Rimligt pris?

Sv: Rimligt pris?

Precis så är det, eksem är lömsk. Ett reultat av en viss omvårdnad/skötsel, innebär inte samma resultat på ett annat ställe på kanske to m samma häst. Jag fick själv erbjudandet att ta hand om denna häst, eftersom jag har fått gott resultat på många knepiga fall. Men avböjde, dels därför att hästen plågades fruktansvärt men också därför att jag såg vad ägaren själv gjorde och hade således inget bättre att erbjuda än vad som redan var gjort.:crazy:

Ja givetvis försöker du hjälpa, men du kan inte påstå att det du säger är det rätta. Ej ge socker, ej ge hösilage, lösdrift?? Det här med socker - vad nu då?? Hästen ska ha ett bra o anpassad foderstat o om jag nu ger betfor för det är ett bra foder - hästens eksem blir varken bättre el sämre av det!! Det finns inget som påvisar orsaken till eksem ang foder. Där ska vi vara försiktiga med vad vi säger.

Vi har kvarka i vårt stall just nu och det är ingen hit kan jag säga.
De som är sämst och har varit sjukast är tyvärr ekesmhästarna.
Jag tror att det beror på att de har fullt upp att återhämta sig efter årets eksemsäsong och därför var deras immunförsvar redan nedsatt.

:bow: Tölva för många bra inlägg och tips. Tackar Honung också. Jag håller helt med dig Tölva i dina skötselråd; magen är jätteviktig att sköta o kosten måste vara rätt. Helt klart blir hästarna sämre av mycket och dessutom felaktig typ av socker. Det ger olika typer av allergiska symptom, tex fång (som man numera kommit underfund med inte är proteinöverskott utan sockeröverskott) men kan också ge eller förvärra eksem. Orsaken är magstörningar. Tänk lite vad som är naturligt för en häst. Vilda hästar äter inte betfor och de äter inte heller en massa spannmål! Vilda hästar äter olika sorters gräs och örter, löv och bark. Island har en annorlunda fauna och flora än vad vi har. Gräset har en annorlunda sammansättning.

Jag har haft eksemhästar både egna och andras i 10 år. Alla ha haft just eksem mot de pyttesmå knott som här dräller av och som du beskriver gärna biter i alla fall mig i huvudsvålen och det gör riktigt ont och kliar. Mina hästar får inget spannmål utan luzernpellets istället. De kan få ytterst små mängder betfor. Luzern är detsamma som alf alfa. Det är mycket mer likt hästens naturliga föda än spannmål. Men de får också hösilage, dock, vårt hösilage är torrt som hö. Vi slår det med hög stubb en varm, solig och blåsig dag, vänder det nästa morgon samt mogonen dag tre och tar in det dag tre på kvällen. Man slår det högt för att inte få in jordbakterier. Man vänder högt det för att solen skall komma åt både att torka men också att döda eventuella felaktiga bakterier och luften komma till överallt. Jag vet det finna andra som påstår andra saker, typ att det skal inte vändas och det skall tas in samma dag men då blir det inte som hö utan det blir alldeles för vått för hästar och de får lätt magstörningar och diarré osv. Jag tog för 12 år sedan kontakt med de veterinärer i Båstad som nämns i Sina Helmersson ena Islandshästen (tror fdet är 2:an) och de hade noga analyserat vad som hände och rekommenderade detta.

En stor bov tror jag är de färdigblanade kraftfodren. Sådant använder jag aldrig. Om man blandar betfor och spannmål och låter det stå, bildas ämnen som är direkt skadliga för hästen. Det skall alltid svälla för sig! Men som sagt, jag ger inte spannmål och betformängden är minimal, bara lite för smakens skull. Endast svårfödda hästar kan jag ge kornkross. Havre innehåller en massa ämnen som inte är bra för hästens mage och är vanligaste orsaken till kolik! Det är lika illa för min egen mage kan jag tillägga och jag är själv allergiker och har eksem men har tagit kontroll genom min kost för 20 år sedan.

Jag har inte upplevt att dyra salvor är ett dugg bättre än billiga. Jag rekommenderar kylbalsam (inte spray) som man spär 10 ggr med vatten. Klådan stillas omedelbart på både människor och djur, insekterna flyr menthol och mint och huden kyls och stimuleras till läkning. 4 ess hästsalva på skapet och magen. Detta i kombination med bra eksemtäcke där jag tycker Bucas eksemtäcke med magplatta och tillhörande huva är det överlägset bästa. Det är blankt, skuggar, nätaktigt, ryktar hästen och de är blanka och fina i pälsen under. Smörjer gör man morgon och kväll eller i alla fall minst 1 gång per dag, då kvällen.

Men visst kostar det. Ett nytt täcke + huva per år bör man räkna med, pris ca 1600 + salvor men det ligger på mindre än 400/år och häst, så man skall klara sig med 2000:- extra per år om man sköter magen, har rätt hagar och rätt lösdrft. Mörkt och kallt stenstall med öppning åt norr är bäst. Man kan också ha "gardin" om man lär hästen att gå igenom denna och söka skydd. Värsta perioden är augusti till september. Jag hade ett sto som hade ett par-tre små eksem i 2003 och 2004 hade hon täcke och smörjdes och fick igenting. 2005 klarade hon sig utan täcke. Jag slarvade med smörjningen ett par dagar och manen åkte sin väg, men inga eksem ändå. Hennes symptom är extremt lindriga, jag vet. Men jag har haft betydligt värre fall som varit helt symptomfria med denna behandling. Däremot är det mycket jobb och passning med eksemhästar, särskilt ston med föl och att avla på dem har jag lagt ner, även om det kommer ut helt friska föl. Det är helt enkelt för mycket passning och redan en vanlig eksemhäst räcker meer än väl at ta hand om. Mina har kunnat gå tillsammans, även de med eksem, utan att fnatta sönder varandra och sina täcken. Men jag vet det finns svårare fall också.

Säkert funkar inte dessa råd på alla men det verkar funka på de flesta. Något som jag vet är viktigt för mina egna allergier och eksem är extra tillskott av mineraler och vitaminer. Jag "överdoserar" både till mig och hästarna dagligen året om i maten samt de har mineralbalja och saltsten. Luzernpelletsen är mycket proteinrik och de bygger minst lika lätt muskler som andras hästar som får spannmål om inte lättare. Jag är emot allsorts snabbmat, både till mig själv och till mina djur. Leva och äta så naturligt som möjligt är mitt måtto. Det verkar både mina djur, min familj och jag själv må bäst av!

Senast ändrad av en moderator:

Breki finns hos mig nu och kanske ni kan hjälpa mig att sätta ett pris på honom nu om ni får lite mer fakta. Förutom att han har svåra eksem som gett pälsfläckar och vita fläckar över i stort sett hela hästen så har han stora hematom på båda sidor av hals/bog, speciellt höger. Hematom orakas av blödningar om tex en spark har träffat så ett stort blodkärl brustit eller ett nålstick men i detta fall är det troligare att det är orsakat av fetma i kombination med svår klåda. Jag har kvar sadeln som jag hade till Breki. Han hade då en typiskt rak 5-gångsrygg och det krävs för denna sadel. Den passar inte alls nu eftersom ryggen blivit nedsjunken och han är svankryggig. Det är som ett riktigt gammalt avelssto som burit på många föl! Detta beror på att hästen varit ordentligt överviktig under längre tid! Han är omusklad, hängbukad, har dålig kondtion och ser ut att var 10 år äldre än vad han är inte minst pälsen som är luggsliten, sträv och totalt glanslös.

För mig och de som sett honom innan men som inte sett hästen sedan jag sålde honom blev det ett chockartat återseende. Dessutom är han väldigt nervös vid uppsittning och vill gärna rusa eller gå undan. Jag undrar om det inte beror på ryggsmärtor vid uppsittning speciellt då ryggen snedbelastas och med tanke på hur kraftigt förändrad rygglinjen är? Min veterinär förde fram den misstanken.

Nu har jag en helt annan bild av honom än vad jag hade innan jag sett honom. Jag anser att det kommer ta mycket lång tid att rehabilitera honom, bygga upp kondition och muskler, han kommer enligt min veterinär att få leva med inte bara eksemen utan också hematomen som det bildats bindväv i samt den svankiga ryggen som är bestående. Pga ryggen anser jag att han bör inte bära mer än 60-65 kg och ju mindre ryttare desto bättre, samt att han kräver eksemkunnig person och med tanke på den nervighet han visar en erfaren ryttare, eftersom även om man tränar bort det så kan det lätt återkomma med en mindre erfaren ryttare. Hästen har just nu 4 hyfsade gångarter men inte så mycket över medel, men det är ju inte så underligt med tanke på hans fysiska tillstånd.

Vad tycker ni att är ett rimligt pris för honom i dagsläget??? Undrar för att jag försöker hitta ett permanent hem till honom och har eventuellt hittat en jag känner och litar på som väger max 50 kg och är erfaren ryttare van vid eksem och har ekonomin att ta hand om honom. Jag vill inte riskera att han hamnar fel och kanske blir en vandringspokal utan se till att han verkligen får ett permanent hem!

om du nu har hittat rätt köpare så låt denna bestämma priset! om du begär för mkt så finns ju risken att hon inte vill ha honom och då är det ju bättre att offra några tusenalppar när du vet att hästen får det bra!

Det är så jag känner också. Jag vill bara hjälpa både häst, säljare och köpare så att allt kommer att fungera och bli bra och alla mår bätte, inklusive jag själv för jag vill veta att han får det bra. Just nu mår vi alla dåligt för hästens skull. Köparen vet att det kommer att kosta och ta mycket tid men hon har både pengarna och tiden samt har haft eksemhäst förut och är beredd att lägga pengar på att få honom så frisk som möjligt. Hon känner till honom sen förut och tyckte om honom redan då. Så jag hoppas allt nu löser sig till det bästa för alla!

ja det låter ju jättebra :D jag är säker på att allt ornar sig till det bästa för både hästen och alla runt honom!

Hallå Tölva
Vad menar du med Krafft och tillskott och inga söta eller sura tillskott? Är det inte bra att ge betfor?:confused:
Vilket Krafft använder du?

Luzern skall jag prova. Du anser alltså inte att man ska ge Krafft?
Jag hoppar in lite bara, men tackar för tipsen.

Krafft har Luzernpellets också. Jag anser att man inte skall ge färdigblandat och behandlat foder utan rena råprodukter istället. Det blir som snabbmat eller husmanskost. Var på en föreläsning av Angela Orsucci (tror jag hon hette) för flera år sedan och hon påstod att hon kunde känna och se på hästarna vilka som fick färdigblandat och peletterat foder för de var stressade i magen och känslig för beröring på vissa ställen av magen. Hon demonstrerade detta och jag reagerade starkt på det hon visade och tyckte hennes foderresonemang var mycket logiskt.

På trav- och galoppbanor världen över har man haft en hel del problem med stressmage och magsår på hästarna och kommit underfund med att det färdiga och koncentrerade fodret inte är så bra. Det är bättre att ge mycket hö och andra naturliga råprodukter för att få en balanserad kost. Inte ens ren havre är så nyttigt. Det innehåller rätt mycket syror. I all kost till alla djur måste man se till vad djuret äter i det vilda. I naturen växer inga stora havrefält, möjligtvis vildhavre/flyghavre, men det ratar faktiskt hästarna! Det naturliga för en häst är ganska grovt gräs av olika sorter samt många olika örter, rötter, blad, bark och dylikt. I naturen växer dessa mixade och inte som stora fält av enda art.

Betfor innehåller en hel del sockerarter som vid nedbrytningen ger biprodukter som kan ge alltifrån eksem till fång. Betfor är inte heller en naturlig föda. Jag blandar i lite betfor i luzernen för smakens skull. OBS! Luzernen sväller dubbelt så mycket som betfor i vatten! Ge inte luzernpellets torrt! Det kan orsaka förstoppning och kolik! E del har svårt för att få sina hästar att äta uppblött luzern. Jag blandar med riktigt varmt vatten, ca 80 grader, så det bli som en varm gröt och det brukar de flesta älska. Servera den bara inte så varm så hästarna bränner sig utan låt den svalna och svälla ett tag först.

Luzern är väldigt likt gräset ur näringssynpunkt men det innehåller mer protein men också mycket kalk. Det lugnar magen även på människor och är effektivt mot magkatarr. Finns till männsiskor i hälokostaffärer i tablettform under namnet Alfalfa. Hos hästarna kan det normalisera en häst som är lös i magen tex pga hösilage. I det fallet är också färskt granris väldigt effektivt och hästarna brukar älskar granris, som är en naturlig föda för dem så här års. Rötter av olika slag är också naturligt för hästarna att gräva fram ur marken när det inte är tjäle. Potatis och morötter samt äpplen i lagom mängd (för mycket äpple och morötter ger lös mage) är ett välkommet inslag. Och halm som sysselsättning och fibrer. Eller kan man betala dyrt för det i form av Fibergi...

Som vanlig hästägare blir det i regel billigare samtidigt som hästens mage hålls igång av mat hela tiden om de har fri tillgång på halm och granris samt huvuddelen av näringen kommer från ett bra hö kombinerat med luzernpellets, morötter, äpplen, kvistar och grenar av lämpliga träslag som tex fruktträd, björk, bok, rönn, lönn samt mineraler, vitaminer och saltsten. Man behöver inte köpa dyra färdigblandade foder med behandlade ingredienser och bindemedel som kan klistra ihop tarmarna. Tänk också på att mineralerna är av rätt sort. Grova mineraler kan ge risk för sandkolik eftersom hästen får svårare att lösa upp dem. Själv köper jag Biomineral som är som mjöl och organiskt bundet så hästen lättare tar upp det samt vid pälsfällning och pälssättning ger jag flytande b-vitamin eller öljäst. Året om har jag mineralbaljor och saltsten i hagarna.

Detta är min filosofi. Den bygger på att mycket vitaminer och viktiga ämnen går förlorade när man processar foder och på att hästarna mår bäst av så naturlig mat som möjligt. Jag kan också ge tillägg med torkade örter i luzerngröten, linfrö, kornkross till svårfödda hästar, fodervinäger för syra-basbalansen men det är bra för svårfödda hästar också samt för tarmen och för eksem.

Att få tex en eksemhäst fin i hud- och päls är inte bara en fråga om att skydda den under knottsäsongen. Nej det är att långsiktigt och varaktigt bygga upp hästen året om och det tar kanske 2-3 år innan den kommit i sådan balans att den ökat sin egen förmåga att stå emot och tåla mer. Men den kommer alltid att behöva passning under knottsäsongen för att förhindra utrbrott och inte sänka allmäntillståndet, livet ut. trots det kan man räkna med att runt ca 18-årsåldern så börjar det ändå försämras och eksemhästar får oftast avlivas tidigare än andra pga att ålderdomen gör dem svagare och eksemet förvärras då kraftigt. Man kan kanske ge dem två extra år med minitiös skötsel och rätt anpassad kost.

:bow: :bow: Tack så mycket för bra tips. Skall nu prova med luzern istället för havre och betfor. Jag har gett henne Basiblock som verkar lugna ner eksemen. Vad tror du om det?

Har ingen erfarenhet av Basiblock själv men hört nåra stycken som tycker de är kanon. Så det är säkert bra!

Oj, vad mkt sunda erfarenheter du har om exemhästar! Bra att du delar med dig, har sett så många exemisar som far illa. Hoppas Breki med din hjälp får ett bättre liv hos någon som vill satsa på att hjälpa honom, han verkar ha mått mkt dåligt.

Jag jobbar så här med med mina eksemhästar: Bra hö och mkt mineraler etc samt har beställt basiblock(värt att testa). Som kraftfoder får de gräspellets samt några dl racing pony-pellets som har en bra sammansättning med bla alger i. Tillsätter året runt äppelcidervinäger. Har helt slutat med annat kraftfoder och betfor. Samtliga exemhästar går tillsammans under betet, har täcke/huva samt stallas in varje natt. De kommer och ropar på oss när de vill in och öppnar man grinden går var o en hem till sig... Släta väggar, vattnas i hink, inga krubbor etc att klia sig på inne. Stallet är stort o luftigt o byggt i en gammal lada, mkt svalbon under takstolarna håller insektsfritt inne. Trädfri hage som bitvis skuggas av träden utanför!

Gjorde också en test i våras och lät inte exemhästarna gå på gräs förrän det vuxit upp ordentligt. Som referensgrupp hade vi några privathästar med exem som vandes in tidigt på gräs men i övrigt sköttes likadant o fick samma foder. Mina hästar kliade sig betydligt mindre än de som gick på gräs från våren. Vi bor i västernorrland och när gräset växer upp är det fortfarande kallt emellanåt vilket ju ökar "farligheten" för känsliga exem- o fånghästar framförallt. Vad tror du om teorin att även vårgräset är en bov i exemdramat???

Hej
Jag har också en valack, islandsfödd, 13 år med exsem men jag har hittat ett medel som funkar, Grolisal olja från Sven Forsström samt regelbunda tvättar med Equip schampo samt byta och tvätta exsemtäcke ofta. Min häst gick ute dygnet runt hela sommaren och fick ytterst lite exsem, kliade inte av sig man och svans då det dämpar klådan.
Så prova det men man måste ta på direkt när det blir varmare samt alltid ha täcke tyvärr men det är det värt.

mvh/Marie

:bow: för berömmet! Du har mycket matnyttigt att komma med själv tycker jag! Det är en hel vetenskap att sköta en eksemhäst. Breki är nu såld till en kompis till mig men kommer tills vidare att stå hos mig. Att flytta är psykiskt och fysiskt påfrestande och inget vi vill utsätta Breki för nu. Här har han bott förut och min kompis som rider och pysslar med honom nu, red honom mycket innan han såldes så det är lättare för oss att få honom att känna sig hemma.

Med tanke på hur han ser ut tror jag kommande säsong blir tuff och det kommer att krävas mycket noggrann skötsel och troligen installning nattetid. Ärligt talat, jag har inte sett en häst se värre ut i pälsen och dessutom vid denna årstiden!?! Skulle var ett gammalt undernärt avelssto på 24 år som jag såg i Danmark då. Hennes päls var ingen hit heller och jag tyckte att hästaägaren borde avlivat stoet medan det ännu hade någon värdighet kvar och innan det började lida...

En annan kompis till mig rider som sagt Bréki och tillfredsställer hans sociala behov. Vi kommmer gemensamt att sköta om honom och ge honom en chans men kommande sommar får utvisa hur pass allvarliga eksemen är. Räknar med att det kommer att ta minst 2-3 år att reparera de brister han måste ha av något slag för att eksemet skall ha utvecklats så snabbt och illa samt den nedsättande verkan som den stora utbredningen av hans eksem orsakat. Dessvärre hinner han då bli ganska gammal, 15-16 år, och risken är då att hans eksem ökar pga av ålder och sämre ämnesomsättning, näringsupptagningsförmåga osv, så jag räknar inte med något underverk...

Alla kan vara lugna för att veterinär är inblandad och om inte minutiös vård hjälper kommer vi att avsluta hans plågor, men vi vill ge honom en chans. Själv är jag fortfarande chockad av att han ser ut som han gör. Det är inte alls samma häst som den jag sålde för 4½ år sedan. Hade han inte haft väldigt speciella vita tecken i panna och pannlugg (därav namnet Bréki som betyder vågskum) så hade jag inte trott på att det var samma häst!

Hur får man tag i denna olja och vad innehåller den??? Trots att jag har en hel del knep på lut så skadar det inte att lära sig fler utifall att jag misslyckas för de här eksemen är då rakt inte av den lindriga sorten inte...

Grolisal hittar du på www.equerry.se och är baserat på groblad som är en gammal beprövad läkeväxt. Använder den på sår i ansiktet till en av mina exemhästar som är överkänslig mot många andra medel. Tål inte någon form av tjära så då faller ju många av dagens eksemkurer. Däremot har Grolisal inte varit tillräcklig hjälp för hans klåda i man o svans...Ska prova ditt tips om utspädd kylbalsam, det har jag aldrig testat. Sprayar du på eller smörjer du in med det? Vilket märke använder du?

Jag fick tips om att prova Inotyolsalva förra sommaren och den funkar kanon. Läker småsår på ett par timmar. Finns att köpa på apoteket och troligen även i vanliga matvaruaffärer. Kan vara värt att prova. Har hjälpt min pålle i alla fall.

tjihoo skrev:
eftersom han är så pass "gammal", har exem och är otränad så kan du nog absolut inte räkna med mer än 15000.

Exemet drar ned på priset, och det är nog få som vill köpa en 12åring och börja träna den eftersom man brukar säga att i´slandshästens tävlingsår är från 7-14 år ..

så jag skulle nog ge mellan 10-11 000 men jag tror nog att om du har tur så skulle du nog kunna få upp honom i 14-15000.

Tävlingsår 7-14 år?? Det dummaste jag hört.. Mökkur var i toppform när han var 15 och han blev inte sämre när åren gick.. Hästen har en chans att bli bra.. Det var en 19-årig häst som tog guld i gressyr på SM för inte så länge sen.

Tycker att du inte kan sälja en häst som är otränad för speciellt mycket pengar eftersom det är svårare att se potential hos en otränad häst.
Dock kan någon som letar en första häst och din häst passar till att bli någons första häst betala bra då de inte vill riskera att få en häst som inte passar dem.

Liknande trådar

Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Hej! Jag har blivit föreslagen att en person ska köpa min Barmi och jag har lite kval över rimlig prisnivå. detta är alltså ingen...
Svar
14
· Visningar
1 947
Senast: kryddelydd
·
Islandshäst Finns det ngt sätt att se om man har en 4- eller 5-gångare? Jag köpte min första islandshäst för ett drygt halvår sedan. Har bara haft...
Svar
8
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur