Lektion idag igen, dressyr på schemat.
Fick stoet jag ridit väldigt mycket igen.
Dagens lektion bestod av bog in, en förberedande övning till att göra öppna.
På ena långsidan skulle vi ta hörnpasseringen och sedan komma in på en liten volt och sen skulle vi ha hästarna ställda som om vi skulle in på en ny volt, men behålla dom på spåret, sen skulle vi rida en ny volt efter några meter och sen bog in/öppna de sista metrarna på långsidan och ta nästa hörnpassering.
Vi gjorde övningen i skritt först och sedan trava på den andra långsidan, vilket fick till följd att det blev stundtals lite trafikstockning (alla på samma ställe).
Det var mycket att tänka på, och fick till några steg. Hästen jag red tycker det är jobbigt och när vi gjorde övningen i höger varv hade hon betydligt lättare för det.
På långsidan när vi skulle trava valde jag att öva på min egen sits och rida traven nedsuttet, likaså när vi senare skulle göra övningen i trav (dvs trav hela tiden) valde jag att sitta ner.
Stundtals gick det bra, vid ett tillfälle gjorde jag fel och det blev en sluta istället, men överlag är jag ändå nöjd.
Det var längesedan jag red en öppna och för att inte ha ridit det på länge tyckte jag det gick riktigt bra.
Ridläraren tyckte att alla i gruppen hade fått till det några steg var. Ingen är perfekt och vi är där för att lära oss. Troligtsvis blir det en uppföljning av övningen nästa gång.
Jag känner själv att det är mycket att tänka på, samt hålla reda på. Gäller att reda ut det i hjärnan också för att få det till handling.
En tjej i gruppen och jag pratade om att skriva upp oss för uteritt av ridskolehästarna en söndag, då de vill att hästarna ska skrittas ut.
Kan nog va lite mysigt det också.
Hur går det för er andra med era lektioner?