Ridskole-hoppning?!

F

Fredrika77

Hej! Jag skulle bli jättetacksam om någon (helst många av er så klart;) ) ville berätta lite om hur hoppningen på ridskola brukar vara upplagd. T ex hur många terminer brukar man rida innan man ökar höjderna från de allra lägsta nivåerna etc. Är det vanligt att man hoppar var fjärde lektion? osv...

Super-tack på förhand!:bump:

Sv: Ridskole-hoppning?!

det där med höjderna kan jag inte direkt svara på, eftersom jag lärde mig rida på islandshästar o då hoppade vi aldrig särskilt högt med dom :p menmen. på min ridskola hoppar vi var fjärde gång iaf, och gången innan dess har vi markarbete (alltså bara bommar på marken o sånt). så sammanlagt har vi varje häst i 2 dressyr, en markarbete o en hoppning :)

Hos oss är det samma sak.. Dressyr-dressyr-markarbete-hopp

Jag rider i högsta gruppen och vi hoppar ungefär mellan 80-90 cm. Detta för att spara på hästarna.. Tycker det är vettigt.

Man börjar med bommar osv i grupp ett hos oss (steget efter nybörjare)
och sen introducerar man små kryss o sånt mer och mer.. Allt eftersom höjjs ju hindrerna, svårt att säga höjd..

Varför undrar du? :P

Det där med höjdökning kan jag inte svara på, började nämligen på ridskolan när vi redan hade kommit igåg ordentligt med hoppningen.
Vi hoppar ca var 4 lektion, kan ibland bli oftare och ibland mer sällan. Men vi hoppar alltid minst en gång med den hästen man har, och vi brukar ha varje häst 5 ggr, så det brukar vara typ: dressyr/uteritt, dressyr/uteritt, markarbete, hoppning, dressyr/uteritt.

Vi hoppar ca 60 cm till 1 m, beror på vilka hästar som går med, och om det är bana, studs, eller mest enstaka hinder. Jag har ridit i 7 år kanske man ska tillägga, men rider även med en grupp som har ridit i 8 år, men där gäller typ samma. Jag rider ponny.

Hoppas det var till någon hjälp! :)

Senast ändrad av en moderator:

vi kör på dressyr-dressyr-markarbete-hopp

höjderna beror på ridlärarena, när jag började rida 1990 tog det väl 3 år i samma grupp innan vi började hoppa och efter 2 år till var vi på halvkub med krysslagda bommar :crazy:
när vi fick byta grupp blev det väl lite bättre med inte förrens vi bytte grupp (96 tror jag) igen kom vi uppemot 80-90 så det var ganska trögt för mig..

nu är jag inne på mitt 17 år och brukar komma up till att hoppa enstaka hinder på 120 som max, annars runt 90-100 vanliga hopplektioner.. vill inte komma så mycket högre heller :p

Hej Ponnybus! Tack för ditt svar. Håller med om att det är vettigt att spara på hästarna..

Jag undrar eftersom jag tycker det är intressant att se om alla ridskolor jobbar ungefär likadant... tidigare när jag precis började rida såg jag inget mönster i ridlektions-planeringen och vi elever fick ingen sådan info om terminens upplägg eller planering.

det där med höjderna kan jag inte direkt svara på, eftersom jag lärde mig rida på islandshästar o då hoppade vi aldrig särskilt högt med dom :p menmen. på min ridskola hoppar vi var fjärde gång iaf, och gången innan dess har vi markarbete (alltså bara bommar på marken o sånt). så sammanlagt har vi varje häst i 2 dressyr, en markarbete o en hoppning :)

Låter som bra planering tycker jag!:banana:

Det där med höjdökning kan jag inte svara på, började nämligen på ridskolan när vi redan hade kommit igåg ordentligt med hoppningen.
Vi hoppar ca var 4 lektion, kan ibland bli oftare och ibland mer sällan. Men vi hoppar alltid minst en gång med den hästen man har, och vi brukar ha varje häst 5 ggr, så det brukar vara typ: dressyr/uteritt, dressyr/uteritt, markarbete, hoppning, dressyr/uteritt.

Vi hoppar ca 60 cm till 1 m, beror på vilka hästar som går med, och om det är bana, studs, eller mest enstaka hinder. Jag har ridit i 7 år kanske man ska tillägga, men rider även med en grupp som har ridit i 8 år, men där gäller typ samma. Jag rider ponny.

Hoppas det var till någon hjälp! :)

Tack! det var absolut till hjälp!:bow:

vi kör på dressyr-dressyr-markarbete-hopp

höjderna beror på ridlärarena, när jag började rida 1990 tog det väl 3 år i samma grupp innan vi började hoppa och efter 2 år till var vi på halvkub med krysslagda bommar :crazy:
när vi fick byta grupp blev det väl lite bättre med inte förrens vi bytte grupp (96 tror jag) igen kom vi uppemot 80-90 så det var ganska trögt för mig..

nu är jag inne på mitt 17 år och brukar komma up till att hoppa enstaka hinder på 120 som max, annars runt 90-100 vanliga hopplektioner.. vill inte komma så mycket högre heller :p

Nej, det låter högt nog!;) Tack för svaret!:bow:

och sen nu när har sovit på saken har jag kommit på lite mer bra grejer med "min" ridskola..
Vi brukar inte pressa hästarna mer än dom kan, t.ex en häst som lätt "tar slut" i orken och bara börjar slarva när den får hoppa på 8volt 6 ggr i rad för att envist försöka byta galopp "snyggt", där nöjer man sig med att byta 2 ggr även om han kastar sig och skjuter ut bogen.. samma med hinderhöjder om hästen är inne på tredje lektionen för dagen, då hoppar man lägre och bra för hästens skull..

sen brukar vi alltid avsluta med ett lågt hinder på 40-50 cm för att hästarna ska få rulla över det en gång innan vi travar av..

sen är det inte någon regel men jag jälv hoppar alltid av direkt efter avtravningen och skrittar hästen för hand, är det lektion efter blir det inte så lång stund men när det är sista lektionen så brukar vi gå i minst 10 min.. ofta längre, speciellt om dom är svettiga..

Vi brukar hoppa i genomsnitt 1 ggr per termin. Men så rider jag på en dressyrridskola också, där det är många som inte uppskattar hoppningen :( Hoppar väldigt olika hinder, men högsta kanske ligger på 60 cm.. Dock kan alla hästar prestera bra mkt bättre och hopplektionerna blir inte så givande.
På andra ridskolor vet jag att man brukar hoppa runt var fjärde gång, med höjder upp mot 1 m.

varför säger ni inte till om en grupp som hoppar oftare, det lär ju finnas 6-8 st som vill det iallafall.. det vore ju bättre för alla, de som gillar dressyr slipper hoppa och de som vill hoppa också får göra det :idea:

och sen nu när har sovit på saken har jag kommit på lite mer bra grejer med "min" ridskola..
Vi brukar inte pressa hästarna mer än dom kan, t.ex en häst som lätt "tar slut" i orken och bara börjar slarva när den får hoppa på 8volt 6 ggr i rad för att envist försöka byta galopp "snyggt", där nöjer man sig med att byta 2 ggr även om han kastar sig och skjuter ut bogen.. samma med hinderhöjder om hästen är inne på tredje lektionen för dagen, då hoppar man lägre och bra för hästens skull..

sen brukar vi alltid avsluta med ett lågt hinder på 40-50 cm för att hästarna ska få rulla över det en gång innan vi travar av..

sen är det inte någon regel men jag jälv hoppar alltid av direkt efter avtravningen och skrittar hästen för hand, är det lektion efter blir det inte så lång stund men när det är sista lektionen så brukar vi gå i minst 10 min.. ofta längre, speciellt om dom är svettiga..

Oj... bra tips. Lite avancerat för mig ännu. Stort tack!:banana:

Vi brukar hoppa i genomsnitt 1 ggr per termin. Men så rider jag på en dressyrridskola också, där det är många som inte uppskattar hoppningen :( Hoppar väldigt olika hinder, men högsta kanske ligger på 60 cm.. Dock kan alla hästar prestera bra mkt bättre och hopplektionerna blir inte så givande.
På andra ridskolor vet jag att man brukar hoppa runt var fjärde gång, med höjder upp mot 1 m.

Intressant. Visste inte att det fanns ridskolor med speciell inriktning mot dressyr!

Jo det skulle funka, om man hade nått att säga till om ;)

på min gamla ridskola så hoppade vi var fjärde eller femte gång... under de yngre åren hoppade vi högre hoppade uppemot 90 men sen riktade vi in oss mer på teknik och stil och hoppade betydligt lägre, när jag sedan hamnade i vuxengrupp så blev det ännu lägre max 40 cm, lite surt efter att ha hoppat småponnierna uppemot 90 cm o sedan "hoppa" de stora 30-40 cm...

Jo det skulle funka, om man hade nått att säga till om ;)
du får väl slänga upp en lapp på stallväggen där alla ser "alla som är intresserade av ett ha en grupp där man hoppar oftare kan anmäla sitt intresse på listan!" och så får folk skriva på.. sedan är det bara att ta ner listan och lämna in den på kontoret, då ser dom att det finns intresse.. :idea:

du får väl slänga upp en lapp på stallväggen där alla ser "alla som är intresserade av ett ha en grupp där man hoppar oftare kan anmäla sitt intresse på listan!" och så får folk skriva på.. sedan är det bara att ta ner listan och lämna in den på kontoret, då ser dom att det finns intresse.. :idea:

Bra idé:bump:

Tyvärr är folket på min ridskola väldigt ohjälpsamma och det finns redan en hoppgrupp för "dom bästa" (dvs dom som fjäskar mest). Min ridlärare anser att man kan byta ridskola till en hoppinriktad om man vill hoppa mer. Men jag gillar mest dressyren ändå, hoppa gör jag på sommaren :D

hmm, okai, skum lärare, man kan ju som ridskola vilja locka fler elever genom att ha både inriktade och blandade grupper..

t.ex. som på min ridskola, där finns motionsgrupper (dressyr-dressyr-markarb.-hopp) sedan finns det hoppgrupper (markarb.-markarb.-hopp) och rena dressyrgrupper som dressyrar hela tiden..

ett företag privat som idéellt vill väl göra sina kunder nöjda? det är ju ändå alltid kunden som har rätt när dom vill nånting..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur