Ridtravare och träning?

P

Precious

Hej.

Jag undrar hur många av er som har ridtravare som tränar hos en riktigt instruktör? Och vad är anledningen till att ni började träna? Var det för att senare börja tävla eller bara för att ha en grundutbildad häst?

Hur ofta tränar/tränade ni och blev ni nöjda med resultatet?

Jag har en ridtravare som är 10 år som jag har haft sedan han var 5 och jag funderar nu på att börja träna för en instruktör. Han går hyffsat bra i alla gångarter (kan tappa lite i vä galopp ibland), annars är han jätteduktig och känns helt okej att rida. Jag har aldrig tränat honom för någon innan, men eftersom jag känner att det tar stopp i våran utveckling just nu och jag inte kommer längre på mina egna kunskaper så har jag tagit kontakt med en tränare. Jag har dock ingen möjlighet till att träna varje vecka utan kanske max 1 gång/månaden.

Så hur gör alla ni med era ridtravare? *Nyfiken* :laugh:

Sv: Ridtravare och träning?

Jag har en tränare jag rider för så ofta jag kan. Hon hjälper oss supermkt, varje ridpass har vi kommit ytterligare ett steg framåt, det slutar alltid med ett leende på läpparna. :)

/ Josefinefreed på Bukefalos.

Jag har en tränare jag rider för så ofta jag kan. Hon hjälper oss supermkt, varje ridpass har vi kommit ytterligare ett steg framåt, det slutar alltid med ett leende på läpparna. :)

/ Josefinefreed på Bukefalos.

Okej, va roligt :laugh: Jag försöker träna så mkt jag kan hemma, men ibland måste man ha någon som står från marken och tittar som kan se vad man gör för fel osv. Funderar på att dra igång o träna nu fram på vårkanten. Problemet är bara att jag har just nu nästan fyra mil till hästarna och en mil till träningen dessutom har jag ingen transport, men har en jag kan låna.. Så jag vill ju att det ska vara värt allt besvär, men det tror jag nog att det är;)

Självklart rider jag min travare för tränare. Vi rider klassisk dressyr och jag åker elva mil enkel väg för en lektion, blir oftast en i månaden utom nu på vintern då jag inte är sugen på att ge mig ut såpass långa resor när man inte vet hur väglaget är. Vi får hemläxa att träna på mellan träningarna och utvecklas hela tiden. Jag vill utveckla både mig själv som ryttare och min häst, tävlar gör vi inte just nu men ibland blir man sugen...

Svarar, trots att jag idag inte har någon varmblodstravare.
Men hade förut ;)

Jag red för instruktör med min travare för att jag själv behöver hjälp från backen att se vad jag behöver förbättra, och även för att få hjälp att utveckla hästen.

Jag anser att oavsett vilken häst jag har så behöver vi tränarhjälp. Inte för att tävla, utan för att komma vidare i ridningen. Både för min och hästens skull.

Tycker inte att det är skillnad om man sitter på en travare mot om man sitter på en annan ras.

hejsan!!! jag köpte min ridtravare för ca 5år sedan och har ridit för lite olika tränare. När man har just en travare har jag nu förstått att man ska lägga störts vikt i att hitta rätt tränare och inte bara hur bra meriter tränaren har,
hade först en jätte duktig dressyr tränare som själv tävlade på väldigt höga nivåer. Hon va väldigt duktig men hon förstod inte alls mig och min häst. Hon hade för bråttom med allt och krävde för mycket och jag förstår såhär i efterhand varför lektionerna aldrig gick särskilt bra, för min häst inte alls hade den muskulaturen eller kapaciteten än. Och redan efter några lektioner ville hon att jag skulle börja tävla i små dressyr klasser. vilket var mitt mål också. det slutade med att min häst till slut blev jätte förvirrad och fattade egentligen inte vad ridningen alls gick ut på då den aldrig lärde sig grunderna helt och hållet. och till slut gjorde den alla tusen kommandon på än gång och fattade aldrig skillnaderna mellan dem och allt blev bara pannkaka!!!

jag slutade rida för henne och la tävlings planerna på is och tar nu allt i min egen takt,Börja med att bara skritta rätt. och kommandon utifrån det! och nu har också konverterat till den akademiska ridkonsten och nu går allt toppen fint och nu efter ca 5år kan mitt varmblod göra alla det där grejjerna och lite till jättebra som min tränare krävde i början!

så kort och gott mitt svar är Rätt tränare är jättebra!!!! men har man fel tränare kan det vara bättre att rida själv!!!;)

Alla ryttare och hästar oavsett rasen behöver ju lite träning, det viktigaste är ju att ha en tränare som verkligen är rätt för ekipaget.
Jag gick på skola med häst/ridutbildning när jag började skola om min pålle, sen red jag för en jättebra tränare som såg till varje ryttare & hästs utbildning osv :) Nu rider jag inte för tränare, pga av ekonomi och att vi tar det lugnt, försöker ändå att jobba bra i form och att träna lite lätt på egen hand.

Tack för alla svar! Kul det går frammåt för de flesta =)

Hade en rid travare förut och det var ju tänkt att vi skulle börja träna, men pga, skador så kom vi aldrig i gång med det. Har iaf nu en ny häst (ett fullbod) och red min första lektion på över 1½ år i söndags. Tkr det är skönt att ha nån som kan titta så man gör rätt, för det är väldigt lätt att lägga sig till med ovanor om man rider själv en längre tid. Sen tkr jag det är bra att få lite nya synpunkter på problem.
Är väl klart man träna med ett varmblod :), sen behöver det ju inte vara för att man vill ut och tävla, men om det är så att du känner att du inte kan utveckla honom mer tkr jag du ska ta hjälp av en tränare.

Hade en rid travare förut och det var ju tänkt att vi skulle börja träna, men pga, skador så kom vi aldrig i gång med det. Har iaf nu en ny häst (ett fullbod) och red min första lektion på över 1½ år i söndags. Tkr det är skönt att ha nån som kan titta så man gör rätt, för det är väldigt lätt att lägga sig till med ovanor om man rider själv en längre tid. Sen tkr jag det är bra att få lite nya synpunkter på problem.
Är väl klart man träna med ett varmblod :), sen behöver det ju inte vara för att man vill ut och tävla, men om det är så att du känner att du inte kan utveckla honom mer tkr jag du ska ta hjälp av en tränare.

Ok. Ja det är ju skönt att någon kan se vad man ska göra/träna på/gör för fel osv. Som du säger lägger man lätt till ovanor när man tränar själv, och på en häst som behöver utvecklas mer är det ju viktigt att man gör rätt. Har tagit kontakt med en tränare i närheten som gärna skulle hjälpa oss... Men det får nog bli när det går mot varmare och ljusare tider ;) Fördelen med min häst är att han är väldigt lättlärd och tycker det är roligt att lära sig nya saker, han ger alltid 110% så det är ju skönt.

Ja det är ju alltid en fördel :) tror många ridtravare är så faktiskt :) positiva och arbetsvilliga :)

Just nu rider jag inte för tränare pga rehabilitering men förut tränade vi i olika perioder ungefär varannan vecka. Vi har tränat på det mesta. tex hantering från marken, dressyr och westernridning. Har helt enkelt blandat från lite olika stilar för att göra vår träning så rolig och givande som möjligt, och det har den verkligen varit. Innan jag började rida för min ridlärare vågade jag inte galoppera på honom och han kunde knappt ta galoppfattning heller men nu galopperar vi i samlad galopp på ridbana och även ute i skogen så vi har verkligen gjort framsteg med hennes hjälp.

Tycker absolut att du ska rida för tränare, det gör så otroligt mycket och h*n kan ju även se sånt som du inte ser.
Lycka till :)

jag köpte min häst i februari 08, och började träna för en tränare i juni.
tränade för henne 2 gånger, och i augusti åkte jag på ridtravarläger över en helg där man red för tränare 2ggr/dag.
fortsatte sedan med den tränaren och hon kommer ut varannan helg.
jag har utvecklats ENORMT och hästen med, hon har hjälpt oss jättemkt verkligen.
målet med min häst är att fortsätta utbildningen och sedan komma ut på en lokal tävling, om det blir hoppning eller dressyr får vi se.

i början av mars 08
24932890.jpg

på en träning i början av november 08
24624537.jpg

jag har lärt mig rida betydligt mkt bättre,
vi har lärt känna varandra (hästen och jag),
pållen har fått mkt mer muskler och orkar bära sig bättre.

Jag började träna med min "ridtravare" som visserligen aldrig gått på travet men det var tänkt från början att han skulle bli travhäst. Vi började träna för tränare av den anledningen att vår lilla ridklubb skulle ev. börja ha hoppträningar om det var tillräckligt många som ville vara med och det var det. Vi red 2 i taget och det var lagom för då fick man mkt hjälp men samtidigt lite tid att öva själv medans tränaren kollar på det andra ekipaget. På sommaren tog vi upphåll med träningarna men hade ett läger med bla hopp och dressyrpass och då till hösten körde vi igång med hoppträningar varannan vecka och dressyrträningar de andra veckorna hoppning. jag tkr det är jättebra och jättekul att få hjälp av sånna som kan mkt mer och i och med att vi har olika tränare i hoppningen och dressyren och dom tänker på lite olika sätt ibland så får man med det mesta i träningen och det har verkligen gett mkt ! Speciellt hösten 08 när vi hade kommit igång lite mer med allt. Nu har min Crazze liksom fått mkt bättre trav där han samlar sej mer och trampar på och allt. Även galoppen är mkt bättre. Han fattar galopp direkt på kommando både från skritt och trav och nu sitter nästan båda galopperna. Han har alltid haft svårare för vänstervarv men tar han även den galoppen ibland och jag tror att även vänstergaloppen sitter till sommarn.

Dressyr före träningarna våren 08:

Dressyr efter träningarnahösten 08:

Hoppning i början träningarna våren 08: (50cm)

Hoppning hösten 08: (80cm)

Vi hoppar ju även lite högre men har inga bilder x)

Okej. Va kul att det går så bra för dig och din häst! Det är ju alltid kul när man gör framsteg :) Hur gammal är din häst? Min häst ska fylla 11 i sommar.. Ångrar att jag inte har tagit tag i träningen tidigare, nu börjar han ju bli äldre, fast 11 är ju ingen ålder egentligen. Jag har ju tränat han ganska mycket själv och gör framsteg hela tiden. Nu går han i ganska bra form i alla gångarter, men lite mer hjälp skadar ju aldrig ;)

Här är lite för och efter bilder.

Samma år jag fick hem han

25551805.jpg

1 vecka sedan

25453710.jpg

Har ju iofs gått ett par år nu, men de första åren hade jag bara tillgång till att rida ca 2 dagar i veckan, sen har han haft cancer och opererats ett par ggr så det har varit mycket vila osv.

Köpte min travare i januari 08 4 år gammal och började rida henne direkt
började rida för instruktör i mars-april sen hade jag med henne på praktiken så då blev det mest uteritter pga värmen så hon fick mer eller mindre sommarlov. red igen augusti för tränare men slutade pga stallbyte. tränar själv men ska ta upp träningen för instruktör igen så småningom.
har nu hittat ett bett hon funkar bra på=) eller bett o bett..de e ett hackamore. fast jag varit emot dem så måsta jag testa det.
ska lägga in bilder så får ni kommentera=)

Jag har en ridtravare på 15 år, han fyller 16 i maj. Köpte honom för 1½ år sen då jag var för stor för min ponny. Han hade sprungit på banan ända tills han var 10 år, och jag tänkte att "Shit, vilken utmaning!" Han kunde ungefär svänga, stanna, skritta och trava med huvudet högt upp i luften. Jag tog på direkten hjälp av min tränare som jag ridit länge för och vi tränade då varje vecka. Det har tagit ett år med formen och galoppen, men nu är han riktigt, riktigt duktig:banana: Tanken var väl inte riktigt att börja tävla, utan mer för att fortsätta med ridningen och utvecklas hela tiden. Han har hoppat 1 meter som högst, men tränas nu bara i dressyr då han skadade sig i hagen i somras:( När ridbanan är bra tränar vi varje eller varannan vecka och guuud vad nöjd jag är med resultatet!!:bow: Hade aldrig kunnat föreställa mig att han skulle bli så bra:D

Red förut en ridtravare i ca 1½år..I början kunde han skena i galoppen,när jag slutade gick han i fin form och galoppen var lugn.Vi red lektion med honom 2gånger i veckan för en bra tränare,nu skall jag använda mina erfarenheter till en annan ridtravare som är 8år.

ALLA behöver en tränare, så sjävklart ska du försöka rida för en bra tränare. Som någon redan sagt är det är viktigt att hitta en tränare som passar både dig och hästen, att ni kan ha en dialog, annars kan det lätt bli fel.
Ridtravaren är fantastiskt lättlärd och arbetsvillig, men det är lätt att gå för fort fram.
Lycka till med din häst!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 024
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 493
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 897
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix