Ridsportförbundet utreder själva

Kände mig för övrigt nödgad att kolla på disciplinnämndens ärenden just ifråga av påföljder.

En person som bundit en hästs ben och fäst ner huvudet på hästen i transporten blev avstängd i nio månader.
En person som fipplat med hästens vaccinationsintyg blev avstängd i sex månader.
En person som bröt mot ryttarförsäkran och tävlade med konstaterad kvarka i stallet blev avstängd i sex månader.
En person som "hjälpte till att lasta" och spöade en häst för att få den att gå på transporten fick en månads avstängning.

Ett ärende som sticker ut alldeles särskilt är följande, som faktiskt rör just en dressyrdomare som betett sig olämpligt enligt Ridsportens värdegrund:
Intressant sammanställning. Den bekräftar helt den känsla jag haft.

Kände mig för övrigt nödgad att kolla på disciplinnämndens ärenden just ifråga av påföljder.

En person som bundit en hästs ben och fäst ner huvudet på hästen i transporten blev avstängd i nio månader.
En person som fipplat med hästens vaccinationsintyg blev avstängd i sex månader.
En person som bröt mot ryttarförsäkran och tävlade med konstaterad kvarka i stallet blev avstängd i sex månader.
En person som "hjälpte till att lasta" och spöade en häst för att få den att gå på transporten fick en månads avstängning.

Ett ärende som sticker ut alldeles särskilt är följande, som faktiskt rör just en dressyrdomare som betett sig olämpligt enligt Ridsportens värdegrund:
Ett ärende som också står ut för mig är DN 3 2020 - Brott mot RF:s och SvRF:s värdegrund

"... skall poängteras att DIN i frågor som rör aktuell frågeställning, aldrig vidtar några egna utredningsåtgärder." Gällande frågeställningen, de har själva döpt ärendet till Brott mot RF:s och SvRF:s värdegrund :confused:

"Då anmälaren inte är vårdnadshavare/fullmäktig för X saknas möjlighet för DIN att pröva frågan. Anmälan ska därför avvisas av DIN." Jag inser att inte allt är lika men jag undrar kring varför anmälaren måste ha fullmakt. Någon som vet?

Tänker att även i detta fall är det saker som skrivits, inte sagts även om det inte framgår om det är "privata" meddelanden.

Jag är uppriktigt förvånad över att inte kvällstidningarna tog chansen.
Kvällstidningarna? De vill väl mest ha saker som går snabbt att producera och som ger många klick. Det här kräver ju lite arbete och antalet grävande journalister på de inrättningarna är väldigt få.

Jag förstår inte hur förbundet tänker. Har de bott under en sten under hela MeToo? Förstår de inte att unga tjejer är i maktunderläge gentemot sina tränare, arbetsgivare och idoler? Förstår de inte att diskussioner med andra på t. ex. Internet kan vara nödvändigt för att de utsatta ska våga anmäla på riktigt? Förstår de inte alls symbolvärdet i att utdela hårda straff till den som pratar om övergrepp, medan de ännu inte vidtagit åtgärder mot de som begår övergrepp? Förstår de inte att de genom sitt agerande gör det mycket svårare för offren att komma till tals, och för förövarna handlingar att komma upp i ljuset?

Den mest välvilliga tolkningen är att ansvariga för detta är totalt inkompetenta på ett sätt som är oacceptabelt i ett förbund som ska företräda så många unga och kvinnor.

Eller så förstår de mycket väl, och vill medvetet arbeta för att skydda förövare. Oavsett borde alla på förbundet som någonstans tyckte detta beslut kändes som en bra idé avgå med omedelbar verkan.

Jag förstår inte hur förbundet tänker. Har de bott under en sten under hela MeToo? Förstår de inte att unga tjejer är i maktunderläge gentemot sina tränare, arbetsgivare och idoler? Förstår de inte att diskussioner med andra på t. ex. Internet kan vara nödvändigt för att de utsatta ska våga anmäla på riktigt? Förstår de inte alls symbolvärdet i att utdela hårda straff till den som pratar om övergrepp, medan de ännu inte vidtagit åtgärder mot de som begår övergrepp? Förstår de inte att de genom sitt agerande gör det mycket svårare för offren att komma till tals, och för förövarna handlingar att komma upp i ljuset?

Den mest välvilliga tolkningen är att ansvariga för detta är totalt inkompetenta på ett sätt som är oacceptabelt i ett förbund som ska företräda så många unga och kvinnor.

Eller så förstår de mycket väl, och vill medvetet arbeta för att skydda förövare. Oavsett borde alla på förbundet som någonstans tyckte detta beslut kändes som en bra idé avgå med omedelbar verkan.
Jag tror tyvärr på det senare iom det förhållningssätt man haft till frågan över tid. Man skiter troligen högaktningsfullt i offren för att uppnå något för förbundet viktigare.

För övrigt kan jag ju personligen tycka att det är intressant att sedan slutet av 2020 har disciplinnämnden då varit tvungna att överlämna tre ärenden till RIN för att undvika jäv. Men när det gällde Mys ärende, då kunde det inte lämnas till RIN utan då behövde plötsligt juridiska utskottet in?

https://www.ridsport.se/globalasset...linnamnden/2020/din-2020-13-beslut-201208.pdf
https://www.ridsport.se/globalasset...plinnamnden/2021/din-2021-2-beslut-210125.pdf
https://www.ridsport.se/globalasset...plinnamnden/2021/din-2021-1-beslut-210125.pdf
Enligt en artikel jag läste (Hippson) beror det på att juridiska utskottet och disciplinnämnden hanterar olika typer av ärenden.

Nu har jag tipsat dem. Vilka andra dressyr/häst-inriktade sajter kan vi tipsa?
Och jag fick ett svar på studs! De är intresserade och kommer att titta på det nästa vecka efter WCYH är över. 👍

Jag inkluderade två länkar i mailet, en till domarens blogg och en till Hippsons första artikel. Har någon tagit screenshots av dem artiklar som finns innan [förbundet ser till att] de hamnar bakom betalvägg?

Och jag fick ett svar på studs! De är intresserade och kommer att titta på det nästa vecka efter WCYH är över. 👍

Jag inkluderade två länkar i mailet, en till domarens blogg och en till Hippsons första artikel. Har någon tagit screenshots av dem artiklar som finns innan [förbundet ser till att] de hamnar bakom betalvägg?
Kommer bli spännande att läsa framför🙂

Jag är faktiskt mest förvånad över att Riksidrottsförbundet (storebror) låter SvRF hållas...

Jag ringde RF idag. Man kan överklaga dit så bestämmer de om de tar upp saken. SvRf bestämmer alltså inte det själva.

Det pågår många efterforskningar osv men har någon direkta kontakter så kontakta tex Ponnymamman.

och sprid Protestlistan! Det borde vara 20 000 som skriver under! Den kommer sändas till förbundets ordförande med skrivelse.

Jag kan förstå att aktiva som är på gränsen att komma med i landslag eller bli uttagna till tävlingar tvekar över att göra sig ovänner med förbundet men just Peder och Lisen har så mycket makt och inflytande har jag svårt att förstå att dom är tysta. Tror knappast Peder skulle bli petad om han protesterade eller sa ifrån men ändå är det helt tyst.

Peder tar hjälp av personen som fick kicken från Flyinge för ”olämpligt beteende”. Så det är inte så märkligt.

Senast ändrad av en moderator:
Coolt ändå att det är minst en buketjej som också ligger bakom namninsamlingen.
Ridsportsekten mina vänner :heart och ännu mer bukesekten

Bukemaffian ❤️ Männen har helt undervärderat kraften i Internet. Anmälaren trodde han kunde sopa sitt namn under mattan genom att be polarna döma My hårt. Han missade helt att vi de senaste 20 åren nätverkat, läst på och lärt oss skapa opinion online. 👊

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten går på tingsrättens linje och friar den ryttare som varit åtalad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Två personer i rätten...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter FEI stängde under tisdagen av en svensk fälttävlansryttare på grund av sexuella trakasserier och övergrepp. Svenska Ridsportförbundet...
Svar
0
· Visningar
514
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den elitryttare som stått åtal misstänks för våldtäkt och våldtäkt mot barn frikänns på samtliga åtalspunkter. Det meddelar Västmanlands...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 838
Senast: Snowball
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet går omedelbart vidare till Riksidrottsnämnden efter Disciplinnämndens beslut om den ryttare som varit åtalad...
Svar
0
· Visningar
392
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama