Ridsportförbundet utreder själva

Det finns stunder när det känns bra att ha lämnat ridsportförbundets verksamhet bakom sig.
(Long story short: Jag var banbyggare för 20 år sedan, på väg att avancera i graderna, när en incident gjorde att jag anmälde en person till disciplinnämnden och hen samlade ihop några vänner som hjälpte till att besvara min anmälan med att svartmåla mig istället - då valde jag på stående fot att lämna mitt uppdrag som banbyggare och har sen dess inte varit i närheten av SvRF-anslutna verksamheter)

Jag har förstått att det har efterlysts män inom ridsporten som kan uttala sig mot det faktum att så många killar/män utnyttjar tjejer i sin närhet (hästskötare, elever eller liknande). Och att ingen vågat ställa sig upp.
Jag kan inte låta bli att misstänka att det beror på att det finns skelett i garderoben hos de flesta av dem, som riskerar att komma fram i ljuset...

Nu när jag ändå är inne på linjen: här https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/tomas-hammar-jag-ar-aldrig-domd.htm uttalar ju sig förbundet om varför tränarens diplomering blivit indragen. Jag kan väl känna att med vad vi vet idag borde betydligt mer ryka för betydligt fler.

"SvRF: Tränaren var inte ett föredöme

Ulf Brömster är ordförande i Svenska Ridsportförbundet, han menar att de agerade korrekt när de drog in tränarens diplomering.

– Vi fick in en konkret anmälan och agerade på den. Vem som stod bakom anmälan kommenterar jag inte. Indragningen av diplomeringen är en effekt av anmälan och den kommer inte att göras offentlig. Det står i våra kriterier att man som tränare ska vara ett föredöme vad gäller etik och moral och det är inte den här tränaren, säger han."

Jag har förstått att det har efterlysts män inom ridsporten som kan uttala sig mot det faktum att så många killar/män utnyttjar tjejer i sin närhet (hästskötare, elever eller liknande). Och att ingen vågat ställa sig upp.
Jag kan inte låta bli att misstänka att det beror på att det finns skelett i garderoben hos de flesta av dem, som riskerar att komma fram i ljuset...
Precis vad jag tänker också. Tystnaden är faktiskt väldigt talande, rent av högljudd! Om det sedan beror på att de är rädda för att få represalier, få minskade förmåner eller om de faktiskt har hela garderoben full med skelett så är ju tystnaden ingen bra reklam vare sig för de själva eller förbundet.

Precis vad jag tänker också. Tystnaden är faktiskt väldigt talande, rent av högljudd! Om det sedan beror på att de är rädda för att få represalier, få minskade förmåner eller om de faktiskt har hela garderoben full med skelett så är ju tystnaden ingen bra reklam vare sig för de själva eller förbundet.
Ja, visst ekar tystnaden? Mitt flöde är jävligt fritt från stöd eller delningar från personer aktiva i sporten och även om 2000 signaturer är bra: vore det rimligen inte minst tiofalt mer med tanke på uppmärksamheten? Scannade igenom namnen igår kväll. Inga ”profiler”. Skrämmande.

Jag har svårt att tro att de skulle stänga av Peder och Co om de skulle stötta att dagens munkavlekultur ska lyftas och utredas.
Problemet kan också vara att det är svårt att börja protestera mot något som alltid funnits hos en del av deras vänner. Att flera manliga nu f.d landslagsryttare har haft decennium av utnyttjande , haft sex med unga tjejer är något som alla visste om och som det pratades om men jag har aldrig hört kollegor på den nivån säga annat än skämt: - Men va hanhåller på. Stackars frun o alla vet. Att han aldrig ger sig. Han kan inte hålla fingrarna i styr. Etc. Inte en enda gång jag hört någon tänka på och säga något om den unga tjejen. Inte ens när det blev graviditet av det o en kvinnlig chef visste och fick medla lades locket bara på då från förbundets sida.

Det är så fint att läsa allas stöd att jag blir alldeles rörd💖!! Det är alltså jag som är My, vilket de flesta nog vet. Jag vågar inte riktigt säga så mycket mer än jag gjort i intervjuerna. Misstänker att jag är rätt påpassad från vissa håll i hur jag uttrycker mig. Hur pissigt jag än mått i detta så tycker jag det är så himla viktigt att lyfta den här problematiken om män som utnyttjar kvinnor (flickor), oavsett om det är brottsligt eller "endast" olämpligt. Internet ger en plattform med enorm maktfaktor. Internet är ingen fluga som kommer gå över-hur gärna förbundet än önskar att det vore så.
Tycker du är så grym :heart det du gjorde var så jäkla bra. Tragiskt att du ska bli behandlad så här. Men vi är många som står bakom och jag hoppas vi kan ge ridsportförbundet en rejäl näsbränna.

Kände mig för övrigt nödgad att kolla på disciplinnämndens ärenden just ifråga av påföljder.

En person som bundit en hästs ben och fäst ner huvudet på hästen i transporten blev avstängd i nio månader.
En person som fipplat med hästens vaccinationsintyg blev avstängd i sex månader.
En person som bröt mot ryttarförsäkran och tävlade med konstaterad kvarka i stallet blev avstängd i sex månader.
En person som "hjälpte till att lasta" och spöade en häst för att få den att gå på transporten fick en månads avstängning.

Ett ärende som sticker ut alldeles särskilt är följande, som faktiskt rör just en dressyrdomare som betett sig olämpligt enligt Ridsportens värdegrund:

A är i egenskap av dressyrdomare en av Svenska Ridsportförbundets officiella funktionärer och som en sådan ska A ha ett ärligt uppträdande gentemot de olika aktörerna på en tävlingsplats (se moment 182.2) samt i övrigt uppträda i linje med Ridsportens värdegrund. A har visserligen inte varit anlitad på den aktuella tävlingen, men det har ändå ankommit på A att hålla sig till sanningen. Med hänsyn till ridsportens anseende ska A bestraffas med disciplinpåföljd för att uppsåtligen ha farit med osanning till parkeringsvakten och därigenom medverkat till brott mot Coronareglerna samt brott mot RF:s stadgar 14 kap 2 § 1 stycket punkt 9. Disciplinnämnden tilldelar A en tillrättavisning. Disciplinnämnden har varit enig i sin bedömning.

För övrigt kan jag ju personligen tycka att det är intressant att sedan slutet av 2020 har disciplinnämnden då varit tvungna att överlämna tre ärenden till RIN för att undvika jäv. Men när det gällde Mys ärende, då kunde det inte lämnas till RIN utan då behövde plötsligt juridiska utskottet in?

https://www.ridsport.se/globalasset...linnamnden/2020/din-2020-13-beslut-201208.pdf
https://www.ridsport.se/globalasset...plinnamnden/2021/din-2021-2-beslut-210125.pdf
https://www.ridsport.se/globalasset...plinnamnden/2021/din-2021-1-beslut-210125.pdf

Jo hört det och just därför är jag inte alls stolt längre över medaljerna ridsporten tog.

Jag har bestämt mig för att i framtiden endast anlita kvinnor för min häst; hovslagare, veterinär, massör etc. Ska försöka hitta en till häst och då köper jag svenskt från en kvinnlig uppfödare. Sen ska jag fundera på om jag ska sluta tävla och bara åka på öppna banor och P&J, är tävlandet verkligen så viktigt att jag vill stödja förbundet?

Två personer i tråden på fb. Men han har ju också garanterat haft kontakt med personer på förbundet också (som kanske också fanns med i tråden, där har jag sämre koll). Verkar vara en soppa som de flesta är delaktiga i. :(

Eller för sjutton, tre personer kom jag på nu. Det pratades ju om en incident på P:s gård också. Jag önskar nästan att jag inte frågat kompisen som läst tråden och var upprörd... :crazy: Det är så mycket enklare när man inte vet. Stackars alla offer runt om i Sverige som vi kanske inte vet finns ens!

Jag kan förstå att aktiva som är på gränsen att komma med i landslag eller bli uttagna till tävlingar tvekar över att göra sig ovänner med förbundet men just Peder och Lisen har så mycket makt och inflytande har jag svårt att förstå att dom är tysta. Tror knappast Peder skulle bli petad om han protesterade eller sa ifrån men ändå är det helt tyst.

Ser rubriken framför mig om Uppdrag Granskning (eller snnan media) skulle ta sig an ämnet:

När guldet blev till (kvick)sand

Jag blir bara mer och mer förbannad ju mer jag läser och är så glad att jag sen en tid står utanför träning och tävling som ligger under förbundet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten går på tingsrättens linje och friar den ryttare som varit åtalad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Två personer i rätten...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter FEI stängde under tisdagen av en svensk fälttävlansryttare på grund av sexuella trakasserier och övergrepp. Svenska Ridsportförbundet...
Svar
0
· Visningar
514
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den elitryttare som stått åtal misstänks för våldtäkt och våldtäkt mot barn frikänns på samtliga åtalspunkter. Det meddelar Västmanlands...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 838
Senast: Snowball
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet går omedelbart vidare till Riksidrottsnämnden efter Disciplinnämndens beslut om den ryttare som varit åtalad...
Svar
0
· Visningar
392
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama