Idag fick jag rida den nya fuxherren. En 6-årig valack, inte så utbildad och det märktes. Väldigt vinglig och fick rama in en hel del, samt ta ledande tygeltag. Kändes riktigt konstigt när jag är van vid att rida "ordentligt", ridläraren sa att man får tänka väldigt mycket basic nästan lite "bebis-ridning".
Vi hade förberedande hoppning och vi red fram på fyrkantspåret i trav, med volter vid A och C, sen skulle vi galoppera fram. Jag kände i första galoppen, som var i höger varv, att hästen var väldigt lätt i frambenen och det kändes lite som en gunghäst. Jag kände på mig att det var något på gång. Jag satt ner och red galoppen, sen när jag fick vända in på en volt och leda hästen runt volten, då kom det, några bockningar, jag satt kvar, flyttades inte ens ur sadeln och sedan forsatte vi framåt i galopp, som om inget hänt.
De andra hästarna var dock pigga, så vi red inte fram så mycket.
Vi påbörjade dagens övning. Volt vid A och vid medellinjens vändpunkt låg det bommar på böjt spår, sen lite innanför spåret vid A stod ett lågt kryss (jag hoppade aldrig det), sen innanför spåret på långsidorna stod det låga kryss vid mitten av långsidan och sen nere vid C var det volt igen, med bommar på böjt spår och sen ett litet kryss vid C innanför spåret, sen rakrikta och ta nästa långsida med ett litet kryss på mitten av långsidan, och sedan börja om.
Först började vi i trav, då var kryssen på långsidorna travbommar. När vi skulle börja galoppera blev det kryss. Hästen jag red hoppade väldigt stort över kryssen och jag fick rama in honom ordentligt på långsidorna då han var som en ål och inte riktigt visste vart han skulle ta vägen.
Det gick riktigt bra och vi avslutade med en riktigt fin volt i galopp och hoppning, så jag var riktigt nöjd.
När vi skrittar av brukar ridläraren gå med oss och ha lite eftersnack om vad som varit bra med lektionen och jag fick höra att jag har bra balans som sitter kvar när hästen bockar och hoppar stort över hindren, hon tyckte även att det var bra att trots att hästen hade bockat att jag red på precis som att inget hade hänt. Det var bra sa hon, då hon menade på att det är så hästar skrämmer vissa ryttare.
Så summan av kardemumman en riktigt bra lektion.