Rimligt pris för stalljobb

Linne

Trådstartare
Hej!
Vad tycker ni skulle vara rimligt pris för stalljobb 3 dagar i veckan åt 2 hästar, med:
Utsläpp och insläpp
Mockning
Fixa vatten, hö, kraft och att sopa
 
Det saknas lite info för att kunna ge ett vettigt svar.

Det känns som du måste hitta någon granne eller som står uppstallad för att det ska bli en vettig timpeng. Ingen åker någon längre sträcka och 2 gånger om dagen 3 dagar i veckan för någon timmes jobb eller 2 totalt. Rent krasst så har de flesta avtal att man minst ska få betalt för 2 timmars arbete. Det skulle här givit 6 timmar i veckan (två timmar per tillfälle) a ca 150 kr vilket ger ca 4000 i månaden. Svindyrt för det lilla arbete du vill ha gjort men svårt att locka någon att göra om inte du hittar rätt person.
 
Och ska det göras vitt och helt enligt boken (anställning) så lär du räkna med att det kostar en hel del mer utöver timpenningen. Alternativet är förstås att den tilltänkta personen tar upp det själv som hobbyverksamhet - då betalar hen egenavgifter + inkomstskatt på beloppet själv till SKV, men då blir det ju ytterligare utgifter (utöver skatten) för personen och därmed kanske svårare att få någon som inte bor nästgårds att ställa upp. Iom att det är så pass lite arbete.
 
Och ska det göras vitt och helt enligt boken (anställning) så lär du räkna med att det kostar en hel del mer utöver timpenningen. Alternativet är förstås att den tilltänkta personen tar upp det själv som hobbyverksamhet - då betalar hen egenavgifter + inkomstskatt på beloppet själv till SKV, men då blir det ju ytterligare utgifter (utöver skatten) för personen och därmed kanske svårare att få någon som inte bor nästgårds att ställa upp. Iom att det är så pass lite arbete.
Jag tvivlar starkt att man kan få lönearbete till hobbyversamhet.
 
Hej!
Vad tycker ni skulle vara rimligt pris för stalljobb 3 dagar i veckan åt 2 hästar, med:
Utsläpp och insläpp
Mockning
Fixa vatten, hö, kraft och att sopa

Är det du som ska göra jobbet, och hur lång tid förväntas det ta?

Rimligen bör jobbet göras vitt, och försäkringar bör finnas om personen skulle råka bli skadad i samband med hanteringen av hästarna (det kan ju som bekant hända överraskande saker när hästar är inblandade).
 
Jag skrev fel ovan. Med minst 2 h arbete per pass ( 150 kr ×2) och 25 pass i månaden ger 7500 och som liten påpekade så blir det om allt går korrekt till scociala avgifter på det. Så en kanske runt 12000 i månaden. Mycket pengar för den som ska betala men lite för den som får betalningen och blir så uppbunden, om man inte är i krokarna.
 
Jag skrev fel ovan. Med minst 2 h arbete per pass ( 150 kr ×2) och 25 pass i månaden ger 7500 och som liten påpekade så blir det om allt går korrekt till scociala avgifter på det. Så en kanske runt 12000 i månaden. Mycket pengar för den som ska betala men lite för den som får betalningen och blir så uppbunden, om man inte är i krokarna.
Felräknat.
Tre dagar i veckan, fyra veckor, blir tolv pass. Och jag är inte säker på om det tar mer än en timme åt gången. Så antingen 3600kr eller 1800kr/mån beroende på om det tar en eller två timmar.

Sedan tycker jag ju att 150kr/tim låter som en hög lön för denna typ av ganska okvalificerade arbetsuppgifter (om vi räknar på 40 timmars arbetsvecka och fyra veckor per månad, blir motsvarigheten en månadslön på 24.000kr vilket jag tycker låter skyhögt men det kan å andra sidan vara jag som är fel ute).

Men poängen är väl att arbete som ersätts ekonomiskt ska göras vitt, och att man då ska tänka på faktorer som sociala avgifter och försäkringar.
 
Felräknat.
Tre dagar i veckan, fyra veckor, blir tolv pass. Och jag är inte säker på om det tar mer än en timme åt gången. Så antingen 3600kr eller 1800kr/mån beroende på om det tar en eller två timmar.
........

Men poängen är väl att arbete som ersätts ekonomiskt ska göras vitt, och att man då ska tänka på faktorer som sociala avgifter och försäkringar.
Nej det är inte felräknat det blir 24 pass på 4 veckor men jag skrev per månad och då är det lite till. Du kan inte utföra morgon+kvällsfodring samma arbetspass om det nu inte är extremt långa dagar eller mycket kort hagvistelse. Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg så garanterar de flesta avtal ( om det nu inte finns i lagen) 2 timmars arbete. Inte för jag är helt säker på den exakta tiden där men att få någon att komma och få betalt för 1-1,5 timmar eller vad det nu kan ta och uppdelat på två pass lär vara i stort sett omöjligt om de inte har häst där själv eller bor på stället. Det lär bli svårt nog med rimligt långa pass skulle jag tro.
 
Senast ändrad:
Sedan tycker jag ju att 150kr/tim låter som en hög lön för denna typ av ganska okvalificerade arbetsuppgifter (om vi räknar på 40 timmars arbetsvecka och fyra veckor per månad, blir motsvarigheten en månadslön på 24.000kr vilket jag tycker låter skyhögt men det kan å andra sidan vara jag som är fel ute).
150 kr i timmen är lite högt för jobbet i fråga, men inte skyhögt. Jag tror ingångslönen avtalsenlig ligger på dryga 20.000.

Att jag tog i beror på de extremt taskiga arbetstiderna ( in + utsläpp) och korta passen, även med 2 timmar per gång. Ska man ha chansen att någon annan än de som ändå är i stallet nappar så lär man få betala några hundra per tillfälle. Och bor man jnte granne så ska man ta sig till jobbet också. I mitt förra stall fick vi 50 kr per pass vilket för en del inte ens täckte driftskostnaderna för bilen och för andra gick det typ jämnt ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 594
Senast: SwedEmB
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 951
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 162
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -...
2
Svar
34
· Visningar
4 331
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp