Rimlig ridhushyra

I

Idka

Idag när jag skulle boka det lokala ridhuset för vår westernklubbs vårtävling fick jag för det första kalla handen vad gällde bokning och sedan kalla kårar när jag hörde vad de begärde för en dags hyra.

Då jag inte har nån koll på vad hyrorna ligger på hoppas jag ni kan ge mig lite perspektiv....

Ridhuset ligger ca 5 km från en medelstor stad (ca 90 tusen invånare) är ca 80*40 stort, har läktare, cafeteria mm. Dagen jag skulle hyra var en söndag, då ingen verksamhet bedrivs.

Hyran var på 6000 kr för en dag.

En annan motsvarande ridklubb, som dock inte har cafeteria i ridhuset, ville ha 2200 kr för en dag.

Är det en rimlig hyra? Eller drog dom till med det bara för att skrämma iväg westernfolk...? :angel: Vad tror ni?!

Sv: Rimlig ridhushyra

Det beror nog mer på vad som ingår i hyran, för i slutändan tillkommer kanske möjligheter för parkering och då är det inte bara ridhuset man hyr ut.

Vi har tillgång att hyra ridhus i närheten, timpriset är 400 kr på vardagkvällar och för tex en söndag får vi nog betala 3500 kr. Då finns det hyggligt med P-platser, dock inga som helst bekvämligheter såsom cafeteria, toa etc. Har varit med om att hyra en större anläggning, då en inte allt för kort bilsträcka att åka också. Här fanns alla bekvämligheter för både häst och ryttare, och den fick vi nog pynta lika mycket som du skulle få göra.

Jag har egentligen ingen aning, men ett stall med ridhus i närheten här tar 400 kr i timmen och då finns det i stort sett inga fasciliteter alls.
När det gäller ditt antagande om western-ryttare så kanske det inte är helt grundlöst eftersom det ställs helt andra krav på ridhusbotten vid ex "slide-stops" än vad det gör vid "vanlig" ridning. Så det kanske kan vara en anledning?

Shit det lät mycket! hälften av det är väl vad som jag tycker låter rimligt!

Låter rätt så häftigt. Om jag inte är helt felinformerad så kommer vi att få betala ca 8000:- från fredag lunch/em till söndag kväll för en anläggning med ca 26*40 ridhus, mindre ridtält, två utebanor, stall plus gäststall, cafeteria, läktare (stora), toaletter (fast vi får ändå hyra in bajamajor och duschar).
Denna anläggning ligger ca 1 mil från en lika stor stad som din...

Att någon klubb dragit till extra för att det är en westernklubb som vill hyra har jag aldrig varit med om här i värmland i alla fall....tvärtom så brukar de tycka det är kul när vi hyr in oss... :D

/Carina :eek:

Om hyran är rimlig, beror ju på vad de "ordinarie" som använder ridhuset betalar.
Och om det är privat eller föreningsägt? Privat = momspliktigt.

Betalar de som löst ridhuskort en avgift om de bokar? Hur hög i så fall?
Jag vet ridhus som tar ett par hundra om ngn medlem bokar en enstaka timme, och då blir ju en hel dag rimligtvis mkt dyrare.

Likaså brukar ju ridhus där en ridklubb driver ridhuset ha billigare hyra för medlemmar. Är ni medlemmar? Eller är den höga kostnaden för att ni inte är medlemmar?

Och om du tror de drar till med ett högre pris för att ni utövar just grenen western, i så fall beror ju det på att de har dåliga erfarenheter av just western.
Så i det fallet så skulle jag fråga rent ut om det är så! Fråga "har alla som vill hyra ridhuset samma pris?"

Och angående "en söndag när ingen verksamhet drivs", så är ju just lördag och söndag de dagar privatryttare helst vill in i ett ridhus! Så de som betalar hallhyra får ju då en hel ledig dag de INTE kan utnyttja sitt hallkort på.
Det just pga att vardgarna ofta är fullpackade med verksamhet på em då många är lediga.

Jag "trasslade ihop mig" med en westernträning när jag var och tränade dressyr en gång. På en klubb där jag är då och då.
Och jag kan lugnt säga att det är TUR att jag sett mer av western än hur det gänget uppförde sig, för annars hade jag hållit mig så långt ifrån western jag kunde resten av livet!
Det var ego på hög nivå! :eek:
Men jag hoppas inte ditt gäng uppför sig så, och att dessa som jag tror, är en hoper undantag som man kan bortse från!

Senast ändrad:

Det är en kommunal ridskola.

När jag ringde för att höra om man kunde boka var de väldigt lite tillmötesgående och näst intill otrevliga. Först sa de att jag inte kunde boka för att jag måste vara ute i god tid men sa de att det inte gick att boka till hösten ändå.

Tror INTE de har dåliga erfarnheter av westernryttare. Så vitt jag vet har det hållts westernträningar där vid ett fåtal tillfällen under en termin och då gick allt jättebra (känner hon som anordna träningarna).

Men jag antar att vem som helst inte är välkommen dit. Tex går det inte att stalla upp fd travare där heller.

Att de inte var så trevliga är en sak, men annars tycker faktiskt jag att 6.000 för ett sånt gigantiskt ridhus iofs är mycket pengar men inte något hutlöst pris.

40x80, det är ju stort som 4st! 20x40 ridhus. Det måste ju kostat multum att bygga. Finns där vettig parkering, läktare och kafeteria som man får använda så tycker i varje fall jag att det kan vara ett relevant pris för att nyttja det till tävling.

Det låter inte farligt alls tycker jag.
Vet att dom i malmö tar ut ungefär dom priserna.

Här där jag bor kostar däremot ridhuset mycket mindre att hyra.
Tror det är 1000 kr för en dag fortfarande.
Då har dom toa, kafeteria och läktare.
Dessutom så finns det både gräs och gruspaddock att använda.
Samt mycket goda möjligheter att parkera.
Då har man tillgång till ett ridhus som är 30 50 tror jag det är. (gissning)

Billigt och bra om man vill anordna kurser. :D

/

Ann-Sofie

DYRT! Ridhuset där jag rider i kostar 50 kr/timmen. Men snart ska jag flytta min häst dit och då ingår ridhuset i hyran :D
En heldag går på 500 om jag inte minns fel :p

Vad är motivationen för att inte få stalla upp fd travare då?

Jag var förut aktiv i en föreningsdriven ridskola, som för flera år sedan drevs av mkt bra folk.
Vi "handplockade" och nekade också vissa privathästar uppstallning. Det pga att de som stallade upp fick som villkor att låta hästen gå ett visst antal lektioner/vecka på ridskolan.
Och tex outbildade fd travare, känsliga tävlingshästar, pyttesmå shettisar osv, det hade klubben inget behov av att ha till ridskolan.

Så det behöver inte alltid vara "rasistiska skäl" till att utesluta vissa typer av hästar.

DYRT! Ridhuset där jag rider i kostar 50 kr/timmen.

Ja det skall du ta till vara på, för att anlägga och underhålla en ridhusbotten kostar ganska mycket. Så den som hyr ut för dessa småslantar är en mycket snäll och oekonomisk person, sen måste man även se till annat också vid hyrestillfället som det handlar om här.

Skall man arrangera en slags tillställning där det förväntas komma bilar som behöver P-plats, är inte det heller gratis. Bekvämligheter såsom toa, cafe osv är en nödvändighet vid dessa tillfällen, det är också här man kan ta in extra inkomster och göra ett plus i kassan.

Sammantaget utsätter man en anläggning för slitage, och för det brukar man behöva betala.

kopparberg skrev:
Vi "handplockade" och nekade också vissa privathästar uppstallning. Det pga att de som stallade upp fick som villkor att låta hästen gå ett visst antal lektioner/vecka på ridskolan.

OJ! :eek: Var det verkligen någon som gick med på att sin häst användes i ridskoleverksamhet!? (eller gick med på och gick med på, det var det väl om ni fick uppstallningar såklart, men återigen - oj!) Har aldrig hört talas om något liknande! :crazy:

Som Moniq skriver, ridhuset är ju enormt! Behöver ni verkligen hyra hela ridhuset? Kan ni inte bara hyra halva eller 3/4 så kan ridklubben fortfarande utnyttja en del och ni får en lägre hyra?

Jag tycker inte att 6000 kronor för en heldag är mycket för så mycket innomhus yta.

Om nu inläggningen skulle ha varit tom den aktuella dan kan ju priset vara förhandlingsbart. Antingen kan dom få det priset ni kan betala eller inget alls.... Ridskolor brukar ju inte ha så gott ställt att dom kan missa en inkomst.

Kön var lång för boxplats.
Du vet, inte alla har ngt emot att hästar går på ridskola! ;)
Dessutom så fick de "betalt" varje lektion hästen gick, så stallhyran blev billigare.
Och det gick givetvis att deala om hästen ngn gång inte kunde gå pga ägarens privata träning/tävling.

Även jag hade med min häst på lektionerna. För den dag jag hade lektion hann jag inte rida själv, då fick han gå på ridskolan.
Inget han mådde dåligt av, han är en perfekt häst för ridskoleverksamhet!

Så om ingen ska upplåta en bra häst till ridskola, hur ska då morgondagens hästägare lära sig rida? ;)

Så fungerade det på det stall jag hade min ponny på ett tag. Jag såg det som en win-win situation. Jag fick min häst motionerad, plus all skötsel fixad den dagen han gick lektion, jag fick betalt för det, det var under kontrollerade former (jmf en medryttare som du inte har en aning om vad den gör...) och en ryttare fick rida en kanske lite mer meriterad och mindre "avdankad" häst än vad en normal ridskola kan erbjuda.

Tussemaja skrev:
Om nu inläggningen skulle ha varit tom den aktuella dan kan ju priset vara förhandlingsbart. Antingen kan dom få det priset ni kan betala eller inget alls.... Ridskolor brukar ju inte ha så gott ställt att dom kan missa en inkomst.

Det är också en osynlig "kostnad" i att hyra ut, förutom slitage, så minskar man tillgängligheten för de som har betalt anläggningsavgift för anläggningen och som blir utestängda från sina ridtider iom att ridhuset är bokat. Oftast hyr ju ridhusen ut när alla är lediga och har tid att rida kurs. Oftast samma tid som de som betalt anläggningsavgift också är lediga. Så det är också en fråga om att lägga hyran på rätt nivå för att kompensera minskad "service" till andra betalande.

Om anläggningen annars skulle stå helt tom, vilket jag betvivlar då ridhus alltid verkar ha potentiella nyttjare, så tillkommer en massa extra kostnader för att sparka i gång anläggningen även under helgen, belysning, städning av utnyttjade utrymmen osv.

Liknande trådar

Äldre Jag funderar på att hyra ut min lägenhet i andrahand då jag spenderar mer tid hos pojkvännen än I min egna lägenhet ;) Det är dock lite...
2
Svar
20
· Visningar
1 638
Senast: doleron
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är...
Svar
2
· Visningar
1 658
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur