Glömde visst skriva om tisdagens lektion!
I tisdags var det dressyr igen och den här gången fick jag rida stallets största häst, Signe
Vi jobbade med formen och mycket med att böja hästarna. I början red vi en övning där vi gjorde en 10m volt i varje hörn och sedan galopperade ena långsidan. Jag fick jobba en del i början med att böja igenom henne i volterna och liksom
hålla henne på plats hela volten genom, men efter inte en alltför lång stund fick jag till det med rätt mängd stöd på yttern och fick henne att gå balanserat utan att jag måste
bära huvudet på henne.
Övergångarna var också lite trixiga då hon lätt blir tung i galoppen och väldigt gärna springer iväg när man fattar galopp/bryter av till trav. Jag får lätt en väldigt stum hand i galoppen på henne, vilket leder till att hela min sits blir väldigt stum, så jag försökte bara tänka på att rida lika mjukt och fint som jag gjort på volterna. Även röra på fingrarna vid avsaktning till trav och försöka hitta takten direkt. Jag tycker det är svårt att hitta takten i traven efter en avsaktning! Jag har dock blivit
mycket bättre på det, men det tar fortfarande liitee för lång tid innan jag fått tillbaka mitt flow.
Efter ett tag gjorde vi även första volten efter galopplångsidan i galopp. Det svåra här var att volten blev så liten och att det då lätt blev mer av en omhoppningsvändning än en balanserad volt. Signe tyckte att det var jobbigt med galoppvolten och bröt då gärna av till trav alt. hoppade jämfota.
Jag fick lov att rida varje steg och se till att ge henne ett ordentligt stöd så att hon orkar hela vägen runt. (och låta henne veta att jag inte tolererar trams som att hoppa jämfota så fort något blir jobbigt!
)
Vi avslutade med att jobba i trav på volt och red lite i 8
r för att öva på att ställa, rakställa och ställa om på ett effektivt sätt. Jag som annars har lite svårt för att rida på volt med hästen ställd utåt klarade det alldeles galant!
Alltid kul när det går bra
Sist av allt jobbade vi även med förvänd galopp på 8:0r!
Det tyckte både jag och Signe var riktigt kul, men svårt!
(vi måste nog öva lite mer
)
Allt som allt är jag riktigt nöjd med tisdagens lektion!
Signe är en härlig häst på det viset att man får så himla mycket tillbaka när man gör rätt! Det är väldigt givande (och roligt!) att rida henne, trots att jag under en tid undvikit henne då jag känt att hennes busiga hyss + min storhästrädsla inte är en strålande kombo. Hon är bara 160, men känns enoooorm då hon är både grov och tung! Längtar verkligen tills jag får rida igen nu på tisdag!! Känns toppen att ridglädjen hitta sin väg tillbaka till mig igen