Rik och oberoende för att skaffa häst?

Sv: Rik och oberoende för att skaffa häst?

Päronen betalar som tur va :laugh:

Jag går andra året på gymnasiet, har han 7 gånger i veckan nu hinner med allt annat jag vill göra också. Men är väldigt trött sen på kvällen.

ska precis börja 3:e året på gymnasiet. bor i stan, har ungefär 5-10 min med bil lr buss till stallet. mamma betalar det mesta men jag hjälper till med träningar, tävlingar, foder, hovslagare, massage osv. :)

jag jobbar också vissa helger + lov.

Jobbar i princip heltid tjänar väl okej.
Är ensamstående och har även en hund.
Jobbet ligger 20 min bort (bil)
Hästen 2 min från jobbet.
Vet ärligt talat inte hur jag får eller ska få ihop allt.
Pengar är det minsta bekymret.
Snarare tiden..
Hitills har det gått, men vill ju kunna hålla igång i vinter.
Inte så kul behöva åka hem efter jobbet..Ut med vovve och tillbaka ut till stallet.. 2,2 mil till stallet/jobbet.
Men finns inte en chans i hela världen jag skulle göra mig av med min hund.
Har medryttare 2 dagar i veckan resten får jag pyssla ihop.
Om jag så ska Vrida mig ut och in tills jag hittar en bättre lösning.

jag vill ha hund om ett par år, när jag inte bor hemma längre och har lite bättre ekonomi. (som sagt; jag går runt nu som det är med pållen. men skulle jag skaffa hund, hunden blir sjuk..då skulle det vara kört i botten! två djur som kan dra på sig dyra vet. kostnader funkar inte i nuläget). då ska det vara en hund som kan vara med i stallet, varje dag om så skulle behövas för att hinna båda utan att den ena blir lidande. ingen valp, utan i så fall hund som omplaceras.

kanske kan vara en idé om det funkar med din vovve? att vara med i stallet?

Min häst kostar i genomsnitt ca 3000kr i månaden, bor 7 mil norr om sthlm och har hästen "mitt i stan" och betalar för fullservice vardagar!

Jag jobbar heltid skiftarbete vilket betyder i stora drag jobba en vecka, ledig en vecka, jobba en vecka, ledig en vecka....
Jobbar antingen dagpass en vecka eller eftermiddags/kvällspass eller nattpass. ledighetsveckorna är för att ställa om inför nästa pass...

Fungerar jättebra om man har häst tycker jag... Lönen?
22 000kr/månad ca..

Bor ensam i en etta som jag betalar 1000kr mindre för i månaden än för hästen.

Telefon och mat räknar jag på 3000-3500kr

Jag har företagsbil och bensinkort *lyllos mig*
Mina förräldrar har det "gott ställt" och jag vet att jag alltid har deras stöd och hjälp.

Fast jag är väldigt bortskämd också :)
Hästen, lägenheten och hästsläpet har jag fått :)

Numera bor vi på egen gård, sambon jobbar heltid och jag pluggar heltid men har bara bidrag så vi har det skralt ekonomiskt. Vi har också två barn, 6 och 3 år, vilka behöver sin beskärda del av våran tid. Jag har medryttare 1 dag/v åt stor hästen. I vintras när det var riktigt tufft i skolan så stod hästarna i 9 mån då jag i prioncip pluggade varje ledig stund på dagar, kvällar och helger. Denna höst/vinter hoppas jag hinna hålla igång honom med medryttarens hjälp. Ska även jobba lite extra på nätterna om helgerna för att ha råd att träna.
Vi har det dock väldigt bra för vi fick köpa gården av mina föräldrar till en mycket billlig summa och sedan så får vi hösilage gratis då grannen brukar våra åkrar. Förut när vi bodde i en stad så kostade det ca 3500:-/månaden + bensin att ha häst och nu ca 1300:- för två hästar/ månad.

Hej.

Jag och min sambo är absolut inte rika - tvärt om känns det som ibland när vissa räkningar rullar in :crazy: :).

Vi har en dotter på 19 som fortfarande pluggar men som jobbar lite extra ibland på helgerna och givetvis hjälper hon till när hon kan med t ex mat eller hovis. Egentligen hade vi klarat det själv men det är självklart för mig att hon också hjälper till då det är hennes häst egentligen. :)

Vår häst kostar ca 2000 kr i månaden (vintertid) och då är stallhyra, mat, strö, hovis, försäkring inräknad. (Vaccination, "kolla masken" + ev avmaskningar glömde jag så det tillkommer).

Eftersom jag själv är mycket intresserad och tycker det här med hästeriet är skitkul så deltar jag massor i hästens skötsel (dock ej ridningen ännu). Min dotter pluggar nu tredje året på gymnasiet och har av naturliga skäl inte tid varje dag i veckan men vi hjälps åt jättebra.

Hade inte jag "ställt upp" så hade vi inte skaffat häst. Vi köpte pålle när dottern var 14 år och jag skulle aldrig velat lägga hela ansvaret på henne och jag tycker också att man måste kunna göra annat också - t ex träffa kompisar eller annat.

Nu blir det däremot lite annorlunda när dottern om ett tag börjar högskolan någonstans. Jag har lovat pålle att han aldrig ska säljas så det blir jag som får ta över den största biten. Jag ska "damma av" min egen ridning och försöka hitta någon ansvarsfull medryttare. Detta gruvar jag mig däremot för - man läser ju titt som tätt om hur svårt det kan vara att hitta någon man kan lita på :crazy:

I det stora hela handlar det väl om att prioritera vissa saker - ska man ha häst så kan man kanske inte göra ALLT det där andra som man också gillar. :)

Oroa dig inte över medryttare, det finns massor av duktiga trevliga ansvarstagande människor. Jag har haft ett par av dom och jag är övertygad om att du kommer hitta på en bra medryttare så länge man är klar med vad som gäller från start.

Till TS, som någon skrev innan så är det ju en mycket bra start att först skaffa en häst på foder. Gick själv den vägen och tycker det är ett bra sätt att få klarhet i hur mycket tid och pengar det kommer gå på en egen sen.

Nu har jag bara en häst, när jag hade två (halvt ofrivilligt) var det knapert med både pengar och tid, ohållbart i längden.

Jobbar heltid men räknas nog som låginkomsttagare, har hästen inackorderad och åker ut före eller efter jobbet beroende på vilket skift jag jobbar, utöver det är det väl ca 2-3 timmars vaken tid över per jobbdag. Nu har jag en massa andra järn i elden också, men jag ser det som att det är jobbet som tär på hästtiden snarare än att hästen tar tid! :p
Pengamässigt har jag inga problem med EN häst även om det sällan blir lyx, dock snålar jag mycket med övrigt och bor billigt.

Jag bor på landet i villa. 1 eget barn + bonusbarn som bor hos oss mycket. Jobbar 100%, min sambo 84% ( nattjobb ). Jag har 3 hästar
i eget stall på mina föräldrars gård. 10 min promenad genom skogen.

Jag har en inackordering i stallet som betalar 400kr/mån i kallhyra.
Vissa månader byter vi tjänster och då får hon ha hästen gratis.

Jag rider 4 dgr i veckan. Åker på träningar i närheten där jag bor.
Jag har 5 min till ridhus med transport och det underlättar mycket på vintern. Jag verkar mina unghästar själv.

Mina hästar är på bete från april till september-oktober beroende på väder. Vi har mycket betesmarker hemma. Vi tar eget hösilage och egen havre så jag betalar 200kr per rundbal till min bror samt 1kr/kg för havre. Jag köper till krafft, betfor och korn vid behov.

På vintern har hästarna fri tillgång på hösilage. Skulle inte funka med middagsfodring. När jag har utsläpp brukar jag hinna mocka på morgonen innan jobbet.

Jag hade gärna ridit mer, men får vara glad att det funkar så bra som det gör. På helgerna rider jag ofta tidigt på morgonen så är det avklarat.

Har skaffat mig min första medryttare precis, det underlättar för mig. Jag har bara en häst som rids kanske jag ska tillägga. De andra två är 1år resp. snart 3år ( ska ridas lite nu i vinter efter sommarvila )

Jag köper nästan aldrig kläder, går på bio, fikar och går på stan eller liknande. Jag är en hästnörd rakt igenom!!
Jag har mina speciella riddagar, annars hade det inte funkat.

Man gör det allra nödvändigaste för det mesta. Träning med unghästarna sker på helger.
Min son är hanikappad så det går inte ha med honom i stallet, annars går det ju bra att ha med sig "bonusbarnet" ibland.

Jag måste tillägga att jag har underbara kompisar som ställer upp emellanåt med barnvakt. Min sambo klagar inte ofta, men visst tar det mycket tid.

Ja man behöver vara rik och oberoende för att ha häst, helst iallafall;)

Jag var 33 när jag köpte min första egna häst, hade precis som du drömt om egen så länge jag kan minnas.

Jag är absolut ingen höginkomsttagare, jag får ut 11000 kr/ månad efter skatt.

Jag har två barn, 16 och 18 år, två hundar och just nu 10 katter (jag är en sådan där som alla katter vill bo hos, de flyttar bara in:eek:)

Jag och min dotter har varsin häst.

Jag försörjer mej, barnen, hundarna och hästarna, katterna och lån för huset delar jag och sambon kostnaderna för.

För att få till det hela så ska man ha tur, jag och min sambo hade letat länge efter rätt ställe, jag har tappat räkningen på hur många.
Vi hade som sagt tur, huset vi bor i nu hade vi aldrig haft råd att köpa om det hade kommit ut på marknaden, det hade gått för minst det dubbla då, men min sambos kompis träffade en tjej som behövde sälja akut, hon hade skulder till kf upp över öronen.
Vi slog till direkt och fick vårt drömhus med eget stall.

Jag hade inte haft råd att ha hästen någon annanstans än hemma och efter alla år som hästskötare har jag sett det mesta och vill inte heller ha hästen någon annanstans.

Jag köper hö och halm billigt, ca 4500 kr/ år.

Jag gjorde så för att veta om jag hade tid och råd att jag lade undan en summa som jag räknat ut att det ungefär skulle kosta.
Jag sparade i drygt två år och hade då både till häst och utrustning+buffert.
Eftersom jag och min dotter hade en lånehäst då (som stod kvar hos ägaren) så tog ju restiden och rid/skötseltiden lika lång tid som att ha hästen hemma.

Problemet för mej är egentligen inte tiden utan orken, jag är förtidspensionär sedan några år och det är mina skador som sätter stopp, jag jobbar inte men har ingen fritid heller, min smärta är ju med mig dygnet runt tyvärr.

Utan min dotter hade jag inte kunnat ha egen häst, jag kan inte göra några tunga saker utan det får hon göra, sambon hjälper till med hö/halm så att det kommer upp på loftet.

Sonen hjälper ofta till med att hämta foder och torv, han är så allergisk så att han kan inte vara i stallet men att hämta foder går bra.

Så nej man behöver inte vara oberoende, men man ska ha en jäkla vilja och inte bry sig om värdsliga saker som ny tv och kläder till sig själv:o, alla pengarna går till hästarna, och det är värt varenda öre, tiden utan häst var fruktansvärd:cry: jag jobbade ju med hästar innan och när olyckan hände trodde jag inte att jag skulle kunna rida eller umgås med hästar mer, min kompis visade att jag hade fel:bow: det är jag henne evigt tacksam för.

Så bestäm dej för att förverkliga din dröm, jag har inte ångrat mej en sekund:D

Bor hos mamma, har tre hästar, ingen stallhyra då hästarna är hemma på gården, allt foder betalar mamma, har inte jag pengar när det är dags för hovslagare betalar hon det med.

kort och gott mamma betalar allt.

Jag pluggar nu och jobbar extra på helgerna. Det är tufft att få ekonomin att gå runt, men man får prioritera.

Vi är en familj med 5 barn sammanlagt. Från 1 år upp till 15.
Vi hyr en gård på landet som är relativt billig då det är dåliga kommunikationer.
Vi har 1 varmblod och 1 ponny och 1 shettis på foder.
Varmblodet köpte jag när min sambo pluggade och jag var arbetslös.
Nu jobbar han och jag pluggar på distans och det går utmärkt.
Dom större barnen hjälper till med mockning och utfodring på vintern och vi är 4 st som turas om med ridningen.
Sen köper vi hö av en släkting så vi kan ta på avbetalning =)
jag passar på att köpa saker till hästarna när vi har lite mer pengar över, handlar då på Börjes och Hööks så inga jättedyra saker, men är nöjd ändå :D
För oss handlar det om att prioritera , vad är viktigast? Att gå på bio, gå ut och äta, köpa dyra kläder? Ha dom största tv-apparaterna? Inte för oss. För oss är det viktigare att bo såhär och kunna ha våra hästar :rofl:

kl

Jag har läst nästan hela tråden och slås av hur många snälla föräldrar det finns, som både betalar för sina barns hästar och dessutom hjälper till att sköta dem!

Jag fick min första ponny (och enda) när jag var 13 år, delade den med min yngre syster. Vi slapp betala hästen men hjälpte till varje år hemma på gården för att ha råd med utrustning, ridbyxor, ridstövlar mm. Vi gjorde allt själv med hästarna, inklusive sätta upp stängsel och hämta foder. (kanske därför hästarna rymde ibland :angel: ) När jag hade sommarjobbat två somrar hade jag råd att köpa mitt första halvblod, köpte en 1 1/2 åring när jag var 16.

Jag är ändå tacksam över att vi fick vår ponny. Det är många år sen nu och jag har fortfarande häst, betalade allt själv genom hela skol och gymnasietiden. (utom stallplats då eget stall fanns på gården)

Man får helt enkelt prioritera. Är man riktigt hästintresserad så går det, somrarna under skoltiden får man skaffa sommarjobb och inte lägga pengar på kläder o smink helt enkelt. Och den stilen följer ofta med in i vuxenlivet, jag prioriterar inte dyra kläder, utlandsresor mm. Vi har inte ett jättestort dyrt hus, ett mindre lite omodernt hus på landet och det passar oss. Bil har jag däremot inte snålat med utan köpt en som jag verkligen tycker om.

Senast ändrad:

I det stora hela handlar det väl om att prioritera vissa saker - ska man ha häst så kan man kanske inte göra ALLT det där andra som man också gillar. :)

Det är här jag har problem... Jag tar mitt hästägande för givet, räknar in det som en nödvändighet (vilket det i princip är). Det gör att jag ibland undrar hur alla andra kan ha råd att göra så mycket, resa så mycket och köpa så dyra saker. Hinthint liksom, jag lägger ut nästan 3000 extra varje månad som andra inte gör.... Så jag får påminna mig ibland, att hästen är en LYXvara som är ROLIG att ha!

Man får helt enkelt prioritera. Är man riktigt hästintresserad så går det, somrarna under skoltiden får man skaffa sommarjobb och inte lägga pengar på kläder o smink helt enkelt. Och den stilen följer ofta med in i vuxenlivet, jag prioriterar inte dyra kläder, utlandsresor mm. Vi har inte ett jättestort dyrt hus, ett mindre lite omodernt hus på landet och det passar oss. Bil har jag däremot inte snålat med utan köpt en som jag verkligen tycker om.

Hehe jag tycker alltid det där låter lika lustigt! :p
För mig har det aldrig funnits några utlandsresor, smink och dyra kläder att prioritera bort, snarare snåla och bara köpa kläder i nödfall, dra in på matkostnader, inte spendera några pengar på andra nöjen, se till att hålla så låga boende- och fasta kostnader som möjligt osv! ;)

Jag och sambon bor på landet (hans föräldrargård) och har turen att det finns massor med mark och en ladugård. Det var ett villkor från min sida om vi skulle bosätta oss på samma gård som hans föräldrar så skulle jag ha häst och så blev det! :D
Vi bor ganska billigt. Men får istället jobba en del på gården, mycket jobb med skog, renoveringar och all annan skötsel som en gård kräver.
Till hästarna har vi bete och hö som vi får slå själva. Stall hyran? Mhm, ingår kanske i hyran?
Sambon jobbar heltid och jag jobbar 75% och ja, jag har mycket tid till just hästarna och jobbet här hemma. Gör inte så mycket annat nu när hästarna kommit. Pendlar mellan jobbet där jag får lön - och jobbet hemma. Och trivs alldeles utmärkt! :love: :D

Nu gäller det att prioritera. Man kan inte göra allt och inte köpa allt.

Senast ändrad:

Hej!

Här kommer en fråga till er som har egen häst:

Hur har ni tid och råd? Jobbar ni heltid, deltid, har ni familj, har ni ungar, är ni medelinkomsttagare, snuskigt rika eller finansierar ni det på något annat sätt? Bor ni i storstan, småstaden eller på landet? Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson?

Att skaffa en egen häst är ju något de flesta drömmer om från 7-årsåldern allra minst, och som 32-åring undrar jag om det verkligen måste förbli enbart en dröm?

Den ultimata drömmen vore att bli rik som ett troll och flytta ut på landet på en egen liten hästgård och bara ha ett sjukt härligt liv! Men jo, det är att lägga ribban lite väl högt :P

Jag jobbar 75% som stallchef och har dåligt betalt, ut runt tio i månaden. Jag har gott om tid men inte mycket pengar med andra ord:) För att bättra på det tar jag emot hästar för utbildning när jag har möjlighet och har även privatelever.

Jag har en tävlingshäst som jag har uppstallad i ett stall 6km hemifrån där jag har han gratis och har även grovfodret betalat mot att jag tar hand om stallägarens hästar (mockar och fixar mat), det är ca fyra hästar, varierar lite. Morgonfodring och utsläpp i veckorna sköter stallägaren, resten delar jag på med tre andra som är inackorderade.

Själv bor jag i lägenhet i stan tillsammans med sambo och mellan varven ett bonusbarn.

Som tur är har jag snälla föräldrar som jag vet ställer upp om det händer något med hästen... har ingen som helst ekonomisk reserv, sista veckan innan lön när kontot är på noll så är pengarna verkligen slut. Kanske ska tillägga att jag inte har köpt några kläder sedan innan jul (bortsett från fyra pikétröjor som jag var tvungen att köpa för en kurs jag gick i somras. Jag börjar se skabbig ut:))

KL och läste bara första inlägget:P

Jag jobbar deltid (halv) men på mycket ob arbetstid. Normal inkomst, har hästarna hemma då vi har hyrt gård. Just nu betalar pappa allt utom foder, skoning, utrustning, tränare etc.. dvs jag betalar alla kostnader ;) Hyran är ju gratis, sen delar vi på foder (han har en nordis) och så.
Ska snart flytta hemifrån men räknar kallt med att ha råd med både lägenhet och häst, och tom kunna spara några slantar.

Det gäller helt enkelt att hålla hästen så billigt som möjligt (utan att hästen lider naturligtvis! bra foder, utrustning och miljö får inte dras ner på pga ekonomin), man har kanske inte råd med helinackordering eller tid att komma 3ggr dag och fodra+in-utsläpp etc. Då kan lösdrift fungera. Eller hyr en box av nån snäll bonne, funkar iaf här nere:P Känner många med tex 3 hästar och 4 boxplatser som hyr ut en plats för en femhundring i månaden.
Sen får man dra in på allt annat runtomkring.. går kanske inte att äta oxfile varje dag:P

Men att hålla häst utan jättebra ekonomi, det går!

Hej!

Här kommer en fråga till er som har egen häst:

Hur har ni tid och råd? Jobbar ni heltid, deltid, har ni familj, har ni ungar, är ni medelinkomsttagare, snuskigt rika eller finansierar ni det på något annat sätt? Bor ni i storstan, småstaden eller på landet? Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson?

Att skaffa en egen häst är ju något de flesta drömmer om från 7-årsåldern allra minst, och som 32-åring undrar jag om det verkligen måste förbli enbart en dröm?

Den ultimata drömmen vore att bli rik som ett troll och flytta ut på landet på en egen liten hästgård och bara ha ett sjukt härligt liv! Men jo, det är att lägga ribban lite väl högt :P

Jag har egen häst och går gymnasiet, har en månadsinkomst på 2350 kr dvs studiebidrag och underhåll från min pappa. Jag betalar allting själv, stallhyra, försäkring, foder mm och det går bra. Man får leva lite knapert och kan inte unna sig så mycket men jag gör det här för att det är mitt enda intresse och tycker det är värt att lägga alla pengar på. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka