Rikemanssport?

ricca

Trådstartare
Måste säga att western är lite av en rikemanssport!
Allt är ju så himla dyrt och den vanliga regeln gäller:
Man får vad man betalar för! :(
Det gäller ju begagnat också!
Nån som vet var man kan hitta westernprylar i bra kvalité till bra pris?
Men det verkar som att det är billigare att ta hem från USA även +frakt och så, nån som vet?
Finns det några bra sidor?

Sv: Rikemanssport?

Tja du... har man tur så snubblar man över det man behöver.. Westernstuff finns med på rea ;)

Ebay är ett smidigt sätt att hitta billiga grejer, som förhoppningsvis har en vettig standard.. att läsa på om märken och så är en bra idé med så man vet vad man lägger ut pengar på..

Jag brukar personligen vända och vrida på allt, oavsett om d var menat till "klassisk" ridning eller western, eller AR eller whatever :D ÄR det bra så är det bra, är det skräp så är det.. och köper man det som är bra - även om det kostar lite - så behöver man inte köpa nytt hela tiden.. Så kvalité (oftast för ett överpris köpt inom sverige tycker jag..) är värt det i långa loppet...

Instämmer helt. Oavsett vad man är ute efter om det så är en westernsadel eller nya boots så får man ju den kvalittén man betalar för i allmänhet. ;)
Det gäller ju även livet i övrigt, bra saker kostar mer än dåliga grejer.....:angel:

Jag tycker att det är synd att westernridning är så himla dyrt, jag vill liksom börja med western (Jag har redan börjat men på allvar...) men mamma kommer aldrig att köpa en sadel till mig och jag har inte råd! Mina pengar ska ju räcka till körkort och sånt också... Det enda jag har råd med är typ andra delar av basutrustningen... (träns o tillbehör) :( :( :( :( :(

jag tkr att det är billigare än "vanlig" ridning.
En westernsadel behövs ju inte på Y/D nivå, mkt mkt kan tränas hemma, (om man jämför med dressyr/hopp) Man behöver ingen dyr häst, ett par gamla jeans har väl "alla"? jag använder mina skol-jeans och en vit skjorta, har man ingen egen skjorta kan man väl låna tex sin pappas?
Ett par bra ridstövlar kostar ju lätt över 1000kr, likaså westernboots!
det är billigare startavgifter på tävlingar..
här på min klubb kostar en privatlektion 1timma inkl. ridhushyra(så packat i schemat så man måste boka för att rida) för 140kr.. en halvtimma dressyr tar de ju LÄTT över 200kr!
Till vardags kan man ju rida i gympadojjor/vanliga ridskor så blir inte botsen så slitna = håller längre.
Och en hjälm har man ju redan??

Nej, man kan och ska aldrig rida i gympadojjor. Alltid ordentlig klack. Boots ska man ha som håller för slitage och ridning, det är det som är själva vitsen.

Håller inte med dig, faktiskt. En klassisk utrustning av kvalitét kostar liksom westernutrustning av kvalitét gör. Det finns bättre begagnat till bra pris på blocket, hästnet och i olika westernbutikers beg.avdelning. Där kan man få tag i kvalitét till ett lägre pris.

Budgetvarianter finns i båda läger och jag ordar inte så mycket om det...förutom då att det oftast är dåliga köp.

Tävlingsmässigt behöver man inte köpa det dyraste, dock ska man alltid välja "säkert" som bl.a. Kenneth nämner...men det gäller åter båda disciplinerna.

Ett par hela, fräscha jeans och en slät skjorta, hjälm och boots räcker långt i tävlingssammanhang. Sadeln ska vara välskött...det gör inte nåt att den då är begagnad och inte har conchos, viktigast är en god ritt och välskött ekipage.:cool:

Man sparar 1000 tals kronor på att handla direkt från USA . Handlar själv mkt från www.ebay.com clicka in på sporting goods och sen till western riding. Här kan man köpa ALLT nytt eller begagnat, kvalitets produkter, frakten brukar vara låg skickas med Priority Air Mail då är leveransen 4-10 dagar.:idea:

Nej, man kan och ska aldrig rida i gympadojjor. Alltid ordentlig klack. Boots ska man ha som håller för slitage och ridning, det är det som är själva vitsen.

glömde å skriva innom parantes barbacka;)

det jag menade med bootsen var om man har ett par fina kanske man vill "hålla dem fina" och använda dem till tävling/finare tilfällen, annars kan man ha skräpskor när man ska hämta hästen i en lerig hage, vad är det för konstigt med det?:confused:

Tycker inte det är ett dugg konstigt med det. Använder gympadojjor/dojjan vid stalljobb och bootsen att rida i. Mina första boots inköptes på ICAMaxi för 250 kr och höll i bra många år. Det var ingen som såg det på tävlingarna ;-)

Det finns oftast fler budgetalternativ om man är engelsk hobbyryttare än om man vill rida western. Det handlar mest om tur om man vill ha tex ett snyggt, stilrent träns för en billig peng. Visst, man får det man betalar för. Men att kvalitén blir sämre bara för det kostar lite mindre, nej det är bara skitsnack. (Blanda nu inte in sadlar, det är en helt annan diskussion..)

Jag rider med ett engelskt träns med westerntyglar, det går likabra det :smirk:

Jag rider med ett engelskt träns med westerntyglar, det går likabra det :smirk:

Det gör jag med...hittar faktiskt inte något fint träns till min häst (förutom jättedyra). Jag vill ha allt så enkelt som möjligt, inga tofsar eller silverdetaljer. Har ett engelskt träns med smala remmar som är väldigt fint på en arab.

Dessutom tacka vet jag plasttränsen:) .Roliga färger och lätta att skölja av.

eller så syr man själv, blir mkt billigare å man får precis som man vill ha de :D

mina kreationer

träns
5522241.jpg

5522239.jpg

5522242.jpg

bröstan
5522244.jpg

Helhetsbild (har även sytt ett "överdrag till padden som var tråkbrun synns på bilden)
5406099.jpg

Det beror ju på att engelsk ridning är mycket mer utbredd. Ju ovanligare sport, dessto svårare att få tag på grejer, eller hur?

Western är en sport på stark frammarsch, om ju fler som utövar den dessto fler alternativ kommer det finnas och lättare att få tag på grejer.

Jag tycker inte att ett westernträns är dyrare än tex. mitt travträns.

Rider du western på hobbynivå (vilket som jag tolkar som att träna och ev. tävla nån klubbtävling) så behöver det inte vara så avancerat, ett enkaler westernträns eller ett engelskt med delade tyglar.

En westernsadel är kanske lite dyrare? men finns begagnat, det finns billigare alternativ och man kan ju rida i en engelsk sadel med...men det blir ju dyrare i längden att köpa en engelsk, om du ändå ska köpa en westernsadel så småningom

vad duktig du är!
Åh jag hade älskat ett sådant överdrag till mina paddar. Hittar faktiskt ingen riktigt söt till min häst som verkligen ser ut som en liten flicka:)

Jag har lagt märke till dig förr.. Du ser så otroligt genomtänkt ut.. Men inte katten visste jag att du gjort det själv

jag har bara TVÅ saker att säga:

Första: :bow: :love: :bow: :love: :bow:

andra: :banana: :bump: :banana:

när får jag gå hantverkskurs hos dig? :)

Liknande trådar

Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
942
Senast: tomte
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 418
Senast: KesoNeso
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 507
Senast: hastflicka
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka