Terminens första lektion idag, började inte så bra för min del. Min mage bestämde sig för att sätta igång IBS, så kom hemifrån senare än vanligt då jag var fast på toa, sen när ja kom till stallet fick jag springa till toa där en stund också. Det gjorde så ont i tarmen så jag funderade faktiskt på om jag ens skulle kunna rida. Tack och lov släppte det när tarmen tömdes, inte hundra smärtfritt men bra mycket bättre. Lite rörelse på det och det försvann successivt.
Upp till stallet och in med mina saker, fick reda på att jag skulle ha den stora bruna valacken. Han var väldigt skitig och vi myste lite medan jag borstade Han halkade lite när vi gick ner till ridhuset, jag halkade också och gled lite. Var inte alls kul, men det blev bättre när vi kom in i ridhuset.
Redan i framskrittningen fick vi börja jobba, vi fick ett spö som vi skulle hålla framför oss för att hjälpa till och hitta handpositionen. Jag har jättesvårt att hålla spöet mellan tummarna och mellan händerna, det går lite bättre på sommaren när jag inte har så tjocka handskar, men nu med vinterhandskarna. Det gick inte alls bra, kände på högertummen var det något som började göra ont så fick släppa den och låta spöet vila ovanpå handen och låtsas att jag höll i det.
Jag är inge bra på när det kommer till spön över lag, rider gärna utan om det går.
Det var flera gånger som tyglarna blev för långa och så skulle jag korta dom och trasslade till det pga spöet som var i vägen, ridläraren såg det och var på mig om att göra något, typ korta tyglarna eller mer kontakt eller något, försökte ändå förklara lite snabbt varför. Kändes så typiskt att det var just då hon skulle titta, när jag vet att det inte är rätt för spöet va i vägen och jag reder inte ut det.
Blev mycket bättre senare när vi slapp spöet och istället fick rida utan stigbyglar.
Uppvärmningen bestod av att göra halvt vid varje bokstav för att checka av lydigheten och använda så små hjälper som möjligt. Sen var det halt endast vid bokstäverna som var på mitten av långsidorna (B,E) och mitten av kortsidorna (C,A) sen var det trav resten.
Halt från trav och igång i trav från halt satt, problemet var att jag hade andra framför mig som red och gjorde lite väl långa halter, så det var några gånger jag fick sakta av tidigare och skritta. Det var lite trångt och svårt att hitta en bra plats att hålla sig på, kände att jag allt som oftast red ikapp den framför.
Gick ändå rätt bra, fick rida ut lite mer i hörnen och försöka korta upp traven eller skritten lite, så gick det ändå hyffsat.
Sen började vi dagens övning. På långsidorna skulle vi rida innanför spåret och göra en skrittövergång vid mitten av långsidorna. Vid A skulle vi lägga en liten volt mellan två böjda hörnbommar (som låg i hörnen på fyrkantsspåret för att hästarna inte ska gena och hjälpa oss vart vi ska rida). Rida en liten volt över några bommar som låg på böjt spår, nästa långsida med skrittöverång, vid andra kortsidan var det två volter man kunde lägga. Det låg 4 bommar som i ett + , de skulle man rida utanför och göra en väldigt liten volt, utanför + bommarna låg 4 andra bommar utspridda på en större volt, red man den volten var det fokus på att hamna på samma färg på bommen (de var två färgade, med lika stora rutor), så red man t ex. på det svarta fältet i mitten, skulle det va det svarta fältet i mitten på alla de andra bommarna också.
Fick till både volterna helt okej, det jag kände rätt snabbt var att han försökte springa ifrån arbetet och jag fick försöka få tillbaka honom och få honom att jobba, stundtals gick det bra, stundtals mindre bra, men för att va första gången för terminen samt inte ridit alls på 2 veckor eller blir det 3 veckor.... så tycker jag ändå det gick rätt bra.
Va en gång vi red på volten och han la ner huvudet, ridläraren sa att jag skulle passa mig så han inte knäppte av, visste inte riktigt va han gjorde så då jag inte hade något bra stöd i tygeln just då, men det gick lite upp och ner, på ett sätt hade jag velat göra lite mer samma övning, nu hann jag inte riktigt med att korrigera det som blev tokigt förrän det var dax för en annan övning. Jag gillar att rida mer lösgörande övningar också, men det är jag det. Får se va som händer nästa gång.
Kunde knappt gå efter lektionen då mina ben höll på att ge vika när jag satt av. Känner lite träningsvärk i dom ännu, nu blir det bara chilla här hemma. Så får vi se va som händer.