Riktlinjer ang. uteboxar

L

linlar1

Hej!

Vet någon var man kan få tag på bestämmelser ang bygg av uteboxar, storlek, takhöjd osv?

MVH Lina

Antar att reglerna är de samma som för alla stall/boxar...
Takhöjden ska enl. bestämmelser vara 1,5 ggr mkh på hästen...
Boxarna ska för häst vara 9 kvadratmeter, något minder för ponny..........

Gå in på www.djurskyddsmyndigheten.se där finns all lagstiftning (kan även finnas på jordbruksverkets hemsida).

Observera att måtten som angetts i tidigare inlägg är något felaktiga.
Takhöjd: 1,5 x mankhöjd dock minst 2,2m
Boxstorlekar - beror på hästens storlek. minsta mått - får GÄRNA vara större för stor häst ( = mankhöjd 1,61-1,70m) är 9 kvm - som sagt - detta är minimimåttet och inte något standardmått eller bästa storlek eller liknande. Bättre om boxarna är större.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Här kommer en lite konstig fråga. På SKKs kopahund.se kan man ju söka på raserna och läsa lite om dem. Beskrivningarna är så vitt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 500
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar