- Svar: 428
- Visningar: 35 572
På måndagen kom domen mot den ryttare som varit åtalad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Tingsrätten friar ryttaren på samtliga åtalspunkter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är skickat info, tips och förfrågan till en fristående men hyffsat känd journalist. Denne ansåg att ämnet var för stort att ta sig an som ensam men ska vidarebefordra det till en journalistkollega tillika chef på Uppdrag Granskning då denne ändå insåg och ansåg det viktiga i detta. Det trycktes på vikten av att det är förbundet som ska granskas i stort, inte händelserna nu specifikt.Det borde ju gå att hitta någon, journalister har ju granskat långt mer känsliga och farliga saker än detta. Det svåra är nog att hitta någon som verkligen brinner för ämnet.
Jag tänker inte heller på ridsportsjournalister, utan i en större kontext. Hästgården på P1 fick ju en jäkla spridning, även utanför hästvärlden, så jag tror att det kan finnas ett brett intresse för detta.
Jag tycker det är tråkigt att inga elitryttare står upp men samtidigt förstår jag dem. Om de står upp mot ett förbund som ter sig mer och mer korrumperat så slår de undan sin bas för levebröd totalt i ett svep. Att göra så ligger tyvärr, med dagens munkavlekultur, på nivån med att gå in och pissa på chefens skrivbord.Jag har väntat länge på atg någon elitryttare ska ta ställning. Ynkryggar allihop och OS-guldet har bleknat rejält
Det här med vem som känner vem och vem som är kompis med vem är oerhört känsligt och jag tror det är en av anledningarna till att vi inte sett något direkt ställningstagande från någon elitryttare. Att ställa sig upp och gå emot förbundet kan i förlängningen stå en ganska dyrt om det snedtänder, inte nödvändigtvis offentliga repressalier men stöter man sig med fel människor kan det få konsekvenser för ens verksamhet. Det är ingen hemlighet att elitryttarna är väldigt beroende av andra människor för att kunna bedriva sin verksamhet med anläggningar, hästar, sponsring osv. Vi ska ju komma ihåg att vi inte vet omfattningen ännu, exakt hur många och vilka personer det är som begått dessa handlingar och vilka relationer olika toppryttare har till dessa människor.Jag har väntat länge på atg någon elitryttare ska ta ställning. Ynkryggar allihop och OS-guldet har bleknat rejält
Precis det är bara att gräva på!Jag vet, och jag vet att du var med och har insyn, men det får ju inte hindra oss att försöka igen och igen och dra upp skiten tills de till slut sitter där i fullt strålkastarljus. Vad ska vi göra annars?
Jag har svårt att tro att de skulle stänga av Peder och Co om de skulle stötta att dagens munkavlekultur ska lyftas och utredas.Jag tycker det är tråkigt att inga elitryttare står upp men samtidigt förstår jag dem. Om de står upp mot ett förbund som ter sig mer och mer korrumperat så slår de undan sin bas för levebröd totalt i ett svep. Att göra så ligger tyvärr, med dagens munkavlekultur, på nivån med att gå in och pissa på chefens skrivbord.
Det här med vem som känner vem och vem som är kompis med vem är oerhört känsligt och jag tror det är en av anledningarna till att vi inte sett något direkt ställningstagande från någon elitryttare. Att ställa sig upp och gå emot förbundet kan i förlängningen stå en ganska dyrt om det snedtänder, inte nödvändigtvis offentliga repressalier men stöter man sig med fel människor kan det få konsekvenser för ens verksamhet. Det är ingen hemlighet att elitryttarna är väldigt beroende av andra människor för att kunna bedriva sin verksamhet med anläggningar, hästar, sponsring osv. Vi ska ju komma ihåg att vi inte vet omfattningen ännu, exakt hur många och vilka personer det är som begått dessa handlingar och vilka relationer olika toppryttare har till dessa människor.
Därmed inte sagt att jag tycker det är bra att de är tysta utan mer att jag kan se en förklaring till att man väljer att ligga lågt tillsvidare.
Jag tror helt ärligt att de skulle göra vad som helst för att lägga locket på. Beteendet förbundet visat genom åren gör att jag tror det finns mycket starka krafter bakom som vill dölja detta. Med tanke på hur det rensats inom andra förbund och Metoo så måste det finns någon riktigt smutsig byk som absolut inte får komma till allmän kännedom. Det är i alla fall den enda känsla jag får när jag lägger ihop alla bitar som finns.Jag har svårt att tro att de skulle stänga av Peder och Co om de skulle stötta att dagens munkavlekultur ska lyftas och utredas.
Nej men de kanske oroar sig om personen som pekas ut sitter i disciplinnämnden. Då gäller det ju att personen försvinner. Eller är hästägare åt någon, eller anlitas som konsult i juridiska frågor mm..Jag har svårt att tro att de skulle stänga av Peder och Co om de skulle stötta att dagens munkavlekultur ska lyftas och utredas.
Jag har svårt att tro att de skulle stänga av Peder och Co om de skulle stötta att dagens munkavlekultur ska lyftas och utredas.
Man kanske ska gå på via Sponsoren? HM ät ju en stor sponsor och vilka är inte deras största kunder om inte unga tjejer och kvinnor.Just de skulle ju aldrig våga stå upp mot förbundet i den här frågan.
Ja jag medJag är faktiskt mest förvånad över att Riksidrottsförbundet (storebror) låter SvRF hållas...
Man kanske ska gå på via Sponsoren? HM ät ju en stor sponsor och vilka är inte deras största kunder om inte unga tjejer och kvinnor.