Rimligt pris?

Sv: Rimligt pris?

Det är egentligen fel tråd att diskutera eksemskötsel på, kanske borde starta en separat för det. Men hur kan man o svans vara rejält avskavd, om den precis varje minut utom när man rider hästen, är täckt med ett eksemtäcke av bra kvalité.
Det beror ju på vad man menar med minutiös skötsel. Men man måste vara medveten om, att man inte kan lämna en eksemhäst i boxen utan täcke ens för att gå till sadelkammaren och hänga upp sin sadel.
Kliandet i sig blir också ett invant beteende. Det visar sig i att tex min häst genast slutar klia sig när han får på sig täcket igen.
Och man kan inte ha två eksemhästar i samma hage. Då kliar de sönder varann. För de vet hur skönt det är att bli kliad.
Att stalla upp eksemhästar fungerar sällan. Får de välja själva står de oftast inne dagtid och går ut nattetid, när knotten är mindre aktiva. Lösdrift är enda lösningen för de som har allvarligast eksem, enl. min erfarenhet.
Och man får inte missa en enda dag att smörja in skap, innanlår mm.
Då är det klippt.
Men håller man sig till reglerna, brukar de hålla sig fria från sår och få behålla sitt tagel. Och man behöver inte slita ut sig själv heller.
Sedan är det ju individuellt vad de tål och inte tål att äta, men eksemhästar har ofta känsliga magar, och blir ofta dåliga av tex betfor mm.
Eksemskötsel är mao. också magskötsel.
Men det här ser inte jag som ett problem, man lär sig ganska snabt vad som gäller för just ens egen häst, och skapar sig rutiner som man håller sig till.
Jag tycker inte heller man ska anstränga en sjuk häst, men ställer mig frågande till hur djurägare i så fall hanterar eksemsituationen.
Jag har hjälpt ganska många tillrätta i sin nya situation med ett nyutbrutet eksem. Och i stort sett alla fall har man funnits sig rutiner efter ett tag, och fått greppet över eksemet, och hästarna ser fina ut.
Skulle man avliva eksemhästar på löpande band, och ge upp dem, skulle man få avliva nästan 1/3 av Sveriges importerade islandshästar. För nästan så många utvecklar eksem.
Att ta hand om eksemhästarna är att ta konsekvensen av Islandsimporten. Vi får stå vårt kast anser jag.
Jag vill ingjuta hopp hos eksemhästägarna, och hjälpa till att lösa problemen, inte tvärtom.

ang skrev:
Jag har faktiskt på senare år sett hästar som TROTS minutiös skötsel varit rejält avskavda och faktiskt lider om sommarhalvåret. Trots täcke, avpassad foderstat, stallning i svala stall, salvor, mediciner, ägare som är tillgänglig och inte vill lämna gården pga tillsyn ... ja you name it.

Det blir då ett lidande för hästen, och att tävla ett sjukt djur går ju faktiskt emot fipo t ex. Därmed finns säkert någon veterinär som inte vill ge klartecken till start.

För hästen ursprungstråden handlar om skulle jag vilja betrakta det ekonomiska värdet i som ringa. Det är alldeles för mycket jobb och i och med eksemet osäkerhetsfaktorer vilket gör prislappen jag skulle vara villig att slanta upp för är tämligen blygsam.

Jag ägde en sådan häst, som led så hemskt. Det var inga problem ta bort honom. Jag är emot att djurägare skall göra ALLT för hästen trots den lider fruktansvärt, det finns en gräns!!

Jag äger en eksemhäst till, som än så länge mår hyfsat trots grav eksem. Blir det värre tvekar jag inte ta bort honom - det är mitt ansvar som djurägare.

Tölva skrev:
Skulle man avliva eksemhästar på löpande band, och ge upp dem, skulle man få avliva nästan 1/3 av Sveriges importerade islandshästar. För nästan så många utvecklar eksem.
Att ta hand om eksemhästarna är att ta konsekvensen av Islandsimporten. Vi får stå vårt kast anser jag.
Jag vill ingjuta hopp hos eksemhästägarna, och hjälpa till att lösa problemen, inte tvärtom.

Men skulle det inte vara bättre att avliva exemhästarna istället för att sälja dom?

Det är ju i stort sett omöjligt att förhindra att avel på exemhästar förekommer så avlivning istället för försäljning på ett sto iallafall är enligt mig att föredra.

Jag personligen tror att en bidragande orsak till eksemutbrottet kan vara att hästen inte varit "igång", den beskrivs som överviktig och otränad.
Då går hela "systemet" på sparlåga, inget rensas ut.

Personligen tror jag att hästar som är aktiva, tränade, i gott hull, välmusklade osv löper betydligt mindre risk att drabbas av eksemutbrott än "soffliggare och fetknoppar".

Angående priset på denna kan det vara svårt att få några stora pengar, satsa på ett gott hem istället. Som Silverkedjan skrev har jag samma erfarenhet; tävlingshästar med eksem behåller värdet, vet en tävlingshäst med eksem som sålts för över 100 tkr 2005.

Senast ändrad av en moderator:

ainasoja skrev:
Men skulle det inte vara bättre att avliva exemhästarna istället för att sälja dom?

Det är ju i stort sett omöjligt att förhindra att avel på exemhästar förekommer så avlivning istället för försäljning på ett sto iallafall är enligt mig att föredra.

Fiffigt!:idea:
Först importera dom, sedan avliva dom.
Vore det inte bättre att nyttja den svenska aveln och stoppa importen!
Sedan så är sällan eksemhästar så sjuka som det beskrivs här.

Ja, först importerar man och sedan tar man ANSVAR för det. Tex genom att avliva de hästar som inte klarar det här klimatet. Att avliva ett sjukt djur är aldrig FEL, det är ansvarsfullt.

Hur tror du islänningarna skulle ha gjort ;) ?

Tölva skrev:
Fiffigt!:idea:
Först importera dom, sedan avliva dom.
Vore det inte bättre att nyttja den svenska aveln och stoppa importen!
Sedan så är sällan eksemhästar så sjuka som det beskrivs här.

Nej, men vi har rätt att låta en häst lida resten av sitt liv pga att vi importerat hästen eller är det mer "legalt" att avliva en svenskfödd?

Att avliva en häst pga exem måste ju i slutändan gynna den svenska avlen eftersom hästar med exem inte kommer att användas i aveln och förmodligen kommer då även mindre svenskfödda exemhästar att födas.

Som det är nu så är det ju ändå relativt många svenskafödda som får exem ändå så det kan vara därför man importerar islandshästar i den mån man gör.

Silverkedjan skrev:
Ja, först importerar man och sedan tar man ANSVAR för det. Tex genom att avliva de hästar som inte klarar det här klimatet. Att avliva ett sjukt djur är aldrig FEL, det är ansvarsfullt.

Hur tror du islänningarna skulle ha gjort ;) ?

Är det därför du sålt avelsston med eksem?

Det är därför jag slaktat de hästar jag inte kunnat hitta bra hem åt. Med bra hem menar jag personer jag känner väl och har koll på sedan måååånga år att de har stabila förhållanden och sannolikt inte kommer sälja hästen vidare till någon som inte kan ta hand om den.

Marknaden för eksemhästar är inte direkt överhettad och hur mkt kontakter man än har kan liksom de "säkra" hemmen ta slut.

Bra avelshästar har dock ofta ett bra ridhästvärde också så det kan vara lättare för dem.

Men en del stressade mycket eksemdrabbade valacker med ointressanta gångarter och utan tävlings/läromästarvärde har jag bedömt det säkrare att slakta. Risken är annars mycket stor att man får en billig vandringspokal som inte sköts som den ska.

Det är ALLTID ansvarsfullt att slakta ett svårt drabbat djur.

Fast jag tycker inte det är särskilt ansvarsfullt att sälja eksemston till avel, om man nu är så mån om att utrota eksemhästar.

Hur menar du?

Jag avlar inte på eksemhästar.

Jag har en gång sålt ett gammalt dräktigt bedömt sto som fick eksem sin tionde sommar i Sverige när hon var hos hingsten för betäckning. Jag sålde henne till ett havsklimat där hon skulle få det bra för mindre än fölet i magen var värt.

Hade hon inte varit dräktig hade jag nog faktiskt slaktat henne. Men fölet hade goda chanser att inte få eksem och dessutom bli en mycket fin individ.

Silverkedjan skrev:
Det är ALLTID ansvarsfullt att slakta ett svårt drabbat djur.

Det knepiga är att veta om djuret är svårt drabbat pga bristande eksemskötsel, eller om det verkligen är frågan om ett hopplöst fall.
De flesta eksemhästar som "till vardags" vare sig har man eller svans, blir helt symptomfria med ett enkelt eksemtäcke, tom sk."halvtäcke" i kombination med någonstans att gå in för knotten.
Och visar hästen sig glad o pigg med denna lösning, och är älskad o uppskattad av sin ägare, är saken inte så svår att avgöra.
Alldeles särskilt om man inte tänkt avla på hästen, eller rent av är en valack.

Faktum är att jag har hittills aldrig sett ett hopplöst fall, fast jag hållit på med islandshästar i 15 år.
Men jag tror säkert att de existerar. "åretruntkliare" tex. verkar knivigt.

Silverkedjan skrev:
Hur menar du?

Jag avlar inte på eksemhästar.

Jag har en gång sålt ett gammalt dräktigt bedömt sto som fick eksem sin tionde sommar i Sverige när hon var hos hingsten för betäckning. Jag sålde henne till ett havsklimat där hon skulle få det bra för mindre än fölet i magen var värt.

Hade hon inte varit dräktig hade jag nog faktiskt slaktat henne. Men fölet hade goda chanser att inte få eksem och dessutom bli en mycket fin individ.

Jag menar, att säljer man en sådan individ till fortsatt avel, måste man ju samtidigt vara medveten om, att hästen kommer att fortsätta att avlas på, helt enkelt förbli avelshäst.

Men strunt detsamma, jag förstår att man vill väl, och att saker inte alltid är så enkelt vad gäller eksemproblematiken.
Men döm då inte dem, som lever ett hyfsat gott liv med hästar som faktiskt inte är särskilt sjuka pga sin allergi.

Jag tycker att får amn en häst med supersvår exem får man bita i de sura äpplet och hålla kvar hästen eller låna ut den på livstidsfoder så amn har 100% koll på hästen ATT den blir skött så man vill!

Men NEJ man säljer INTE en sådan häst!

Min brors shettis fick så kraftig exem så HELA man och svans var en endaste stor köttsår:crazy:

Med medel och superduper(dyrt) exemtäcke medel PÅ täcket och helt enkelt ta in hästen varje kväll och släppa ut igen runt middnatt så växte all man och svans ut och exemen syndes inte mera under hästens 25 åriga liv:smirk:

Så man KAN får"bort" emen om man verkligen gör rätt.
JAG tycker att ALLA islänningar skall behandlas som OM de hade exem.
På med exemtäcke smörg och smör.

Jag ska köpa en islänning nu till sommaren och den har idag inge exem.. men jag kommer köpa exemtäcke och ha på som förebyggande syfte.
Jag kommer köpa dyra salvor och smörja på flera gånger om dagen på så sätt minskar jag emexrisken radikalt..
För man ska inte glömma ALLA isisar kan utveckla exem.. många tror att bara den är svenskfödd så är risken noll.. vilket inte stämmer!

Sen har vi knappt någe knott eller flyfän överhuvudtaget i mitt stall men endå!

Jag dömer inte alls dem som tar hand om sin eksemhäst, tvärtom!

Men många HAR inte de möjligheterna. Jag vigde somrarna i många år att hålla ett antal "räddade" eksemhästar besvärsfria men det var oförenligt med sömn, normalt arbetsliv, fritid etc.

Nu när jag inte har hästarna utanför fönstret och små barn jag vill ägna tiden åt skulle jag inte tvekat att slakta dem som inte gick att hitta "säkra" hem åt istället.

Det är också ett sätt att ta ansvar.

Att sälja till en okänd kan gå rakt åt helvete. Jag har varit med så länge att jag sett hästar säljas vidare till personer jag aldrig någonsin skulle sålt till själv.

Man tappar kontrollen när man säljer.
Och de billiga hästarna är "farligast".

I just det här fallet med Breki är det kanske bäst att om han nu är så bra tävla honom och på så vis kunna hitta en köpare som vill ha en bra tävlinghäst och är van vid eksemproblematiken.

Men var han så dålig att man på ett djursjukhus skulle döma ut honom skulle jag absolut rekommendera det som säkraste utväg.

ainasoja skrev:
Att avliva en häst pga exem måste ju i slutändan gynna den svenska avlen eftersom hästar med exem inte kommer att användas i aveln och förmodligen kommer då även mindre svenskfödda exemhästar att födas.

Som det är nu så är det ju ändå relativt många svenskafödda som får exem ändå så det kan vara därför man importerar islandshästar i den mån man gör.

De siffror jag sett är att ca 28% av de Islandsimporterade hästarna får exem,och ca 6 % av de svenskfödda.

I första hand tror jag att varför importen är så intensiv som den ändå är, beror som vanligt på vinstintressen.
Många i Sverige lever på att vara mellanhänder, importera hästar från Island och sedan sälja dem vidare.
För att inte tala om Islänningarnas intresse att exportera hästar.
Det är en ansenlig inkomstkälla för exportörerna.

Jag tror INTE att det råder brist på Svenskfödda islandshästar i riket, med tanke på den explosionsartade utvecklingen på avelssidan, bara att studera tex. hingsstamboken.
Och aveln går framåt också! Det börjar bli fina hästar här i Sverige.
Jag kan tycka att det emellanåt behövs nytt, fräscht blod i form av ett "avelshingstankare" från Island, som tex. Mökkur har varit sen han kom hit.
Men jag har emot den strida ström av "vanliga" ridhästar som passerar gränsen, innan Island/Sverige har kommit fram till gångbara resultat från det forskningsprojekt som pågår just nu.

Gazzan skrev:
Jag tycker att får amn en häst med supersvår exem får man bita i de sura äpplet och hålla kvar hästen eller låna ut den på livstidsfoder så amn har 100% koll på hästen ATT den blir skött så man vill!

Men NEJ man säljer INTE en sådan häst!

Min brors shettis fick så kraftig exem så HELA man och svans var en endaste stor köttsår:crazy:

Med medel och superduper(dyrt) exemtäcke medel PÅ täcket och helt enkelt ta in hästen varje kväll och släppa ut igen runt middnatt så växte all man och svans ut och exemen syndes inte mera under hästens 25 åriga liv:smirk:

Så man KAN får"bort" emen om man verkligen gör rätt.
JAG tycker att ALLA islänningar skall behandlas som OM de hade exem.
På med exemtäcke smörg och smör.

Jag ska köpa en islänning nu till sommaren och den har idag inge exem.. men jag kommer köpa exemtäcke och ha på som förebyggande syfte.
Jag kommer köpa dyra salvor och smörja på flera gånger om dagen på så sätt minskar jag emexrisken radikalt..
För man ska inte glömma ALLA isisar kan utveckla exem.. många tror att bara den är svenskfödd så är risken noll.. vilket inte stämmer!

Sen har vi knappt någe knott eller flyfän överhuvudtaget i mitt stall men endå!

För att lyfta dig från lite av de tunga bördorna, undrar jag, är det inte enklare att ha hästen i lösdrift istället för att hålla sig vaken till midnatt för att släppa ut den?
De går faktiskt in själva när de behöver, så man behöver inte oroa sig, om de har mat därinne.

Och MÅSTE du verkligen köpa dyra salvor och smeta på flera gånger per dag?
Min häst ansågs som hopplöst fall, men behöver nu bara smörjas 1-2 ggr/dag med vanligt BILLIGT myggmedel av mild sort.

Och som sagt, risken för svenskfödd häst att utveckla eksem är inte lika med noll, utan enl. rapporter ca 6 %, vilket inte är extremt stor risk.

Till sist, folk missar ofta förekomsten, ankomsten och avfärden för knott pga av att de syns knappt för blotta ögat!
De tar sig enkelt igenom tex myggnät. Inte att förväxla med vanliga knott, som man kan se svärma i kvällssolen.
Man märker dem mest pga. att de bits!
Gärna i ens egen huvudsvål...

Anlägg gärna dörren till lösdriften mot norr eller öster, där de svärmar som minst i kvällningen.
Ha gärna lite halvdunkelt därinne, det gillar de inte.
Och håll rent från träck, dit de gärna söker sig.

Lite allmänna tips, som det kanske går att plocka något av. ;)

Silverkedjan skrev:
Jag dömer inte alls dem som tar hand om sin eksemhäst, tvärtom!

Men många HAR inte de möjligheterna. Jag vigde somrarna i många år att hålla ett antal "räddade" eksemhästar besvärsfria men det var oförenligt med sömn, normalt arbetsliv, fritid etc.

Jag skulle vilja veta, vad det var som gjorde att att ha eksemhäst inte var förenligt med sömn, normalt arbetsliv och fritid?

Vilka var rutinerna? Hade du lämplig lösdrift, eksemtäcke och en smörjning per dag? Vad var problemet?

Det låter ju onekligen jättejobbigt. Hu.

Du skrämmer ju livet ur dem som har, eller tänker skaffa en eksemhäst.

Tölva skrev:
Jag skulle vilja veta, vad det var som gjorde att att ha eksemhäst inte var förenligt med sömn, normalt arbetsliv och fritid?

Vilka var rutinerna? Hade du lämplig lösdrift, eksemtäcke och en smörjning per dag? Vad var problemet?

Det låter ju onekligen jättejobbigt. Hu.

Du skrämmer ju livet ur dem som har, eller tänker skaffa en eksemhäst.

Ja och jag förstår precis vad Silverkedjan skriver om, även fast jag inte är eller har varit drabbad på det sättet själv. Men har sett en pålle gnida sig blodig framför ögonen på alla inklusive ägaren, trots ett rigoröst omhändertagande med omskötsel 2 ggr per dag samt installning varje em/kväll. Smörjande och provandes av allt som fanns tillgängligt, eksemtäcken som byttes varje dag och ibland 2 ggr per dag för att de var så trasiga. Den hade inte tid att äta pga all klåda, såvisst tog det en stor tid av ägaren. Att åka 2 ggr per dag till stallet, sen övriga förekommande sysslor som krävs för installning av häst varje dag. Hemkommer blev det till att smälla på tvättmaskinen, därefter laga trasiga eksemtäcken. Återvända på fm. dagen efter och spraya samt släppa ut hästen efter ett ev täckesbyte.

Denna häst tog ca 5 timmar per dag för ovårdnad av sitt eksem, sen tillkom dessutom ganska stora kostnader också. Eksemtäcken, smörjor av alla olika slag, invärtes behandlingar, kortison, antihistamintabletter, myggmedel etc etc. Ägaren hade kostnader för eksemet på allt detta jag räknat upp, motsvarande kostnaden av en halv häst per sommar (ca 25000 kr). Jag tror ändå att dessa siffror var ungefärlig, och defentivt inte tagna i överkant.:eek:

Liknande trådar

Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Islandshäst Hej! Jag har blivit föreslagen att en person ska köpa min Barmi och jag har lite kval över rimlig prisnivå. detta är alltså ingen...
Svar
14
· Visningar
1 947
Senast: kryddelydd
·
Islandshäst Finns det ngt sätt att se om man har en 4- eller 5-gångare? Jag köpte min första islandshäst för ett drygt halvår sedan. Har bara haft...
Svar
8
· Visningar
2 519
Senast: Skjøldur
·
Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka