Det började när jag hade min egen häst, det var med henne som jag övervann väldigt mycket av min hopprädsla. Vågade inte hoppa högre än 50cm. Tanten (som ja kallade henne) var bra på det sättet, hon vägrade när hon kände att jag inte vågade.
Den här bilden har fångat min rädda min rätt bra, precis innan den här bilden togs hade hon vägrat rejält och jag hade kvar det i bakhuvudet.
Visa bifogad fil 62796
Min hopptränare på den tiden var uppmärksam på detta och en hopplektion, bara vägrade vi men tanten sökte hinder. Tränaren visste att jag egentligen kan men var för osäker/rädd, så till sist sa hon till mig att slänga fegistanten i hörnet och bara rida. Jag gjorde det och det gick riktigt bra.
Det tråkiga var när det gick som bäst för oss blev hon skadad och till sist lämnade detta liv när skadan inte blev bättre trots att jag gjorde allt jag kunde, varken red eller hoppade på 2,5 år och när jag tog upp ridningen igen på ridskola var jag tillbaka på ruta ett igen - en fegis tant.
Det som funkat bäst för mig är att rida en häst jag känner mig 100% säker på i hoppningen och successivt bygga upp självförtroendet. Sen har jag utmanat mig själv med att hoppa andra hästar, först på en låg höjd där jag känner mig säker, det har gått bra och fått en bra känsla som jag tagit med mig och känt att jag faktiskt kan.
Med den hästen jag känt mig 100% på har jag hoppat en 1m bana utan att känna minsta oroa, vet att vi löser det gäller bara för mig att hålla farten uppe och styra, landa i rätt galopp.
Sen har jag utmanat mig själv att hoppa den hästen jag varit rädd att hoppa, det jag märkte när jag red henne igen (ett skäcksto). Kände själv att jag fegade första gången vi kom an mot ett väldigt lågt räcke och det blev en vägran, vi red an igen med lite bättre fart och då blev det hopp men fortfarande lite broms och feg i.
Vi ska inte snacka när vi skulle hoppa oxer, det tog emot blev vägringar direkt, slutade med att ridläraren sänkte och la fram bakbommen på den främre diagonal.
Jag gav mig sjutton att vi skulle bara över, det blev några vägringar men när vi väl kom över. Det var pirrigt, sen lät ja oxern va likadan nästa gång jag skulle hoppa den igen, bara för att bättra på självkänslan lite. Jag visste att vi hade hoppat den en gång och varför skulle vi då inte komma över igen.
Det har gått riktigt bra, mycket sitter i vår egen hjärna. Det har jag märkt ju mer jag hoppar det stoet. Det har gått bättre och bättre på hopplektionerna.
Har haft hjälp av min tränare som sa det där om att slänga fegistanten i hörnet och rida, samt lite mentala kurser, där en kurs handlade om "jag kan, jag vill, jag ska". Där jag kunde tänka när jag red skäckstoet "jag kan hoppa oxern", "jag vill hoppa oxern" och "jag ska hoppa oxern", det gick ut många gånger på att vi tror att vi inte kan något och då tror vår hjärna att vi inte kan och ibland vågar vi därför inte prova/försöka.
Sen mycket av hoppningen är rutin och göra det om och om igen tills det sitter. Vet inte om detta blev ett väldigt långt inlägg nu, finns så mycket mer att skriva om ämnet med den mentala biten. Så svårt att förklara bra i text, men kan försöka vid något annat tillfälle.