Ska de stå med svansen mellan benen?
"Ska" är väl fel ord att använda, det finns inget i rasstandarden som säger att de ska det, men det är inte heller konstigt att de gör det, framförallt inte om de är less på situationen de är i, eller obekväma i situationen. Det är inte ovanligt att salukis verkar tänka typ "fy vad du bökar och trasslar med mig!" när folk försöker ställa dem tjusigt för foto, och då har de svansen sådär.
De har normalt sett lågt ansatt svans som bärs lågt, vilket gör att steget till att ha svansen sådär mellan benen inte är lika långt som det är för andra hundar. Om man tänker att tex en golden retriever står med svansen hängande nedåt istället för viftande rakt ut, ja det är ungefär samma som med den här salukin nu, även om salukins svans hamnar just mellan benen.
Här kan du tex se hur lågt svansen är på en ändå avslappnad och bekväm salukidam, som på bilden stod och fokuserade på godisbiten som matte höll i handen:
Här är en till nöjd saluki, om än lite uttråkad:
Samma hund minuten efter, när det var dags att springa lite i ringen:
Och även min egna Lily, som konstant(!) har svansen upp i en glad båge över rygglinjen i rörelse, står i 99% av fallen med svansen rakt nedåt. Har hon bakbenen lite längre bak av någon anledning, ja då hamnar svansen också lite mellan benen. Här tex är en bild på när hon stannade av sig själv för att spana lite när vi var ute på promenad, och likadant står hon i skrivande stund nu bredvid mig i soffan för att nyfiket spana på allt som händer utanför fönstret: