@As_Vegas
Hej!
Ni som rider/ridit en gång i veckan (ingen ridning alls övriga 6 dagar), känner ni att det ger något?
Ja! Men givetvis är det stor skillnad jämfört med att rida i princip varje dag, mest handlar det om att man inte lika automatiskt får in "känslan". Nu har jag ridit en gång i veckan i snart ett år, men jag tycker fortfarande att det känns liiite obekant varje gång jag kommer upp på hästen. Det tar lite längre tid innan man kommer in i det, och med en knapp timmes lektionstid kan det ju bli att man får feeling först när det är dags att ge hästarna långa tyglar och klappa om dem. Det kan vara lite frustrerande ibland.
MEN visst får man ut något av det ändå. Jag tycker att jag märker skillnad de veckor jag har tänkt på ridningen mellan lektionerna och tränat mentalt/förberett mig t.ex. genom att titta på video från senaste lektionen och läsa på om kommande lektionens övningar. Det gör också skillnad om jag kommer i god tid till stallet och avsätter några minuter innan lektionen till att verkligen tänka igenom hur jag vill rida och komma in i mentalt fokus redan innan jag hoppar upp. Också bra att skutta omkring lite + stretcha innan lektionen börjar, så att man inte behöver slösa värdefull ridtid på att väcka sin stela kropp till liv.
Nu efter ett år börjar jag dock känna att det är för lite med en gång i veckan för att jag verkligen ska komma vidare i min ridning. Försöker ta privat- och extralektioner när jag har möjlighet men det blir lite då och då. Men ändå: jag rider långt mycket hellre en gång i veckan än inte alls!
Jag är lite orolig att det är för lite för att hålla "ridmusklerna" i trim och mest blir en massa träningsvärk?
I vintras när jag började rida lektion igen tränade jag nästan ingenting vid sidan av. De första gångerna blev det klassisk träningsvärk på insidan av låren. Men jag vill minnas att det blev mindre redan efter några gånger. Så jag tror faktiskt att en gång i veckan räcker för att vänja musklerna tillräckligt för att man inte ska börja om från noll och få träningsvärk efter varje gång.
Tränar ni något vid sidan av ridningen, och i så fall vad?
Jag försöker få in minst ett (helst två) skivstångspass på Friskis och Svettis varje vecka + en löprunda eller jympa/aerobics-pass. När jag hinner så tränar jag alltså helst tre gånger i veckan jämte ridningen, men vissa veckor blir det bara en gång eller till och med inget alls. Är i mycket bättre allmän form nu än vad jag var när jag började på ridskolan för ett år sedan, och tycker att det gör stor skillnad. Man behöver väl inte vara värsta superatleten, men att ha hyfsad grundkondition och styrka (särskilt i bålen) gör att man slipper störas av bristande kondition och trötta muskler under ridlektionen.
Tränar ni något som "hjälper" ridningen?
Jag gör i nuläget inga specifika fysiska ridövningar. Men ska försöka ge mig på några på-marken-övningar med resårband runt ryggen och armarna för att förbättra min ryttarhand. Fast det är ju mer av "knep" än regelrätt fysträning.
Något annat som kan vara bra att veta eller tänka på?
För mig var nog den största omställningen att rida i
grupp och lyda instruktören. När jag för länge sedan hade egen häst var jag ju med på träningar och red för instruktör, men då var det ändå mycket friare ridning. Att få in i sin ridning att man ska göra som ridläraren säger (trava när det ska vara trav, volt när det ska vara volt, framdelsvändning när det ska vara framdelsväning osv) och inte gå på egen känsla (jag behöver trava några minuter till innan det känns bra med galopp, nu passar det med en övergång, vi behöver ta den här övningen några varv till innan vi är färdiga osv) kändes minst sagt ovant. Det var också mycket mycket svårare än vad jag kom ihåg! Men det är förstås skillnad på vilken nivå man rider, jag har "börjat om" i en nybörjargrupp och då är det förstås mindre fri ridning än i en mer avancerad grupp. Klart att vi har visst svängrum för individuella variationer även i nybörjargruppen, men man har ju alltid de andra ekipagen att ta hänsyn till så att man inte är i vägen.