Rik och oberoende för att skaffa häst?

Sv: Rik och oberoende för att skaffa häst?

Jag jobbar heltid & tjänar halvbra. Har hästen uppstallad drygt 2 mil från hemmet och kanske 4 mil från jobbet.

Det handlar om att prioritera. Jag ser aldrig på TV, äter inte middag hemma i veckorna (eller äter sent) osv. Åker direkt från jobbet till stallet och är vintertid hemma vid 22-tiden. Har medryttare 2 dagar i veckan. Det funkar bra, men i veckorna orkar jag inte mycket mer än att jobba och ha häst...

. Efter jobbet brukar jag vara så trött så ögonen går i kors redan då ... Att ta bil till och från jobbet för att köra direkt till stallet skulle minska restiden, men öka kostnaderna avsevärt. Så jag tror helt klart att det underlättar om man bor i en mindre stad med kortare avstånd, alternativt bor nära stallet.
.

Det är just det som är så härligt med att ha häst, man är helt slut efter jobbet och åker till stallet och tröttheten är bortblåst och man får ny energi! :)

Jag är ensamstående medelinkomsttagare. Mina csn-lån säger dock att jag borde tjäna mer pengar... Menmen, läget nu är att jag jobbar natt för en skitgrundlön men tack vare ob kommer jag upp i en normal nivå. Bor i hyreslägenhet i medelstor stad, har 1,5 mil till stallet. Hästen går på lösdrift, så jag åker i princip bara dit när jag rider, ca 4-5 dagar/vecka. Försöker samåka med kompisar till stallet, men iom mina arbetstider är det svårt att få ihop det, så jag har egen bil och kör för det mesta själv. Har många andra intressen som tar tid och kostar pengar, många vänner i andra städer som jag vill hälsa på. Så visst är det ett pussel både med tid och pengar, men för det mesta är det värt det! Letar medryttare nu men det är svårt att hitta nån med bil, betalningsförmåga och erfarenhet...

Jobbar ni heltid, deltid, har ni familj, har ni ungar, är ni medelinkomsttagare, snuskigt rika eller finansierar ni det på något annat sätt?
Jag jobbar heltid, ca 40 minuter enkel resa till och från jobbet. Jag har sambo (barn blir det med tiden) fem katter och en hund, bott i eget hus sen jag gick ut gymnasiet (haft häst sen jag var 15 år) och har bil och låg lön. Min sambo är medelinkomsttagare.

Bor ni i storstan, småstaden eller på landet?
Bor i skogen utanför en förort till Stockholm. Så jag bor relativt lantligt.

Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson?
Visst kan man vara vanlig svensson men såklart kostar det och beroende på vart man bor så har man ju olika förutsättningar.

Hur har ni tid och råd?
Min häst kostar (kostade, vi fick ta bort honom nyligen men kommer att skaffa ny häst förr eller senare) ca 32000kr/år, och han står norr om sthlm, och det är inte mycket pengar. Men visst tar det tid. Nu har jag den stora turen att kunna dela min häst med min syster så jag har halva kostnaden och lite mer än halva tiden. Det nog blivit tungt att åka varända dag för jag är borta många timmar och har 25 min enkel resa till stallet, så då skulle jag aldrig få någon tid för min sambo.

Vi har en årsbudget så att vi månadsvis betalar exakt samma summa från den egna lönen till ett konto som är hästens. Från det kontot betalar vi alla räkningar och även inköp. Så när försäkringen kommer ligger den summan på kontot och väntar. Sen ser man till att prioritera. Lägga ner mkt pengar på rygg- och tandundersökningar årligen så att man slipper få problem som måste åtgärdas. Man köper bra utrustning begagnat och ser till att den provas ut av kunnig sadelmakare etc..

Vi har en årsbudget så att vi månadsvis betalar exakt samma summa från den egna lönen till ett konto som är hästens. Från det kontot betalar vi alla räkningar och även inköp. Så när försäkringen kommer ligger den summan på kontot och väntar. Sen ser man till att prioritera. Lägga ner mkt pengar på rygg- och tandundersökningar årligen så att man slipper få problem som måste åtgärdas. Man köper bra utrustning begagnat och ser till att den provas ut av kunnig sadelmakare etc..

Smart sätt :bow::bow:

*kl* Buffert måste man ha tycker jag! Hästen kan bli sjuk. Jag och sambon har som mål att det vid månadens slut alltid ska finnas minst 20 000 kr kvar på kontot. Ibland är det lite mindre men för det mesta håller det. Just nu är båda hästar sjuka =( så då använder vi de pengarna till vet. räkningar.

Hej!

Hur har ni tid och råd? Tiden tar man sig och pengar lyckas alltid ordna sig. Har svärfar som är bonde så en del får jag gratis

Jobbar ni heltid, deltid, Jag pluggar och jobbar extra varannan helg (på mitt ordinarie arbete) maken jobbar heltid

har ni familj, har ni ungar,Ja vi har 3 barn, 3 katter och hund och 2 hästar

är ni medelinkomsttagare, snuskigt rika eller finansierar ni det på något annat sätt? Just nu är jag extremt låginkomsttagare, får i bidra 3500:- (csn) och i lön 2500:- maken är normalinkomsttagare tror jag

Bor ni i storstan, småstaden eller på landet? Bor på egen hästgård sedan 6 år och har därför en för oss rimlig lånebild.

Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson? Känner mig som en helt vanlig Svensson, har absolut inte mycket pengar men energi och mår bättre när jag får hålla på med djuren och rida.

Skulle däremot inte ha häst om jag inte kunde ha den hemma pga, den extra tid det tar och att det blir ju bra mycket dyrare.

Går i 9an, Föräldrarna betalar stallhyra, skoning och hästmat. Dom betalade även hästen. Andra saker jag vill ha till hästen osv betalar jag själv.

Vi har en häst som kräver mycket tid, jag har hästen 5-6 dagar i veckan och min mamma resterande dagar, stallet vi står i tar en okej summa för box, fodring och täckesbyten: ca. 900 kr, foder fixar stallets ägare som vi köper utav och det går bussar till stallet varje dag, rätt ofta så det är bra. Egentligen har vi väl inte råd, men jag är psykiskt sjuk och för att vara någorlunda stabil måste jag alltid hålla på med något som jag tycker är roligt, och då har det blivit hästar med tanke på att vi haft hästar i stort sätt hela våra liv, både min mamma och jag..

Köpte häst när jag slutade skolan och fick mitt första jobb, har bott i både by och Sthlm. Jobbar heltid och har för närvarande tre hästar. Har stått i allt från kollektiv till värsta inackorderingsstallen med full skötsel och ridhus, nu ska jag ha två själv och den tredje inackorderad med full skötsel.

Senast ändrad:

Hur har ni tid och råd? Jag tar mig tid. Ägnar mig enbart åt avelsbiten och låter en annan sköta träning och tävling. Råd har jag för att jag prioriterar hästutgifter.Försöker få stalljobbet att ta så lite tid som möjligt bla genom att anlägga lösdrift till en del hästar.

Jobbar ni heltid, deltid? I dagsläget pluggar jag samtidigt som jag jobbar extra och håller på att starta upp mitt andra företag.

har ni familj, har ni ungar, Har sambo och två hundar.

är ni medelinkomsttagare, snuskigt rika eller finansierar ni det på något annat sätt? Tja jag får CSN pengar och jobbar extra så vad klassas det som? Har dock investerat mycket pengar i hästarna så skulle det krisa kan jag lite fräckt säga att jag kan sälja. Planen är att hästeriet så småningom skall gå runt av sig självt då jag håller på med avel.

Bor ni i storstan,småstaden eller på landet? Jag bor på gård på landet

Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson?
Man kan absolut få ihop det! Jag har fått ta privat lån och använt mig av alla mina sparpengar i princip för att ha råd med mina hästar. Jag har idag 5 hästar men två kom på köpet som föl. Tiden måste jag säga inte räcker till till så väldigt mycket fritid. Jag har det dock ordnat så bra att min syster samt mina föräldrar bor grannar med mig och även de har hästar så vi kan hjälpas åt- vilket underlättar mycket!

Jobbar heltid men tja...låg-medelinkomsttagare kan man väl kalla mig men har en man som tjänar som en god medelinkomsttagare. Bor billigt. Har billig stallhyra i småstad(1600 kr i stallhyra). Billigt foder. Det är inga problem att ha råd med häst.
Har ett barn i mellanstadiet som är ointresserad av hästar och klarar sig själv hemma efter skolan i 2 timmar innan pappan kommer hem.
Ett barn på högstadiet, vars häst det egentligen är allra mest men jag rider ibland, som tar sig till stallet själv direkt från skolan och äter mellis där före stallskötsel.
Jag åker till stallet efter jobbet, träffar barnet och hästen där och vi hjälps åt, och som sagt, ibland rider jag. Sedan hem, vid sjutiden till övriga familjen (som oftast ändå inte är hemma förrän senare pga annan idrottsträning).
Högstadiebarnet har även annan idrott 2-3 ggr i veckan och då tar jag hästen själv eller vår medryttare som hjälper oss 1-2 ggr i veckan.
Fullt upp? Jo, men kul! Det kräver dock en del planerande. Man får inte ha anlag för stress.

Jag pluggar heltid, men det är i realiteten ungefär 4 timmar/vardag. Så mycket tid finns att jobba extra och rida.

Jag har två hästar, som jag köpt för sparade pengar. Jag jobbar extra hela sommaren, bor billigt med sambo, och har hästarna hemma på gården. Tack vare att jag har ett bra extrajobb får jag ihop det, men det är väldigt tight stundtals när jag endast har CSn.

Jag är 17år, börjar nästa vecka andra året på gymnasiet. Jag köpte häst i januari 2008.
Har ett fast jobb som arvodist (timanställd) sedan drygt ett år tillbaka. Jag betalar allt; försäkring, stallhyra, hö & kraftfoder, hovslagare, utrustning (mamma var shysst och lånade mig 5500kr för en ny sadel när den jag fick med hästen blev för trång, men jag får betala för den..), hästen.. Jag jobbar ca 2 hela veckor på sommaren + ca 3 dagar i månaden (helger). (Vi är 4 pers. som delar på jobbet, därav arbetsmängden...). Hoppar även in så fort det behövs folk, om jag blir tillfrågad och har möjlighet. Jag tjänar drygt 115kr/timmen = ca 800kr/dag en vanlig helg. OB-tillägget på storhelger är 75kr = ca 200kr/timmen storhelg.
Jag bor hemma fortfarande, men dyker det upp litet och billigt boende som jag kan ta mig till/från skola, stan, stall, handla mat o.s.v. så flyttar jag. (klarar knappt att bo hemma, av själ vi inte går in på här..).
Prioriterar hästens kostnader, det är ett måste för att det ska gå runt. På vintern blir det pga höräkningen inte mycket över varje månad, ett par 100-lappar är en lyx under vissa perioder, men det går runt utan att jag mår illa varje månad.
När det kommer till tiden, är det inte mycket att välja på. I veckorna är det häst & skola som gäller, annars är det omöjligt att orka.
Har hästen ca 15 minuter med tåg + 10-15 minuter med cykel hemifrån. Går i skolan ca 1,5-2 timmar från stallet (beroende på om jag måste vänta på tåget eller inte. tåg från stan -> stallet går ca 1gång/timmen eller (rusningstrafik) var 40:nde minut.).

Senast ändrad:

Allt går med vilja ;)
Börjar 4:e året på Veterinärhögskolan i köpenhamn, bor i Malmö (blir ca 2h pendling/dag). Hästen uppstallad strax utanför stan. Jobbar halva lördagar varannan helg (hade gärna tagit lite mer men det stallet har inte mer jobb + betalar bra!). Betalar allt själv för hästen och har så gjort sen jag skaffade honom för 5 år sen (eller ok, pappa betalade en veterinärräkning i somras då jag inte hade fått skatteåterbäringen...). Pengarna går ihop med sommarjobb och att vända på alla slantar annars... Hoppas innerligt på att slippa köpa böcker för dryga 10´ i vinter... :crazy:
De senaste två åren har jag jobbat av hela stallhyran i en suberbra deal, men nu till hösten flyttar jag och ska börja betala igen. Men det funkade första året, även om det var precis...
Tiden gr också, men så har jag ingen pojkvän att ta hänsyn till ;)

Jag jobbar heltid, har hästen 5 minuter från jobbet och 10 minuter hemifrån och har hästen med min mamma, och där vi delar på det mesta av de "viktiga" utgifterna som foder, hyra, veterinär, träning och dylikt. Annars står jag för alla "bös" utgifter och betalar något mer vid det vi delar på. Det funkar helt okej, klart att man inte kan spendera lika mycket som innan, och jag hoppas verkligen att inte spannmålspriserna går upp mer, men det är all möda värt.

Hästägare dör fattig, men lycklig. Väntar fortfarande på den där 150 miljonerstrissen... ;)

Jobbar i princip heltid tjänar väl okej.
Är ensamstående och har även en hund.
Jobbet ligger 20 min bort (bil)
Hästen 2 min från jobbet.
Vet ärligt talat inte hur jag får eller ska få ihop allt.
Pengar är det minsta bekymret.
Snarare tiden..
Hitills har det gått, men vill ju kunna hålla igång i vinter.
Inte så kul behöva åka hem efter jobbet..Ut med vovve och tillbaka ut till stallet.. 2,2 mil till stallet/jobbet.
Men finns inte en chans i hela världen jag skulle göra mig av med min hund.
Har medryttare 2 dagar i veckan resten får jag pyssla ihop.
Om jag så ska Vrida mig ut och in tills jag hittar en bättre lösning.

Bor i en liten ort/by har precis köpt egen villa.
Har en son på 10 månader och är gift.

Innan jag fick barn:
Jobbade heltid hemma vid 18 tiden. Åt och åkte sen till stallet och kom hem vid 22. Skaffa medryttare 2 dagar i veckan för att kunna få tid med min sambo också.

Blev gravid, min medryttare red mer, gick på HP i augusti men har alltid betalat hästen med mina pengar.
Fick barn i oktober, låna ut hästen i december. Tog hem henne efter fler kontraksbrott i maj. Stallades upp ca 2½-3 mil hemifrån men med en billig stallhyra. Var i stallet 7 dagar/vecka.

Sen gick hästen på bete och vi flytta. Hästen kommer hem 1 september och kommer stå 800m hemifrån i ett kollektivstall.
Jag kommer börja jobba igen 28 oktober och ska försiktigt sätta igång min häst under 2-3 månader sen ger jag fullt och kommer sälja henne till våren.

Jag har tid, men inte lust. Hade jag haft en mer användbar häst hade de vart en annan sak.
Jag vill dessutom börja plugga. Och jag tror de kommer bli svårt att hinna med hus, barn, make, jobb, häst och dessutom plugga på de!

Dessutom halverar vi nästan vår boendekostnad om jag säljer hästen och lägger pengarna på lånet!

Det finns gott om hästar jag kommer kunna rida ändå 7 dagar i veckan om jag vill.

Funderar du på att köpa häst, ta en häst på foder och känn på hur det är!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka