Rimligt pris?

Sv: Rimligt pris?

Boj skrev:
Ja se det här är en knepig fråga, jag tror nämligen att du måste inrikta dig mer på att hitta rätt hem än rätt pris. Själv skulle jag kunna tänka mig att köpa en sådan häst, jag vet hur mycket jobb det är med eksem och det bör du kräva av köparen också.

Det bör sedan vara en person som antingen redan är relativt duktig, och kan börja rida/träna hästen på rätt sätt. Eller så en person som inte bangar för att ta hjälp om kunskapen fattas, även detta är en ekonomisk aspekt som påverkar priset radikalt.

Sen kommer vi till punkten vilja, vad är mycket vilja? En häst som springer för att komma undan arbete, eller en häst som faktiskt ser fram emot arbetet med liv och lust och använder sin energi till det?

Det är mycket taktproblem som hästen har, den verkar spänd på din beskrivning så därför måste även frågan bli, har hästen haft tidigare problem. Det låter nämligen så på din beskrivning, och då är det ytterligare ett faktum som måste tas med i beräkningen.

Jag ser det som mycket svårt att sätta ett pris på denna häst, och jag tror att du även kommer att få det lite knepigt att hitta en rätt människa också. Därför får du nog inte sätta så stora förhoppningar, och kanske ge avkall på penningen i slutändan.

Det är lätt att missuppfatta hur hästen är men nu känner jag honom ju väl. Jag vet hur han var att rida in och hur lätt han hade för gångarterna. Bréki har aldrig varit en problemhäst. Han är känslig och mycket framåt men nybörjarbarn i 10-årsåldern red honom hos mig i rundpaddocken, själva men under mitt överinseende mitt i paddocken och hästen lystrade till min minsta vink. Han är mycket lyhörd och samarbetsvillig och har rätt vilja samt är ganska snabb, dock inte så snabb som min Silfur-Reynir var i galoppen, men det är det inte många islänningar som är heller! Breki var trafiksäker hos mig och vi använde honom som förhäst till unghästar. Han hann tom lära en kompis till mig att rida islandshäst med undervisning från mig och hon lånade honom ett tag och red honom mycket själv. Hästen var då väldigt mjuk och fin i båda sidor och inte mer spänd än unghästar brukar vara vid inridningen. Väldigt mjuk och behaglig tölt. Han var 6 år och inte inriden när jag importerade honom 1999, lätt att rida in och gick aldrig emot människan vare sig på marken eller i handen. Kommer från Skammbeinsstödum, en gård som "inte finns mer" men som var känd för hästar med gott lynne. Om han bara varit av den viktbärande sorten, och det är han definitivt inte, så hade jag varit intresserad av honom själv åt min son. Maken älskade honom men var för tung för honom, tyvärr och min son är i samma viktklass. Hade han varit viktbärande hade han aldrig blivit såld! Jag anser inte den här hästen bör bära mer än max 75 kg ryttare. Hans rygg är för vek för tunga ryttare även om han råkar vara 143 hög och jag såg hur den sjönk ned när maken satt upp och tredje gången gick hästen undan så jag satte stopp direkt för deras fortsatta ridning tillsammans. Bréki är den lätta modell som premieras idag och som kan passa bra till mig och min kompis men inte lämpar sig alls för tunga ryttare. Bra stam har han också.

Senast ändrad av en moderator:

tjihoo skrev:
eftersom han är så pass "gammal", har exem och är otränad så kan du nog absolut inte räkna med mer än 15000.

Exemet drar ned på priset, och det är nog få som vill köpa en 12åring och börja träna den eftersom man brukar säga att i´slandshästens tävlingsår är från 7-14 år ..

så jag skulle nog ge mellan 10-11 000 men jag tror nog att om du har tur så skulle du nog kunna få upp honom i 14-15000.

men herregud jag har inte sett en enda islandshäst överhuvudtaget säljas för(under) 15 000 kr ,vuxen ,fullt ridbar och inte uråldrig....

Eller hur, har knappt sett ngn under 25.000. Inte ok den har åtskillda gångarter, hyffsat stegt pch är trevlig i huvudet. Sen exemen, som jag förstod det som, utvecklade han i somras? Då behver det ju ej äns vara excem, de an ju bli lite tjocka i man och svans och klia ändå... fast de är ju sånnt man ej vet..

Han kliade rejält mycket i somras. Kliade av man och svans samt kliade upp förskräckliga, otäcka sår på i princip hela kroppen. Det ville inte sluta heller så i oktober tog jag ut veterinären. I november stod han nere på Helsingborgs djursjukhus i en vecka och de tog prover och så. Allergi med hudaffektion och mykotiskt betingade hudsjukdomar blev svaret. De har skickat iväg ytterligare prover till någon som tydligen ska vara expert på just allergier och liknande men de har inte fått svar från honom ännu. Vilket får mig att undra vad som hänt med de proverna eftersom de är över en månad gamla nu. Hur som helst, han blev bättre med hjälp av kortison och Imaverolbad. Vet inte om de har gett honom något ytterligare på djursjukhuset men det var det jag fick med hem till honom.

AuntArctica skrev:
Han kliade rejält mycket i somras. Kliade av man och svans samt kliade upp förskräckliga, otäcka sår på i princip hela kroppen. Det ville inte sluta heller så i oktober tog jag ut veterinären. I november stod han nere på Helsingborgs djursjukhus i en vecka och de tog prover och så. Allergi med hudaffektion och mykotiskt betingade hudsjukdomar blev svaret. De har skickat iväg ytterligare prover till någon som tydligen ska vara expert på just allergier och liknande men de har inte fått svar från honom ännu. Vilket får mig att undra vad som hänt med de proverna eftersom de är över en månad gamla nu. Hur som helst, han blev bättre med hjälp av kortison och Imaverolbad. Vet inte om de har gett honom något ytterligare på djursjukhuset men det var det jag fick med hem till honom.

Imaverolbad?! Varför behandlar man eksem med Imaverol?

För övrigt skulle jag vara oerhört noggrann med att finna en kunnig ny ägare till en häst med så kraftiga symtom.

Du SER ju inte vad hästarna säljs för, bara vad de annonseras ut för.

Och det är inte alltid samma sak.

Jag har placerat ut enstaka eksemhästar. I princip gratis.

Eftersom jag själv aldrig skulle ha RÅD att ens FÅ en eksemhäst säger det ju en del om "värdet". Att sköta eksemet resten av hästens liv kostar mer än vad man tjänar på inköpspriset, ångesten oräknad :crazy:

En välmeriterad tävlingshäst behåller sitt tävlingsvärde även med eksem. Men i övrigt är marknaden tämligen sval bland i eksemproblemet INSATTA köpare för eksemhästar. Och en eksemhäst behöver en extremt insatt köpare :(

Isold skrev:
Imaverolbad?! Varför behandlar man eksem med Imaverol?

För övrigt skulle jag vara oerhört noggrann med att finna en kunnig ny ägare till en häst med så kraftiga symtom.

Imaverol är ett licenspreparat mot svamp. Man behandlar eksemet med kortison men då får man lättare en svampöverväxt som kan behöva behandlas.

Jag skulle faktiskt överväga slakt om min häst plågades så :cry: Man kan döma ut hästar om eksemet är så gravt att de lider och behöver sjukhusvård.

Hur ska man kunna veta att han inte blir ännu värre i ett nytt hem med ett nytt miljöombyte :crazy:

Vem är det som bestämmer om hästen lider tillräckligt mycket för att den ska dömas ut? Veterinären? Min högsta önskan är att han skulle få komma nånstans där eksemhästar har det lättare, exempelvis Öland. Men det är inte så lätt att uppfylla den önskan känns det som.

Hu så hemskt det låter. Att han från att ha varit eksemfri bara exploderade av eksem i somras. Men så bor ni i Småland också och det är ju värsta knotthålan, tom värre än vad vi har! Sedan är det ju inte bara knott de kan reagera på. De förbaskade sk "hästflugorna", avlånga grå bremsar, är fruktansvärda i mina trakter och mina hästar hade i en hage 100-tals på sig! Var tvungen till att släppa dem i en mer blåsig hage. Men de sista två åren verkar enormt många fler hästar har utvecklat eksem. Miljöförstöringen, klimatförändringen och det minskade antalet fåglar tror jag är boven till det.

Stackars Breki! Abv de 10 hästar jag importerade 1999 är det bara Breki och ett sto som fått eksem hittills. De andra har klarat sig. De kom in på hösten, i september och jag såg till att de hade tillgång till stenstallet samt smorde dem väl. De hade gott hull och var rätt så hanterade, vilket just den gården också är känd för, och borde ha bästa förutsättningarna för att inte få så stor chock av flytten, särskilt då de var en flock som kände varandra.

Jag önskar jag kunde hjälpa honom och dig på något vis men jag bor ju inte bättre själv! Men jag vet de som gör. Jag har mailat dig. Jag skall sondera terrängen ordentligt och försöka göra vad jag kan! En fodervärd kan vara bra. Då äger du hästen och kan ta tillbaka den om den inte sköts som du önskar. Jag har sett riktigt svåra fall bli helt symptomfria på Öland men det finns fler bra ställen. Gotland, västkusten, delar av Norrland. Jag har förvisso ett bra stenstall där insekterna inte trivs. Mina ston gömmer sig där sommartid både för knott och andra stickande insekter. Men jag tror inte det är tillräckligt för Breki såsom du beskriver det.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår det inte heller. Att det kom bara sådär plötsligt. Veterinären tyckte också det var konstigt, och speciellt att det inte verkade vilja ge med sig.

Jag har läst ditt mail och är evigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Silverkedjan skrev:
Imaverol är ett licenspreparat mot svamp. Man behandlar eksemet med kortison men då får man lättare en svampöverväxt som kan behöva behandlas.

Jag skulle faktiskt överväga slakt om min häst plågades så :cry: Man kan döma ut hästar om eksemet är så gravt att de lider och behöver sjukhusvård.

Hur ska man kunna veta att han inte blir ännu värre i ett nytt hem med ett nytt miljöombyte :crazy:

Men snälla nån, man får inte rädas såna utbrott.
Slakt :eek:
Efter att paniken har lagt sig, att ens kära häst har fått eksem, är det bara att sätta sig på skolbänken.
Min häst fick nästan exakt så illa för 10 år sedansamma år han kom från Island.
Han har mycket allvarligt eksem.
Sedan dess har jag pluggat på och uppdaterat mina kunskaper hela tiden, och gör verkligen allt som står i min makt för att sköta honom.
Det syns faktiskt inte att han har eksem.
Och jag vägrar se honom som en sjukling.
Han pysslas om, tränas,tävlas och lever ett ganska bra liv.
Har numera hela sin man o svans i behåll, och klarar sig bra med min behandling.
Fast det är klart, det är inte lång stund kvar tills knotten kommer igen! Slutet av Mars debuterade de här förra året! Och dröjde sig kvar till i början av December. Så "viloperioden" är kort!
Men det har kostat mig mycket möda och mycket pengar.
Men här är vi i allafall, och jag tänkte han skulle finnas i 15 år till!

Ja, om du har hästen försäkrad och vill ha ut premien är det veterinären. Annars är det förstås ägarens beslut.

Tölva - slakt är inget dåligt alternativ för en svårt sjuk eksemhäst. Man kan vara säker på att den aldrig lider mer. Har man inte själv möjlighet att viga sitt liv åt att hålla en eksemhäst besvärsfri tycker jag dessutom det är ett ansvarsfullt alternativ.

Det finns ALDRIG någon garanti för att en häst inte säljs vidare även om man lyckas hitta en bra köpare i första vändan.

Silverkedjan skrev:
Tölva - slakt är inget dåligt alternativ för en svårt sjuk eksemhäst. Man kan vara säker på att den aldrig lider mer. Har man inte själv möjlighet att viga sitt liv åt att hålla en eksemhäst besvärsfri tycker jag dessutom det är ett ansvarsfullt alternativ.

Det finns ALDRIG någon garanti för att en häst inte säljs vidare även om man lyckas hitta en bra köpare i första vändan.

Om du frågar hästen skulle den säkert vilja att den fick chansen till en ny schysst ägare, hellre än att dö.

Och det där med svårt sjuk, kan man ju också diskutera.
Med ordentlig information till folk hur man sköter en eksemhäst, underlättar det mycket för både häst och hästägare.
Jag upplever inte att rätt skötta eksemhästar lider särskilt mycket.
Alla vi som är insatta i "konsten" kan säkert hjälpa till.
PM:a mig så kan jag berätta hur i allafall jag bär mig åt.
Jag tror inte så mycket på "mirakelkurer" utan sköter mina hästar med så sunt förnuft jag kan, i väntan på resultaten på forskningsprojektet i ämnet som nu pågår, som jag hoppas ska ge resultat.

Och sålänge, skulle jag inte råda till att avla på eksemston, eller importera från Island. Men det är an annan diskussion.
Och på alla dessa år, har jag ännu inte drabbats av uppgivenhet inför mina eksemhästar, alltså går det att leva med!

Tack och lov ökar medvetenheten om dessa problem, och nu helt plötsligt har det till min glädje vuxit fram en marknad av "insektstäcken" anpassat för även andra raser. Jag har sett en hel del russ, och tom halvblod som också drabbats av eksem. Bra att de också får lindring. Så det är inte enbart en islandshästfråga, även om de är kraftigt överrepresenterade.

tjihoo skrev:
eftersom han är så pass "gammal", har exem och är otränad så kan du nog absolut inte räkna med mer än 15000.

Exemet drar ned på priset, och det är nog få som vill köpa en 12åring och börja träna den eftersom man brukar säga att i´slandshästens tävlingsår är från 7-14 år ..

så jag skulle nog ge mellan 10-11 000 men jag tror nog att om du har tur så skulle du nog kunna få upp honom i 14-15000.

ber om ursäkt för dålig formulering..
12 år ÄR INTE gammalt för en islandshäst, eftersom de kan bli uppmot 30 år. Men om man är ute efter en tävlingshäst så gå man sällan och köper en häst med exem, som måste tränas fram och som är tolv år. Man brukar säga att islandshästens bästa tävlingsår är mellan 7-14 år och tyvärr köper då de flesta som är ute efter en tävlingshäst, en häst under 10 år..

Jag tycker, som det sägs tidigare, att du ska för det första hitta ett bra hem före priset.

Den här hästen verkar av beskrivningen på sin kapacitet kunna bli ett riktigt klipp för nån som står ut med eksemet!
Man blir riktigt nyfiken på att prova den! :)
Synd att jag redan har både tävlingshäst och eksemhästar.
Annars hade jag bjudit 25.000.

AuntArctica skrev:
Jag tror säkert det skulle gå att tävla med honom. När jag red honom aktivt och tränade kändes det riktigt bra. Den ökade tölten var gudomlig :love: Tänkte testa att ställa upp i T1 men jag fegade ur tyvärr. Har fått beröm av ett par tränare jag har ridit för och enligt Sambaengi har han tydligen fått lovord från tränare på den tiden hon ägde honom också.

Men när du säger att det går och tävla honom om man tränar rätt,
på vilken nivå?

En sak som bör påminnas om, många veterinärer på tävlingsplatserna har börjat med att INTE låta vissa eksemhästar starta. Det beror på att de anser hästen ha så grava problem med sitt eksem, att den skall slippa andra mentalt krävande övningar. Det tar inte bara i huvudet med denna evinnerliga klåda, även kroppen tar stryk succesivt av detta.

Om det hade varit min häst så hade jag helt klart övervägt att heldre slakta honom än att sälja honom billigt. Då vet man att hästen slipper må dåligt i framtiden. En eksemhäst med så kraftiga symtom tycker iaf jag lider.

Boj skrev:
En sak som bör påminnas om, många veterinärer på tävlingsplatserna har börjat med att INTE låta vissa eksemhästar starta. Det beror på att de anser hästen ha så grava problem med sitt eksem, att den skall slippa andra mentalt krävande övningar. Det tar inte bara i huvudet med denna evinnerliga klåda, även kroppen tar stryk succesivt av detta.

Hur bedömer veterinärerna detta?
Gäller det då misskötta eksemhästar? Det måste det ju göra, eftersom en välskött dito inte kan identifieras som sådan.

Ingen eksemhäst, oavsett hur gravt problemet än är när det bryter ut, ska med rätt skötsel behöva ha avskavd man el.svans eller sår.

Min erfarenhet är att eksemhästen lider mer mentalt av att bara stå passiviserad o focusera på sitt kliande, än av att få komma ut och bli riden.
Min häst blir piggare och gladare av stimulans!

Jag har faktiskt på senare år sett hästar som TROTS minutiös skötsel varit rejält avskavda och faktiskt lider om sommarhalvåret. Trots täcke, avpassad foderstat, stallning i svala stall, salvor, mediciner, ägare som är tillgänglig och inte vill lämna gården pga tillsyn ... ja you name it.

Det blir då ett lidande för hästen, och att tävla ett sjukt djur går ju faktiskt emot fipo t ex. Därmed finns säkert någon veterinär som inte vill ge klartecken till start.

För hästen ursprungstråden handlar om skulle jag vilja betrakta det ekonomiska värdet i som ringa. Det är alldeles för mycket jobb och i och med eksemet osäkerhetsfaktorer vilket gör prislappen jag skulle vara villig att slanta upp för är tämligen blygsam.

Liknande trådar

Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Hej! Jag har blivit föreslagen att en person ska köpa min Barmi och jag har lite kval över rimlig prisnivå. detta är alltså ingen...
Svar
14
· Visningar
1 947
Senast: kryddelydd
·
Islandshäst Finns det ngt sätt att se om man har en 4- eller 5-gångare? Jag köpte min första islandshäst för ett drygt halvår sedan. Har bara haft...
Svar
8
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka