Rik och oberoende för att skaffa häst?

Sv: Rik och oberoende för att skaffa häst?

Jag har och har hafft frieser. Jag tycker nog att friesern är ganska stora i maten.
Min 3 åring åt ca 15 kg hö om dagen.Då växte han dock.
Mitt 8 månadersföl äter nu
15 kg hösilage om dagen!!!!!!! Ja vet helt otroligt. Men nån gång så har hon släpat runt allt i boxen.
Hovkvaliten är det olika på mina har hafft superhovarn men dom har altid fått bra med foder och korekt stälda foderstater. (vet ej om det har betydelse)
Men en del frieser har dåliga hovar. Men statestiken på det vet ja som sagt inte.

Jag är en "svensson", defintivt inte rik eller oberoende. Kan säga att jag har i stortsett inget över nu i de här dyra tiderna. Att handla kläder o prylar är inte att tala om! Jag har två hästar o min sambo har en, så vi betalar alltså för tre. Jag har beräknat mina hästars fasta kostnader til 1600 + 900 just nu då den ena är oskodd. Sambons häst räknade vi till 2500 men nu går han dessutom på fri tillgång på hö så han kostar nog betydligt mera! Vi har eget stall.

Vi tjänar ganska bra, men lever dyrt iom lånen på vår gård. Men hästarna har jag haft sedan jag var student o levde på studielån o klarade jag det då så klarar jag det nu. Man får snåla helt enkelt! På den tiden hade jag stallplats i lösdrift för 250:-/månad, och köpte billigt hö på gården, stod nog billigare där än nu hemma på egen gård :D. Allt går att fixa om man sänker sina krav lite.

har inte läst hela tråden.
Men, tänkte berätta hur jag har det.

Jag studerar. Får ut ca 7000:-/månad.
Har 2 hästar.

Just nu har jag löst det som så, att jag hyr en bit mark, och har byggt en lösdrift till dem.
Varje månad dras det 2500:- från mitt konto till ett servicekonto (hästkonto). Och det klarar vi oss på, för hö, hovis vacc osvosv...
Så fort det blir gräs ute så åker de ut på bete, =gratis mat. Även under sommaren dras det 2500:- från mitt konto till hästkontot, då blir det en buffert som man tar ifrån under vintern när det är dyrare att ha häst.

Men, jag har INTE råd med några utsvävningar, dyra ridkläder till mig, eller märkesträns till hästarna. Det är sällan jag är ute och festar, och då jag gör det så förfestar man hemma/kompis och går in på krogen innan 23 = halva priset, och sen tar bara någon drink när man är där.
Utlandresor har jag aldrig haft råd med utan alla pengar går till hästarna.

Jag jobbar extra när jag får möjlighet, problemet då är att man blir ännu slutare och risken för att traska in i väggen kommer.

Jag o sambon köpte hus i somras, och vi klarar oss med att han bet 4000:-/månad och jag 2000:-/månad. Då har jag 2500:-/kr kvar /månad att betala mobil, försäkringar, bil, osv med. Det ÄR tajt, men jag älskar mina hästar, och förhoppningsvis blir det bättre när jag slutat utbildningen i vår och kanske kan få tag på ett jobb :)

Förövrigt hade jag även samma hästar när jag gick i gymnasiet, betalade ALLT själv (men bodde kvar hemma hos föräldrarna då), det gick för att jag jobbade alla lov och ledigheter.

Man lär sig att bli VÄLDIGT ekonomisk! :p

Bor med pojkvän i en lägenhet för 5000 i månaden, lite kul eftersom jag tjänar ungefär så mycket som mellan 3-4000 i månaden:banana: Som tur är tjänar min pojkvän lite mer!
Men hästkostnaderna delar jag i alla fall med min syster och mamma!

Haha, rik är man ju inte direkt. Jag jobbar inte för tillfället (håller på att ta körkort) och jag har en stallhyra på 2250:-... och då är inte foder och spån inräknat. Jag bor dock hemma så mamma rycker in med sin plånbok när mina egna pengar inte räcker till=)

Vi bor på landet och har eget stall. Min sambo har ett jobb med normalt betalt, och jag är hemma, då vi har kroniskt sjukt barn. Jag får inte mycket pengar varje månad, men sambon hjälper till att köpa hö om det behövs. Hade jag inte tillgång till eget stall, och till viss del eget foder, och en snäll sambo som ställer upp, så hade jag nog förmodligen inte haft råd att ha egna hästar.

För tillfället har vi två stycken, men har haft fyra. Barnen, de två äldsta går i skolan och den yngsta får gå på dagis någon timme varje dag med assistent, så att jag ska bli avlastad. Då passar jag på att rida o fixa med hästarna. Så jag tror, att som vanlig medelsvensson, med sambo, och om båda har jobb, att man förmodligen har råd med häst, även om man hyr in den i stall..fast det beror ju på vart du bor..och vilka stallhyror som gäller där..

Fast visst har man det knapert..så man anpassar sej efter sin budget..det blir inga utsvävningar eller onödiga inköp..

Bor i en hyfsat stor stad, i en hyresrätt tillsammans med min sambo. Har ponnysarna inackorderade 2,5 mil utanför stan. Jobbar heltid, tjänar hyfsat. Vi har planer på hus, men inte gård. Tycker att det är för mycket arbete :) Trivs med att ha hästarna inackorderade.

Jadu man får prioritera och finurla på vad man vill lägga sina pengar på. Själv var jag singel köpte en bostadsrätt i en småstad nära stockholm där det inte är billigt sen köpte jag en billig bil i 40 000kr klassen men som var skysst och fräsch sen köpte jag en billig häst för 20 000kr sen fick jag prioritera utrustningen, jag valde att köpa en nyare men begagnad märkessadel och riktigt bra benskydd, sen blev resten av utrustningen av billigare variant, men duger allt så gott ändå. Sen i mitt val av stall valde jag att stå där jag alltid stått med mina ponnysar det var en billig kallhyra på 700kr/månad sen kunde jag köpa strö och foder på gården för en billig penning så min stallhyra ink strö och foder blev ca 1500kr/mån men fick ju då ta ett antal pass i veckan men kunde byta med stallägaren så jag inte behövde åka dit varje dag. Och då gick det ekonomiskt men det var ganska så tight 20 år jobbade som vårdbiträde på timmar så fick oftast ut 10-12000kr efter skatt om jag inte hade jobbat som en galning men det gick, men visst slet jag lite extra ca 1 år och jobbade varenda storhelg och nästan varenda helg för att få ihop min buffert så jag kunde köpa mig allting, och jag får fortfarande jobba en del storhelger för att få in lite extra slantar då å då men jag tycker det har gått bra jag har inte lidit ett dugg :) Nu däremot är jag sjukskriven har 2 hästar bostadsrätt + hyresrätt och sambo och det går alldeles utmärkt och vi har ändå råd att resa, nyare bilar, hästtransport, varsin motorcykel mm och vi är vanliga svenssons så visst går det, det gäller ju bara att prioritera, jag måste inte köpa nya täcken varje år bara därför att jag köper det jag behöver.. sen måste det inte vara en sadel för 30 000kr osv då skulle jag ju aldrig ha råd, men kan man tänka ig att ha ett 3 år gammalt schabrak för att kunna åka på träningar och ha råd att ha sin häst så är det iaf värt det för mig :) Men visst jag äter inte oxfilé varje dag men jag äter hellre lite mer billiga makaroner så... man kan oftast få ihop det om man bara vill.. sen är det ju upp till dig vad du vill offra för att kunna ha häst :)

Jadu man får prioritera och finurla på vad man vill lägga sina pengar på. Själv var jag singel köpte en bostadsrätt i en småstad nära stockholm där det inte är billigt sen köpte jag en billig bil i 40 000kr klassen men som var skysst och fräsch sen köpte jag en billig häst för 20 000kr sen fick jag prioritera utrustningen, jag valde att köpa en nyare men begagnad märkessadel och riktigt bra benskydd, sen blev resten av utrustningen av billigare variant, men duger allt så gott ändå. Sen i mitt val av stall valde jag att stå där jag alltid stått med mina ponnysar det var en billig kallhyra på 700kr/månad sen kunde jag köpa strö och foder på gården för en billig penning så min stallhyra ink strö och foder blev ca 1500kr/mån men fick ju då ta ett antal pass i veckan men kunde byta med stallägaren så jag inte behövde åka dit varje dag. Och då gick det ekonomiskt men det var ganska så tight 20 år jobbade som vårdbiträde på timmar så fick oftast ut 10-12000kr efter skatt om jag inte hade jobbat som en galning men det gick, men visst slet jag lite extra ca 1 år och jobbade varenda storhelg och nästan varenda helg för att få ihop min buffert så jag kunde köpa mig allting, och jag får fortfarande jobba en del storhelger för att få in lite extra slantar då å då men jag tycker det har gått bra jag har inte lidit ett dugg :) Nu däremot är jag sjukskriven har 2 hästar bostadsrätt + hyresrätt och sambo och det går alldeles utmärkt och vi har ändå råd att resa, nyare bilar, hästtransport, varsin motorcykel mm och vi är vanliga svenssons så visst går det, det gäller ju bara att prioritera, jag måste inte köpa nya täcken varje år bara därför att jag köper det jag behöver.. sen måste det inte vara en sadel för 30 000kr osv då skulle jag ju aldrig ha råd, men kan man tänka ig att ha ett 3 år gammalt schabrak för att kunna åka på träningar och ha råd att ha sin häst så är det iaf värt det för mig :) Men visst jag äter inte oxfilé varje dag men jag äter hellre lite mer billiga makaroner så... man kan oftast få ihop det om man bara vill.. sen är det ju upp till dig vad du vill offra för att kunna ha häst :)

Intressant att läsa hur alla lägger upp tid och ekonomi med mera.. Själv gjorde jag mitt första(och enda hittills) hästköp med lite annorlunda tajming kan man säga...

Jag hade ett vikariat på ca 70% under ungefär fyra månader efter gymnasiet, fick då möjlighet att lägga undan några tusenlappar då jag hade en ganska billig lägenhetshyra. När det vikariatet tog slut och det enda jobba jag var garanterad var 8 timmar per vecka då gick jag och köpte häst. ;) Inte helt logiskt kan jag känna men så blev det.

Anledningen till detta "impulsköp" var främst att hästen jag älskade över allt annat och som jag tränat och tävlat på ridskolan under ett par års tid nu skulle säljas. Jag har varit i samma situation några år tidigare och den hästen hamnade tyvärr hos riktiga rikspuckon. :( Därför kände jag nu att jag ville inte se "historien upprepa sig.." Sagt och gjort, jag åkte till ridskolan som skulle sälja Sture och jag lade ett bud, dvs det jag hade råd med utan att stå totalt på bar backe. De godtog budet och helt plötsligt hade jag köpt häst! Och jag kan erkänna att dagen då jag tog honom till stallet där han nu står inhyrd var min huvudsakliga tanke; "Vad fan har jag gett mig in på?"

Detta hästköp ledde till att jag förutom de 8 timmar jag var garanterad även jobbade helger och extra pass på två ytterligare jobb, jag hade alltså till slut tre jobb. Men på något vis lyckades jag pussla ihop dagarna, var då ensamstående så jag hade bara mig själv och hästen att tänka på. :) Ett halvår senare fick jag en heltidstjänst under ca ett år. Men jag har även hunnit vara både arbetslös under ca 3 månader samt heltidssjukskriven under 1,5 månader med bara halv ersättning. På något sätt får man det alltid att fungera, kan tyvärr inte ge dig att konkret svar på hur men det går..:p

Är i dagsläget sambo och jobbar ca 50 %, ibland mer och ibland mindre, stallhyran har stigit en hel del sedan jag köpte honom för snart 3 år sedan men det känns som att det kommer att lösa sig på ett eller annat sätt i framtiden. Det måste det göra då jag nämligen lovat min själsfrände till häst att han ska få bo hos mig tills han dör..;)

Jag önskar dig lycka till och inser just att detta blev ett väääldigt låångt inlägg! :laugh:

Jag går på gymnasium och har häst, dock så betalar jag inget det gör mina föräldrar, men det som kostar mest är väl själva köpet och sen stallhyran och sen extra utgifter beroende på vad du ska ha den till :D

Vi köpte min (hemska) tävlingsponny för en inte så allt för farlig summa, men då får man ju se hur hästen är, ska jag va ärlig så var hon inte värd den summan...
sen om man får till utrustning lr itne är ju en kostnad men det går ju att köpa bättre begangnat, stallhyran kan man leta, och där in- ut släpp ingår, kanske mockning, så behöver man inte så mkt tid mer än 2-3 timmar om dagen och det kan man kasnke ta sig ? :)
sen ska man tävla, så behövs ju transport och bil(bensinpengar) för att at sig till och på träningar/tävlingar, men i stor helhet är det inte så dyrt..
du kan låna en häst på foder så ser du om din tid räker, eller bli medryttare. ska du köpa häst så lycka till, se till att inte köpa en ouppfostrad som jag gjorde... "/

om du inte köper en unghäst ! :D

Jag tycker som det låter som att många betalar lite för sina hästar, det är nog i själva verket dyrare än ni tror. Jag räknar med att min häst kostar minst 6000 kr i månaden, stallhyra, foder, mineraler, vitaminer, förbrukningsvaror som tex sadeltvål, försäkring ca 9000 per år, hovis, veterinärkostnader, equiterapeut v.b, utrustning när det behövs (Handlar nästan alltid budgetmärken), träningar och tävlingar, bensinkostnader samt kostnad att hålla med transport och stor bil som kan dra. Jag jobbar ca 85%, ganska mycket natt och helg så jag får ut som en hyfsad heltidslön. Jag och min man bor i radhus och har två barn, min man betalar mer till hushållet än vad jag gör då han tjänar bättre. Jag klarar mig ekonomiskt och tidsmässigt tack vare mina föräldrar, de betalar massor för min och syrrans hästar fast vi är vuxna. Syrran pluggar och har dålig ekonomi så hon betalar nästan bara träningar och tävlingar själv, jag betalar knappt hälften för min häst. Tidsmässigt funkar det bra med min häst då jag är mycket ledig dagtid och rider då barnen är i skola/dagis men även här är mina föräldrar ovärderliga. Jag har en liten, duktig tjej som har hand om min häst ca 3-4 gånger i månaden. Det är ett pussel och ha häst men värt allting, den som klagar är min man då det blir många och långa tävlingsdagar ibland. Man lär sig att vara snabb också, inget döprat i stallet, jag rider, mockar och fixar på 2 h om jag är effektiv. Förresten har jag en rolig utgift nu då tävlingslicensen ska lösas och jag måste dessutom lösa licens till min nya häst som bara gått lokalt tidigare och inte har licens.

Hu, vad dyrt du har det! :eek:
Mina hästar kostar 900 kr/år/häst i försäkring med högsta veterinärvård, så bara där skiljer det ju grymt mycket. Och vår stallhyra är 500, grovfoder kostar 1200 kr/år, och är det enda de behöver i matväg. så det beror nog mycket på typ av häst och var man bor.

Medelinkomsttagare (tror jag?), jobbar heltid, bor hemma hos färäldrarna fortfarande.
Hästen står nu över vintern i ett stall med ridhus vilket är skönt! Stallet ligger ca tre mil hemifrån mej och en mil från jobbet. Åker direkt efter jobbet och är där i ca 2,5 h.
Hemma vid halv 8 ungefär. Äter ingen mat mellan jobb och häst. Brukar äta nån frukt i bilen i sådanafall.
Pojkvän och kompisar blir när tid finns:o

jag jobbar halvtid o gubben heltid(med kor på naturbruksgymnasie, där han bor oxå, då det blir för dyrt att pendla varje dag 8 mil enkel resa och arbetstiderna är ju lite konstiga oxå:crazy:)
jag har 3 hemaboende barn ´(8.10 o 11 år) o 3 utflugna barn (18,21.23 år) 2 barnbarn.(1 o3 år)..
har haft egen häst sen jag var 7 år(är nu 40) och har för tillfället 5 hästar(pendlar mellan 4-5 till 15 stycken) och har 3 kor o 3 kalvar ,3 hundar o 5 katter...visst hinner man men tiden är knapp då man även ska elda, städa, laga mat, tvätta o handla mat och foder till djuren, allt får jag fixa själv på förmiddagarna(då jag oftast jobbar mellan 14-21 (+ en timme restid fram o tillbaka)
alla undrar hur jag hinner men det går bra o jag hinner ju till o med att sitta vi datan :devil: emellan åt ju :D
men imellan åt funderar man ju på varför man slänger ut runt 5000 i månaden på djuren:confused: tänk er det kan man ju resa för istället!!???
men jag skulle måå skit dåligt utan alla mina hästar...det är där jag laddar batterierna eller mediterar, beroende på vad jag behöver för tillfället:bow:
MEN NU TILL JUL KÄNNS DET I PLÅNBOKEN :devil::devil:

Jag och gubben min jobbar heltid. Är ensam på veckorna då han reser. Tjänar hyfsat bra. Bor på min föräldrargård där vi byggde oss ett hus för 4 år sedan.
Stallet tillhör min bror, (som bor i stamfastigheten) och där betalar jag kallhyra 250:- per månad och häst. Har tre hästar, unghästar som äter som bara den. Frieser får fri tillgång på hö, äter minst 15 kg om dygnet plus 1.5 kg lucern, torrvikt. Stråfoder prod. vi själva här på gården. Kraftfoder köps. Utrustning till körning ffa, och ridning är köpt delvis nytt, delvis begagnat.
Klädinköp är inte att tänka på. Har nog det minsta klädkontot i byn !! Gårdsarbete sker oftast på helger, när vi är hemma båda två. Brorsan lägger sin hjälpande hand också, så oftast är vi 3 pers. när något ska göras.
På kvällar är det enbart stalltjänst som gäller. ( har inga barn) Hemma runt 17.30 varje kväll. Under årets mörka månader så försöker jag träna så mycket det går på helgerna. Har som mål att komma iväg till närmsta ridhus och körträna nu under januari och framåt. Rekommenderar väl ingen egentligen att ha 3 unghästar samtidigt som ska utbildas. ;) Men pusslar man lite så brukar det gå. Det största "bekymmret" är att hitta hästvana männsker som kan hjälpa till när man ska göra in.
Vad det kostar per år att hålla 3 hästar vill jag inte fundera på. ;) Mycket pengar blir det, men för mig är hästarna balsam för själen.

/ Å

Jag räknar med att min häst kostar minst 6000 kr i månaden, stallhyra, foder, mineraler, vitaminer, förbrukningsvaror som tex sadeltvål, försäkring ca 9000 per år, hovis, veterinärkostnader, equiterapeut v.b, utrustning när det behövs (Handlar nästan alltid budgetmärken), träningar och tävlingar, bensinkostnader samt kostnad att hålla med transport och stor bil som kan dra.
Minst 6000:-/månaden?? Det är ju helt absurda pengar för EN häst.

Min häst står på helinackordering och kostar mig ca 3000:-/månaden, inkl försäkring, skoningar etc.

6000 är i min värld inte absurt för EN häst.

Uppstallningen för min häst kostar 6200 kr/månad (fullskötsel). Sen tillkommer försäkring, veterinär, hovslagare, träningar, tävlingar, bensin, bil, släp etc. Jag räknar lätt med att jag betalar drygt 10 000 kronor/månad.

Då jag jobbar heltid och har sambo, är medelinkomsttagare, skulle jag inte ha tid att stå i ett kollektivt stall. Och även det är dyrt här i Stockholm. Det är inte värt de få tusenlappar man sparar i tid...

Dels beror det väl på hästen, men dels beror det väl var man bor och vad man har för förutsättningar.

Jag räknade verkligen på allt jag kunde komma på när jag skulle köpa och hittills har det inte avvikit något. Det behöver inte vara så dyrt att ha häst. Jag betalar en tiondel av vad du betalar. Men så bor du i stockholm och har en stallhyra som är mer än tio gånger så stor som min.

Man får ju prioritera, antingen betalar man 10 000 och har hästen i ett dyrt stall i stockholm, eller så flyttar man ut på landet och har hästen för 1 000 i månaden.
Och har man en väldigt dyr häst så är det klart att försäkring blir dyrare också. Så man får ju prioritera och välja som man vill ha det.
Jag skulle i nuläget inte ha råd med att ha häst för 10 000 kronor i månaden, men å andra sidan så kanske inte du skulle vilja byta med mig heller.:p (inget personligt, men det finns säkert att anledning till att du valt att ha en häst som kostar så mycket mer än min)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka