Ridskor med stålhätta

S

sante

Hej!
Nu har mina jätte bra ridskor gått sina sista steg...hål rätt in i hälen :(
NU undrar jag vad för nya skor man ska investera i ...jag måste ha stålhätta då jag ska jobba med hästar som yrke...sen är frågan om man ska skaffa ett par Jodphurs eller nåt annat märke?
De måste vara slitstarka, ej skosnörning, bra vid ridning och mot vatten samt med stålhätta.
Ska kunna ha dem både sommar och vinter.

Tips?

Sv: Ridskor med stålhätta

jag har ett par från mountain horse som är kanon bra. sen är blundstones kalas också.

Jag har haft Blundstones innan och de har varit väldigt tåliga och sköna. På Hööks har de också jodphurs med stålhätta, de är ungefär hälften så dyra och lite snyggare men jag har bara haft mina i ca 5 månader så jag kan inte riktigt svara på kvalitén ännu (de har hållt bra med daglig användning).
På mina Blundstones har jag en storlek större för utan extra yllesockar blir de väldigt kalla under vintern.

Blundstones är de som är av bäst kvalitet och de jag tycker är skönast.

Jag har haft mina i stort sett varje dag i 7 år. Ibland får jag lämna in dem och sy hälsömmen men det är pga ridningen.

De är dyra men helt klart värda priset!! :)

/C

Håller förresten med om storleken. Jag har ett par Blundstone 39 utan stålhätta på sommaren och ett par storlek 40 med stålhätta på vintern - då får man plats med en extra yllesocka!

Jag har haft Mountainhorse, Hööks och Bluntstone.

Skrota Mountainhorse. Jag reklamerade mina 4 eller 5 gånger (lädret släppte från sulan), till slut gav jag upp. De håller en skrämmande låg kvalité, t o m säljaren var till slut tvungen att erkänna att det inte kunde finnas så många måndagsexemplar i just deras affär...

Hööks har varit bra, men de är också lite budgetvariant (se priset). De har dock hållt BETYDLIGT bättre än Mountainhorse, till halva priset (eller under det!). Jättesköna, särskilt med en fårskinnssula i.

Bluntstone. Det ultimata valet :). Hållbara, snygga (går att beställa i svart, Granngården t ex brukar bara ha bruna hemma). Har aldrig släppt igenom vatten (inte ens resåren), håller år efter år. Investera i en bra sula om du har dem hela dagen (du kan knycka ett par ur ett par uttjänta gympadojor - jättebra). Med ett par snygga shortchaps behövs inget annat ;) Det något högre priset tjänar man snabbt in med den otroliga hållbarheten.

Visste ni att ett par arbetsskor livslängd är 8 månader?
Var inne i affären där jag köpt mina för tre år sedan..de gick sönder först nu...

jag har ett par från hööks. Tycker dom har hållt super för sitt låga pris. Har jaft dom i tre år nu och dom har varit flitigt använda. Har skyddat tossingarna från en hel del tramp.
En kompis hade tidigare blundstone men har nu hööks variant. Hökks variant har hållt MYCKET bättre för henne. dom har hållt både längre och bättre än blundstone, så hon säger att hon kommer hålla sig till hööks och och köpa blundstones igen...
smaken e som baken...

Jag har också haft Hööks förut. Jättesköna!

Fick dock höra att tåhättan är för klen och inte står emot om en häst ställer sig med full tyngd på den. Men jag vet inte om det stämmer?

Både Hööks och Blundstones har klarat flera tramp av STOR nordsvensk (uppskattas till 800 kg) vid ett flertal tillfällen. Mina Blundstonekängor har efter flitit användande börjat gå sönder i själva lädret på högerskon, men stålhättan är helt intakt.

Kan ni tipsa om några sidor på nätet som säljer Blundstones för en vettig peng?'
Vågar man beställa via nätet om man har strl 39 i andra skor?

Jag hittade denna sida då jag letade efter Blundstone: http://www.arbesko.se/
Här finns mängder av modeller och många ser riktigt bekväma och snygga ut!

Blundstone finnas att köpa på http://www.ryttare-hast.se men jag tror att de finns att få tag på billigare på Granngården (där köpte jag mina för ca 3 år sedan)

Blundstones är det bästa som finns! :love:
Hade mina första i 9 år. Bars nästan dagligen. Jobbade med hästar heltid under 4 av de nio åren.
Köpte ett par nya för 3 år sen. Älskar dem, men sköter dem inte lika bra. Gör man det så håller de i massor av år.

Hej!

Jag har Ropings stålhätteskor och jag älskar dom. Dom håller tätt, är tåliga och snygga. Ett tips bara :)

Lycka till!

Har kontaktat Granngården i min närhet, så jag ska dit imorgon och prova ett par Blundstones boots...så vi får se om jag gillar dem ;)
Priset var 829kr inkl moms..inte så farligt, om man jämför med de andra!

pinky skrev:
Jag har också haft Hööks förut. Jättesköna!

Fick dock höra att tåhättan är för klen och inte står emot om en häst ställer sig med full tyngd på den. Men jag vet inte om det stämmer?

mina har hållt för en haflinger som efter att ha rest sig på bakbenen landa på min fot och en hyfsat sommer tjock nordis på jakt efter gräs, så visst håller dom... :D

De hade inga med stålhätta...men jag ska till en annan Granngård imorgon..de ska ha det!och billigare..770:-!

Hej hopp!
Nu har jag köpt ett par snygga Blunstones boots med stålhätta på Granngården!!För bara 770:-

Tack för era tips :bow: ...här ska gå!!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 489
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka