HafiMinella

Trådstartare
Min häst delar hage med en häst som blir nervös när jag tar ut min häst för att rida, sköta mm. Hon gnäggar och travar runt och är inte lugn förrän min häst kommer tillbaka igen. Den hästens ägare vill att jag alltid tar med hennes häst in i stallet när jag ska göra något med min, och även därinne ta av det yttersta täcket (de går på lösdrift och hon tycker hennes häst svettas i boxen med dubbla täcken). Och sedan ta ut båda igen såklart.

Tycker ni det är rimligt att kräva detta av sin hagkompis?

Sv: Rimligt ta med hagkompisen in alltid?

Jag hade möjligen kunnat sträcka mig till att ta in hästen förutsatt att de går att leda tillsammans så jag slipper gå 2 gånger. Men ska den stökas med täcke och sånt, nä där går gränsen!

Håller med, att behöva gå hela 2ggr till hagen :p är mer än vad jag gör själv med mina 2 hästar. Och täcken på/av gör jag inte heller när det vara handlar om 1h ridning.

Ena hästen här springer i hagen, brukar försöka rida nära hagen eller så att hon ser oss för att minska på stressen. Men jag brukar också ignorera henne och rida ut i skogen. Ja hon gnäggar och vandrar men hon lugnar ner sig ju oftare vi "försvinner".

När vi åker iväg så står hon dock i stallet, vill inte riskera att hon rymmer eller trasslar in sig i trådarna.

Har då bara dessa 2 i eget stall och inga andra hästar i närheten.

Är det bara era två hästar på gården?

Om så är fallet så ja, lite tycker jag att man kan hjälpas åt ifall ena hästen får problem att vistas i hagen och riskerar att skada sig om kompisen försvinner.
Täcken etc får hästen ha på sig.

Finns fler hästar på gården, så nej då tycker jag inte att man ska behöva bry sig utan då tycker jag att det kvittar eftersom att den ena hästen är så beroende att den borde bli stressad utan sin kompis oavsett om den är ute eller inne och då får ägaren själv fixa problemet

Att ta in hästen så den inte blir ensam i hagen (speciellt om den inte har annat hästsällskap i närheten, hagen bredvid eller liknande) - Absolut!

Byta täcke hade hästägaren fått göra själv.

Vill själv inte att någon lämnar någon av mina hästar ensamma då de stressar upp sig ordentligt, inte så kul att hitta en sönderstressad häst i hagen som man inte ens kan komma nära.

Klart jag tar in hästen och tar av täcket och på igen och ut igen? Känns inte som extremt betungande och jag hjälper gärna en stallkamrat dessutom skulle jag inte kunna rida med gott samvete om jag visste att det sprang omkring en nervös häst i hagen.

Det finns många andra hästar i hagarna runt om, men hon blir ändå stressad för hon är väldigt tight med min häst. Bara undrade hur andra tänker, även om det inte är mycket jobb är det ändå några extra arbetsmoment.

Isf tycker jag inte att det är rimligt att kräva i alla fall, däremot om du gör det för att vara snäll är det en sak.
Den har då sällskap och det är hästens "egna" problem mer tycker jag om den trots det inte kan nöja sig utan din häst

Hästar som blir så beroende av andra brukar man dela på om det inte funkar och i många fall lugnar den hästen ner sig.

Jag tror inte jag skulle ödsla så stor energi på att ta in någon annans häst i det läget faktiskt utan jag hade hellre testat göra en rokad i hagarna för att se om det därigenom blir lugnare

Klart jag tar in hästen och tar av täcket och på igen och ut igen? Känns inte som extremt betungande och jag hjälper gärna en stallkamrat dessutom skulle jag inte kunna rida med gott samvete om jag visste att det sprang omkring en nervös häst i hagen.

Samma här. Självklart hjälper man varandra. Kan inte påstå att det låter betungande direkt.

Det är ju en sån enkel sak som gör mycket för gemenskapen i stallet.

Att ta med in tycker jag är helt ok! men inte att ta av och på täcke jämt, det är lite jobbigt faktiskt, eftersom det isf ska ske varje dag. Jag hade inte krävt att en annan skulle ta av och på täcket på min häst om jag tyckte att han skulle behöva gå in varje gång en annan ska rida. Dock tycker jag det är schysst att man kan hjälpas åt för hästarnas skull så de slipper stressa.

Senast ändrad:

Min häst delar hage med en häst som blir nervös när jag tar ut min häst för att rida, sköta mm. Hon gnäggar och travar runt och är inte lugn förrän min häst kommer tillbaka igen. Den hästens ägare vill att jag alltid tar med hennes häst in i stallet när jag ska göra något med min, och även därinne ta av det yttersta täcket (de går på lösdrift och hon tycker hennes häst svettas i boxen med dubbla täcken). Och sedan ta ut båda igen såklart.

Tycker ni det är rimligt att kräva detta av sin hagkompis?

Jag tycker det beror på om den hästens ägare gör motsvarande "arbetsbörda" i gentjänst. Jag tycker det är trevligast om man i stallet hjälps åt när det behövs men det blir inge bra om inte alla är med på samma bana och det utnyttjas.

Jag skulll ta in, absolut inte lämna någon häst ute ensam om den inte klarar av/gillar att bli lämnad ensam ute, byta täcke= Nej.

Om du har tid och ägaren till den andra hästen ägnar motsvarande tid åt att hjälpa dig. Många som ställer den här typen av krav vill mest bara ha men inte ge och skulle inte gjort det ens om denne gäde båda hästarna. Tar det dig 10 minuter extra föreslå då att du i gengäld får din box mockad på vardagarna eller hjälp att packa påsar eller liknade.

Jag hade själv sträckt mig till att ta in hästen, aldrig att jag i motsvarande situation skulle begära täckesservice. Kan jag ta båda hästarna på en gång och de står i samma stall är det dessutom inget direkt extrajobb.

Till saken hör att jag som hjälper till med hästen ca 3 dgr/vecka har en 7 månaders bebis som är med mig allt som oftast och jag har inte möjlighet att två hästar och bebis på en gång. Är det meningen att man ska vara snäll och ställa upp, även om det rör sig om 15 min extra, när det går ett tiotal andra hästar runt om? Man borde kunna lära hästen att vara utan "vår". Hur ska det gå om vi åker på tävling isåfall? Är den enda enklaste lösningen att sära på hästarna och antar att de då inte heller bör gå i hagarna bredvid varandra, för då blir det ju i princip detsamma?

Intressant med allas svar och reaktioner.

Kan det vara en lösning att ställa en tredje häst i samma hage, så slipper du extrajobbet?

Jag har en häst som är väldigt beroende av sin hag-kompis. Om jag låter honom stå ensam i hagen, kan han lika gärna spränga staketet så det är olämpligt...
den oroliga hästen är inte min.

Jag väljer i det fallet att hellre ta in den oroliga hästen (eller välja att rida kompisen som sist för dagen när den oroliga redan hämtats in) än att hålla på och laga staket i tid och otid.

I det här fallet har jag ingen extra häst som passar att ställa i sällskap med dessa två, av rang- och könsskäl. Möjligen i och för sig en annan valack som också är väldigt flock-bunden, men i sommar funderar jag på att fördela om i hagarna när den stressade hästen ska åka hem till sin ägare.

Självklart tar du med dig den oroliga hästen in till stallet och släpper ut de tillsammans. Täcket får den ha på sig medas. det är bara larv.
Du leder de ihop, om det är en lång bit att gå.

Sålänge den bara travar runt är det nog OK.
Kan inte ägaren vara med o kolla om det ger sig? De vänjer ju sig med att hästen kommer tillbaka.

Den är som jag förstår det inte helt ensam.

Rids inte den hästen? Om ja så kan du be om dito för troligen är den väl lika stressad inne helt ensam.;)

Näää, möjligen vid enstaka tillfällen annars skulle jag försöka lösa det på annat sätt t ex att de går fler ihop.

Jag tycker hästägaren bör träna sin häst, om den inte kan vara själv ute i sin hage med 10 andra hästar nära i hagarna runtomkring.

För mig är det verkligen basic att man lär hästarna att kunna gå själv i hagen, om de har kompisar i hagarna runtom sig. Vi lär tillochmed 1+ åringarna att kunna det, de lär sig superfort.

Jag hade inte tyckt det var ngn höjdare att släpa in den andra hästen varje dag ut och in, ffa när det känns så onödigt och jag tycker att hästägaren som sagt verkligen borde träna hästen att vara själv.

Om den funkat bra tidigare med andra hästar, och det är så att den och just din häst blivit så tighta, hade jag som ngn annan sa, kanske försökt byta hagkonstellation, alternativt att det gick ngn mer häst tillsammans med era.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2