Sv: Rimligt pris?
Tölva för många bra inlägg och tips. Tackar Honung också. Jag håller helt med dig Tölva i dina skötselråd; magen är jätteviktig att sköta o kosten måste vara rätt. Helt klart blir hästarna sämre av mycket och dessutom felaktig typ av socker. Det ger olika typer av allergiska symptom, tex fång (som man numera kommit underfund med inte är proteinöverskott utan sockeröverskott) men kan också ge eller förvärra eksem. Orsaken är magstörningar. Tänk lite vad som är naturligt för en häst. Vilda hästar äter inte betfor och de äter inte heller en massa spannmål! Vilda hästar äter olika sorters gräs och örter, löv och bark. Island har en annorlunda fauna och flora än vad vi har. Gräset har en annorlunda sammansättning.
Jag har haft eksemhästar både egna och andras i 10 år. Alla ha haft just eksem mot de pyttesmå knott som här dräller av och som du beskriver gärna biter i alla fall mig i huvudsvålen och det gör riktigt ont och kliar. Mina hästar får inget spannmål utan luzernpellets istället. De kan få ytterst små mängder betfor. Luzern är detsamma som alf alfa. Det är mycket mer likt hästens naturliga föda än spannmål. Men de får också hösilage, dock, vårt hösilage är torrt som hö. Vi slår det med hög stubb en varm, solig och blåsig dag, vänder det nästa morgon samt mogonen dag tre och tar in det dag tre på kvällen. Man slår det högt för att inte få in jordbakterier. Man vänder högt det för att solen skall komma åt både att torka men också att döda eventuella felaktiga bakterier och luften komma till överallt. Jag vet det finna andra som påstår andra saker, typ att det skal inte vändas och det skall tas in samma dag men då blir det inte som hö utan det blir alldeles för vått för hästar och de får lätt magstörningar och diarré osv. Jag tog för 12 år sedan kontakt med de veterinärer i Båstad som nämns i Sina Helmersson ena Islandshästen (tror fdet är 2:an) och de hade noga analyserat vad som hände och rekommenderade detta.
En stor bov tror jag är de färdigblanade kraftfodren. Sådant använder jag aldrig. Om man blandar betfor och spannmål och låter det stå, bildas ämnen som är direkt skadliga för hästen. Det skall alltid svälla för sig! Men som sagt, jag ger inte spannmål och betformängden är minimal, bara lite för smakens skull. Endast svårfödda hästar kan jag ge kornkross. Havre innehåller en massa ämnen som inte är bra för hästens mage och är vanligaste orsaken till kolik! Det är lika illa för min egen mage kan jag tillägga och jag är själv allergiker och har eksem men har tagit kontroll genom min kost för 20 år sedan.
Jag har inte upplevt att dyra salvor är ett dugg bättre än billiga. Jag rekommenderar kylbalsam (inte spray) som man spär 10 ggr med vatten. Klådan stillas omedelbart på både människor och djur, insekterna flyr menthol och mint och huden kyls och stimuleras till läkning. 4 ess hästsalva på skapet och magen. Detta i kombination med bra eksemtäcke där jag tycker Bucas eksemtäcke med magplatta och tillhörande huva är det överlägset bästa. Det är blankt, skuggar, nätaktigt, ryktar hästen och de är blanka och fina i pälsen under. Smörjer gör man morgon och kväll eller i alla fall minst 1 gång per dag, då kvällen.
Men visst kostar det. Ett nytt täcke + huva per år bör man räkna med, pris ca 1600 + salvor men det ligger på mindre än 400/år och häst, så man skall klara sig med 2000:- extra per år om man sköter magen, har rätt hagar och rätt lösdrft. Mörkt och kallt stenstall med öppning åt norr är bäst. Man kan också ha "gardin" om man lär hästen att gå igenom denna och söka skydd. Värsta perioden är augusti till september. Jag hade ett sto som hade ett par-tre små eksem i 2003 och 2004 hade hon täcke och smörjdes och fick igenting. 2005 klarade hon sig utan täcke. Jag slarvade med smörjningen ett par dagar och manen åkte sin väg, men inga eksem ändå. Hennes symptom är extremt lindriga, jag vet. Men jag har haft betydligt värre fall som varit helt symptomfria med denna behandling. Däremot är det mycket jobb och passning med eksemhästar, särskilt ston med föl och att avla på dem har jag lagt ner, även om det kommer ut helt friska föl. Det är helt enkelt för mycket passning och redan en vanlig eksemhäst räcker meer än väl at ta hand om. Mina har kunnat gå tillsammans, även de med eksem, utan att fnatta sönder varandra och sina täcken. Men jag vet det finns svårare fall också.
Säkert funkar inte dessa råd på alla men det verkar funka på de flesta. Något som jag vet är viktigt för mina egna allergier och eksem är extra tillskott av mineraler och vitaminer. Jag "överdoserar" både till mig och hästarna dagligen året om i maten samt de har mineralbalja och saltsten. Luzernpelletsen är mycket proteinrik och de bygger minst lika lätt muskler som andras hästar som får spannmål om inte lättare. Jag är emot allsorts snabbmat, både till mig själv och till mina djur. Leva och äta så naturligt som möjligt är mitt måtto. Det verkar både mina djur, min familj och jag själv må bäst av!