Ridskole-hoppning?!

Sv: Ridskole-hoppning?!

Inte enligt dom. Det är inte privatägt heller.. om det nu har nån betydelse ;) Men det har alltid varit meningslöst att prata med henne, vad det än handlar om. Därför försöker jag hitta en ny ridskola men det är svårt att hitta nån som har lika sträng ridlärare :D (har lärt mig asmkt av det).

På "min" ridskola är det hoppning ca 4 gånger per termin och oftare om alla vill. Man har samma häst lektionen innan hoppningen och gör då övningar som bla tränar ens balans, koordination, sits osv. En sådan övning kan vara att hoppa studs och hinder på raksträcka utan stigbyglar och tyglar. Man har då händerna på hjälmen eller vid midjan. Då gäller det att styra med sitsen och rida centrerat. Det är en mycket rolig och nyttig övning.

På min ridskola där jag red två terminer under den tid jag inte
hade tillgång till att träna med egna hästarna.

Första terminen fanns där bara plats kvar i en grupp, och det var en
väldigt låg nivå, men ridläraren försökte anpassa lite efter mig.
Det var en vuxengrupp, de hoppade ca 70 som högst, jag hoppde
90 som högst.

Sen hoppade jag upp två nivåer nästa termin, den högsta som fanns
på vår ridskola, då hoppade jag som högst 1 meter.

Tror inte ridskolor fokuserar så mycket på höjden, utan mer grunderna i hoppning. Sen vet jag inte riktigt hur det ser ut
i de speciella hopp-grupperna, men jag tror inte man lägger störst
vikt på höjden där heller, utan mer t ex ritten mellan hinderna

Var fjärde lektion var det hoppning.

Senast ändrad av en moderator:

vi har samma häst 4 ggr första lektionen dressyr sen balans sen markarbete & sita hoppning först fick vi rida över cavaletti bommar sen när alla kunde de i trav & galopp (barbacka) börja vi med att hoppa riktigt men man hoppar inte mer än ca 1 m för att spara på hästarna

Vi har: Dressyr-Dressyr-Markarbete-Hopp..
Har min egna travare på lektionerna.. vi hoppar väl ca: 50-80cm ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III