Ridtravare i galoppen

Twirro

Trådstartare
Hejsan! Min kompis rider på en omskolad travare, men han vill inte galoppera.. Ägaren har gett oss tipset att försöka gunga till från ena sidan till den andra i traven för att få hästen lite ur obalans så att den faller in i galoppen.. Men finns det något annat knep, eller är det bara helt enkelt så att han behöver bygga muskler? Och om man nu bygger muskler på honom, och så vill han iallafall inte, vad gör man då? Allt är välkommet förutom att stressa upp honom i galopp! Tacksam för svar! :)

Sv: Ridtravare i galoppen

Min kallblodstravare tar alltid galoppen direkt från skritt ,om han börjat trava bara ökar han den utan att gå över i galopp.Ser fram mot andra svar .

Ja, det kan ju faktiskt vara värt att pröva från skritt.. Då gäller det bara att han förstår skillnaden mellan galoppskänkel och att be om trav.. Hmm.. ska tipsa henne om att pröva det ;D

ett tips är också att öva UTE på fält tsm med någon annan är ju bästa motivationen ;P eller om ni har någon bra uppförsbacke. det är ganksa lätt att få hästen att galopepra uppåt i dom =) ridtravare.com har jättebra tips

Jag har en omskolad travare med, och när vi fick henne var hon ganska omusklad, så vi fick skritta henne mycket och bygga lite muskler, och vi hade samma problem att hon ville inte fatta galopp, men sen så fick vi tipset om att ha en öpphöjd bom och komma i trav och smacka på henne över bommen, vart lite släng trav efter bomen men hon fattade galopp i alla fall, sen fick vi hålla på sådär, så nu har vi haft henne i tre år och hon galopperar rent i bådavarven och kan fatta galopp från skritt (vet ej fall hon kunde galopp innan hon kom till oss, och det var för hon var omusklad som hon inte kunde fatta galopp när hon kom till oss, men bommen hjälpte oss i alla fall) sen så brukade min syster ta ut henne på fältet med en av mina kompisar och verkligen rejsa på, först vart det så klart travare trav, men sen fattade hon galopp när hon insäg att hon inte skulle "vinna" (min häst är lite tävlings inriktad ibland)

oj det vart ett långt snabb svar, men som sagt stressa inte med galoppen, det kommer för eller senare (:

Ta fram bom och låt den "hoppa" in i galoppen, ta några steg bara sen sakta ner och bröm som tusan, sen gör du samma igen, lika många steg sen ökar du stegvis:) MEN träna inte detta för mkt så den blir trött på de variera med träningen kanske träna galoppen 1-2 ggr i veckan högst. Väldigt svårt att ta en travare från skritt till galopp om den inte tar galoppen i traven än.
Lycka till

Orkar han trava ordentligt? Jag menar alltså 'ren' trav och inte travartraven..
Vi lade galoppen helt åt sidan och använde den bara för lek ute på åkrar osv, men aldrig i samband med att träna galopp.
Så de första åren (från att han var tre till att han var fyra-fem kanske) såg vi till att arbeta upp honom så att han kunde gå något sånär i trav. Han är himla grön i huvudet och är det fortfarande så nu, när han fyllt sju, så har vi fortfarande inte satt in galopp ordentligt ännu. Blir ibland sådär.

Men vi brukar satsa på när snön kommer. Det blir jobbigt att trava i djup snö och manar man på så brukar de ofta lägga sig i galopp. Ge en galoppskänkel och beröm massor. - Dock ett tag kvar till vintern..
Annars som några andra sagt, bommar och landa i galopp. Sakta av efter ett par steg och så gör om. Fungerar kanon. :)

Jag håller på att skola om min ridtravare till en häst som kan mer än att gå rakt fram i skritt. För det var det han kunde när han kom.
Jag jobbar mycket med tömkörningen och nu när han börjar musklat på sig så lär jag honom komandot "Galopp" från marken. Lär honom fatta rätt galopp i rätt varv. Sen för jag över det in ridningen. Han kan trava på bra nu under ryttare och till hösten räknar jag med att en hyfsad galopp som är bra balanserad. Tar det gärna lite långsamt.
Är hästen omusklad så krävs det ju framför allt muskler och balans från ryttaren. Sen kan det ju givetsvis behövas nötas lite, själva fattningen. Kom bara ihåg att hästen måste tycka att det är skoj, annars möts man bara av protester.
Se till att jobba på i traven tills den sitter bra och sen med lite tur så kommer det med musklerna.
Annars kanske ägaren kan komma med lite mer konstruktiv kritik, hon känner ju säkert hästen bättre än någon annan.

lycka till

Har den lärt sig galoppskänkel?

På det du skriver så låter det inte som det du ska inte behöva sätta hästen ur balans för att galopp

Gör som någon annan skrev träna från marken och lär den galopp.. när jag longerar min så fattar han galopp bara genom att jag säger det och när den lärt sig det kan man pröva det från ryggen och samtidigt lägga på galoppskänkel..

Om det finns fler hästar i stallet så ta lite drag hjälp att någon rider framför på ridbanan eller om ni rider ute så ha hästen frmaför låt den fattat galopp sedan förljer du efter med galoppskänkel och säger galopp :)

Det skulle iaf jag pröva först, skulle inte använda mig av få hästen ur balans för att få galopp

*KL*

Här kmr några tips (:

*Gunga från sida till sida för att få hästen ur balans (som du sa )

* Man kan ställa upp ett hinder, inte för högt elr för lågt, ca 40-50cm borde funka och så travar man över det i friskt tempo, inte slängtrav elr nåt men ändå bra framåt. Ofta så faller hästen in i galopp efter hindret, funkar det inte kan man ställa upp ett hinder till så det blir studs för då tar hästen som 2 galoppsprång och fortsätter förhoppningsvis sen.

* Det är lättare att få hästen att galoppera i något sluttning uppåt

Hur ni än gör så ge hästen galoppskänkel när den väl galopperar, sen ska den dessutom ha massor av beröm.
Man ska inte galoppera för långt åt gången heller, bättre att sakta av innan hästen gör det själv och göra flera fattningar . Lycka till :laugh:

Lämnar bara ett avtryck så jag hittar tillbaka!

Att gunga hästen i obalans brukar rätt ofta göra att man riskerar en obärig galopp där hästen bara faller in och sedan springer på, men det fungerar säkert på vissa andra också. Däremot säger många (jag har själv tillhört den skaran) att man kan gunga hästen i "galopptakt" dvs fram och tillbaka (bak och fram) med sätet. Men även där riskerar man att visserligen få en galopp, men inte så att hästen känner att den vet vad den gör eller varför och en stress-situation kan uppstå med lite otur. Men är det bara galopp du är ute efter och att sen arbeta dig därifrån så prova dessa :)

Att ställa hästen nedanför backe och sedan rida uppför där du försöker fatta galopp tycker jag är ett av de bästa sätten att få en häst att lära sig galopp, det kommer som naturligt då det är jobbigt för dom att trava i backar. Var noga med en fast galoppskänkel i början, så brukar nästan alla kunna det på bana senare efter träning. Fattning i backe underlättar också för balansen, den kommer av sig självt om man hinner galoppera tillräckligt många steg för att det ska bli lite jobbigt för hästen, då den bär i bak:)

Att träna ute rent allmänt tror jag är det bästa sättet att lära en travare galoppera, även ute kan man ju lägga fram en bom eller dyl, men där finns inga begränsningar vad gäller utrymme :)

Vad roligt att se så många trådar ang ridtravare nu jämfört när man själv skaffade travare för några år sedan :D

jag fick för ca 6månader sen hem min ridtravare han va mest riden i skogen men inte galopperat och helt omusklad då han stått till och från ett år.
så jag skrittade 2månadre på lång tygel och när han kändes redo för trav la jag in lite korta sträckor rakt fram till att börja med och jag klättrade mycket för att bygga upp musklerna och gör det fortfarande han har nu jättefina muskler och har börjat bära sig och acceptera bettet i skritt och har nu börjat lugna sig lite i traven ute i skogen.
har även galopperat en del och det gjorde jag när han kändes helt redo galopperar en del på fält men det bästa är nog för oss iallafall att komma i trav mot ett hinder(i skogen eller padd)
och göra galoppskänkel och smacka över hindret han lyssnare på galoppskänkeln nu mwen han orkar inte bära sig än i galopp så vi tar bara några steg galopp och sen slutar vi och rider hem.funkar bra på honom.

Jag rider en varmblodstravare och hon kan ha lite svårt för galoppen ibland. oftast har jag på mig ett spö så att ifall hon skulle ha svårt för galoppen så lägger jag försiktigt spöt på ex. höger bog om det är höger galopp jag ska fatta. brukar även ställa henne utåt eller sätta fram ex. höger hand lite, om det är höger galopp ;)

och såklart ger jag även tydlig galoppskänkel. hon vara lite tjurig till att fatta galoppen de första fattningarna, men hon blir finare eftersom och då kan jag göra skänklarna mindre och mindre enorma ;)

På senaste travaren jag red så märkte jag att det var ingen idè att springa igång galoppen. Det blev snarare en motsatt effekt.
Jag samlade istället upp honom i traven och gav galopp skänkel med eftergift på båda tyglarna när han väl tog fattningen. Började han släng trava började vi om med samling igen.
Galopperade också bara några steg i taget(typ som i övergångs övningar) och det gjorde att han tyckte galoppen var jätte rolig:)
Kan ju tillägga att en mer väl villig häst till arbete har jag sällan mött, han var otroligt lätt motiverad!

Och glöm som sagt inte berömmet!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka