En sak som hjälpt mig lite var när jag varit på Irland två svängar och varit på hoppläger, där det var terränghoppning på schemat. Det var riktigt givande att sitta på hästar som man vet klarar uppgiften och det var bara att köra.
Som den här suddiga bilden som är från en jakt, minns fortfarande att alla sa "big wall coming up" det enda jag hann tänka var "shit det är högt", men det var något speciellt när man stod i kö och hästen bara laddade "släpp mig släpp mig" så körde vi bara. Jag tror den stenmuren var någonstans mellan 110-120, när jag tänker tillbaka på det var det helt sjukt att jag hoppat så högt terränghinder, men vågar knappt hoppa banhoppningshinder högre än 80. xD
Visa bifogad fil 62803
Sen en annan sak jag har tagit med mig i hoppningen, det var min tränare (som gillar när man rider utan stigbyglar) som sa det till mig. Det var när jag skulle medverka på en maskeradhoppning, egentligen ville jag hoppa en säker höjd 60, men de hade övertalat mig att hoppa 80, övade lite innan, gick sådär med häst som vägrade för hon kände att jag inte var med. Var likadant på tävlingsdan, var nervös å så.
Sen kom vi in på banan, hade full fokus på vilket som var nästa hinder, så jag hade inte riktigt tid att tänka på att vara rädd. Min tränare sa att jag blev en annan person när jag kom in på banan, då jag hade sånt fokus. Det grämer mig än idag att den rundan inte fångades på film, det var en som skulle filma men det blev någon miss.
Det fokuset har jag tagit med mig på vanliga hopplektioner också, sen kan jag "fula" mig på hopplektioner också och bara ha roligt. Det är lite kul att ha kul ibland samtidigt som man är seriös mellan varven också.
När jag anmäler mig på tävlingar tar jag en säker höjd, vill mest få med mig en bra känsla, rider jag nya hästar är det alltid lägre höjd. Får jag 100% hästen alltid 80 en höjd.
Jag tror det kommer gå jättebra för dig på hopplektionen. Nästa torsdag är det min första markarbetslektion och nu på lördag drar ridskolan igång, får se vilken häst jag får då.