Ridponnyhingst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Spider84
  • Startdatum Startdatum
Sv: Ridponnyhingst...

Tack!
Eftersom det hela har bestämts i samråd med veterinär är jag inte rädd för att hon inte håller för betäckningen utan att hon kanske inte håller för framtida ridning ett tag efter betäckningen.
Som det är nu får hon bara skrittas på hårt underlag.

Dessutom är hennes skador just skador. Alltså inget som hon har i kroppen eller nedärver. Att hon har varit med om en massa skit i hennes liv kan ju inte hon hjälpa.
Senskadan uppkom, som C_L m.fl. mycket väl vet under en filminspelning där hon trampade åt skogen och sedan troligtvis lyckades galoppera runt på skadan under en hel dag (adrenalin som pumpar).

Jag kan tillägga att hade jag trott att hästen haft dålig hållbarhet i sig själv och då även nedärvt detta hade jag inte tänkt tanken på att betäcka henne. Eftersom jag haft henne så länge så har jag koll på det mesta hon varit med om och tycker inte att det är ett dugg konstigt att hon är som hon är i kroppen.
När jag dessutom sett en avkomma efter henne som visserligen inte hade den bästa pappa (troligtvis eftersom det var en tjuvbetäckning av en ej godkänd hingst) som rörde sig mycket bra och hade precis det temperament jag ville ha så tvekar jag absolut inte.

Hon är dessutom en underbar hopperska och jag hade inte tvekat en sekund på att köpa henne som unghäst för att ha som hopphäst.

Så diskussionen om hon är bra att betäcka kan ni ta någon annanstans...och diskussionen om hon mår bra eller inte av det för jag med veterinären (som inte hade den minsta tvekan om att hon går bra att betäcka utan att hon lider av det).

Tillägg: minns inte om jag lyckades skriva senskada eller inte. Skadan ligger på ett förstärkningsband.

Senast ändrad av en moderator:

Och tack Rodde för dina tips om sperma kvalitén.
Jag får läsa igenom det några gånger så jag får in allt.

Vill du att avkomman skall vara lätt eller lite maffigare ?

Det gick väl igenom en hingst av det maffigare slaget med makalösa gångarter på RP-bruks. Den kan ha hetat Capriole eller ngt liknande. Hans typ och hhb poäng var inte så bra, men där kan ju stoet komplettera.

Det spelar egentligen ingen större roll. Stoet får väl betecknas som "medel" i sin typ och det gör mig inget om avkomma blir vare sig lättare eller tyngre. Så länge hoppförmågan och ett, för mig, trevligt psyke finns där (föredrar skarpa hästar). Ska se om jag kan hitta den hästen du tänker på.

Just nu är det Minotauros som ligger närmst, absolut närmst.
Fick ett pm (tack för det!) där jag fick en varning för att han ger väldigt skarpa avkommor. För mig är det positivt även om det kanske inte ska gå så långt att man får ett odjur på halsen.

Ang. "varningen om skarpa avkommor"

Nu har inte jag så jättestor erfarenhet av Minotauros-avkommor, men jag har själv en hingst född 2006 efter honom som har ett i mitt tycke perfekt temperament. Han är orädd och framåt,men inte bufflig eller jobbig mot mig. Framförallt är han lättlärd, tar inte alls lång tid för honom att förstå vad som ska göras. För någon vecka sedan så gick jag på promenad med honom, i grimman,och när han blev piggare på hemvägen så bad jag honom att göra halt med jämna mellanrum, efter tre-fyra gånger behövde jag inte ta i honom, endast använda min röst. Detta trots att jag praktiskt tagit inte gjort något med honom på ett år (hingstbete och därefter lösdrift).

I och för sig har hans mamma ett bra temperament, men inget tyder på att Minotauros ska ha försämrat det.

Av min ringa erfarenhet så rekommenderar jag honom, särskilt om du vill ha en brun avkomma med få tecken ;)

Lycka till med hingstvalet!

/annmik

Jag har lyckats med bedriften att ha fyra bruna hästar så jag får väl fortsätta på den trenden antar jag.

Tack för att du berättade om avkomman. Håller på och pratar med hingststationen som har "Mini".

Ang pm vad gäller div hingstar så skulle jag inte lyssna på dem.
När jag själv frågade till mitt sto förra året så fick jag ett drös med pm, alla med skitsnack om andras hingstar. Det ingår visst i vissa av rp hingstägarnas marknadsföring att snacka ner andras hingstar.
Leta själv upp resultaten på avkommor o på hingstarna.

Jag kan bara säga att jag har stor erfarenhet av hästar med Minotaurus morfar till pappa eller farfar och de har alla haft det bästa temperament man kan tänka sig! Schyssta och samarbetsvilliga!

Det pm:et jag fick var inte från någon annan rp-ägare och det kan ju vara så att stoet nedärvt det hårda psyket.

Men det känns bra att höra att flera har uppfattningen av att de är samarbetsvillga. Stoet misstänker jag kommer nedärva ett skarpare psyke oavsett vad jag väljer för hingst.
Just nu så lutar det åt att det blir Minotauros till henne. Jag tycker han ser ut att passa henne på alla sätt och har dessutom en intressant stam.

Gå på magkänslan.
Annars har Gerswin lämnat mycket bra temperament på dem jag sett.
På bruksprovet så var det 6 hingstar inne på ring på en gång o Goodwin var lugnet själv...mer än man kan säga om de andra.
Han hade även en jättefin ridbarhet.
Gerswins dotter var väl det högst bedömda 3 årsstoet förra året.
Mercedes MW. Dubbeldiplom. Tror det var 53p på gång o 52 på hopp...eller var det tvärtom.
Du har ju även Top Nordpol som har bra egna prestationer i hoppningen.
Sen 3 åringen som blev godkänd i år e Power Boy som fick 10/10 på hoppningen.

Kommer inte ihåg vad du skrivit om storlek...vad du vill ha för Förväntad höjd på din avkomma.

Jag hade en häst e. Amiral-Ciceron 160 cm, som blev utdömd (kronisk bronkit, störs inte av det, men kan inte bli någon tävlingshäst). Jag sålde henne som avelssto till ridponnyavel, hon ska betäckas med Henfynyw Tywysog i år vad jag vet.

Jag tror det kan bli riktigt bra, då han är förhållandevis liten (129,5 cm) och man riskerar troligtvis inte att få en liten häst.
Han är dessutom väldigt allround (dock ligger väl hans primära kvaliteer i gångarterna)

Tyvärr brukar ju ofta avkomman storlek följa stoets storlek.
Men inte alltid givetvis.

Behöver det verkligen vara en ridponny? Hade det funkar lika bra med tex en Connemara-hingst eller en New Forest-hingst?

Det finns massor med fina ponnyhingstar, så stirra dig inte enbart blind på ridponnyhingstarna.

Jo så klart det går bra med andra raser också. Bara jag som skriver klumpigt. Så länge det inte blir för mycket "ponny" över exteriören och steget.
Hoppas att ni förstår hur jag menar med det där.

Det finns en del fina Connemara/halvblodskorsningar som blivit mycket bra. Speciellt i hoppning.

Jag hade satsat på en Connemara-hingst av den lättare modellen.

Tyvärr brukar ju ofta avkomman storlek följa stoets storlek.
Men inte alltid givetvis.

Jo jag vet, men om hingsten är 129 cm istället för 150 ökar ju chanserna att även få en liten avkomma.
Stoet har fått en avkomma tidigare (e Stravinsky xx ca 170cm) och den var 3 år gammal 158 cm hög, blir väl ca 165.

Fast storleken spelar mindre roll. Det är bara att jag inte vill ha en jätte häst. Det måste alltså inte bli en ponny och jag överlever om avkomman blir några cm större än sin mor.

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att det blir Minotauros jag betäcker med om min ekonomi tänker samarbeta med mig under våren.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 742
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: Gimlan
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 562
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 640
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar