Rik och oberoende för att skaffa häst?

Sv: Rik och oberoende för att skaffa häst?

KL
Boendes på "landet" i hus, ca 1.5 mil från större stad.
Både jag och sambo jobbar heltid, medelinkomsttagare. En dotter på 2 år, 2 hundar samt 3 hästar.
Hästarna står på svärfars gård ca 2 min bilväg bort, vi byter tjänster såsom att jag har intag, mockar och gör mat åt alla hästar (mina egna plus svärfars 2)alla dagar mot att han morgon/kvällsfodrar samt släpper ut.
Därigenom betalar jag heller ingen stallhyra, men vi delar ju självklart på underhållet. Självklart betalar jag ju oxå foder för mina hästar.
Har oxå ett speciellt hästkonto till mina, just för att ha en "budget".

Sambon som INTE är hästintresserad är en pärla och mockar ofta medans jag motionerar hästar, ställer upp och följer med på träningar, tävlingar osv. Vet egentligen inte vad jag gjort för att förtjäna honom !

Det är trots stort stöd från familj ett evigt pussel, och ibland tycker man faktiskt inte att det är superskoj att åka till stallet efter en skitdag på jobbet.
Men det är oxå 1 gång på tusen som det tar emot att åka dit, och det går direkt över när man hör 5 dova gnäggningar så fort man visar sig på gården.

Trots pussel, stress och massa pengar skulle jag inte kunna tänka mig en värld utan mina älsklingar !

jag vill ha hund om ett par år, när jag inte bor hemma längre och har lite bättre ekonomi. (som sagt; jag går runt nu som det är med pållen. men skulle jag skaffa hund, hunden blir sjuk..då skulle det vara kört i botten! två djur som kan dra på sig dyra vet. kostnader funkar inte i nuläget). då ska det vara en hund som kan vara med i stallet, varje dag om så skulle behövas för att hinna båda utan att den ena blir lidande. ingen valp, utan i så fall hund som omplaceras.

kanske kan vara en idé om det funkar med din vovve? att vara med i stallet?

Jag hade inte häst när jag skaffade hund.
Men var medryttare så min vovve är uppvuxen kring hästar.
Ja det är inget problem för henne att hänga med i stallet dom dagar jag är ledig.
Men när jag jobbar... Har hästen och jobbet på samma ställe 2 min emellan dom.
Och därifrån är det 2,2(enkel väg) mil hem.
Och har min Dagmatte där jag bor.
För att hon inte ska behöva vara där jämt så blir det ett himla åkande, som jag inte kommer orka/ha råd med i längden.
Hade ett pojkvän som jag skaffade hund tillsammans med, med det tog slut och han flytta till sthlm.Och jag bor 20 mil ifrån.
Skulle aldrig kunna sälja henne, då hon är mkt speciell och säkerligen skulle hon vara mkt svår omplacerad.

Hur har ni tid och råd?
Det frågar jag mig varje dag. ;)

Jag plugga heltid och jobbar ca 16 timmar i veckan. Pluggar mycket på kvällar och helger, jobbar två dagar i veckan, övriga dagar är jag i skolan. Rider på kvällarna. Tar inga studielån.

Har en underbar sambo som jag träffar undegär två timmar per dag samt på helgerna. Inga barn, men det kommer väll, hur det ska gå då vet jag inte ;). Bor centralt i mindre samhälle, köpte huset för ett halvår sedan, sambon tog lånet eftersom jag inte kan få något.

Vi lever gott, men jag avstår från t ex resor och shopping. Det har jag varken tid eller pengar till. Känner inte alls att jag behöver vrida och vända på pengarna, jag unnar mig och hästarna det som behövs och lite till, men visst, min sambo är ett stort stöd (normalinkomsttagare). Tidenär det värre med, funderar varje dag på hur jag ska få det att gå ihop. men planering är ao.

Jag hade inte häst när jag skaffade hund.
Men var medryttare så min vovve är uppvuxen kring hästar.
Ja det är inget problem för henne att hänga med i stallet dom dagar jag är ledig.
Men när jag jobbar... Har hästen och jobbet på samma ställe 2 min emellan dom.
Och därifrån är det 2,2(enkel väg) mil hem.
Och har min Dagmatte där jag bor.
För att hon inte ska behöva vara där jämt så blir det ett himla åkande, som jag inte kommer orka/ha råd med i längden.
Hade ett pojkvän som jag skaffade hund tillsammans med, med det tog slut och han flytta till sthlm.Och jag bor 20 mil ifrån.
Skulle aldrig kunna sälja henne, då hon är mkt speciell och säkerligen skulle hon vara mkt svår omplacerad.

Jobbig sits :(
En annan idé kunde vara att ha med hunden på jobbet, men det är så sällan det är en möjlighet.. (vet inte hur det är i ditt fall).
Föreslår absolut inte att du ska göra dig av med din hund, att göra sig av med sitt/sina djur är verkligen det sista sista sista man vill göra!
Jag hoppas att det löser sig.

Jobbig sits :(
En annan idé kunde vara att ha med hunden på jobbet, men det är så sällan det är en möjlighet.. (vet inte hur det är i ditt fall).
Föreslår absolut inte att du ska göra dig av med din hund, att göra sig av med sitt/sina djur är verkligen det sista sista sista man vill göra!
Jag hoppas att det löser sig.

Jag har också ett himla pusslande med både hundar och katter (så därför måste jag givetvis komplettera med häst, hehe). Har du kollat om nån i stallet kan ställa upp som dagmatte i veckorna? Finns det kanske någon potentiell extra-dagmatte i närheten av jobbet? Sätt upp lappar i stallet och området. Jag placerade om en av mina hundar för ett par år sedan och jag börjar fortfarande gråta av ånger när jag tänker på det :(

Vi har bra lön men jobbar båda 80% för att känna att vi har tid med barnen. Vi har en stor gård men den ligger mitt i stan så jag har hästen inhyrd på en lödrift ca 5 km härifrån.

Jag hade tävlingshäst när barnen var riktigt små (är 3 år nu) men fick tyvärr ta bort honom så då "tillverkade" jag ett föl som nu snart är 4 månader.

Det känns faktiskt riktigt bra att inte ha ridkravet varje dag numera. Jag rider stoet som är mamma till fölet (inte mitt sto) ca 1- ggr/vecka och det är klart att jag känner att ridningen inte går lika mycket framåt (och bra) som när jag hade egen häst att lägga upp träningen på men det duger.

För oss känns tiden med våra barn som det absolut viktigaste, tiden med hästen blir sekundär (och det har ALLTID varit primärt i mitt tidigare liv utan barn). Mitt tips är därför att försöka göra det så lätt som möjligt för dig att få kvalitetstid med hästen d.v.s. uppstallning med mer eller mindre fullservice eller lösdrift där du inte har några fasta tider för in- och utsläpp.
när jag stod på kollektivstall tyckte jag att nästan lika mycket av tiden gick åt till skötsel av andra hästar (fodring, in-utsläpp, täckesbyten) som den tid jag la ner på min egen.

Hur skulle hon reagera på att sitta i bilen och du rastade henne med jämna mellanrum (morgon, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika + hängde med till stallet efteråt)?

Eller finns möjligheten att byta dagmatte?

Kanske halvdagar skulle vara ett alternativ, lämna hunden hos dagmatte på morgonen, hämta vid lunch som du äter hemma och sedan bor hunden i bilen tills efter jobbet med rastning på eftermiddagen. 2.2 mil är ju inte superlångt ändå.

Jag kan säga att jag kommer väldigt billigt undan :angel:

Man kan säga att jag delar häst med min faster, hon köpte honom men jag har sedan dess stått för alla hans kostnader. I och med att han står i fasters stall så har jag inte behövt betala någon stallhyra och foder (skulle annars betala 1500 kr/mån).
Jag betalar alltså för försäkring, vacc., skoning, ev. veterinär, träning, tävling, utrustning mm. Det som kostar mest är faktiskt träningar o utrustning! :o

Jag har i sommar jobbat 60 % men kommer nu jobba ca 80 % (skiftjobb så det är den högsta procenten man kan få). I och med skiftjobbet så kan jag pussla ihop tillvaron ganska bra.
Bor fortfarande hemma o ska snart börja betala hyra, så det kommer kännas i plånboken :p

Det går att få ihop det som vanlig dödlig, men det är en livsstil att ha häst! Mkt tid o pengar går ju till hästen som andra lägger på nöjen o kläder.. Men jag älskar hästar så den uppoffringen är det värt. :love:

Såklart du kan skaffa häst! :bump: Det gäller att planera tillvaron bara så allt går ihop..

Hur skulle hon reagera på att sitta i bilen och du rastade henne med jämna mellanrum (morgon, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika + hängde med till stallet efteråt)?

Eller finns möjligheten att byta dagmatte?

Kanske halvdagar skulle vara ett alternativ, lämna hunden hos dagmatte på morgonen, hämta vid lunch som du äter hemma och sedan bor hunden i bilen tills efter jobbet med rastning på eftermiddagen. 2.2 mil är ju inte superlångt ändå.

Funkar lite dåligt att ha hunden i bilen då jag kan jobba 16 timmars pass ibland.pluss nätter.
Sen jobbar jag på ett gruppboende där varenda brukare är totalt livrädd för hundar.Och parkeringen vistas dom på.
Nu kanske det löser sig då en lgh,den ända där ute där mitt jobb/stall ligger blir ledig nu den sista.
Ska dit och höra imorn.
Kan jag bygga hundgård åt henne att vara i när jag jobbar pluss hem och rasta. Detta är en hund som har grov separationsångest så att lämna henne själv i en lgh lös.
Skulle kosta mig pengar! Då hon äter allt..
Hoppashoppas nu..kanske något vill med sig.

Jag betalar alltså för försäkring, vacc., skoning, ev. veterinär, träning, tävling, utrustning mm. Det som kostar mest är faktiskt träningar o utrustning! :o

Det här är ju lite intressant, för det ger kanske ett hum om hur olika det kan prioriteras = kosta varje månad för olika personer! :p

Träningar skippar vissa helt (kanske ffa om man känner att man verkligen inte har råd) och utrustning kan man få tag på från nästan gratis till massor med tusenlappar för en och samma grej - går mao att välja vilken prisnivå man vill lägga sig på. "Begagnat användbart" till "det senaste bästa/dyraste märket" möjligen med undantag för sadel men man kan ju rida barbacka! ;)
Tränar/tävlar man inte så behöver man egentligen inte vaccinera, även om det såklart är bra att göra det ändå, vissa kan ha hästarna barfota och sparar in en del på skor/hovslagare, man kanske inte har hästen försäkrad och sparar in en summa på det (men måste då ta med i beräkningen att det kan bli riktigt dyrt såklart, å andra sidan så är det en "billig" häst kanske det lönar sig bättre att avliva om det blir något snordyrt) osv.

Tycker det är väldigt intressant att se hur olika folk betalar! :)
En kompis som gick på socialbidrag(!) lyckades ändå ha råd att ha häst. Jag skulle bli för stressad av att konstant ha precis så man (knappt) klarar sig och inte tycka det är något nöje att ha häst om man inte kan unna sig bra utrustning och träningar.

En fråga till er som har eget stall!
Vad ligger era driftkostnader per månad på? Någon som har räknat ut vad gödselstackstömning/reparationer/el m.m. kostar utslaget på ett år?
Vore intressant att höra eftersom drömmen är att ha egen gård någon gång i framtiden! :)

Ja, det är himla intressant! :laugh: För mig så blir det mest utrustning, träningar o skoningar som kostar - hästen är för övrigt väldigt billig i drift. :p I år har jag gjort några invisteringar inom utrustning, tex dressyrsadel, säkerhetsväst mm. Dessutom sparar jag till en hoppsadel = jag får leva snålt :angel:
Jag vill träna dressyr, hoppning o terräng o det kostar en hel del det - så där kan man ju spara in en hel del. Men för mig så vill jag inte välja bort träningen, det är ju så kul :D

Hur mkt man lägger ut på häst beror ju på vad man själv prioriterar, vad man har för mål osv. Framförallt beror det ju på sin ekonomiska situation såklart också! ;)

Min faster har ju egen gård, skulle kunna fråga henne om vilka kostnader det blir. :laugh:

Jag drömmer också om en gård i framtiden! :love: :bump:

Jag tog alla mina sparpengar och betalade för hästen själv.

Sen hjälper min mamma till och betala allt annat, som tur är.

Jag går i gymnasiumet, men jag går en praktiskt linje och väntar mig mycket praktik med praktik lön. Då ska jag förhoppningsvis kunna betala lite på hästen.

Jag är singel, bor i egen lägenhet och har två katter och en häst :D
Får väl ca 12,000 i månaden och just nu går typ varenda öre till min o-friska häst. :grin:

Jag skulle dock inte haft råd att köpa en häst eftersom jag är sjukt dålig på att spara pengar, fick henne gratis innan jag slutat gymnasiet så det var väl ren tur egentligen.

Men det är klart "alla" kan ha häst, bara att vissa kanske måste prioritera olika än de som har höga inkomster. Vill man bo stort och dyrt kanske man inte har råd med en häst.
Det gäller ju även att alltid ha en buffert ifall hästen blir sjuk eller behöver ny utrustning.
Själv har jag mina föräldrar ;) om det krisar.

Fickmin första egna häst som 9-åring. Mina föräldrar var inte snuskigt rika utan vi bodde på landet på en välkänd ö där i princip alla flickor hade egen häst. Stallhyra odyl var en struntsumma och det hade förmodligen varit lika dyrt att hålla på med någon annan sport. Sålde hästen när jag flyttade hemifrån och blev en 08:a. Att jag o min dotter idag kan ha varsin häst beror på att min man tjänar bra. Pluggar heltid på universitet, sköter ett stort hem, motionerar hunden o är ca 4 tim om dan i stallet. God planering av tiden och hög inkomst är alltså det som möjliggör för mig att ha häst. Känner mig otroligt tacksam över detta. :bow:

jag har tre hästar som ingår i min lilla uppfödning, samt en som jag rider och tränar men dock ej äger.

jag är inte rik som ett troll. jag jobbar heltid och lite till. ca 200 timmar i mån.
men jag jobbar på krogen så jag jobbar kvällar/nätter och har på så vis hela dagarna till hästarna.

mitt avlsto köpte jag själv, sedan har jag fött upp dom andra två, planen är att en av dom ska säljas.
för två år sedan köpte jag en outildad billig häst som jag utbildadade och tävlade under ett år och sedan sålde.
på så vis kan jag tjäna in mera pengar från hästarna.

jag bor på egen gård( snarare mina föräldrars gård där jag hyr hus).
så hästarna har jag hemma.
om man vill så går det.. men största delen av min lön lägger jag på hästarna och det blir ganska stora utgifter just eftersom jag har uppfödning.

Har inte läst alla svar...

Vi lever med "svensson löner", har två barn. Och jag känner inte att vi lever fattigt förövrigt. Vi har gemensam ekonomi.

Vi köper inte mycket dyra kläder, vi åker inte på utlandsresor, vi går aldrig på bio .. osv . Utan våra pengar går till hus och hem, Barnen samt min häst. Man får prioritera och hela familjen drabbas av att någon skall ha ett sådant dyrt intresse. Därför är det viktigt tror jag att man som par är införstådda och överens om vad det är som kostar. Och även om vad det kan komma att kosta vi akuta skador osv.
Jag tycker också att det är viktigt att även sambon känner sig nöjd med sitt liv. Och hade jag haft en sambo som vill resa, hade dyra vanor så hade inte jag kunnat ha häst.

Har man delad ekonomi eller ensam är det ju bara att räkna på hur det skulle drabba ens plånbok.

Hur mycket det kostar att ha häst skilljer sig givetvis beroende på var man bor och hur man vill ha det.

Mina föräldrar betalar mina hästar, pappa är läkare och mamma undersköterska så de får rätt bra inkomst.
Bor i en håla på landet så vi bor relativt billigt, åker utomlands några gånger per år och har vad jag vet inga ekonomiska problem. Har själv just nu en fast inkomst som är relativt bra så jag betalar för mig hemma samt köper in allt till mina hästar själv, så de står bara för stallhyran. Mina föräldrar har bidragit med hyran pg. min mammas intresse och det faktum att hon äger dem.

Jag jobbar 69% som personlig assistent och har en månadslön på ca.10 000. Är gift med make som har bra betalt jobb och vi hyr hus billigt på landet hos mina föräldrar.
Ägde i höstas 3 hästar ett tag men en är nu såld och har två kvar.
Hästarna är inhyrda i helinackorderingsstall men har kompispris då det är en mycket god vän.

Det har dock inte alltid varit så här. Jag var arbetslös för 1 1/2 år sedan och ägde då två hästar men vill man hålla på med sitt intresse så lägger man andra saker åt sidan för att kunna ha råd med dom, i alla fall jag gjorde så.

Mina hästar kostar mig ca. 3000 kr i månaden idag utslaget med stallhyra, försäkring, hovslagare och träningar.

Hej!

Här kommer en fråga till er som har egen häst:

Hur har ni tid och råd? Jobbar ni heltid, deltid, har ni familj, har ni ungar, är ni medelinkomsttagare, snuskigt rika eller finansierar ni det på något annat sätt? Bor ni i storstan, småstaden eller på landet? Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson?

:P

Jag är en helt vanlig Svensson med två islandshästar som är inhyrda i ett litet stall i byn. Visst är det förfärligt dyrt, men ändå absolut värt det. Jobbar heltid och ibland lite extra, går mycket sällan på bio, restaurant, krog och sånt, shoppar nästan aldrig, bara toppar håret hos frissan och har jämt håret i en totte (typiskt hästfolk:D) ja överhuvudtaget prioriterar hästnöjet jämt o ständigt. Bara för att det är så himla roligt.

jag har det ganska bra för jag har hästen hos mina föräldrar så jag slipper i alla fall betala för stallhyra och grovfoder...i utbyte mot att jag mockar till mammas och pappas hästar... annars så betalar jag allt själv och jag jobbar som hästskötare, vilket man inte blir rik på...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka