Rimlig kallhyra i det här exemplet?

Sv: Rimlig kallhyra i det här exemplet?

Håller med Immer, 2-3000.
Sen beror på hur elen fungerar, finns egen mätare? Annars kostar inte bara själv elen utan även fasta avgifter vilket kan vara många hundralappar/månad.

Hyr själv ett stall ca 4 mil söder om sthlm. Jag står för allt i stallet som inte är fast inredning. Dvs el, hagmaterial, redskap mm.
Betalar 7000:-/månad i kallhyra för stallet. El ca 25000:-/år, Gödseltöming ca 6000:-/år, arrende för hagmark (ca 13 ha totalt) 25000:-/år.

Tillkommer gör betesputs, foder, strö, redskap (skottkärror, grepar, stängselstolpar, tråd mm).

Sköter allt själv, in o utsläpp (mha en av mina inackorderade):)

Ne det låter väldigt billigt! Ett stall jämte mitt har samma service fast plus mockning och där tar dom 3500.

Jag hyr ut en box i mitt stall. 1,5 mil från borås och jag tar 1000kr då ingår in/ut plus fodringar.

Hej, Tack för alla svar. Här kommer ungefärliga elkostnader i exempelstallet.

Uppvärmt vattenkar. Drar 3,60kr per dygn om det är på hela tiden. Det går på termostat och slår bara till när det behövs. Beror alltså på hur kallt det är. Men säg att det går halva dygnet i 6 månader (då har vi räknat högt). Då kostar det 56kr per månad under dessa 6 månader. Utslaget på hela året blir det då 28kr/månad

Belysning i stallet drar totalt 220KW och är på uppskattningsvis tre timmar per dygn. Det blir då ungefär 60 öre per dygn och alltså 19kr/månad.

Elementet i sadel kammaren. Det är detta som kostar. Det är på 1000W om jag minns rätt. Då kostar det alltså 1 kr per timme då det är på. Säg att det är på halva dygnet under vinterhalvåret. Det blir 372kr per månad. Och slår man ut det på hela året. 186kr/månad

Elstängslet. Ett elaggregat drar förvånansvärt lite ström. Jag vet inte vad vårt ligger på, men det största Lantmännen säljer är på 13W så låt oss anta det. Det handlar alltså om 1,3 öre i timmen och alltså 10kr/månad

Summerat: 243kr/månad att dela på de fyra boxarna - så elkostnad är 61kr per box i månaden

Jag tror att du får räkna betydligt högre i elkostnad. Mitt element i sadelkammaren är t.ex. på dygnet runt från att det är ca 10 grader ute. Visst slår det av automatiskt ibland men det är så försvinnande lite tid att det inte är lönt att räkna den tiden.

Jag beräknar mitt förslag på att det är vad mitt stall kostar/box enbart i lån. Givetvis tillkommer då allt och vi gör ju då också allt arbete själva.
Skulle jag hyra ut mitt stall så som ni får hyra ert och ta 500 kr/box så skulle jag gå back eftersom jag då inte får något för förslitning, el, fastighets skatt och allt annat utan enbart för lånekostnaden.
Räkna på vad stallet är värt och räkna ut vad ett lån på det skulle kosta så får du en helt annan prisbild.

Precis som om man hyr en lägenhet så hyr man kallhyra och el tillkommer. går något sönder ringer man till hyresvärdenoch ber om nytt.Det kan vara frys, kyl, ett fönster som går sönder tapeter som behöver bytas och så vidare.

Och varför skall det vara annolunda bara för man hyr ett stall???

Kallhyra sedan får man en räkning varannan månad eller en i kvartalet för den el man förbrukar då skall man ju kunna välja fast eller rörlig eller 50% vardera.
Om nu elen skall ingå tar man ju ett lite högre pris är den faktiska summan 350 månaden tar man 450 för att tecka ev månader då det kosatr 550 och inte 250=)

Går hagen sönder skall stallägaren laga och även stå för materialet tycker jag, behöver stallet målas så skall även stallägaren göra detta.

Visst kan hyresgästen göra jobbet men då skall den ha kompensation i form av gratis kallhyra hur många månader får man dock komma överräns om!

Måla boxen kan amn göra 1 gång om året om stallägaren står för färgen så det blir fint till hösten igen. Som när man får tapetsera själv i sin hyreslägenhet men hyresvärden betalar färg/tapeterna=)

Men varför skall hyresgästen köpa stolp, färg och rusta upp ett stall så gården ökar avsevärt i värde och inte få något för det?? Ser jag inge logik i alls.

Jag fick hyra ett stall för 300 kr per häst hade jag 2 så 600 månaden och hade jag 3 hästar så 900 månaden osv.
Då ingick el, stolp och tråd till hagen underhåll om något gick sönder. Han plogade väg och utanför stallet. tillsyn ingick då han bodde på gården och tittade till så alla stog p åalla 4 benen ialalfall(kunde inget om häsatrna) men han såg ju om någon blödde eller var sjuk.

Jag fick stå för foder ja allt annat.

Första 6 månaderna fick jag stå gratis eftersom jag byggde lösdrift slog ner stolp och gjorde hagarna och fixade rätt mkt på gården=)

500 per box med el och underhåll är rätt oki pris tycker jag ,
Men det är inte oki om du skall stå för arbetet av renoveringar och måla och fixa och dona i stallet när saker går sönder!

Nu betalar jag 1000 kronor i kallhyra har då in och utsläpp fodringar 365 dagar om året.Täckesbyten av med ev benlindor på morgonen.

Ridhus, varm sadelkammare, duschspilta med varm och vallvatten. Handfat med tvål och handduk för oss människor. Plats för ens transport.

1 box att ha hästen i och 1 för att ha mitt foder i=)

skall inte klaga:D:love:

Senast ändrad:

Alla fastighetsägare som hyr ut gör det för att tjäna pengar annars skulle det inte finnas t.ex.lägenheter att hyra...

Varför ska inte någon som hyr ut stallplatser inte få tjäna pengar på att göra detta?

Jag kan verkligen inte förstå varför det ska vara endast omkostnader som kostar när man hyr ut just stallplatser...

Kan någon förklara detta för mig?

Jag kan förklara det för dig. Det är trevligt att som hyresgäst att veta ungefär vad det kostar för hyresvärden för att kunna bilda sig en uppfattning om hyran är rimlig eller om värden bara försöker ta överpriser för att göra en oskäligt hög vinst.

På hyresrätter är det rätt enkelt, man kollar andra lägenheter i samma skick, område och antal kvadrat och då har man en bra bild av vad de tar i hyra och vad som kan vara skäligt att själv betala. Men när det gäller hästar är det så många fler variabler man skall ta hänsyn till att man måste "detaljstudera" varje tänkbar stallplats.

Det handlar inte om att alla hästägare är kommunister eller något annat obskyrt som tycker att privata vinster skall förbjudas utan det handlar om att man själv inte vill bli lurad och behöva göra om hela sökförfarandet en gång till...

Tankesättet är precis samma som för de som ställt sig frågan varför det kostar från 500kr+moms per timme att anlita en webbdesigner till exempel. Då börjar vi att räkna med lönen, lägger på skatt, sociala avgi... ja du förstår säkert.

/C

Fast en kostnadsbaserad prissättning är inte ofta så rätt. Det handlar om vad någon är beredd att betala för en viss tjänst/vara, inte vad det kostar att producera den.

(Nästan) självklart måste det överstiga kostnaden, men om det är 5%, 10%, 100%, 200%, 300%, 1000% eller whatever spelar liksom ingen roll. Prissättningen är fri och beslutet att köpa eller sälja är också fritt.

Har jag sagt att prissättningen skall vara kostnadsbaserad?

Det jag säger är att det är ett bra verktyg för att jag som hyresgäst skall kunna bilda mig en uppfattning om vad som är rimligt. Sedan skiter jag väl i hur hyresvärden de facto har löst sin finansiering.

Har jag sagt att prissättningen skall vara kostnadsbaserad?

Det jag säger är att det är ett bra verktyg för att jag som hyresgäst skall kunna bilda mig en uppfattning om vad som är rimligt. Sedan skiter jag väl i hur hyresvärden de facto har löst sin finansiering.

Oskäligt hög vinst finns liksom inte.

Hela poängen är att det är rimligt att skita i hur finansieringen är löst, och hur alla andra kostnader ligger.

Frågan är; hur mycket är det värt för dig och vad kan stallägaren tänkas acceptera?

Det syns inte från vägen men halvägs till drareds korset ungefär. Finns en röd lada med sommarhage jämte vägen och ett vitt nybyggt hus på andra sidan. Ovanför det vita huset håller jag till. TS sorry för OT

kl
Jag har det så fint att jag har ungefär ett likadant stall som du fast med tre boxar, och jag kör bort gödseln själv - men betalar 500kr i månaden, vilket är snorbilligt, men min hyresvärd ville inte ha mer än kostnaden för el (uppvärmd sadelkammare). Jag hade varit beredd att betala 2000-3000. Får även hjälp med fodringar och in/utsläpp när jag är borta då han och hans sambo bara tycker det är kul! Men sen hjälper jag dem med en hel del grejer, lånar ut släp, fixar ensilage så de kan fodra rådjur osv. Och sambon får rida hur ofta hon vill. Har det så himla bra :p

Ska kanske tillägga att jag inte bor i Stockholm som det står på min profil, utan ute på vischan i Blekinge ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Vi har eget stall hemma, men några vänner hyr ett stall nära oss för sina tre hästar. Nu har vi pratat om att de ska flytta sina tre hem...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 065
Anläggning Jag hyr ett stall med 12 boxar, upplyst ridbana, ridhus, hagar (sommar och vinter), lösdrift (5 av hästarna går ute), varmvatten i...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 645
Ekonomi & Juridik Hej! Jag funderar på att ta över konstraktet till ett stall som innehåller 12 boxar. Det är inte nybyggt, men i bra skick och el...
2
Svar
22
· Visningar
2 793
Ekonomi & Juridik Vi har ett litet stall på gården med 3 boxar. Vi har en häst och en familj vi känner har två hästar här. Än så länge så har de stått...
2
Svar
26
· Visningar
4 509
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar