Ridsportförbundet utreder själva

Det finns ytterligare en sak som jag anser att förbundet har agerat felaktigt i. De motiverar Mys avstängning med att HON, alltså dressyrdomaren My, har spridit näthat och därmed inte följer förbundets värdegrund osv. Men hon skrev ju med ett anonymt nick! Ingen visste vem som var bakom nicket förutom de som redan känner My (och den som skvallrade för förbundet). Det var inte i egenskap av domare hon skrev utan som helt anonym. Hur förbundet då kan hävda att My har visat att hon är olämplig som domare är helt omöjligt att förstå. Hade hon skrivit samma saker under eget namn på sin egen blogg så hade det i alla fall inte varit helt förvånande om förbundet hade höjt ett varningens finger, men det här har ju tagit helt orimliga proportioner! Ettochetthalvtårs straff för ett anonymt uttalande, helt otroligt!
Jag är riktigt arg på att de skrivit att hon näthatat och näthotat. Minns jag inte fel har de dessutom i någon av mailen skrivit ordet nättroll. Det är för mig ett bevis på att de inte har koll på vad de beskyller henne för att sprida. I alla fall om vi ska hålla oss till definitioner som används av Internetstiftelsen och andra mer officiella källor. För mig är detta uppenbart:

Någon eller några är jävligt rädda.

om de borde vara det, om de har skäl för sin oro är vad vi kommer att få se nu när detta lyfts upp…

Det är så fint att läsa allas stöd att jag blir alldeles rörd💖!! Det är alltså jag som är My, vilket de flesta nog vet. Jag vågar inte riktigt säga så mycket mer än jag gjort i intervjuerna. Misstänker att jag är rätt påpassad från vissa håll i hur jag uttrycker mig. Hur pissigt jag än mått i detta så tycker jag det är så himla viktigt att lyfta den här problematiken om män som utnyttjar kvinnor (flickor), oavsett om det är brottsligt eller "endast" olämpligt. Internet ger en plattform med enorm maktfaktor. Internet är ingen fluga som kommer gå över-hur gärna förbundet än önskar att det vore så.

Det visste jag inte. Otroligt bra gjort av dig!! Heja heja!! Stå på dig! 💖

Det är så fint att läsa allas stöd att jag blir alldeles rörd💖!! Det är alltså jag som är My, vilket de flesta nog vet. Jag vågar inte riktigt säga så mycket mer än jag gjort i intervjuerna. Misstänker att jag är rätt påpassad från vissa håll i hur jag uttrycker mig. Hur pissigt jag än mått i detta så tycker jag det är så himla viktigt att lyfta den här problematiken om män som utnyttjar kvinnor (flickor), oavsett om det är brottsligt eller "endast" olämpligt. Internet ger en plattform med enorm maktfaktor. Internet är ingen fluga som kommer gå över-hur gärna förbundet än önskar att det vore så.

Hade ingen aning och tycker inte du gjort något fel. skrivit under och delat p min Facebook. Du har mitt fulla stöda

Hade inte heller en aning. Tack för att du vågar :heart Har skrivit under och delat.

Jag läser förbundets svar som att man vill att saker ska pratas om på rätt ställe, till deras egna ombudsmän istället för att komma ut i allmänhetens ljus. Man påstår att det är för att man vill ha kännedom om faktiska händelser, jag uppfattar det sånt som kan bevisas, som att man vill vara någon slags intern domstol. Jag får vibbar av en diktatur.

Jag tänker också på hur lagen om kvinnofridskränkning kom till. En gång i tiden var det mycket svårt att fälla män för kvinnomisshandel i en relation då hon behövde komma ihåg datum och detaljer för varje enskild händelse. Varje händelse bedömdes också separat (jag var nämndeman på den tiden) och inte som delar i ett mönster. Att man nu som förbundet vill ska diskutera enskilda faktiska händelser istället för att sätta saker i ett sammanhang ser jag som en enorm tillbakagång.

Jag funderar lite på vad man kan göra mer. Det här känns ju som någonting som borde granskas av journalister eller någonting. Inte just det här enskilda fallet utan hela kulturen inom hästsporten och nedtystandet/skyddandet av gubbslemmen. Det här borde ju vara mycket hetare stoff än den där halvkassa SKK-dokumentären, för att ta ett exempel.

Jag funderar lite på vad man kan göra mer. Det här känns ju som någonting som borde granskas av journalister eller någonting. Inte just det här enskilda fallet utan hela kulturen inom hästsporten och nedtystandet/skyddandet av gubbslemmen. Det här borde ju vara mycket hetare stoff än den där halvkassa SKK-dokumentären, för att ta ett exempel.
Det finns ingen journalist som vågar ta i detta på det viset. Den enda är Ponnymamman, hon är ju journalist men jobbar inte som det. Tidninge Ridsport kommer gärna med nån krönika när nån annan redan gjort researchen, jag tycker det är pinsamt. Journalister är fan lika ängsliga som förbundet.

Jag började fundera lite.

Först försökte jag vara storsint och tänka "på förbundets sida" - alltså, försökte följa resonemanget. Det vill säga typ, åh om de ska kunna göra något måste de få kännedom om det och kan inte vara löst prat.

Men sedan tänkte jag vidare ... och då började jag känna att va? (igen)

Kan förbundet inte agera utan att det ligger en dom eller polisanmälan i grunden?
Borde det inte vara förbundets ansvar att faktiskt ha tentaklerna ute och se allvarligt på prat som hörs?

Nu säger de ju istället att nä, om det inte kommer till oss På Rätt Sätt - då är det förkastligt.

Det finns ingen journalist som vågar ta i detta på det viset. Den enda är Ponnymamman, hon är ju journalist men jobbar inte som det. Tidninge Ridsport kommer gärna med nån krönika när nån annan redan gjort researchen, jag tycker det är pinsamt. Journalister är fan lika ängsliga som förbundet.

Det borde ju gå att hitta någon, journalister har ju granskat långt mer känsliga och farliga saker än detta. Det svåra är nog att hitta någon som verkligen brinner för ämnet.

Jag tänker inte heller på ridsportsjournalister, utan i en större kontext. Hästgården på P1 fick ju en jäkla spridning, även utanför hästvärlden, så jag tror att det kan finnas ett brett intresse för detta.

Det borde ju gå att hitta någon, journalister har ju granskat långt mer känsliga och farliga saker än detta. Det svåra är nog att hitta någon som verkligen brinner för ämnet.

Jag tänker inte heller på ridsportsjournalister, utan i en större kontext. Hästgården på P1 fick ju en jäkla spridning, även utanför hästvärlden, så jag tror att det kan finnas ett brett intresse för detta.

Jag vet inte vad jag ska säga - men Hästgården var också jävligt ängsligt. Sen kan de ha fått hur mycket pris som helst, de vågade inte heller ta i det som helt körde i diket runt alla myndighetsövergrepp som faktiskt skedde. Jag vet eftersom jag både medverkade i serien och pratade mycket med de som gjorde den - de hade en ambition men fullföljde inte pga ängslighet i mina ögon.

Jag har försökt lägga ihop minnet från flashbacktråden. Någon skrev någonstans att de misstänkte att en utpekad person sitter i disciplinnämnden och att det är därför det togs i juridiska utskottet. Tror jag pusslat ihop mitt minne och har en gissning kring hur det hela gått till. Vissa personer har ju andra kompetenser som gör att de troligen kan pressa förbundet hårdare i ett sånt här läge..

Har också läst på att beslutet inte fattades enigt utan att det finns väldigt upprörda personer på förbundet nu.

Jag vet inte vad jag ska säga - men Hästgården var också jävligt ängsligt. Sen kan de ha fått hur mycket pris som helst, de vågade inte heller ta i det som helt körde i diket runt alla myndighetsövergrepp som faktiskt skedde. Jag vet eftersom jag både medverkade i serien och pratade mycket med de som gjorde den - de hade en ambition men fullföljde inte pga ängslighet i mina ögon.

Jag vet, och jag vet att du var med och har insyn, men det får ju inte hindra oss att försöka igen och igen och dra upp skiten tills de till slut sitter där i fullt strålkastarljus. Vad ska vi göra annars?

Jag har försökt lägga ihop minnet från flashbacktråden. Någon skrev någonstans att de misstänkte att en utpekad person sitter i disciplinnämnden och att det är därför det togs i juridiska utskottet. Tror jag pusslat ihop mitt minne och har en gissning kring hur det hela gått till. Vissa personer har ju andra kompetenser som gör att de troligen kan pressa förbundet hårdare i ett sånt här läge..

Har också läst på att beslutet inte fattades enigt utan att det finns väldigt upprörda personer på förbundet nu.
Så har jag också förstått det. Så fort vissa personer direkt/indirekt nämns i fb-tråden (senast igår kväll) så raderas inläggen dock fort som katten (trots att själva spåret får vara kvar, så OT-delen tycks inte så 'kinkig').

Det vore nog lämpligt i den här totala förtroendekraschen för förbundet om SvRF faktiskt redovisade varför beslutet tagits där det tagit, VEM som varit med (medlemsombudsman osv) och med vilket stöd, samt hur det ser ut i den ev. jävsfrågan - för att undvika alla dessa förtroendeskadliga spekulationer i den delen.

Har börjat ta upp det här med mina kompisar i utkanten av ridsporten (och de få som inte har någon som helst koll på ridsport). Bara berätta om situationen som råder och SvRFs svar på kritiken som nått dem.

Alla har hittills reagerat med ett "va, seriöst?".

Ja, SERIÖST. Hoppas att förbundet får svettas för det här.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten går på tingsrättens linje och friar den ryttare som varit åtalad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Två personer i rätten...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter FEI stängde under tisdagen av en svensk fälttävlansryttare på grund av sexuella trakasserier och övergrepp. Svenska Ridsportförbundet...
Svar
0
· Visningar
514
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den elitryttare som stått åtal misstänks för våldtäkt och våldtäkt mot barn frikänns på samtliga åtalspunkter. Det meddelar Västmanlands...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 838
Senast: Snowball
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet går omedelbart vidare till Riksidrottsnämnden efter Disciplinnämndens beslut om den ryttare som varit åtalad...
Svar
0
· Visningar
392
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama