Ridskola --> Nivåer

Spralice

Trådstartare
Hej, har en liten fråga här :

När man rider på ridskola rider man ju i olika nivåer.

Först börjar man la som nybörjare, sen går man la över till steg ett hur många steg finns det ? Och vad står de olika stegen för? Den sista frågan blev lite konstig kanske inte finns ngt direkt svar till de >.<' ..Jag är usel på att förklara som ni kanske märkt, men hoppas ni fattar.

Kramar Alice

Sv: Ridskola --> Nivåer

Det här med olika steg/nivåer finns inte på alla ridskolor så jag antar att det är något som varje ridskola bestämmer hur det ska se ut, dvs. antal steg och kriterier för dessa.

Tycker du ska fråga nån på din ridskola vad som gäller där.

På den ridskolan jag rider så finns det 5 nivåer. Jag ligger på nivå 4 :laugh:

Alla ridskolor har sina egna system och nivåer.
Hur många nivåer man har beror säkert på hästarnas kvalitet samt ridlärarna..
Har man välutbildade hästar och ridlärare så finns möjligheter att undervisa eleverna längre.

Varierar från de olika ridskolorna.
Ett bra riktmärke är annars de olika ryttarmärkena.

På ridskolan där jag rider en del finns 4 nivåer + tävlingsgrupper.

På min ridskola finns det två nybörjarnivåer (Ny och +) samt nivåerna 1-4 ovanför det. Sedan finns det starkare och svagare grupper inom nivåerna också; inte på pappret men i verkligheten.

MIn gamla fanns det 5 nivåer men inte högt utbildade ponnyes, gick i nivå 5 efter endast 4 år på ridskola,SÅ bytte jag rdiskola efter jag köpt egen ponny och red där istället och kom ännu länger men längst med min ridning har jag kommit för ridgymnasiumet :P

Hej!
Enligt de större anläggningarna finns det Nybörjar I, Nybörjar II, Märke I, Märke II, Märke III, märke IIII och märke V. Men namnet på nivåerna är skiftande men ca 7nivåer innan det kommer special grupper ex dressyr grupp, hoppgrupp eller intensiv grupp.

På ridskolan där jag red tidigare fanns det dessutom Knatte I och Knatte II för de minsta, och ganska många specialgrupper, bland annat en killgrupp och en "återvändar-grupp", dvs äldre osm ridit i sina ungdomsår och sedan återvänt till hästryggen senare i livet :)

Det är som sagt olika på olika ridskolor. På den ridskolan jag red på fanns nybörjare, I, II, II 2, III, III 2 och IV.

Det är olika på olika ridklubbar precis som det är sagt här i tråden. På min ridskola har vi gruppnivåerna 1, 2, 3 och 4 först och främst. Inom alla de finns det A, B och C. Exempelvis kan man gå i en 2b. Ovan det finns specialgrupperna. På hästsidan finns träningsgruppen (kombinerat hoppning och dressyr) och de har nu som en nivå för sej. Ovanför dom finns dressyrgruppen och hoppgruppen. På ponnysidan finns det bara en specialgrupp som kallas träningsgruppen Ponny.

Det är mycket simplare än vad det låter. :) Det är ju först och främst 1,2,3,4 alltså och de såkallade undergrupperna visar egentligen på ifall man ligger "i början" på grupp 3-nivån eller om man nästa termin kommer att kallas för en 4a.

men då kan det ju inte finnas speciellt många grupper på samma nivå, eller?

Jag rider på en stor ridskola. På de stora hästarna finns det tre 1:or, fyra 2:or, åtta(!) 3:or och tre 4:or, plus specialgrupper och en vardera av Nybörjare Ny och +. Tror det är motsvarande på ponny, fast lite mer fördelat mot 1:or och 2:or. Inte lika många 3:or. Där finns också specialgrupper samt voltige.

min ridskola är också ganska stor och vi har 6 st knattegrupper (varav 3 är knatte-minior), 1 miniorgrupp, 6 minior+grupper, 2 st grupp 1, 7 st grupp 2 (varav en 2-3), 8 st grupp 3 (varav en 3-4), 7 st grupp 4, 2 st grupp 5 + två dressyrgrupper, två hoppgrupper, plus typ tre vuxna nybörjare, en vuxna vana, två grupper med naturbruksgymnasiet i kommunen och ledlektion.

så det var inte antalet lektioner jag undrade över utan snarare om det finns underlag för så många olika nivåer, det blir ju ändå typ 12 nivåer och det borde vara väldigt svårt att hålla jämn nivå på grupperna isåfall.

så det var inte antalet lektioner jag undrade över utan snarare om det finns underlag för så många olika nivåer, det blir ju ändå typ 12 nivåer och det borde vara väldigt svårt att hålla jämn nivå på grupperna isåfall.
Ah, du menar så. Ja, även med de relativt få nivåer vi har är skillnaden ofta hårfin mellan en svag 2:a och en stark 1:a till exempel. Borde vara ännu svårare att se skillnad med 10-12 olika nivåer.

På ridskolan där jag rider delas grupperna in i 1, 1-2, 2-3, 3, 3-4, 4 och 5:a . Dessutom finns det hoppspecialgrupper i 2 olika nivåer. Den största delen av alla ridskoleryttare rider nog i grupp 3,-4, andelen nybörjare är liten, grupp 1 går 1 gång/vecka.

Där jag rider är det 1 - 8 och efter det blir man "junior". Jag är "Junior". :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama