Ridskolan har tagit hem ett till föl som vi fött upp, nu har det andra fölet som varit på ridskolan tröttnat på mamma. Båda fölen står tillsammans i vår största box och de är världens bästa vänner och älskar varandra redan. De ska åka på unghingstbete till våren tillsammans. Så vansinnigt söta tillsammans
Nu till lektionen. Fick ett fuxsto jag tror jag skrivit om förut. Hon har sjuttioelva åsikter om precis allt, ifrågasätter allt, och är lite sne i höger. Är knepig i boxen, där hon tjurar och biter och kan kicka. Är dock snäll som bara den när små barn rider henne - och när man hittar henne går hon väldigt väldigt fint i dressyren.
Jag blev ärligt lite trött när jag såg att jag skulle ha henne, sist fick vi konstanta motorstopp och stod massor i mitten och bockade på stället. Turligt nog är jag en sån där som kan sätta mig ner en stund och tänka bort det negativa och istället tänka på lösningar när det gäller hästar. Jag tänkte mycket på det där med positiv förstärkning på clinicen, att dela upp i block, och hur viktigt det är att låta hästen vara mellan alla signaler.
Mitt mål med lektionen fick bli att jag och ponnyn skulle bråka minimalt och skit i hur det ser ut.
Började redan i boxen - blicken jag fick när jag kom in i boxen var nog för att döda ett litet lands hela befolkning. Hon högg i luften och var på väg att vända rumpan mot mig men jag grabbade bara tag i manen, väntade tills hon slutat slingra sig, och satte på grimman. Belöning direkt. Sedan tog jag en trasa och torkade av hennes ögon som var kletiga - lite protest men hon fann sig i det och fick direkt beröm. Sen var hon som en lammunge att hantera
Är så himla van vid att det är bråk från början men jag fick borsta henne osv utan knussel (kan också bero på att jag tog mig tid att hitta en mjuk naturborste, hon hatar hårda i plast)
Sadlingen gick superfint, hon surade bara lite när jag la på sadeln och när jag skulle dra åt sadelgjorden men hon fattade ganska snabbt att jag inte är en sån som drar för kung och fosterland utan ett hål i taget med pauser mellan. Hon var nästan mysig att greja med
Vi skrittade fram som vanligt och jag hade delat upp lektionen i mitt huvud ungefär så här bjudning framåt -> ta tyglarna med lite mer stöd -> mjuka upp höger -> samla. Alltså att jag delade upp lektionen i enkla delmål. Sen ville jag ha minimalt bråk. Det skulle jag åstadkomma genom positiv förstärkning. Sist ville jag få till galoppen (som är svår att fatta i vänster då hon krullar ihop sig, stannar, och bockar på stället. Ännu svårare i höger då hon har jättesvårt att fatta höger eftersom hon är sned)
Lektionen var lite olika grejer som skänkelvikning (fattade inte hur jag skulle göra i höger varv, hon sneddade upp med rumpan men sen slingrade hon runt med halsen som en orm och så tappade vi det) Vi jobbade mycket böjda spår i skritt. Vi skulle gå i små bågar på långsidorna och i varje båge göra en 5m volt inåt mot bågen och sedan utåt från bågen så det blev massa små 8or. Jag fick kämpa lite för att få bjudning på ponnyn men efter ett tag satt det faktiskt och jag kunde be henne ta lite mer stöd på tygeln.
Så fort hon blev upprörd eller arg backade jag bandet och gjorde saker enklare för henne - så fort hon gjorde rätt fick hon en hel grävskopa beröm. Efter 30 min hade jag en häst som var 80% positiv till det jag bad om (ifrågasatte bara lite men blev inte arg). Med bjudning
Då efter 30 min kom den där galoppen jag bävat för. Fick 2 stycken krulla ihop, tvärstanna och bocka på stället fails (den första kom innan jag ens förberett för att fatta galopp - hon såg andra hästen fatta galopp på ett ställe och tjurade ihop på samma ställe i förebyggande syfte) Men jag var lugn, fick upp henne i trav och peppade henne till en galoppfattning på ganska lång tygel, hon fattade galopp med en bock och tjurade men så fort jag fått galopp var det grävskopa beröm och skit i hur det såg ut och skit i att det blev avbrott efter 3 galoppsteg. Fortsatte så och till slut var det noll problem med vänstergalopp, höger blir hon lite argare för jag tror hon vill fatta den galoppen man ber om men lyckas inte. La noll värde i hur det såg ut, berömde även om det blev fel galopp, och fick faktiskt två fina fattningar i höger galopp till slut
När vi skrittade på slutet gick hon superfint och var superpositiv
Är jättenöjd, visst - hästen var i noll form och vi missade att fatta galopp på exakta stället vi skulle osv. Men det blev inte något bråk oss sinsemellan och jag kände att jag kunde fokusera, vara lugn, och konsekvent. Fick igenom det som var mitt mål.