Ridsportförbundet utreder själva

Här är det ju tveklöst My som står för rätt värdegrund. Man kan i övrigt undra vilken värdegrund är viktigast : att få problemen fram i dager eller att dölja dem?
Jag tänkte samma sak; "inte kan anses lämplig" - jag tycker tvärtom att en person som vågar uttala sig om viktiga negativa saker inom ens sport och eventuella brott är lämplig. Speciellt med tanke på #metoo.

Nu fattar jag inte vad du menar. Den regeln är väl aldrig prövad i RIN?
Jag vet inte men jag vet att de inte hade rätt till den generella skrivningen som fanns till en början. Men det är klart det finns restriktioner för vad vi får säga som domare. Men det finns det även för medlemmar i föreningar och licensierade ryttare.

Jag vet inte men jag vet att de inte hade rätt till den generella skrivningen som fanns till en början. Men det är klart det finns restriktioner för vad vi får säga som domare. Men det finns det även för medlemmar i föreningar och licensierade ryttare.

dock stor skillnad på att vara lojal mot sitt förbund och inte uttala sig kränkande om dem kontra att inte få kritisera deras beslut. Eller som i detta fallet, att My uttalar sig kränkande om människor ingen har velat namnge eller säga om de är förbundet?

Jag blir fortfarande mållös när jag tänker på hur Mys uttalande ska vridas o vändas o tolkas utifrån div olika regler på olika ställen. Och det främsta som diskuteras om männen är huruvida någon av alla tjejer varit under 15 eller inte.

Menar såklart inte att dessa diskussioner här tex är felaktiga eller oviktiga, utan det uteblivna diskuterandet av olämpliga handlingar. Var gränserna går, hur förebygger vi, hur skapar vi en kultur där folk vågar vara visselblåsare och säga ifrån, hur hanterar vi för största möjliga preventivaeffekt i varje fall som kommer fram osv. VARFÖR blir aldrig dessa diskussioner stora, kontinuerliga och framlyfta som viktiga?

Alla här i tråden och jag själv vet ju varför. Men kände mig bara tvungen att uttrycka min jävla förvåning igen. Hoppas kräken bakom detta beslutet snart inte kan gömma sig mer. Och att det blir en start på en bättre kultur.

”Tror inte förbundet förstår varför detta har landat så illa”​

Stark kritik
Avstängningen av dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist fortsätter att skapa starka reaktioner. JU:s ordförande Carl-G Leissner menar att många inte förstår varför hon stängdes av. Något som Pernilla Sandström, initiativtagare till namninsamlingen som startats till stöd för My Jeppsson Lindkvist, vänder sig starkt emot. "Förbundet uttalar sig väldigt förminskande", säger hon. "Det är alltid häpnadsväckande när män uttalar sig på det här sättet"

Juridiska utskottets ordförande Carl-G Leissner menar att de starka reaktionerna mot avstängningen av dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist beror på att många inte förstår varför hon stängdes av. Att det handlade om de ”förtalsliknande uttalanden” hon gjort om flera ridsportprofiler på Flashback gällande olämpliga relationer med unga flickor och kvinnor – och inte om att förbundet vill tysta ner kvinnor som står upp mot övergrepp.
Pernilla Sandström är en av initiativtagarna till namninsamlingen som startats till stöd för My Jeppsson Lindkvist. Hon tycker att det Leissner uttrycker är märkligt.
– Det är väldigt förminskande för oss över 3 000 som har skrivit på protestlistan när förbundet uttalar sig på det här sättet. Det är ingen som säger att My inte har gjort fel, men straffet är oproportionerligt i förhållande till vad hon har gjort. Det är det vi protesterar mot. Hade det varit förtal, då ska det upp i rätten och då hade det maximalt kunnat sluta med dagsböter, säger Pernilla Sandström.
lg.php

Hon nämner fallet där en domare bluffade sig in på en tävling och uppträdde hotfullt på en tävling i Västsverige. Påföljden efter att disciplinnämnden hanterat ärendet blev en varning.
– Det är svårt att förstå hur förbundet tänker när man gör så olika bedömningar.

Godtyckligt eller inte?​

I Ridsports tidigare intervju med Carl-G Leissner vill han inte svara på varför avstängningen sattes till just 18 månader. Något som Pernilla Sandström reagerar på med en retorisk fråga.
– Är de här bestraffningarna godtyckliga och vem har gett dem i uppdrag att utfärda sådana godtyckliga bestraffningar?
Carl-G Leissner bekräftar också att utredningen inte gjordes efter en regelrätt anmälan mot My Jeppsson Lindkvist. Samtidigt menar han att det behövs en anmälan för att förbundet ska kunna agera – därför ledde inte namngivningen av ridsportprofilerna till någon utredning.
– Det hela känns väldigt oklart. Det fanns ingen direkt anmälan men det går ändå bra att utreda. De kan läsa Mys inlägg, men de kan inte agera på andra indirekta saker på internet. Det är helt enkelt svårt att förstå hur förbundet jobbar mot den här värdegrunden som de pratar så mycket om, säger Pernilla Sandström.
Många menar att förbundets avstängning av My Jeppsson Lindkvist både är tondövt och illa tajmat med tanke på att förbundet ännu inte har kommit till ett beslut gällande elitryttaren som åtalats för våldtäkt.
– Jag tror inte riktigt att förbundet förstår signalpolitiken – jag tror inte heller de trodde att det skulle komma ut. De såg inte det här framför sig, för de förstår inte vilken rörelse som har skapats via internet med metoo. Det är samma nätverksbyggande som har gjort att vi kan rösta fram Jerringpriset, och de har inte förstått sprängkraften i det, säger Pernilla Sandström.
– Jag tror inte heller att alla i förbundet var medvetna om straffet som utdelades, det gick nog lite fort där av olika anledningar.
Pernilla Sandström återkommer till det hon ser som ett allvarligt problem.
– Det är förminskande att vårt förbund uttalar sig om alla oss 3 000 och vår oförmåga att förstå – när det snarare handlar om att det är juridiska utskottet som inte tycks ha förstått varför detta har landat så illa.

Senast ändrad:
Tack @AW! Det är så patetiskt. Pernilla beskriver det så tydligt och bra 🙏
Tyckte också att Pernilla förklarar väldigt bra! 👑

Jag tycker att det är häpnadsväckande att förbundet väljer att inte förstå vad faktiskt allt det här handlar om, eller att man tror att man kommer undan med att dumförklara de som reagerar utan att få några reaktioner tillbaka.

”Tror inte förbundet förstår varför detta har landat så illa”​

Stark kritik
Avstängningen av dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist fortsätter att skapa starka reaktioner. JU:s ordförande Carl-G Leissner menar att många inte förstår varför hon stängdes av. Något som Pernilla Sandström, initiativtagare till namninsamlingen som startats till stöd för My Jeppsson Lindkvist, vänder sig starkt emot. "Förbundet uttalar sig väldigt förminskande", säger hon. "Det är alltid häpnadsväckande när män uttalar sig på det här sättet"

Juridiska utskottets ordförande Carl-G Leissner menar att de starka reaktionerna mot avstängningen av dressyrdomaren My Jeppsson Lindkvist beror på att många inte förstår varför hon stängdes av. Att det handlade om de ”förtalsliknande uttalanden” hon gjort om flera ridsportprofiler på Flashback gällande olämpliga relationer med unga flickor och kvinnor – och inte om att förbundet vill tysta ner kvinnor som står upp mot övergrepp.
Pernilla Sandström är en av initiativtagarna till namninsamlingen som startats till stöd för My Jeppsson Lindkvist. Hon tycker att det Leissner uttrycker är märkligt.
– Det är väldigt förminskande för oss över 3 000 som har skrivit på protestlistan när förbundet uttalar sig på det här sättet. Det är ingen som säger att My inte har gjort fel, men straffet är oproportionerligt i förhållande till vad hon har gjort. Det är det vi protesterar mot. Hade det varit förtal, då ska det upp i rätten och då hade det maximalt kunnat sluta med dagsböter, säger Pernilla Sandström.
lg.php

Hon nämner fallet där en domare bluffade sig in på en tävling och uppträdde hotfullt på en tävling i Västsverige. Påföljden efter att disciplinnämnden hanterat ärendet blev en varning.
– Det är svårt att förstå hur förbundet tänker när man gör så olika bedömningar.

Godtyckligt eller inte?​

I Ridsports tidigare intervju med Carl-G Leissner vill han inte svara på varför avstängningen sattes till just 18 månader. Något som Pernilla Sandström reagerar på med en retorisk fråga.
– Är de här bestraffningarna godtyckliga och vem har gett dem i uppdrag att utfärda sådana godtyckliga bestraffningar?
Carl-G Leissner bekräftar också att utredningen inte gjordes efter en regelrätt anmälan mot My Jeppsson Lindkvist. Samtidigt menar han att det behövs en anmälan för att förbundet ska kunna agera – därför ledde inte namngivningen av ridsportprofilerna till någon utredning.
– Det hela känns väldigt oklart. Det fanns ingen direkt anmälan men det går ändå bra att utreda. De kan läsa Mys inlägg, men de kan inte agera på andra indirekta saker på internet. Det är helt enkelt svårt att förstå hur förbundet jobbar mot den här värdegrunden som de pratar så mycket om, säger Pernilla Sandström.
Många menar att förbundets avstängning av My Jeppsson Lindkvist både är tondövt och illa tajmat med tanke på att förbundet ännu inte har kommit till ett beslut gällande elitryttaren som åtalats för våldtäkt.
– Jag tror inte riktigt att förbundet förstår signalpolitiken – jag tror inte heller de trodde att det skulle komma ut. De såg inte det här framför sig, för de förstår inte vilken rörelse som har skapats via internet med metoo. Det är samma nätverksbyggande som har gjort att vi kan rösta fram Jerringpriset, och de har inte förstått sprängkraften i det, säger Pernilla Sandström.
– Jag tror inte heller att alla i förbundet var medvetna om straffet som utdelades, det gick nog lite fort där av olika anledningar.
Pernilla Sandström återkommer till det hon ser som ett allvarligt problem.
– Det är förminskande att vårt förbund uttalar sig om alla oss 3 000 och vår oförmåga att förstå – när det snarare handlar om att det är juridiska utskottet som inte tycks ha förstått varför detta har landat så illa.
Jag undrar lite över uttalandena om att "hade det varit förtal" så ska det upp i rätten, och att det max skulle ge dagsböter isf? Är det så smart att säga...? Eller är Sandström jurist eller liknande med god insyn i vad som klassas som förtal/straff?

Första gången i mitt liv jag skrivit under på en namninsamling.

Självklart är det oerhört komplicerat och lång väg att gå för att både komma åt förövare och förändra den minst sagt osunda kulturen på många ställen. Det hade varit en sak om förbundet genuint verkligen jobbade för förbättring, men "bara" inte lyckats bra. Men känslan är att det i praktiken mest jobbas med att det ska se bra ut utåt.
Det är oacceptabelt att det inte är högsta prioritet att förebygga brott och övergrepp bland alla anslutna inom ridsporten.

Jag undrar lite över uttalandena om att "hade det varit förtal" så ska det upp i rätten, och att det max skulle ge dagsböter isf? Är det så smart att säga...? Eller är Sandström jurist eller liknande med god insyn i vad som klassas som förtal/straff?
Ingen aning om hennes bakgrund.

Enligt brottsbalken är straffet för förtal böter.
Grovt förtal kan leda till böter eller fängelse i högst två år. Vid bedömandet av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om uppgiften genom sitt innehåll eller den spridning den fått eller på annat sätt var ägnad att medföra allvarlig skada.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten går på tingsrättens linje och friar den ryttare som varit åtalad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Två personer i rätten...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter FEI stängde under tisdagen av en svensk fälttävlansryttare på grund av sexuella trakasserier och övergrepp. Svenska Ridsportförbundet...
Svar
0
· Visningar
514
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den elitryttare som stått åtal misstänks för våldtäkt och våldtäkt mot barn frikänns på samtliga åtalspunkter. Det meddelar Västmanlands...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 838
Senast: Snowball
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet går omedelbart vidare till Riksidrottsnämnden efter Disciplinnämndens beslut om den ryttare som varit åtalad...
Svar
0
· Visningar
392
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama