- Svar: 428
- Visningar: 35 572
På måndagen kom domen mot den ryttare som varit åtalad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Tingsrätten friar ryttaren på samtliga åtalspunkter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och det är just den konsekvensen som det behöver ta sån tid att ta hänsyn till i sin eventuella dom mot XY, tar man tränarlicensen tar man dess källa till inkomst. Det är galet att det gick så jäkla snabbt och obetänkt att dra den för My.En vinkel som vi inte lyft men som är intressant är att de ser till att My inte kan utöva det som är hennes yrke. Känns lite speciellt att det inte finns något fackförbund eller liknande att vända sig till… Visserligen kan ingen leva som domare (vi får fakturera 225 kr i h inkl moms). Men ändå..
Det ironiska i det fallet (med XY) är att jag inte tror att han löst licens i år. Men jag kan ha sett fel…Och det är just den konsekvensen som det behöver ta sån tid att ta hänsyn till i sin eventuella dom mot XY, tar man tränarlicensen tar man dess källa till inkomst. Det är galet att det gick så jäkla snabbt och obetänkt att dra den för My.
Menar du de män som ligger med unga flickor när du skriver ”utsatt”? Eller tänker du på de groomade flickorna som utsatts för dessa äldre män som utnyttjat dem och sin position?Det är inte nödvändigt att det måste vara något brott man säger personen begått, det kan mycket väl vara förtal ändå.
Sen kan jag allmänt känna, om nu de som hängdes ut (jag vet inte vem det var) inte skall ha begått något brott, är det då rimligt att hänga ut dem? Man får inte glömma vad det kan innebära för den som blir utsatt, det finns flera som tagit sitt liv efter det, det här är inget att ta lätt på tycker jag.
Så om jag förstår dig rätt vill du har folkdomstolar, internetdrev där personer hängs för påstådda försyndelser utan någon som helst möjlighet att försvara sig?Menar du de män som ligger med unga flickor när du skriver ”utsatt”? Eller tänker du på de groomade flickorna som utsatts för dessa äldre män som utnyttjat dem och sin position?
Det är ju rätt enkelt att slippa bli ”uthängd” för att man ligger med barn eller unga elever: gör det inte!
Så om jag förstår dig rätt vill du har folkdomstolar, internetdrev där personer hängs för påstådda försyndelser utan någon som helst möjlighet att försvara sig?
Man tycker att om inte annat borde det tragiska dödsfallet i samband med metoo-dreven lett till någon form av eftertanke om vad man håller på med men tydligen inte.
Det du tar upp är ett grovt brott och leder till ett långt fängelsestraff för förövaren, men det i en juridisk process, inte genom hatdrev på internet. Om det inte faller under brottsbalken men utifrån etiska principer är olämpligt är det en fråga för styrelsen att avgöra påföljden och i de fall jag känner till har personen fått sluta sin anställning.
Ärligt talat, sålänge de juridiska processerna i fall som dessa inte fungerar så är det inte konstigt att det blir hatdrev. Gubbs som utnyttjar sin ställning , som lockar, belönar och berömmer ihop med subtila hot. Det finns såklart tjejer som säger nej, man ska inte bortse den kraften som kan bli när/ om den tjejen får statuera exempel på hur man blir behandlad då. Mobbning- utanförskap.Det du tar upp är ett grovt brott och leder till ett långt fängelsestraff för förövaren, men det i en juridisk process, inte genom hatdrev på internet.
Så om jag förstår dig rätt vill du har folkdomstolar, internetdrev där personer hängs för påstådda försyndelser utan någon som helst möjlighet att försvara sig?
En vinkel som vi inte lyft men som är intressant är att de ser till att My inte kan utöva det som är hennes yrke. Känns lite speciellt att det inte finns något fackförbund eller liknande att vända sig till… Visserligen kan ingen leva som domare (vi får fakturera 225 kr i h inkl moms). Men ändå..
Finns ju dessutom inget som hindrar XY från att fortsätta hålla träningar med eller utan licens.Och det är just den konsekvensen som det behöver ta sån tid att ta hänsyn till i sin eventuella dom mot XY, tar man tränarlicensen tar man dess källa till inkomst. Det är galet att det gick så jäkla snabbt och obetänkt att dra den för My.
Det blir ju så komplicerat i och med att det inte är ett företag utan ett förbund som vi som företagare är anslutna till och licensierade av. Och det finns inte så mkt alternativ i Sverige. Sen är det såklart så att både vi domare och de som sitter i olika utskott och styrelser ska hålla oss till Sveriges lagar.tror den nämndes i ridsportsartiklarna och är med i protestlistan. Yrkesförbudet är högst anmärkningsvärt.
Man tycker att om inte annat borde det tragiska dödsfallet i samband med metoo-dreven lett till någon form av eftertanke om vad man håller på med men tydligen inte.
Det du tar upp är ett grovt brott och leder till ett långt fängelsestraff för förövaren, men det i en juridisk process, inte genom hatdrev på internet. Om det inte faller under brottsbalken men utifrån etiska principer är olämpligt är det en fråga för styrelsen att avgöra påföljden och i de fall jag känner till har personen fått sluta sin anställning.
Det tycker inte jag, det som kommuniceras skall ske öppet och inte filtrerat och tillrättalagt via PR.En sak som jag tycker är lite speciell är att förbundet inte verkar ha någon uppenbar PR-krisplan. Just nu är det ganska spretiga budskap. Hoppas att det här också knuffar fram utvecklingen även där.
Det
Det blir ju så komplicerat i och med att det inte är ett företag utan ett förbund som vi som företagare är anslutna till och licensierade av. Och det finns inte så mkt alternativ i Sverige. Sen är det såklart så att både vi domare och de som sitter i olika utskott och styrelser ska hålla oss till Sveriges lagar.
En sak som jag tycker är lite speciell är att förbundet inte verkar ha någon uppenbar PR-krisplan. Just nu är det ganska spretiga budskap. Hoppas att det här också knuffar fram utvecklingen även där.
ingen säger att vi ska döma via nätet eller att Mys beteende var toppen. Det vi reagerar på är att hon, pga etikbrott, stängs av i 18 mån. Medans männen trots erkända etikbrott inte får ett skit. För då är det plötsligt väldigt väldigt noga med formalian.
Det tycker inte jag, det som kommuniceras skall ske öppet och inte filtrerat och tillrättalagt via PR.
Sen kan man fundera på hur rimligt det är med jämställdshetsregler som säger att hälften av ledamöterna skall vara män/kvinnor. Det är väl ett krav från RF men i ett förbund där typ nittio procent av medlemmarna är kvinnor borde det också avspegla sig i styrelserna kan jag tycka.
Vad skulle varit bättre om de tagit hjälp av någon PR-konsult och utformat ett intetsägande och helt meningslöst svar?samtidigt hade det varit bra med representanter som inte uttalade sig förminskande eller vägrar svara på frågor.
Känner att jag har väldigt dålig koll så måste fråga. Om man, som i detta fall, blir av med sin domarlicens innebär det då att det inte är tillåtet att döma på tävlingar som går i Svrf regi? Vilket väl är så gott som alla tävlingar?Det
Det blir ju så komplicerat i och med att det inte är ett företag utan ett förbund som vi som företagare är anslutna till och licensierade av. Och det finns inte så mkt alternativ i Sverige. Sen är det såklart så att både vi domare och de som sitter i olika utskott och styrelser ska hålla oss till Sveriges lagar.
En sak som jag tycker är lite speciell är att förbundet inte verkar ha någon uppenbar PR-krisplan. Just nu är det ganska spretiga budskap. Hoppas att det här också knuffar fram utvecklingen även där.
För förbundets del hade det nog varit betydligt bättre. Nu är det nästan lite underhållande att se hur de själva gräver sin egen grav allt djupare.Vad skulle varit bättre om de tagit hjälp av någon PR-konsult och utformat ett intetsägande och helt meningslöst svar?
Jag tror du menar för styrelsens del? Förbundet är medlemmarna.För förbundets del hade det nog varit betydligt bättre. Nu är det nästan lite underhållande att se hur de själva gräver sin egen grav allt djupare.
Precis. Det är precis så. Klubbtävlingar och inofficiella arrangemang går väl kanske, men jag vet inte om det är så att föreningar som är anslutna till förbundet inte får anlita avstängda domare för motsvarande evenemang. Så borde det nog vara. Privata aktörer kan nog göra det men eftersom de allra flesta som är aktiva är anslutna till en förening blir det hemskt svårt att hålla sig uppdaterad.Känner att jag har väldigt dålig koll så måste fråga. Om man, som i detta fall, blir av med sin domarlicens innebär det då att det inte är tillåtet att döma på tävlingar som går i Svrf regi? Vilket väl är så gott som alla tävlingar?