Rik och oberoende för att skaffa häst?

B

B-ianca

Hej!

Här kommer en fråga till er som har egen häst:

Hur har ni tid och råd? Jobbar ni heltid, deltid, har ni familj, har ni ungar, är ni medelinkomsttagare, snuskigt rika eller finansierar ni det på något annat sätt? Bor ni i storstan, småstaden eller på landet? Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson?

Att skaffa en egen häst är ju något de flesta drömmer om från 7-årsåldern allra minst, och som 32-åring undrar jag om det verkligen måste förbli enbart en dröm?

Den ultimata drömmen vore att bli rik som ett troll och flytta ut på landet på en egen liten hästgård och bara ha ett sjukt härligt liv! Men jo, det är att lägga ribban lite väl högt :P

Sv: Rik och oberoende för att skaffa häst?

Går gymnasiet och har häst:) betalar allt utom stallhyra just nu som mina föräldrar betalar. Har dock köpt hästen och alla saker själv, plus att jag jobbar skiten av mig på somrarna och när jag kan på helger. sen får man ju lära sig leva på nudlar:P

Jag och sambon är medelinkomsttagare, båda jobbar heltid och vi köpte i höstas en mindre gård med betesmark på landet i Småland. Det går ihop sig ekonomiskt men vi hinner inte med mkt annat än hästar + gård.
Fast visst träffar vi familj o vänner ibland på helgen.

Om vi skaffar barn i framtiden så vill jag ha medryttare till båda hästarna.

Jag och sambon är medelinkomsttagare, båda jobbar heltid och vi köpte i höstas en mindre gård med betesmark på landet i Småland. Det går ihop sig ekonomiskt men vi hinner inte med mkt annat än hästar + gård.
Fast visst träffar vi familj o vänner ibland på helgen.

Om vi skaffar barn i framtiden så vill jag ha medryttare till båda hästarna.

Åhå! Men om båda jobbar heltid, hur hinner ni med att ta hand om gården i veckorna?

Jag är ensamstående och bor i bostadsrätt. Har ett välbetalt jobb och jobbar heltid, vilket ger mig möjlighet att ha häst. Tiden är nu pressad, men har medryttare på gång.
Har dock haft många långa skrala studentår då jag endast haft råd med ridskola och enstaka kurser, så jag känner ändå att jag förtjänat det. Ej heller haft häst som ung pga föräldrar som varken hade råd eller intresse.
Inga barn i sikte (ej heller man, tyvärr), men när det blir dags för det får det nog bli några hästlösa år då man med mitt jobb har fullt upp som småbarnsförälder.

Bor på egen hästgård på landet, enastående mamma till två barn i nedre tonåren, höginkomsttagare, jobbar heltid+. Fyra hästar.

Funkar ganska bra.

Jag jobbar heltid+extra arbete
Hinner inte med mycke mer än jobb, häst, sambo.

Bor i sambons hus som vi håller på att renovera så som tur e nu har jag bara en 2åring som inte tar allt för mycke tid. Hade inte hunnit med en ridhäst för tillfället.

Jag bor i hyresrätt i stan med min fästman. Har 2 hästar (ett föl). Hästarna står gratis i stallet och foder får jag gratis från mamma och hennes sambo som har gård. Kraftfoder på vinterhalvåret har mamma betalat. Betäckningen lånade jag till. Är arbetslös för tillfället. Det är knakigt men går ihop någorlunda. Vi har väldigt billig hyra dock :)

Bor på egen hästgård på landet, enastående mamma till två barn i nedre tonåren, höginkomsttagare, jobbar heltid+. Fyra hästar.

Funkar ganska bra.

Tack alla för fina svar! På flera svar, som t ex ovanstånde, kommer den naturliga följdfrågan: Hur syr ni ihop tidsschemat? Det kan ju inte vara tal om att hinna hem efter jobbet och utfodra sig själv + ev. barn innan man åker till stallet? Det måste väl vara direkt till stallet efter jobbet varje dag hela veckan? Och heltidsarbete PLUS, var finns energin till hästen efter såna arbetsdagar? När hinner ni med att äta middag?

Haha, jag vill verkligen veta ALLT :)

Jag jobbar heltid och är medel (?) inkomstagare, bor i stan och kör ½timme till stallet direkt efter jobbet. Middag hinns inte med.
Är i stallet 3 timmar om dagen och äter ngra mackor när jag kommer hem vid 8-tiden på kvällen. Då finns det inte tid till ngt annat. Socialt liv utanför stallet får man ha på helgerna.

De mesta pengar går till hästen och man får avstå en del, men det är värt varenda krona!! :D:love:

Tack alla för fina svar! På flera svar, som t ex ovanstånde, kommer den naturliga följdfrågan: Hur syr ni ihop tidsschemat? Det kan ju inte vara tal om att hinna hem efter jobbet och utfodra sig själv + ev. barn innan man åker till stallet? Det måste väl vara direkt till stallet efter jobbet varje dag hela veckan? Och heltidsarbete PLUS, var finns energin till hästen efter såna arbetsdagar? När hinner ni med att äta middag?

Haha, jag vill verkligen veta ALLT :)

Jag bor 10 min promenad från mitt jobb, så jag brukar gå hem och äta och byta om innan stallet. Har även upptäckt att dagen får många fler timmar om man är aktiv fram till ca 22.30 i stället för att (som jag gjorde innan) anse dagen slut vid 20 och sjunka ner i TV-soffan. Ibland gör jag något annat innan stallet (t ex handla, träffa vänner eller gå till gymmet) och åker inte dit förrän sju-tiden. Ska väl tillägga att det i min stallplats ingår in/utsläpp och fodringar, behöver bara ha stalltjänst något helgpass/månad, annars skulle jag aldrig hinna. De dagar jag jobbar mer får han stå (max 1dag/vecka), i alla fall tills jag hittat en bra medryttare.
Jag är 2-3 timmar/dag i stallet inkl resor (20 min åt varje håll), något mer helger/lediga dagar då jag gör sådant som putsa utrustning, röja i skåp m m.

Senast ändrad:

Åhå! Men om båda jobbar heltid, hur hinner ni med att ta hand om gården i veckorna?

Vintertid:
Kommer hem 17.30. Fodrar hästar + mockar. Lagar snabb mat + äter. Tar in o motionerar hästar. Kvällsfodrar. Ramlar i säng.
Motionerar bara hästarna 3-4 ggr i veckan, varannan dag ungefär. Så de dagar de står blir det liiite mer ledigt.

Sommartid:
Kommer hem 17.30. Ger kraftfoder i hagen. Lagar mat snabbt + äter. Motionerar hästar. Tv eller annat som ska göras. Sover.

Allt annat som ska fixas på gården görs oftast på helger eller på de dagar hästarna inte motioneras. Vintertid blir det ofta kortare motionspass i veckorna (eftersom det är mörkt) och längre pass på helgen.

Arbetslös låginkomstagare, 2 hästar hemma (en 1 åring och en lånad travhäst) samt en utlånad.
Bor på min pojkväns gård. Han är bonde och hyr ut boxar samt tränar lite hästar, medelinkomsttagare. Han har själv 3 hästar, ett sto coh deras två avkommor som är 2 år och årsföl samt 1/3 i i ett anat sto som är dräktig.

En sak är klar: det blir alldeles för lätt alldeles för många egna hästar när man själv har stall!

Jag har en kompis oxå som hjälper till med hästarna nån gång i veckan. Ibland mer, ibland mindre. Hon är super att ha, men vi har inget bestämt utan hon kommer när hon kan.

är 20 år och har precis flyttat till Göteborg med pv och hästen.
jag har endast ett vikariat på ca 67% (i en butik) men jobbar mycket helger med dubbelt betalt (i den butik jag jobbar i är det ju handels och sen har vi även ett lönetillägg på ca 30% över handels :).. )

så jag kan jobba ca 120-140 timmar och ändå få ut en heltidslön.
jag betalar allting till hästen själv, delar ju dock lägenhet så där blir det billigare.
hästen står i ett stall med kollektiv så jag har ca 2-3 utsläpp/intag per vecka för att få billigare stallplats.
tar ca 20 min med bil hemifrån till stallet. skulle kunna spara in rätt mkt pengar om det krisar sig sen genom att åka buss istället.

köpte hästen själv förra året dock en ungponny korsning så inga fantasisummor. lånade då upp min dåv. lägenhet nu är den såld så alla lån är avbetalade :)

jag känner att jag klarar mig bra på min lön :)

"Kort sagt - måste man vara ekonomiskt oberoende för att ha tiden och pengarna, eller kan man få ihop det även i egenskap av vanlig Svensson?"

Är verkligen långt ifrån ekonomiskt oberoende och är just en vanlig Svensson i de flesta avseenden.

Jag har häst och får ihop det utan att leva på nudlar och vatten.
Det är ju först och främst en fråga om prioritering.

Har man ett normalt jobb och ett normalt boende så finns ofta tid och pengar åt en häst om man verkligen vill.
Det gäller ju att hitta rätt stallplats både i fråga om läge service och pengar. Sen ha en förstående familj och ett eget stort intresse.

Du skriver ju inte så mycket om din situation, men vad är det som får dig att tro att du inte har möjlighet?

Bor på egen liten (13 ha) hästgård tillsammans med man och 3 hästar. Jag har ca 10 minuter till jobbet och både jag och min man jobbar heltid. Vi har ingen "extrahjälp" i form av någon inackordering/medryttare utan vi sköter allt själva. Jag tycker det fungerar bra. Hästarna släpps ut på morgonen vid 6-7-tiden (nu på sommaren går de ute dygnet runt) och när det inte är betesäsong så har de ensilage i hagen så att de har att äta tills vi kommer hem vid fyra. På hösten och våren går hästarna ute så länge det är ljust och får kraftfoder ute i hagen på em. På vintern tar jag in dem efter att jag har mockat och så får de äta kraft inne i boxen vid 1630.
Vi är definitivt inte ekonomiskt oberoende men vi har hyggliga inkomster (civilingenjör och doktor) så det går runt!
Eftersom jag har så nära till jobbet kan jag åka hem om det skulle behövas under dagen (t ex om hovslagaren kommer). Det finns i princip bete till hästarna året runt så länge det inte är snö, vi har flera hagar att disponera så de blir aldrig helt upptrampade och leriga.

Sen är det klart att alla mörka regniga vinterdagar kanske jag inte går ut och rider alla tre hästarna men jag har skrittavstånd till ridhus så en häst/dag på vintern har jag som målsättning att rida.

Vi har inga barn ska jag kanske tillägga.
Hinner inte med så väldigt mkt annat än jobb och hästar men det passar mig fint :D

Jag och min mamma har en hästgård ihop. Mamma jobbar nätter och jag dagtid. Jag fodrar morgon och mamma släpper ut när hon kommer hem från jobbet. Många dagar i månaden är ju mamma helt ledig eftersom hon jobbar natt så jobbar hon ju ca 10-12 nätter/månad, så då lunchfodrar och mockar hon.

Släpper in och middagsfodrar gör vi när jag kommit hem från jobbet och då rider vi på en gång. Kvällsfodringen är det lite olika vem som tar. Sedan delar vi ju på det och hjälps åt med allt beroende på vem som är hemma och har tid. Fördelen är att mamma är hemma så mkt och har uppsikt över hästarna dagtid. På natten är ju jag hemma ifall det skulle vara ngt. Dessutom har hon alltid tid att rida på dagen när det är ljust och hinner rida flera hästar.

Jag får nöja mig med att rida ut när jag är ledig, resterande dagar är jag tvungen att hålla mig på ridbanan eller i ridhuset.

Funkar mkt bra!

Långt blev det också :crazy:

Mvh Jate Volim

"Tack alla för fina svar! På flera svar, som t ex ovanstånde, kommer den naturliga följdfrågan: Hur syr ni ihop tidsschemat? Det kan ju inte vara tal om att hinna hem efter jobbet och utfodra sig själv + ev. barn innan man åker till stallet? Det måste väl vara direkt till stallet efter jobbet varje dag hela veckan? Och heltidsarbete PLUS, var finns energin till hästen efter såna arbetsdagar? När hinner ni med att äta middag?"

Jag skulle aldrig orka om jag inte fick äta middag mellan jobb och stall. Självklart så äter jag middag! Kommer hem vid 17 tiden, lagar middag och äter till 18, fodrar andra djur på gården till 19 åker till hästen och är där till 21. Hästarna har fri tillgång på vatten och mat ute så det är aldrig något stressande över att hästarna måste ha mat den och den tiden.

Sen har jag ett par lediga dagar i veckan som jag bytt med stallägaren, det gör att jag hinner med mera hemma, eller att jag har extra tid att bara rida och ha det bra med min häst då stallägaren tar hand om mockning och fodring mm.

Förr hade jag en medryttare och det hjälper ju till massor också om man känner att orken tryter. Men Stallet för mig är det stället där jag får ork och avslappning i vardagen.

Du skriver ju inte så mycket om din situation, men vad är det som får dig att tro att du inte har möjlighet?

Efter att ha läst era svar här börjar det så klart kännas mer hoppfullt :) Det som jag känner är det största hindret är absolut tiden. Jag jobbar heltid, vilket innebär att jag åker hemifrån kl 8 och är hemma kl 19. Stockholm med dess avstånd är inte kul alltså. Efter jobbet brukar jag vara så trött så ögonen går i kors redan då ... Att ta bil till och från jobbet för att köra direkt till stallet skulle minska restiden, men öka kostnaderna avsevärt. Så jag tror helt klart att det underlättar om man bor i en mindre stad med kortare avstånd, alternativt bor nära stallet.

En lösning för min del vore att gå ner till deltid, och det kan kanske bli verklighet när min sambo slutat plugga och tar över huvudansvaret för hushållsekonomin:) Ungar får man väl klämma in i nästa liv eller nåt ;)

Vad gäller ekonomin så känns det vanskligt att inte ha en rejäl buffert, om hästen skulle bli sjuk, bli halt eller annat som man hör händer hela tiden. Jag har absolut INGEN buffert.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka