Ridvägskarta

E

elsaa

Någon som vet om det finns någon sådan slags internetsida där man kan se tillåtna ridvägar isin närhet, annars om man söker på typ eniro kan man då se på något sätt vilka vägar som är tillåtna att rida på?

Sv: Ridvägskarta

det är lättare att se vilka vägar som inte ät tillåtna, du får nämligen rida på ALLA allmänna vägar.. privata vägar får markägaren enbart spärra av efter kontakt och tillåtelse från kommunen (såvida det inte gäller inom hustomtgränsen dvs)
är du osäker så kontakta markägare(brukar vara närmaste huset) och fråga om du får rida där..

kolla på http://www.vv.se/ sök på ridvägar så får du fram det..
dom enda vägar du inte får rida på är gång/cykelvägar och motorväg/motorvägsled, överallt annars får du rida..

Okej tack så mycket det står nämligen skyltar ute överallt att "rid endast på markerade spår" i ett nytt stall jag rider i, så jag blir lite smått förvirrad vad menar dom då? Det andra kanske är motionsspår? hmm:confused:

okej men jag tror jag blev lite klokare mha din sida iaf! tackså mycket

motionsspår är anläggningar där markägaren/föreningen har tillstånd att förbjuda ridning, dvs det är nog rikligt markerat att ridning är förbjuden (även handmålade skyltar gäller)

är det ridning påbjuden så bör du rida där.. ligger stallet i ett ganska tätbebyggt område så är det dom reglerna som gäller, inte in mellan radhusen, inte på gång och cykelvägar osv osv..

elsaa skrev:
Någon som vet om det finns någon sådan slags internetsida där man kan se tillåtna ridvägar isin närhet, annars om man söker på typ eniro kan man då se på något sätt vilka vägar som är tillåtna att rida på?

Du får rida vara du vill, utom på vandringsleder, gång och cykelbanor. Överallt där fordon får framföras och då även där motorfordon är förbjudna, då hästen ju ej är ett sådant. Du får rida var du vill i skog och mark, där gäller allemansrätten som för fotvandrare.

Hälsning Maja

elsaa skrev:

På lantmäteriet går det att köpa kartor, via nätet, över just ditt område. Där finns alla vägar utmärkta, även traktorvägar. På ridsportsförbundet (???? tror jag????) finns utförlig information om vad som gäller ang. ridning och allemansrätten.

Innan jag provar nya ridvägar eller stigar brukar jag, förutom att kolla kartan, provgå sträckan med hunden. Då slipper man sitta där till häst och plötsligt upptäcka att det inte går att ta sig fram, att det står en läskig tjur mitt på vägen, att marken är för mjuk och man sjunker eller vilka överraskningar som nu kan dyka upp.

Liknande trådar

Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
730
Senast: Oh_really
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: Emma-pemma
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 790
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar