Ridtips för oss utan ridhus...

Sv: Ridtips för oss utan ridhus...

För att förtydliga då ang åkrar. Ens egna i så fall, tex när man har har nog att ofta en hörna med mossinslag för att rida på. Som jag hade. Eller gamla mosstäckta gräsängar i skogen som varit hagar förr som vi också hade.

Man får leta. Aldrig rida på annans mark utan lov.:mad:

Hm...den var nog en sanning med modifikation. Det har säkerligen förekommit. Men när man läser riktigt gamla böcker där de nämner eller inte nämner en "hemlig" övning de har som gör deras hästar bäst är det piaffen de menar.

När det sedan kom ut blev det hyffsat med uppståndelse. ;)

Det får man faktiskt göra under förutsättning att man inte skadar marken. Allemansrätten ger det utrymmet. Om man vill rida där regelbundet som privatperson eller ha t ex turridning behöver man markägarens tillåtelse. Rekommenderar surfning till t ex http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

Ja men vissa bönder lär komma med hagelgeväret om du försöker:smirk:

Man får inte rida på odlad mark, man får inte förstöra och det kan man göra om man bara ger sig ut på andras åkrar. Du vet inte vad som är sått på en åker tex. Du vet inte om du skadar marken.

När vi flyttade ut till vår gård som vi hade, var många av bönderna hästhatare. Det tog ett par år innan de insåg att vi inte var lika hopplösa som våra föregångare.
Istället fick vi en bra relation och anvisning vilka åkrar vi kunde använda, vi fick hyra enorma beten biligt och kunde själva rida där om vi ville, dessutom.

Det är otroligt respektlöst att bara hävda allemansrätten och kasta sig ut på vallar tex, "för det är ju bara gräs, det ser man ju":crazy:

Nu blir det ett sidospår från Dressyr. Jag hoppas att moderatorn har överseende med det.

Det jag ville få fram är att det inte är fullt så förbjudet som ditt inlägg gav sken av. Jag menar inte heller att man ska hävda allemansrätten i alla lägen, men ibland kan man faktiskt göra det. Återigen under förutsättning att man inte skadar marken och grödan.

Man får inte rida på odlad mark, man får inte förstöra och det kan man göra om man bara ger sig ut på andras åkrar. Du vet inte vad som är sått på en åker tex. Du vet inte om du skadar marken.
Vet inte om du läste på exempelvis sidan jag länkade till i mitt förra inlägg. Man får rida på odlad mark om man inte skadar marken eller grödan. Alltså bör man inte rida på en åker/vall under växtsäsongen. Inte heller om det är blött i marken. Inte heller sitta och nöta samma väg hela tiden.

När vi flyttade ut till vår gård som vi hade, var många av bönderna hästhatare. Det tog ett par år innan de insåg att vi inte var lika hopplösa som våra föregångare.
Istället fick vi en bra relation och anvisning vilka åkrar vi kunde använda, vi fick hyra enorma beten biligt och kunde själva rida där om vi ville, dessutom.
Ungefär så gör vi där jag har min häst uppstallad. Vi rider inte på stigarna i en del av skogen när det är blött därför att den markägaren uppskattar inte det. Vi rider inte heller på åker/vall mer än någon gång ibland och det är i så fall under höst och vinter. Det gör vi om det är ordentligt torrt i marken, fruset eller snö. Med andra ord har det blivit minimalt om ens någon ridning på åker och vall denna höst och vinter. Vi har inte märkt av några hästhatande bönder eller skogsägare. Värre lär det visst ha varit tidigare när det var ridskola på gården. Ridskoleägaren sägs ha ridit i princip var han ville med sina uteritter. Ett sådant beteende har definitivt inte stöd i allemansrätten.

Jag övar galoppfattningar från halt eller skritt och sedan blir det något samlat galoppsprång och sedan halt.

Ju mer hästen sätter sig på bakdelen desto bättre fäste blir det med broddarna. Likaså blir det bättre fäste ju hårdare hoven sätts ner i isen, det blir således halast i skritt.

Jag känner igen känslan även om jag nu har underbara ridförhållanden men det är en annan historia...

Jag hade fördelen av att ha traktorstigar av gräs att rida på + grusvägarna men det blir ju mycket skritt och sivärts. Om du så bara hittar en 15m volt att rida på nån stans så underlättar det ju massor. Skogen är ett underskattat träningsredskap och upp och ner för backar och runt stubbar...stadiga på fötterna blir de oxå.

* Rid i en hage eller ring bonden och kolla läget. det är bar att bedyra att inget går sönder och att du bara ska rida på en lite liten del...använd rådjursögonen :d

* Rid i diken och upp och ner för dikeskanterna...förutsätter ju att det är gräs och inget vatten i dikena....värt att kolla Innan man släpper hästen på det.

* arbeta från marken, lydnad, att leda stanna och gå. flaxade saker osv.

// Jag

Jag har tur att ha egna åkrar och åkrar som inte används till något så dom går att rida på.

TS: Har du inte skog då? Trava bara rätt in i skogen där det inte är isigt? Så brukar jag göra, dem vanliga stigarna blir ju isiga men om man letar brukar man hitta *rådjursstigar* som inte är isiga.

Vet inte hur din skog ser ut men här skulle det vara som att be hästen bryta benen att trava rakt in i skogen!!! Går inte ens att skritta. Dessutom står träden tät så vi kommer väl inte fram...

Ok,,,vi har ganska bra skog då. Inte alls mycket träd eller saker att snubbla på. Ingen grusplan någonstans då? Vi har även en stor grusplan som går att rida på i värsta fall.

Håller med flashlight här; Odlad mark (stubbåker, vall, nysådd mm) är ett stort NO NO! ÄVEN om det ligger snö ovanpå och tjäle i marken, OAVSETT vad allemansrätten säger! Om inte annat för att hålla god relation med markägaren.
Hade jag varit markägare och sett att någon ridit omkring på min åker, trots snö och tjäle, utan att fråga hade jag blivit skogstokig! :devil: Frågar man och respekterar markägarens vilja, ja då kommer man långt! ;)

//Alice

*kl* Om jag rider på åkrar, så använder jag oftast de som ändå ska plöjas upp på våren sen. det kan man ju kolla upp med markägaren, för ska den ändå bara plöjas upp, så är det ju helt ok att rida

Jag har tur. Eftersom jag har min häst i HÄSTHULT och i denna lilla by så bor det bara människor som har eller är intreserade av hästar så har vi väldigt fina ridmjöligheter trots att vi inte har något ridhus. :idea: Det finns flera ängar (betesvaller som ej sås på våren) som är finfina att rida på, speiellt omd et kommit lite snö, dessutom har vi bra service med rjning och att hålla små vägar och stigar öppna att rida på.

Idag blir det lite blandad lydnad/styrke och smidighetsträning i skritt. Upp och ner för lite backar och genom diken varvat med att lära in sidförande hjälper och variera takten. :idea: Jag som har vild unghäst har tyvärr ingen nytta av små övergångar, speciellt inte skritt-galopp, det är långt kvar dit. ;)

Isbrodd, då kan du rida med full gas!

Jag rider bara på de åkrar som ska plöjas upp till våren. Och det är faktiskt vår egen mark men vi är rädda om den! Inte vill man ha ojämna vallar och riskera att få jord i höet till sommaren! (Ibland är marken inte frusen under snön, tex på våra våta vallar.)

Heja på med den långsamma dressyren! Det är nyttigt det också! Jag rider barbacka för att träna min sits och balans. (Dock rätt snäll häst!)

Jag jobbar massor med små ramförändringar i skritt, samt skolor i alla de former, när underlaget inte är bra. Att sitta och precisionsrida i skritt är det nyttigaste som finns.

Jobbar mycket med speciella övningar som är menade för små ytor. Längs skogsvägar jobbar jag gärna på detta vis; från öppna till en diagonalsluta i några steg över vägen, från diagonalsluta till förvänd sluta längs andra sidan vägen, och från den förvända över till "andra sidans" öppna och så fortsätter det.
Går att göra enklare varianter på denna övning, lämplig för mindre utbildade hästar, till exempel brukar jag flytta bogarna något in i öppna, ibland böja om till en (embryo av) förvänd sluta och ur detta göra skänkelvikning för samsidiga sidförande över till andra sidan av vägen. Bá som exempel.

På gårdsplanen kan man jobba i karré, dvs en liten fyrkant där man på sidorna rider skolor och i varje hörn gör en liten vändning runt bakdelen, så att den lilla rutan verkligen blir fyrkantig. Från öppna på ena sidan till en sluta på andra sidan krävs det inte många steg flyttning, men från en sluta till en öppna krävs flera steg, bara som exempel. Det är "precisionsridning". :D

Sedan kan man i alla fall här, alltid ta sej ut off road i skogen (är det isigt på vägarna så brukar det vara framkomligt i skogen) och det ser jag alltid som nyttigt, över stock och sten leta nya stigar i skritt...

En norrlänning med samma förutsättningar ser jag till min glädje!
Jag fick omedelbar inspiration att ta hjälp av sambon och flytta hästsläp och bilar undan gårdsplanen.
Här är det snö snö snö och trots egen mark omöjligt att rida dressyr. För ploga upp åkern för att rida känns lite taskigt mot mannen som tar hö här...
Mitt problem nu är att det enbart går att rida på vägarna, och det skulle ju fungera bra om jag inte hade travhästar... De är helt omotiverade att jobba lugnt och avslappnat i skolor längs vägen. Där brukar de ju springa motionspass i rask trav.

Framåtbjudningen är så stor att passen blir mer bråk om tempot än finlir i skritt och samlad trav som jag velat.
men kanske jag kan få plats med en liten volt ute på gården..
Jag längtar ihjäl mig efter en liten ridplan. Har varenda år fått jaga en plätt att träna på med ljus och lykta.
Antingen ska det betas, plöjas, parkeras eller så är det någon sur granne som blir arg om en häst lämnar en hög och jag inte plockar upp den omedelbart och lägger den i fickan...

Men äntligen har vi egen mark och jag väntar på ekonomi och vår så jag kan gräva upp och anlägga en ridplan! Jippiie!
Vill ha en plats där hästarna vet vad de ska göra. Då de har dubbla jobb s.a.s måste det vara tydligt vad som menas för stunden. Att jag sitter upp på ryggen räcker inte, har busat för mycket i galopp...:o

Vi flyttade in i höstas på gården och har inte hunnit ens fundera över ridbana eller ridvolt. Men vi har en ganska stor gräsmatta, för stor enligt våra mått mätt, så där har jag en liten arbetsplats med hästarna. Jag kan rida på en ridbana med måtten 8x32 där, det är kluriga mått men det är ganska perfekt ändå. Hästarna blir väldigt "på" sitsen. Dessutom har vi en gatulykta precis bredvid så jag har till och med ljus. (LYX!) :D
Jag är "van" att vara fiffig med ytor vintertid.

Varierar med att arbeta på den lilla gårdsplanen, en asfalterad trekant som ska fungera som parkering (men just nu vill man ändå inte ha några bilar där utan kör in dem i garage eller uthus :) ) sommartid, men är alldeles utmärkt att jobba lite lätt vid hand till exempel (en husvägg om man skulle behöva en sån).

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 853
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 186
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 720
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar