Ridskola --> Nivåer

Sv: Ridskola --> Nivåer

Jo det finns det. Det är fyra ridgrupper på ponny och fyra på häst varje dag förutom lördag. (Fast jag har för mej att det är någon dag de har en grupp mindre? Aja...) Om jag nu gör min matte rätt så...: 8 x 6 = 48 olika grupper per vecka.
Det är ju ändå lite olika från år till år kan jag tänka mej hur många nybörjargrupper man har eller om de flesta ligger på grupp 3nivå.

På ridskolan där jag red tidigare fanns det dessutom Knatte I och Knatte II för de minsta, och ganska många specialgrupper, bland annat en killgrupp och en "återvändar-grupp", dvs äldre osm ridit i sina ungdomsår och sedan återvänt till hästryggen senare i livet :)

återvändargrupp,d va en bra ide tycker jag:laugh: borde alla ridskolor införa.

På min ridskola finns inga nedskrivna nivåer. Det finns tre olika kategorier B-ponnygrupp, D-ponnygrupp(Några C-ponnyer är med i båda ponnygrupperna) och storhästgrupp. Jag har börjat i en nybörjar grupp för länge sedan och gått i samma grupp sedan dess, men samma ridlärare och samma ponnyer :) Vissa får byta(tror över 1.60-1.65) till storhäst. Grupperna utvecklas individuellt.
Om man ridit på en annan ridskola innan brukar man hamna i en grupp som ridit i samma antal år som en själv.
Hoppas någon förstår :D

8 på häst och 9 på ponny om jag inte minns fel. :)

jaha, trodde inte det fanns underlag för så stora ridskolor uppe i norr men jag hade visst fel ;)

Jodå. Fast det beror ju på hur mycket norr man tycker att Umeå är. Urf, den största ridklubben i Umeå, är ju ändå större.

Vi har inga nivåer alls. Eller, nja, vi har ett system med en uppdelning från 1-3 som grov hänvisning när det gäller anmälan till kurser och tävlingar. Man hänvisas först och främst att fråga sin ridlärare om man är osäker på om man klarar av kursen/tävlingen. Snott från hemsidan:

Hoppkurser:

Grupp 1: Bom- och lättare hoppövningar för Dig som inte är
så rutinerad ryttare.

Grupp 2: För Dig som har ridit i några år och har hoppat en
del.

Grupp 3: För lite mer avancerade ryttare med god hoppvana.

Dressyrkurser:

Grupp 1: För Dig som inte har ridit så länge, men vill prova
på en lätt dressyrkurs.

Grupp 2: För Dig som har ridit i några år och som rider enklare
dressyrrörelser (skänkelvikning, framdelsvändning)

Grupp 3: En mer avancerad kurs för Dig som vill fördjupa
dina dressyrkunskaper och som rider hästen i form.

Själva ridskolelektionerna har ingen nivåindelning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: tara
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama