Ridskoleryttare

Hur många pass/timmar per dag går hästarna på er ridskola?
Har inte 100 koll men tror dom går Max 3 lektioner (45min) måndag till fredag. På lördagar är det mest nybörjare som rider och då går inte alla hästar.
Har två stycken frågor :)
Hur många är ni i era grupper och hur ofta byter ni häst? Nyfiken på hur det är hos andra ridskolor;)
I vanliga grupper är det Max 10 och i trimgrupper är det Max 6.
Ridläraren bestämmer vilken häst man har så ibland byter man ofta och ibland rider man samma flera gånger.

När vi gör övningar som rullar på blir det tyvärr ”trafikstockningar” när vi är 7 st. Vi gör ju banor med skänkelvikningar, galoppfattningar, avsaktningar, volter, vänd igenom volten, varvbyten, travbommar mm som funkar när vi är 5 eller färre, men är vi 7 blir det alltid krockar när någon ska in i en övning och någon kommer från andra hållet, eller man ska göra ett enkelt byte på någon linje och ekipaget innan blev ståendes eller så.
Precis så jag tänkte

Jag tycker i våra ridhus (finns två, ett litet och ett stort som är avdelat för ridskolan och privatryttare) att 10 är för många särskilt i det lilla där 8 är nog vad som faktiskt är rimligt.

Jag vet inte om det beror på min grupp eller om det är så överlag men det verkar vara väldigt svårt att hålla tempot i övningar. Det skrittas och det stannas och det fixas och donas på lektionerna. Det är faktiskt ibland frustrerande så jag har nog aldrig lyckats göra en övning ordentligt som det är tanken (jag har iofs ridit hästar som jag har fått göra andra saker med också för att ”hitta kontakten” med dem istället för tex en tagen bakdel).

När vi gör övningar som rullar på blir det tyvärr ”trafikstockningar” när vi är 7 st. Vi gör ju banor med skänkelvikningar, galoppfattningar, avsaktningar, volter, vänd igenom volten, varvbyten, travbommar mm som funkar när vi är 5 eller färre, men är vi 7 blir det alltid krockar när någon ska in i en övning och någon kommer från andra hållet, eller man ska göra ett enkelt byte på någon linje och ekipaget innan blev ståendes eller så.
Det händer att det krockar såklart, men förvånansvärt lite. Vi har som sagt ett stort ridhus och ridläraren är bra på att anpassa så det inte bara är en övning på ett ställe utan flera olika så det rullar på. Absolut får man ibland göra en extra volt eller vända över men inget som stör. Under utesäsongen är vi på en av de tre gigantiska utebanorna som både är väldigt breda och långa (mycket större än en vanlig bana) så där är det aldrig problem.
Där det blir lite tråkigare är när det är banhoppning, mycket väntan. Men nu rider jag enbart i en dressyrgrupp så den biten är inte aktuell längre.
När det var hoppning var det för övrigt många som inte kom eftersom de inte ville hoppa.

Jag tycker i våra ridhus (finns två, ett litet och ett stort som är avdelat för ridskolan och privatryttare) att 10 är för många särskilt i det lilla där 8 är nog vad som faktiskt är rimligt.

Jag vet inte om det beror på min grupp eller om det är så överlag men det verkar vara väldigt svårt att hålla tempot i övningar. Det skrittas och det stannas och det fixas och donas på lektionerna. Det är faktiskt ibland frustrerande så jag har nog aldrig lyckats göra en övning ordentligt som det är tanken (jag har iofs ridit hästar som jag har fått göra andra saker med också för att ”hitta kontakten” med dem istället för tex en tagen bakdel).
Det blir nog så för alla grupper, men jag kan tänka mig att det blir mycket mer för grupper som är 8+. Ridskolehästar är ju alla olika och har en tendens att vara sega 😅 Det gör det svårt för alla att hålla samma takt
Men rider ni alltid i det lilla?

Det händer att det krockar såklart, men förvånansvärt lite. Vi har som sagt ett stort ridhus och ridläraren är bra på att anpassa så det inte bara är en övning på ett ställe utan flera olika så det rullar på. Absolut får man ibland göra en extra volt eller vända över men inget som stör. Under utesäsongen är vi på en av de tre gigantiska utebanorna som både är väldigt breda och långa (mycket större än en vanlig bana) så där är det aldrig problem.
Där det blir lite tråkigare är när det är banhoppning, mycket väntan. Men nu rider jag enbart i en dressyrgrupp så den biten är inte aktuell längre.
När det var hoppning var det för övrigt många som inte kom eftersom de inte ville hoppa.
Vad oväntat! Hoppning brukar vara det alla ser fram emot!

Men jag har märkt skillnad när vi är 4-5 i gruppen, då kan man skritta/trava runt och hålla igång hästarna när någon annan hoppar
Kan tänka mig att man bara blir stående om man är för många

Det blir nog så för alla grupper, men jag kan tänka mig att det blir mycket mer för grupper som är 8+. Ridskolehästar är ju alla olika och har en tendens att vara sega 😅 Det gör det svårt för alla att hålla samma takt
Men rider ni alltid i det lilla?
Nej det är ridhusbyte efter halva terminen ungefär. Det lilla är dessutom oisolerat så det gäller att klä sig ordentligt på vintern 😅
Jag är ju vuxen och rider i vuxengrupp med storhästar. Ingen är direkt seg 😉 ridskolan har väldigt fina hästar faktiskt ❤️

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 685
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 877
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 404
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna