Ridstövlar för tjocka vader ?

I

Invicta

Jag skulle vilja ha tips på ridstövlar (godkända för tävling) för TJOCKA vader.
Jag har stl. 41 och vadmåttet är 45-46 cm.
Har letat som en tok och det skulle vara så himla trist om tävlingsdebuten i höst uteblir, just p.g.a att jag har så tjocka vader :(

Tack på förhand !

Sv: Ridstövlar för tjocka vader ?

Har du kollat på Mountain Horse´s stövlar? De brukar vara ganska vida i normal storlek och sen finns ju vid modell, dessutom är där ofta resår så att du skulle nog kunna ha ett par med i alla fall vadmått 42-43 cm.

Sen finns det ju shortchaps/leggings som brukar finnas att köpa i ganska vida storlekar.. MH är också här det jag kommer på först, men det måste finnas andra märken också..

MH´s Sort Rider (leggings) i stl XXL höjd höjd 43 cm vidd 40-45 cm

MHs High RIder (stövlar) stl 41 wide, 45 cm höga, vidd 41-43

MH Richmond Rider stl 41 wide, 46 cm höga, vidd 42-44 cm

Lycka till! :)

Senast ändrad av en moderator:

Mitt tips är att kolla på amerikanska märken - Ariat, Dublin etc. De finns ofta i en hel uppsjö av vidder och folk är ju i allmänhet lite grövre och tyngre här än i Europa. Ariat har väl återförsäljare i Sverige, eller hur? Jag vet inte hur det är med Dublin dock.

Tack alla för så snabba svar :)
Jag sätter mitt hopp till MH nu, det kan ju gå eftersom det är lite rsår i skaftet. Jag ska åka runt i butikerna och prova och MH borde ju finnas på Strömsholm i helgen, jag tänkte nämligen åka dit och kolla också !

Återigen, tusen tack för svaren !

Tretorn har ju snören på sina, dock kanske inte så roliga att ha poå dressyrtävlinagr... Väligt vida tycker jag. Dock är mina för vida fast jag dragit åt allt vad jag kan... :(

Jag vet inte hur Mountain Horses stövlar ser ut, men om de har vanlig resår hela vägen längs vaden, kan förmodligen en duktig skomakare byta ut resårremsan mot en bredare. Det har min stallägare gjort på sina älskade tyska stövlar efter att resåren slitits i stycken av en växande vad och det gick jättebra. :)

Tika i Danmark har en serie de kaller Tika plus. Der har de både leggchaps og støvelskaft. Om ikke MH skulle fungere kan du prøve dem. Tika sender til Norge, så da sender de vel til Sverige også..

Har også ganske brede legger, og har et par MH som fungerer. Fikk igjen glidelåsen, men ikke borrelåsen bak helt, så har fikset lukkemekanismen med borrelåsen ved å forlenge den litt. Fikset det til ved å kjøpe sånne løse borrelåser til bandasjer som de har på H**ks. Skjøtet på, og sydde sammen :)

Ellers får du jo alltids kjøpt spesialsydde lærstøvler. Koster en del, men anbefales om du rir mye. Uannsett legger...

Enligt skomakare som bytte dragkedja i mina mh-stövlar härom året gick det inte att byta resåren?

Jag skulle vilja ha tips på ridstövlar (godkända för tävling) för TJOCKA vader.
Jag har stl. 41 och vadmåttet är 45-46 cm.
Har letat som en tok och det skulle vara så himla trist om tävlingsdebuten i höst uteblir, just p.g.a att jag har så tjocka vader :(

Tack på förhand !

Jag har exakt samma mått som dig, och jag kunde ha Mountain Horse Richmond High Rider. Stövlarna är suuupersköna, men tyvärr så var dom för korta för mina långa ben, så jag sålde dem. Annars så går det ju att måttbeställa från t ex Petrie och Cavallo, men då blir ju stövlarna lite dyrare.

Är det sant ? Gud vad glad jag blir, tack snälla du :)
Skönt att inte vara ensam dessutom !
Synd att du har sålt dom, jag har ju korta ben så dom hade säkert passat mig.
Jag ska åka och prova MH. Helst vill jag ju åka NU men maken lånade min bil idag så det får vänta till imorgon.

Dagens strörsta Buke-kram till dig !

Jag håller en tumme för att du också gillar dem! Det kan kännas tight att dra upp dragkedjan första gångerna, men det går! :laugh:

Det kanske gäller för Mountain Horse då, det märket vet jag inget om (inte så vanligt i USA). Jag är ganska säker på att min stallägares stövlar var Der Dau... eller König? Hon hade i alla fall köpt dem i Wiesbaden och älskade dem över allt på denna jord, det är allt jag kommer ihåg. :)

Beställ riktiga stövlar.
De håller 10-20 år.
MH´s dragkedjor går sönder lätt o sitter mitt bak- kan repa sadlarna.

Jag har både sporten o den vanliga- alla med trasiga blixtlås- trots ett byte o de sitter inte tajt. Går sönder långt ner. Skit.

Frågan är vad du har för budget på stövlarna?

Jag skulle måttbeställa ett par, svårt att hitta några som sitter bra annars.
Det finns stövlar att måtta från ca 1700 kr när det gäller Cavallo eller Königs.

Leta på Strömsholm, bör finnas en där som måttar.

jag kan bara ha MH stövlar.

jag kan bara ha MH stövlar.

Jag har provat MH´s Richmond High Rider, det är deras bredaste modell. Dom räcker inte riktigt till och dessutom är skaften lite för långa. Men det går att sy i extra resår och ev. kapa skaften lite (om dom inte sjunker ner tillräckligt). Det skulle gå på totalt c:a 3000:- och verkar vara det bästa alternativet. Den stora fördelen med dom var att dom var otroligt sköna i foten, satt perfekt och de gör inte de andra märkena (som det går att måttbeställa ifrån) och då blir det ytterligare påslag...
Att helt måttbeställa blir snordyrt, mina ben är så långt ifrån standardmått som det går att komma.

Det går även bra med Mountain High Rider. Jag kan inte ha Richmond, dom va 1 cm mindre i vidd.

skaften är höga i början. Dom sjunker ihop.

Det går även bra med Mountain High Rider. Jag kan inte ha Richmond, dom va 1 cm mindre i vidd.

skaften är höga i början. Dom sjunker ihop.

Fast då är dom ytterligare en cm högre i skaftet. Jag ska eg. ha 43-44 cm skaft och Richmond har 46 cm och High Rider har 47 cm. Det går ju att kapa skaftet men jag slipper helst.
Hm...jag ska ringa butiken och se till att dom har båda hemma nästa vecka när jag ska dit igen och prova *S*

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Utrustning Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar? Alla stövlar är antingen för långa eller...
Svar
12
· Visningar
7 199
Senast: Zoya
·
Utrustning Hej! Jag har ett enormt problem Jag är 147cm lång, smal tjej och ska fylla 18 i höst. Har skostorlek 35/36. Jag har haft ett par ärvda...
Svar
5
· Visningar
1 012
Senast: sissu
·
Utrustning Hej, jag har tänkt köpa ett par ridstövlar då mina ridskor gör så att jag får ont i fötterna. Men jag har så tjocka vader så jag kommer...
Svar
6
· Visningar
1 502
Senast: Mariaauto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka