Rik och oberoende för att skaffa häst?

Sv: Rik och oberoende för att skaffa häst?

Jag är medelinkomsttagare, sambon tjänar lite mer. Bor i hus på landet och hyr in mina två hästar hos grannen till ett mycket bra pris. Hästarna har jag fått från min förra arbetsplats. Har två barn (3 år resp. 2 månader). Tiden är knapp, jag och sambon får turas om att ägna oss åt våra intressen, (han jagar). Jag har två medryttare, som hjälper till i stallet, istället för att betala mig. Funkar bra.

kl

Jag har 6 hästar + 4 extra inhyrningar jag tar hand om varje dag. Allt flyter fint och ekonomin känner jag funkar bra. Går inte minus.
Vad som däremot går minus är min tid!!

Jag räknar med att hästan kostar ca 1000-1500 kr / mån totalt. Har fruktansvärt dålig inkomst just nu, men det är värt varenda krona då jag märkt att dem gångerna jag ej haft häst har jag mått dåligt / varit deprimerad. När man är i stallet rensar man skallen totalt och glömmer allt jobbigt - helt underbart!

Det jag inte förstår är hur man har råd att ha häst i 08 området!! hiskeliga priser på stallplatser hö m.m.

Den dyraste stallplatsen jag haft kostade 1300:- då ska tilläggast att det fanns ridhus, paddock, spolspilta, fikarum m.m.
den billigaste kostade 400:-
På alla ställen så hadet det ingått in och utsläpp + alla fodringar + täckesbyten.

Tid får man ta sig! :D

Jag är läskigt fattig. Alla pengar går till hästen, men har billigt boende (eget stall), snyltar på min man och har lånat pengar på banken till sadeln, som om bara två månader är helt slutbetald:laugh:! Jag köper kraftfodret, visst grovfoder har vi själv, men när det tar slut, köper gubben hö (han är så snäll, älskar honom för det:)). Men han verkar vara lycklig med detta...då är jag inte på krogen o ränner iallafall..Förr när jag var frisk och kunde jobba, gick det runt...Nu fattas kanske en femhundring i månaden..

kl

Jag har tre stall. En lösdrift och två andra stall. Jag har ca 17 hästar,varav tre är inhyrda och två på skolning.
Stallet "bär" sig själv, stora hagar (minns inte ha men)
Jag är väl lite på rikare kanten så jag överlever utan att ens jobba, men nu har jag ett annat jobb. Handlar hit och dit med hästar och tränar många.
Tidsmässigt, det handlar om prioritering tycker jag. Har själv sambo och dotter så visst bränner det i magen ibland när man inte kan dela sig mitt itu och spendera tid med allt och alla, samtidigt.

;)

Jag har en häst ihop med yngsta dottern som nu ska ha barn i slutet på februari (första barnbarnet, kul)och jag jobbar heltid, föder upp kaniner som jag ställer ut och tävlar med, har 18st just nu, går upp 05.00 ut till kaninerna, sen till jobbet, slutar ca 15.30 hem fixa mat ut till hästen 18.00 och hemma 21.00 om jag har flyt sen ut o mata o kolla alla rabbisar i säng vid ca 22.30 sen upp 05.00 igen. Har hästen i ett stall ca 2mil hemifrån, in-ut släpp, täcke av o på, torv, selage ingår i stallhyran, köper eget kraftfoder och lite annat smått, 2500:-/månaden, försäkring 500:-/ månaden, hovslagare 900:-/ 5-6 vecka + bensin till o från stallet. Just nu är hästen opererad så vi rider inte, ska sätta igång honom snart, då blir det äldsta dottern och jag som ska rida, kommer bli skritt turer i skogen lite ridning i paddocken, hoppas han ska hinna bli riden 4-5 dagar i veckan tills yngsta börjar rida efter hon fått barn. Är inte rik, ingen av mina döttrar heller men vi hjälps åt med en del, äldsta betalar hovslagaren då och då det andra delar yngsta och jag på, hon är låginkomsttagare (jobbar på stuteri och det är inte bra betalt). Jag får gå till min gubbe när pengarna inte räcker till, snällt av honom, han har astma och tål inga djur, kan vara lite bökigt ibland.

Jag har två hästar, bor hemma på föräldrarnas gård sen ett år tillbaka för hästarnas skull.
Har jobbat heltid detta år men ska börja plugga och jobba extra till våren.

Tycker det funkar bra. Är första gången i mitt liv jag har så begränsat med tid, har inte jobbat heltid annat än på sommarjobb tidigare, så det har varit nyttigt. Själv förstår jag inte hur man orkar med heltid, barn och häst, men jag kanske är en ovanligt trött person.

Ekonomiskt funkar det bra men jag är å andra sidan inte den som köper massor av märkesgrejer. Har det jag behöver.

Har två småbarn , 6 hästar och 5 inackorderade samt att jag jobbar 15 timmar /veckan som ridlärare och är mamma ledig resten. Hinner inte rida så mkt men mockar och fodrar, släpper in och ut varjedag. Barnen får vara ute mkt, den ena cyklar trehjuling i stallet för fullt och den andra sitter i vagnen och hejar på medans mamma mockar!
Det är ett puzzel att få ihop det men som tur är jobbar pappan mkt hemifrån och kan se till barnen när jag tex. släpper in/ut hästarna.
Funkar bra men jag somnar ju "ovaggad" om kvällarna om man säger så!
Ekonomiskt så går vi inte lika mkt minus på de egna hästarna tackvare inackorderingarna.
Har hästar och stall hemma på gården.

Jag blev nyligen ägare till en islänning och jag är ingen miljonär precis. Jag är arbetslös för tillfället men får jag inget jobb snart kommer jag gå tillbaka till mitt gamla extraknäck. Till hösten ska jag börja plugga så då kommer jag klara mig på studiebidrag + ev. lån.

Anledningen till att jag har råd med hästen är att jag är ung och bor hemma. Hade jag bott själv och varit arbetslös hade jag inte haft en chans.

Sen så har jag turen att ha billig stallhyra eftersom jag hjälper till en del i stallet (litet stall på landet som jag har varit medryttare i i flera år) hö ingår i stallhyran och jag behöver bara köpa till mineraler. Så det är inga enorma utgifter.

Jag är 18 år och går sista året på gymnasiet med skoldagar på ca 9 - 16 varje vardag. Det finns inte ens chans i världen att jag skulle kunna betala hästen själv genom att jobba, även om min pappa ibland tjatar på mig om det. Jag bor med båda mina föräldrar som betalar allt (ca 1500 i månaden) för hästen utom skoningarna och träningar som jag får stå för.

Jag FASAR för den dagen jag gått klart gymnasiet och ska börja betala hästen. Jag vill dessutom plugga vidare sedan.. :confused:

Är ny här och har inte läst alla svar men ska försöka ge min bild av hur jag gjorde...

Jag hade en ponny när jag var 11-14 år (som föräldrarna köpte) och hade den på gården i ett litet stall. Det underlättade eftersom det var så nära. Vi bodde på landet, en liten by på 400 invånare. Fick mycket hjälp av föräldrarna och min bror.
Vi hade tur att ha en granne som kunde ge hö under dagarna när ingen var hemma.
Mamma och pappa betalade alla kostnader och de kämpade verkligen med sin ekonomi med heltids jobb + extra arbeten. Men det fungerade.

Senare hade jag hästen stallad tillsammans med en kompis och hennes häst.
Vi tog hand om hästarna på morgonen varannan vecka, så det gick ihop.
Jag tycker att det fungerar bra att ha häst själv på landet OM man har en medryttare/skötare eller någon annan som kan hjälpa till.

jag går gymnasiet äger 2 hästar har inkomst på min barnpansion 3235 och studiebidraget 1050 + att nu ha rjag fått 2000 per månad till från arvet och det går ihop :P jag betlar allt själv till ponnysarna:P

Har fast heltidsanställning med månadslön som nätt och jämt räcker till. Tidigare studerade jag och hade lillhästen redan då så är van att planera ekonomin och att ha det lite kärvt.

Är varken rik eller oberoende men önskar att jag var det. :D

Jobbar 75%, förlagt på fyra dagar i veckan. Har en häst, inackorderad 10 minuter bort. Fodringar och in- och utsläpp ingår i stallhyran, och en "ge-och-få"mentalitet hos stallägaren gör att allt är lite mer flexibelt. Jag tar hela stallet när de behöver vara lediga en helg eller så, och jag får mockningshjälp när jag inte hinner eller behöver göra något annat någon gång.

Är i stallet varje dag. De dagar jag jobbar (pendlar 30 minuter till jobb) så äter jag medhavd matsäck i bilen på väg mellan jobbet och stallet, byter om i sadelkammaren och sköter alla stallsysslor och hästmotionering innan jag åker hem. Har en förstående sambo med egna, väldigt tidskrävande intressen som inte blir ledsen över att jag bara är hemma och sover, och tycker att jag blir olidlig när jag inte har häst. ;)

Ekonomiskt går det ganska precis ihop sig, och ibland lite back (eftersom jag inte direkt är något ekonomiskt snille). Deltiden gör att jag har mer tid men givetvis mindre pengar att röra mig med. Mina arbetstider gör att jag kan träna ute i skogen 5 dagar i veckan om jag vill, även mitt i mörkaste vintern, och det är väldigt värdefullt för mig.

Har lyckligtvis inga barn ännu. Tänker att jag nog måste vinna på lotto innan jag kan kasta in hämtning o lämning på dagis, inköp av gummistövlar och annat barnrelaterat i ekvationen. :)

Jag har mamma och pappa som betalar för mina två hästar. Jag går själv hästgymnasium och har ena hästen med mig och inhyrd i elevstallet på skolan, är relativt billigt. Hemma har jag eget stall. Ena hästen, en b-ponny, kostar inte så mycket förutom skoning. Han får 6 kilo hö som kostar 1 kr kilo.
Bor på landet då, och eftersom jag har hästarna på gården behöver vi inte betala så mycket bensinpengar. Jag cyklar till min andra häst.

Jag har tid för båda, mamma och pappa tar hand om ponnyn när jag är borta på veckorna och jag tar hand om min andra. Vi är 6 stycken som har hästar i stallet, så vi har utsläpp 1-3 gånger i veckan var och då är vi två och två. Jag går en ganska slapp linje, slutar ganska ofta så då rider jag och mockar, fyller hö, kraftfoder och vatten. Sen ger den som har jour hästarna sin kvällsmat. Helger går åt att antingen ta hand om hästarna i elevstallet eller så åker jag hem och leker med ponnyn hela helgen. Tur som det är har jag inte så mycket annat intresse än hästarna.

Hej!

Här kommer en fråga till er som har egen häst:

Hur har ni tid och råd? Jobbar ni heltid, deltid, har ni familj, har ni ungar, är ni medelinkomsttagare, snuskigt rika eller finansierar ni det på något annat sätt? Bor ni i storstan, småstaden eller på landet? Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson?:P
Har 3 hästar, 2 som tävlar och ett föl.
För att kunna köpa häst 1 och 2 tog jag ett lån på banken. Jag är "deltissambo" då min kille pluggar och har sin studentlägenhet kvar tills han är klar. Inga barn.
Jobbar heltid mellan 40-50h i veckan som ekonomiassistent/konsult, medelinkomsttagare.
Bor i ett hus på landet som jag hyr av min far, har ca 400 m till stallet.
Jag klarar mig bra, även om det inte är många kronor kvar på kontot i slutet av månaden :angel: men jag måste ju erkänna också att jag ibland köper onödigt dyra märkesprylar till hästarna, så jag får i viss mån skylla mig själv :devil:

*kl*

såhär såg mina dagar ut:
upp 06,00.
åka hemifrån 06,28
anlämder stallet 06,42
från stallet 06,52
börjar jobba 07,00
slutar jobba 15,30
direkt till stall.
rida
mocka
dola.....
hemma runt halv 6 - 6, beroende på vart jag ridit.
äta
duscha
kolla tv
sova
upp igen och allt börjar om.

är medelinmomsttagare (typ runt 14000 ut i månan, kanske är låginkomst?), men insåg till slut att jag inte tyckte att det var värt det. jag hade aldrig pengar att göra något annat än att ha häst och aldrig tid att göra något annat heller.
så nu åker hästen ut på foder och jag får en vila i mitt hästeri, för att verkligen fundera på om jag vill fortsätta.

när jag kom på att jag skulle ha tid att gå till badhuset och simma blev jag sånhär: :banana:

så allt går, bara man vill, men det handlar om prioriteringar!!!

Hej!

Här kommer en fråga till er som har egen häst:

Hur har ni tid och råd? Jobbar ni heltid, deltid, har ni familj, har ni ungar, är ni medelinkomsttagare, snuskigt rika eller finansierar ni det på något annat sätt? Bor ni i storstan, småstaden eller på landet? Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson?

Att skaffa en egen häst är ju något de flesta drömmer om från 7-årsåldern allra minst, och som 32-åring undrar jag om det verkligen måste förbli enbart en dröm?

Den ultimata drömmen vore att bli rik som ett troll och flytta ut på landet på en egen liten hästgård och bara ha ett sjukt härligt liv! Men jo, det är att lägga ribban lite väl högt :P

Jag är iofs bara 17 men tar mig friheten att svara ändå.
Jag äger två hästar och min mamma äger en häst, vi bor på egen hästgård så stallhyra finns inte, däremot får man ju räkna in lite pengar varje månad till "underhåll" i stallet.

Vi får det PRECIS att gå ihop ekonomiskt, men det är mycket på grund av resor till jobb samt uppvärmning av vårat gigantiska hus (250 kvadrat)
Man får helt enkelt lära sig att prioritera, tänka efter inför varje köp, behöver jag verkligen det här, om jag behöver det, behöver jag det NU eller kan det vänta tills nästa lön?

Det är ett himla pusslande men visst fasen går det, vissa veckor får man leva på vatten och bröd, men det är det värt! :love:

Glömde det där med tiden.

Det är ju himla individuellt med tanke på jobbtider osv, men mina föräldrar jobbar från 07 till 16. Jag pluggar hemifrån på FM och jobbar två ggr i veckan (15-21)

En dag för MIG ser ut ungefär såhär:

10- vaknar och släpper ut hundarna, äter frukost osv.
11- kollar till hästarna (pappa släpper ut 06), fyller på vatten och ev fodrar.
12- pluggar en timme, går sen ut på promenad med hundarna.
16- går ut till stallet, mockar, fixar mat osv. rider, ryktar och städar iordning.
20- klar i stallet och går in för att äta. här går hundarna på kvällspromenad med mina föräldrar, alltså är jag "djurfri" fram till 22
22- tar in hästarna för kvällen och fodrar.

Bor på liten "hästgård" har 4 hästar hemma varav 2 är mina. Har precis blivit "hemarbetande" eftersom min usla deltidslön inte gör varken till eller från i ekonomin. Maken är höginkomsttagare. Jobbade tidigare deltid med usel lön. Har fullt upp med jobb hela dagarna här hemma och njuter av varje dag. Har inga problem med att vara sk hemmafru. Jag arbetar ju egentligen heltid här hemma men det värderas tyvärr inte av samhället. Jag har egentligen den bästa "arbetsgivaren" av alla arbetsgivare jag haft. Jag behövs hemma och mitt arbete är värdefullt och det uppskattas av min familj. Jag är mycket tacksam att jag har fått möjligheten att vara hemma. Ekonomiskt går det ihop sig bra men jag gör inga stora utsvävningar och köper inga dyra saker eller foder till mina hästar. Spar även pengar på att inte behöva använda bilen så mycket och lagar all mat från grunden och bakar själv. Önskar att fler hade möjligheten att vara hemarbetande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka