T
Tölva
Sv: Rimligt pris?
Det låter onekligen förskräckligt måste jag säga!
Men hur var det, hade hästen lämplig lösdrift med köldridå?
Boj skrev:Ja och jag förstår precis vad Silverkedjan skriver om, även fast jag inte är eller har varit drabbad på det sättet själv. Men har sett en pålle gnida sig blodig framför ögonen på alla inklusive ägaren, trots ett rigoröst omhändertagande med omskötsel 2 ggr per dag samt installning varje em/kväll. Smörjande och provandes av allt som fanns tillgängligt, eksemtäcken som byttes varje dag och ibland 2 ggr per dag för att de var så trasiga. Den hade inte tid att äta pga all klåda, såvisst tog det en stor tid av ägaren. Att åka 2 ggr per dag till stallet, sen övriga förekommande sysslor som krävs för installning av häst varje dag. Hemkommer blev det till att smälla på tvättmaskinen, därefter laga trasiga eksemtäcken. Återvända på fm. dagen efter och spraya samt släppa ut hästen efter ett ev täckesbyte.
Denna häst tog ca 5 timmar per dag för ovårdnad av sitt eksem, sen tillkom dessutom ganska stora kostnader också. Eksemtäcken, smörjor av alla olika slag, invärtes behandlingar, kortison, antihistamintabletter, myggmedel etc etc. Ägaren hade kostnader för eksemet på allt detta jag räknat upp, motsvarande kostnaden av en halv häst per sommar (ca 25000 kr). Jag tror ändå att dessa siffror var ungefärlig, och defentivt inte tagna i överkant.
Det låter onekligen förskräckligt måste jag säga!
Men hur var det, hade hästen lämplig lösdrift med köldridå?