- Svar: 428
- Visningar: 35 572
På måndagen kom domen mot den ryttare som varit åtalad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Tingsrätten friar ryttaren på samtliga åtalspunkter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vore ju bra om någon tuff journalist kunde kontakta stora sponsorer till elitryttare och SvRF och 1. Fråga om de känner till detta och 2. hur tänker de agera framöver? Brukar vara effektivt, många toppidrottare har tappat stora sponsorer när de trampat fel internationellt isf men borde ju vara intressant även nationellt. Tänk om många potentiella kunder aktivt bojkottar och köper från konkurrenten.Alltså ju fler som vet om situationen desto bättre tänker jag. Det här kan inte bara vara några tidningsnotiser och sedan får förbundet pusta ut tills nästa gubbslem blir anmält - det måste bli ett ramaskri och lite hårdhandskar för att visa att nä, vi är inte på artonhundratalet och nä, vi som sport accepterar inte att våra stall är en frizon för att utnyttja kvinnor och barn.
Ja det är väl det som är problemet. Alla känner varandra.Vilken jäkla härva ridsporten är..
Kunde inte lägga in flera bilder men kan skicka pm till den som vill ha artikeln.Jurist från förbundet har uttalat sig till Tidningen Ridsport nu ikväll men liksom alla andra artiklar de haft i ämnet är den låst. Jag kan förstå att ämnet kan generera fler betalande samtidigt ger det ju effekten att de som inte är jätteinne i hästvärlden fortsätter hållas utanför då de inte anser det värt att betala, vilket är positivt för förbundet.
Någon som kan läsa och vill återge?
Här är en del av den som inte känns helt ok...Kunde inte lägga in flera bilder men kan skicka pm till den som vill ha artikeln.
Framförallt ihop med:Här är en del av den som inte känns helt ok...
”
Fick ni in en regelrätt anmälan när det gällde My Jeppsson Lindkvist?
– Det var ett gränsfall – det kom till vår kännedom.
Ni fick alltså ingen anmälan, men ändå utredde ni?
– Det vi fick var så pass konkret och vi såg direkt att det handlade om förtalsliknande uttalanden. Det var det vi agerade på.
Många har reagerat på avstängningens längd, varför just 18 månader?
– Jag vill inte svara på den frågan.
Har förbundet någon egen straffskala för den här typen av ärenden?
– Det vill jag inte svara på.
Kan du förstå dem som tycker att ”män hålls om ryggen medan kvinnor beläggs med munkavle”?
– Man uppfattar vad man vill uppfatta. Vi hade inte agerat annorlunda om det var en man, det här är inte könsbundet.”
Jisses det där gav ju inte direkt något ökat förtroende. Snacka om att ägna sig åt nervöst ordbajseriHär är en del av den som inte känns helt ok...
”
Fick ni in en regelrätt anmälan när det gällde My Jeppsson Lindkvist?
– Det var ett gränsfall – det kom till vår kännedom.
Ni fick alltså ingen anmälan, men ändå utredde ni?
– Det vi fick var så pass konkret och vi såg direkt att det handlade om förtalsliknande uttalanden. Det var det vi agerade på.
Många har reagerat på avstängningens längd, varför just 18 månader?
– Jag vill inte svara på den frågan.
Har förbundet någon egen straffskala för den här typen av ärenden?
– Det vill jag inte svara på.
Kan du förstå dem som tycker att ”män hålls om ryggen medan kvinnor beläggs med munkavle”?
– Man uppfattar vad man vill uppfatta. Vi hade inte agerat annorlunda om det var en man, det här är inte könsbundet.”
Den andre går ju inte ens att utreda efter anmälan för det var typ ett stavfel i anmälanFramförallt ihop med:
”Men det finns ju utpekade namn som förbundet kan utreda på eget initiativ?
– De personer som vi har haft kontakt med säger att de förnekar det som står.
Är det skäl nog att inte utreda vidare?
– Hur ska vi kunna göra det utan något konkret att gå på? Om jag får in konkreta uppgifter, det vill säga vi som arbetar med det här på förbundet, på att någon har blivit utsatt – om vi får in en anmälan – då tvekar i alla fall inte jag att agera. Bara ge mig något att gå på.”
Konstigt att det går bra att utreda den ena utan anmälan, men inte den andra.
Självklart är det bara frågan om gapiga feminister som försöker kasta skit på SvRF, som ju faktiskt jobbar med Ett Viktigt Värdegrundsarbete.Kan du förstå dem som tycker att ”män hålls om ryggen medan kvinnor beläggs med munkavle”?