Rik och oberoende för att skaffa häst?

Sv: Rik och oberoende för att skaffa häst?

Allt handlar om VAD man prioriterar.
Jag är inte rik, jag är väll kanske medel-svensson.
Hästen för 25.000 + helt ny uppsättning av allt köpte jag cash.
Sparar man länge går det :D

Så här ser ungefär min budget ut då jag slagit ut allt/månad:
Stallhyra 2000 kr
Skoning 425 kr
Försäkring häst 125 kr
Eget boende 6000 kr
El+vatten+egna försäkringar 3000 kr
Bensin 500 kr
Mobil räkning 500 kr
Penisonsspar 500 kr
Hästkonto (vetrinär och andra oföutsedda utgifter) 700 sek
Mat & övriga nöjen 2.000 sek
I nöjen, räknas mina häst kurser och ridlektioner in.
Jag går just och just runt. Det är inget panik i dagens läge, men det är inte heller mycket över varje månad. Krog bojkottar jag för tillfället helt. Mitt liv och min passion finns i stallet, och har inga problem att sattsa mycket pengar och tid där. Nudlar, gröt, pasta och andra billiga råvaror är ett måste!
Som jag brukar tänka då vissa dagar kan bli 3 x havregrynsgröt tillfällen DET ÄR FUNKTIONEN, det är bukfyllnad. Hahha! Närå, men man uppskattar dessto mer GOD mat efter en sådan dag.

Jag har två jobb, ett 80% och ett 20% dvs det blir 100%. Har varken tid eller ork att jobba mer än 100%. Just nu behöver jag det inte, det går runt ändå. Och min vakna tid vill jag hellre va i stallet:rofl:
Som sagt det är inte mycket pengar kvar i slutet av månaden. Men jag väljer att spara lite varje månad ifall att det händer ngt med hästen, på så vis har jag råd OM det händer något eller kommer en extra intressant hästkurs mm.

Sambon får man ta hand om när det finns utrymme för det:devil:
Nä, men kvalitetstid är viktigt och man lär sig att kanske uppmärksamma varandra på ett annat sätt när man får lite mindre tid tillsammans.
Min sambo har själv en ganska aktiv fritid så han har inte så jätte stora problem med min livsstil. Dock måste jag tänka på att ta vara på den tiden vi faktiskt har tillsammans sen och inte ta allt för givet typ.
Barn är jag ej mogen för ännu. Jag är självisk, jag vill lägga all tid på min häst helt enkelt just nu. Men den dagen kommer väll och då får man väll ta hjälp av medryttare helt enkelt.

Nu kommer TS här, peppad av alla era svar, och har gjort en egen budget. Men det är fan att man ska bo i storstan.

Sen får man väl skylla sig själv om man ska ha en frieser för 125 papp också...

Men hästkostnaden kommer bli ungefär som följer och jag tar i i överkant för att vara på den säkra sidan:

Hästlån 1000 kr/mån
Försäkring 1000 kr/mån (är man dum om man inte helförsäkrar?)
Stall 3500 kr/mån (om jag har tur)
Extra foder ca 500 kr/mån
Hovslagare ca 600/mån
Bensin 1000 kr mån

Totalt 7600 kr. Och det var exklusive träningar ja.

Förutsatt att jag hittar ett stall i närheten där jag bor så inte bensinen drar iväg 2-3 papp till så kommer det gå, men det kommer bli tajt såna månader bilförsäkring ska betalas och liknande. Så sånt får jag lägga undan till löpande.

Sa nån havregrynsgröt? :) Finns det nån dejtingsajt där man kan ragga på miljonärer?

Jag är student och lever på ca 10 000 kr i månaden (CSN + extrajobb). Då har jag råd att ha hästen i ett bra stall med ridhus, tränar regelbundet osv. Men jag lägger ju helt klart mer pengar på hästen än på mig själv :p

Allt går om man vill.
Det är bara att prioritera. Jag äter ganska billigt, går inte ut speciellt ofta, köper inte nya kläder varje månad osv.
En kompis hjälper mig med hästen 1 gång i veckan annars så är jag i stallet varje dag. Men har man mycket med tex skola och jobb, då får hästen vila lite extra.. osv.

Jag tror att det är svårare om man skaffar häst som vuxen eller äldre ungdom. Då är man van vid att leva ett annat liv.. Men en annan som har haft häst så länge har ju alltid fått leva snålt osv, det är liksom så vardagen ser ut :laugh:

Eftersom att TS skriver att hennes häst kommer kosta 125000 så gissar jag på att hon snarare har dragit ner på försäkringen.
Jag betalar mer för min häst som är försäkrad för 60000.

Det tycker jag med. Men hans nuvarande försäkring går till och med på mer än så, och då har ägaren en tilläggsförsäkring för ryttaren. Men det dyra tror jag är livförsäkringen för hästen? Han går upp i värde nu, och då kommer försäkringen kosta ännu mer. Jag måste kolla upp hur dyr försäkring som är rimligt att ha. Viktigast är ju veterinärvårdsförsäkringen.

Senast ändrad av en moderator:

Egentligen har jag väl inte råd med en egen häst. Det är alltid en massa kostnader, men värt varenda krona trots allt. Fast har man knaper ekonomi är det bättre att vara medryttare eller dela hästen med nån annan. Jag är låginkomstagare och HELA min lön går nästan till hästen. Snålar på nöjen, mat, boende och övriga inköp. Hade jag inte haft häst så skulle jag ha råd att kanske spara lite varje månad, men som läget är nu är jag glad om jag slipper låna pengar av någon. Djur ska ha samma omvårdnad, oavsätt ägarens inkomster - det går alltså inte att snåla på deras foder, hovslagarutgifter, träningar mm. Det är nog ingen som tror att jag är så fattig (om jag inte berättat det) därför att min häst får den bästa möjliga omvårdnaden och jag satsar till 100 % på vidareutbildning och att utveckla min egen ridning.

12 5000 Kostar din häst? Billigt för en häst endå. Det bästa är att inte behöva låna pengar - spara först - köp sen!
Försäkringen lät dyr -kolla om det finns bättre alternativ och vad som ingår.
A1 försäkring är bra.
Hovslagare, varning: det kan bli mkt. dyrare, vanligt runt 1000 kr per gång (vissa tar 800 andra 1200 kr)
Kolla stallplatser först! jämför, ta inte bara "första bästa". Det går att hitta bra ställen runt 1500 kr/månaden då foder ingår.
Tänk på alla extra kostnader: Bensin, avmaskning, extra foder, träningar, utrustning, vaccinationer, transport osv...

En sak är klar: Man blir inte rik av att skaffa häst (inte ekonomiskt iaf.)

Senast ändrad:

:eek::eek::eek: OJ!!!!!
Är det så snordyrt att ha häst i storstan???

Jag är så glad att jag svurit att aldrig någonsin bosätta mig i en storstad, de skrämmer mig. Men scheisse, nu har jag bara ytterligare en anledning att inte flytta från landet.:angel:

Hej!

Här kommer en fråga till er som har egen häst:

Hur har ni tid och råd? Jobbar ni heltid, deltid, har ni familj, har ni ungar, är ni medelinkomsttagare, snuskigt rika eller finansierar ni det på något annat sätt? Bor ni i storstan, småstaden eller på landet? Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson?

Att skaffa en egen häst är ju något de flesta drömmer om från 7-årsåldern allra minst, och som 32-åring undrar jag om det verkligen måste förbli enbart en dröm?

Den ultimata drömmen vore att bli rik som ett troll och flytta ut på landet på en egen liten hästgård och bara ha ett sjukt härligt liv! Men jo, det är att lägga ribban lite väl högt :P

Man behöver inte vara rik som ett troll för att hitta en liten gård på landet att ha hästar på. Däremot så är det en fördel om man är två med inkomst och därmed har en förstående partner. Eller ännu bättre en hästintresserad partner. Om man dessutom har möjlighet att flytta ut en bit, hitta jobb i en trakt där gårdarna inte är så dyra så blir det lättare.

Kostnaden hos mig för två hästar i månaden är ca. 700 kr för grovfoder, 300 kr kraftfoder och ca. 600 kr för strö. Så det är inga astronomiska kostnader. Men sedan måste det ju givetvis finnas marginaler för när veterinären måste komma på besök, hovslagare, ny utrustning behövs, man vill tävla osv.

Själv är jag gift med en ickehästintresserad snäll man och har tre ickehästintresserade barn, så den ursäkten har jag inte ens. Och visst kostar mitt hästintresse familjen stora pengar. Så kanske borde jag lägga av.

Hälsning Maja

Tänkte bara tillägga en grej, ett exempel: Viola Fredriksson som bor i hyreslägenhet betalar 5400 kr för den i månaden. Hon har ingen bil, familj eller häst. Tjänar runt 18 000 kr/mån. Hon röker och går på krogen flera gånger i veckan. Hon anser sig inte ha råd med en häst. Jag som tjäner mkt. mindre än henne får ändå allt att gå runt ändå. Det handlar alltså om hur man prioriterar. Hur många skulle ha kvar sin miljon efter en månad om man nyss vunnit på lotto? Inte jag iaf. men jag skulle investera dem väl -inte sypa eller spela bort dem.

Nu kommer TS här, peppad av alla era svar, och har gjort en egen budget. Men det är fan att man ska bo i storstan.

Sen får man väl skylla sig själv om man ska ha en frieser för 125 papp också...

Men hästkostnaden kommer bli ungefär som följer och jag tar i i överkant för att vara på den säkra sidan:

Hästlån 1000 kr/mån
Hovslagare ca 600/mån
Bensin 1000 kr mån

Förutsatt att jag hittar ett stall i närheten där jag bor så inte bensinen drar iväg 2-3 papp till så kommer det gå, men det kommer bli tajt såna månader bilförsäkring ska betalas och liknande. Så sånt får jag lägga undan till löpande.

Sa nån havregrynsgröt? :) Finns det nån dejtingsajt där man kan ragga på miljonärer?

Ta en budget runda till skulle jag föreslå...

Är Frieser liten i maten? Jag har ingen aning. I de stall jag stått där foder ingår är det tveksamt om 500 på x-foder har räckt men då har jag haft annan typ av hästar.

Stallplats för 3500 i Stockholm - utan ridhus då misstänker jag? Eller långt ut?
4 mils radie runt tror jag 4500 är mer rimligt.

Hur är hovkvaliten på Friesern? Om den klarar sig med normalskoning och var 8e vecka ligger du rätt. Jag har alltid legat på det dubbla.

Min helförsäkring liv+högsta vet vård går på 1450 i mån för 85000 i liv. (känner fler som valt billigare bolag där försäkringen inte fallit ut som tänkt vid avlivning - kontrollera villkoren noga när du väljer)

Räkna även med utrustning de första åren på 1000 per mån i genomsnitt - det är mycket man behöver.

Glöm inte vaccinationer, tandraspning, avmaskning.

Se till att du kan buffra för vet vård också om du inte har någon att låna av vid kris.

Själv landar jag ca 8 000 för box, foder+strö, hovis och försäkring ca 2 mil norr om stan med ridhus. Alla träningar, saker vet och annat lull kommer till. Har dock räknat ut att om jag väljer att flytta hästen till billigare stall längre bort blir det dyrare om jag räknar körkostnaderna.

Har du egen bil bör du nog räkna upp service, försäkringskostnader och värdeminskning också. Beroende på bil ca 20-40 kr milen.

Eller så gör du som jag gjorde för snart 20 år sen glädje kalkyl och inga nya kläder, vatten och bröd i 5-10 år innan det börjar gå runt ;). Prisa löneutveckling...:bump:

Det som jag känner är det största hindret är absolut tiden...

En lösning för min del vore att gå ner till deltid, ...Ungar får man väl klämma in i nästa liv eller nåt ;)

Vad gäller ekonomin så känns det vanskligt att inte ha en rejäl buffert, om hästen skulle bli sjuk, bli halt eller annat som man hör händer hela tiden.

I början när jag skaffade häst hade jag en massa tid men inte riktigt råd. Nu har jag verkligen råd, men inte riktigt den tid/ork jag skulle vilja ha. Man kan inte få allt här i livet, men med lite kompromisser kan det bli rätt drägligt ändå.

En buffert är bra att ha, men framför allt ska du ju se till att ha en BRA försäkring på din häst, framför allt vad gäller veterinärvård så minskar utgifterna vid olycksfall. Försäkring kostar, men det lönar sig definitivt i längden, samt att du slipper den där oron för OM något skulle hända. Så tumma inte på försäkringen!

Sen finns det ett stort utbud med uppstallningsalternativ i stockholm med varierande prissättning beroende på VAD du vill ska ingå, hur mycket du kan göra själv, samt hur lång restid till stallet du kan acceptera. Fullservice med ridhus nära stan? Räkna med 6000 kr / mån. Kan du åka en bit, kanske ha ridhus hos grannen att hyra ibland, mocka själv och ta stallpass på kvällar/helger kan du komma undan mycket mycket billigare.

Annars är ju medryttarskap på en bra häst / delfodervärd eller ev. helfodervärd under en period ett bra sätt att faktiskt checka av Hur pass mycket Tid och Pengar man faktiskt KAN klara av att investera!

Är det här någonting du verkligen vill göra - att skaffa häst - så gör det!
Annars kan jag ge dig tusen anledningar till varför du inte skulle vilja binda upp dig på ett dylikt ansvar - av vilka samtliga anledningar med ens blir obetydliga när hästen väl står där i stallet och mumsar hö i väntan på er ridtur. Barn är bara en anledning att få skaffa en shetlandsponny också :angel:

jag bor på en hästgård i ett litt hus med min sambo. är mina föräldrars gård så jag har hästarna hemma.
jag har ett avelto, ett föl och en ett åring. samt en dressyr häst som syrran äger fast jag rider och står för de alldagliga kostnaderna som foder, hovslagare osv.

jag är 22 år, jobbar heltid som bartender(ibland mer än heltid), alltså normal inkomstagare. jobbar melan 160-180 tim/mån.
första hästen köpte mina föräldrar när jag var elva. nu för tiden finansierar jag mina hästar själv.
allt går om man vill.jag lägger ut ca 7000 i månadn på hästarna, och det är det värt. det gäller att prioritera så jag väljer bort en hel del andra saker.
sedan till kommer alltid kostnader...transport, veterinär, bil att dra släp med m.m

Min budget ligger ungefär såhär
Stallhyror 2 st = 4000kr
Eget boende = 2000 kr
Försäkring hästar+bil= 1600 kr
Lån(häst+bil)= 800 kr
Mobil= 500 kr
Därtill kommer ridlektioner, bensin o mat (dock lågprioritering ;) ) hovslagare ev vet o massage o utrustning.
Jag studerar för tillfället o får det med nöd o näppe att gå ihop med lite extrajobb och framför allt en snäll mor och far som ställer upp. Annars har jag alltid varit en medelinkomsttagare, men har alltid prioriterat hästarna och allt runt omkring. Det funkar om man bara vill och är villig att avstå och göra prioriteringar!

jag är sistaårs student på ett naturbruksgymnase med inriktning häst, jag har två egna hästar på helackodering (jag får mockat,fodrat, in och utsläpp) och det går ihop utmärkt ekonomiskt :)

Läser på distans ;) Lever på CSN + snälla föräldrar, eget företag och det lilla extra jobb som finns nu :( i västra götaland men så här går det.

Box 1000+moms
Hö ca 800+ moms 2 kr/kg
Mat 300+ moms
Avbetalningar på vagnar 1000+ moms
Hyra 4000
Mat till mig :d 1500
Försäkring 125
Bil + soppa 1500
Försäkring bil 350
Bredband + mobil 1100
Revisor 500
Kläder 0 kr ;)
Häst utrustning ca 100-300
Hovslagare 250
Masserar själv och använder inga tränare då jag själv är tränare ;)
Får hjälp med intag samt utsläpp lite då och då annars sköter jag allt utom morgon + kvälls fodring själv står dock i ett stor stall med över 150 hästar. Samt bor kompisen 2 minuter från stallet :D
Vet inte hur det kommer fungera när man är färdig utbildad med tiden och så blir förmodligen att man kommer utbilda sig klart till häst massör istället :eek::love:

Hästlån 1000 kr/mån
Hovslagare ca 600/mån
Bensin 1000 kr mån

Jag bor inte i Stockholm, men i Göteborg. Skiljer sig verkligen stallhyrorna så mycket? Jag betalade 700:- i kallhyra, inkl ridhus i ett mindre stall 20 minuter från bostaden. Då bor jag mitt i centrala Göteborg. Då tillkom ju allt foder, spån etc. Men allt som allt kostade stallplatsen plus foder mig ca 2000:-/månaden. Sen kom 1000:- bensin på det. Jag har inte råd att helförsäkra som du tänkt göra, det är att kasta pengarna i sjön enligt mig. Det är viktigare att ha ett högt vet vård värde än livsvärde enligt mig. Min försäkring kostar mig 2000:-/året och då är hon försäkrad i dubbel vet vård och dessutom har jag numera foster och fölförsäkring på henne då hon är dräktig. Jag köper saker för kanske 2000:- varje år. Köper mycket begagnat eller på rea. Eller på Gekås.

Numera har jag inte tid att rida så jag har betäckt mitt sto och därför flyttade jag henne också till helinackordering hos en kompis mamma i Värmland. Det kostar mig 2500:-/månaden. Skor bara fram numera och det kostar 300:- där uppe. Här i Göteborg betalade jag 900:- för en helskoning med broddhål.

Det behöver inte bli jättedyrt att ha häst!! Att ha 4000:- i kostnader för stall och foder är lite för högt för vad man behöver betala. Du hade lätt kunnat halvera den kostnaden. Helförsäkring behövs inte på hästen, då är det bättre att du sparar de pengarna på ett konto istället och har en högre vet vård och ett lägre livsvärde på hästen. Försök att inte ta lån på hästen, det kanske går att köpa ett föl eller en unghäst och sedan utbilda den själv?

Men det är klart. Det är dyrt att ha häst. Men det går om man prioriterar rätt. Jag lever på CSN + extra inkomst, men det funkar i alla fall.

Det är dyrt i sthlm.

jag betalar
1500 för vinterskoning (1100 sommar)
2600 i stallhyra, ca 4 mil söder om stan utan ridhus
500 i försäkring.
det är hästens fasta kostnader, landar på ca 4500 i månaden.
Sen tillkommer bensinen för 7 mil om dagen + allt annat som hästen kostar.
6-7000 känns inte alls orimligt.

Jah har 3 varav 1 ponny 1 unghäst(Lusitano och ett föl(Frieser) och många andra djur+ 4 barn. Vi bor på egen gård.
Båda jobbar heltid medelinkomsttagare?.
Så här ser våra dagar ut.
Upp kl 5 fodra och släppa ut medans den andra klär på barn ,fixar frukost. bran till dagis och jobb. Om jag börjar senare så blir det ridpass på förmidagen. Jobb. hem och fmocka,odra släppa in. ev ett ridpass.
Komma in äta hjälpa barnen med lexor (oftast gort dom själva innan vi kommit hem.) Fixa hemma isäng kl 23-24-

Utgifter
Hö/Halm= gratis
Krafft= 700/Månaden
Skoning/Värkning=1300
1300 i försäkring
Billigt om jag gämför med innan vi köpte gård 1 stycken häst kostade då.
Stallhyra =2500
Krafft= 700
Skoning/Värkning 500 eller 1200
Försäkring 800
+ eventuella veterinär mm 2000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka