Ridponnyavel - välja hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady II
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 6 861
Sv: Ridponnyavel - välja hingst

Om nu rätt ska vara rätt, så under din tid som ordförande i ASRP så föreslogs att ASRP ej skulle godkänna NPS stambok! Hur kan jag nu komma ihåg detta? Jo, jag har nämligen sparat en utskrift från forumet som asrp hade, där ett inlägg från just dig föreslog denna sak, då NPS ej hade obligatorisk avelsvärdering enl svensk modell. Jag sparade denna utskrift då jag tyckte att ett sådant påstående var så oerhört korkat och tydde på noll insikt i ridponnyavel.
Om du nu ändrat åsikt är det bara att applådera, men faktum är att du bland andra föreslog denna regeländring, och om du nu låtsas som om det regnar och förnekar detta påstående ska jag gladeligen scanna in det papperet och skicka en kopia till alla som är intresserade. :banana::banana::banana:

Nej det förnekas inte, på den tiden funderades mycket över detta med att låta avelsmateriel gå direkt in i stamboken som inte var prestationsavlat. Någon ordförande var jag dock inte.

Svensk ridponny var inte ensamma om de tankarna, den enda stambok som förverkligat ideerna är Holländska NWR.*

I dag är det inget problem, Brittiska ridponnyhingstar har fullt* tillträde till alla avelsvärderingar runt om i Europa...fast jag vet inte namnet på någon aktiv Brittisk ridponnyhingst i någon Europeisk avelsförening utanför NPS.

Den sista jag känner till i Holland hette Highmed Duty Free och var avelsvärderad, gick bruksprov och godkändes för NWR, han dog dock ung.

Den sista jag känner till i i Tyskland hette Smalland Martino, han avelsvärderades gick bruksprov och verkade i två sässonger i Tysk ridponnyavel innan han kastrerades.

Bägge har lämnat avkommor som är aktiva i avel i dag, jag äger ett sto som är e. Sm. Martino.
kanske känner poloplayer till någon som jag inte gör..???

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett ridponnysto som jag har tänkt betäcka till våren. Frågan är bara vilken hingst man ska välja, någon som har tips och vill dela med sig av egna erfarenheter?

Min ponny är e. welshhingst u. halvblod 136 cm hög och smäcker. Snäll men tuff, bra exteriör (40p). Eftersom hon själv har en väldigt bra hoppteknik vill jag ha en bra hopphingst till henne. Jag har senare tänkt att sälja fölet.

Funderar nu på Poetic Justice, på grund av hans goda nedärvning i hoppning, men han är ju tyvärr inte godkänd för ridponnyavel och jag vet inte om det är så bra att blanda in connemara. Annars verkar Verona´s Gerswin och Top Nordpol intressanta, någon som vet något om deras avkommor?

Nå, har du blivit något klokare nu då?

Undrar eder Saila, vän av ordning.

Ok det var ursprungsfrågan!
Men du blir min mot fråga, om du har ett ridponnysto, varför funderar du på att betäcka med en Connemara. Ridponnyston om man avlar ridponny betäcks med ridponnyhingst eller fullblod, annars blir det ju knappast Ridponny utan korsningsavel!
Nu vet jag att man kan använda Connemara hingstar i BRP och det är fullt godtagbart, men fortfarande är det konstigt att man vill avla ridponny men hittar ingen ridponnyhingst av alla som finns i och utanför Sverige som kan passa!
Top Nordpol och Gersvein, Bo-Gi, Hanassie, Rorherwood Panache, Jackets Beach Boy är andra hopphingstar inom ridponnyaveln, eller varför inte Fabian xx som bevisligen har gett många bra avkommor!

Rodde, i Lady II s frånvaro: dessa hingstar du räknar upp, varför räknar du dem som hopphingstar?

Ja det är väl för att de hingstar har Bl.a gett hoppande avkommor och ett par har på sitt bruksprov visat talang för hoppning.
Tar du Gersvin o Bo-Gi har dom på bruksprov visat hoppanlag, Fabian xx har genom sina fantastiska avkommor visat att dom hoppar, Top Nordpol har hoppande avkommor i Tyskland och Vita Nova's Hanassie är väl den av alla som är mest meriterad med över 30 tävlande avkommor NAT/INT i bland annat hoppning Ponnyer i 3 länders landslag.
Rorherwood Panache har blodslinjerna som talar för att han är en fantastisk hopp ponny och efter endast 6 veckor i gång har han redan med sin lilla ryttare kvalat till MSV(han är 129 cm). Jackets Beach Boy har en av Englands bästa hoppförärvare i sig och samma fullblodslinje som halvblodshingsten Quite Easy, Ann Hedlund har flertalet gånger skrivit vad folk missar när man inte ser detta. Nu är han nog såld och kommer att gå som sportponny inte hingst, så lägg det namnet på minnet han kommer vi nog att få läsa om! Det finns fler hingstar som förärver sin enorma hoppförmåga och som företräder det bästa hoppblod i Europa bland ponnyer!
Ta t.ex Syndicat Linaro som är kända för att plocka på sig mycket bra hoppblod, grundaren köpte in Bruksprovsvinnaren Kooihüster Teake som tävlat för Holland och England, varit under John Withakers träning.
Jag fick nyligen ett mail av Grundaren av Syndicat Linaro som var så glad över att han hade ett sto e. Vita Nova's Hanassie i sin privata avel!
Man behöver inte gå över ån för att hitta vatten, vi har det bästa hoppblodet redan i Sverige, men man måste leta lite!

Glöm inte mödernet på dessa avkommor, där finns kanske anlag som hjälper till att lämna bra hoppavkommor! Därmed inget ont sagt om de hingstar som räknats upp. Fast det finns nog fler som lämnar "hopp" och som bevisat sin egen duglighet inom hoppningen!

Men om en hingst lämnar 30 INT/NAT tävlande avkommor och över 60 avkommor i övre LA klasser kanske det inte räknas som slump!
Vad spelar det för igentlig roll om hingsten kan hoppa, om han saknar förmåga att förärva den?
Men räkna istället upp ett antal fler ridponnyer som visat sin hoppförmåga, då finns det ju fler att välja mellan eller hur!
Det är ju helt korrekt att det finns ju ingen hingst som kan få ett föl utan att det är ett sto med i leken!

I Sverige är vi troligtvis världsbäst på att göra korsningar, tekniken att para två hästar av olika raser och få en sportponny är mycket beprövad.

I andra länder med tidigare ridponnyavel är avelsmetodiken inte så vanlig, man har i stället ridponnyhingstar i blodslinjer som man vet är förvärvningssäkra och använder unga söner och nästra generations unga söner osv.

ASRP hade som avelsmål att ta fram en Svensk ridponny och korsningen var bara tänkt som ett snabbt sätt att få fram bra avelsmateriel-till ridponnyavel.

På så sätt konstruerades stamboken, ridponnyhingstarna stod för ridponnyaveln och lämnade ridponnyer--renrashingstarna stod för korsningar och lämnade korsninghar och nya ridponnyhingstar ja det kunde bara ridponnyer bli.

Så teoretidskt skulle med tiden ridponnyaveln öka och korsningarna minska med tiden..likt andra länder när dom börjat med ridponnyavel.

Men nu är vi ju i Sverige---världen bästa korsningsponnyuppfödare och inte riktigt i varjefall inte riktigt ännu världens bästa ridponnyuppfödare..så bara att inse att många finner korsningsavel bäst och fullständigt skiter i ridponnyhingstarna som anses lite fjöliga och inte hoppar.

Många finner å andra sidan avel med ridponnyer från både Sverige och importer som den mest stimulerande aveln och gläder sig enormt över att vi har så många fina ridponnyhingstar tillgängliga.

Egentligen inget konstigt och det är bra och ASRP nu har två starka raskoder som producerar sportponnyer, den Svenska ridponnyn.
Tillsammans blir aveln STARK och bred.

Till helgen blir det avelskonferens, då diskuteras situationen och ny PLAN för framtiden diskuteras fram.

Allt blir inte alltid som man tänkt sig...

peråke

Senast ändrad av en moderator:

En av anledningarna till att jag valde Hanassie. Jag sysslar ju egentligen bara med dressyravel men har ett welsh sto e Paddock Camarque(elit) som ju har lämnat många bra hopp ponnies. Tänkte det kunde vara en intressant kombination. Sen har jag förstått att Hanassie även har dressyr avkommor så det passade mig bra.

Tillägg!
Stoet har tävlat LA dressyr innan hon skadade sig. Om hon hopptävlats vet jag faktiskt inte.
Självklart var det ett bredare perspektiv på mitt val av hingst...men det kanske jag inte behöver tala om;)

Senast ändrad:

Jag håller tummarna att det tas beslut att 93 orna ska kunna göra bruksprov.

Hej Rodde!
Såg att du hade full koll på Jackets Beach Boy:p, Att han hade sålts som sportponny tex..
Såldes gjorde han till mig:angel:
Han är så himla fin. Gudasnäll att ha och göra med. För ca två månader sen blev han pappa till stofölet Pione. Hon står i Leksand hos Anneli Witasp.
Mvh Louise:banana:

Hej!

Vad kul och grattis! jag har hört ryktas att han ska kastreras och det hoppas jag är endast rykten! Jag har sett honom och för alla som letar bra hopp blod är detta en klippa! Han är också vacker som en dag!
Lycka till med honom och hoppas att han får vara kvar som hingst!

Han stod till försäljning under ett halvår några mil ifrån mig, och kunde fås kastrerad om man ville.

Därav kommer säkert ryktet att han är kastrerad när så många som provridit fått erbjudandet att om dom köte honom kunde han levereras kastrerad.

Lisa Petterson

Hej igen Rodde.
Nu fick du som du ville, Jacket's Beach Boy är hingst, och kommer antagligen att förbli det.
Vi hade till och med beställt tid hos en veterinär för kastrering, men mamma pratade med en kille som håller på med avel och har jobbat på seminstation i många år. Vi funderade på att frysa in semin, och kastrera honom efter det. Men om man ska visa upp en häst, för att visa att han är bra och folk ska använda hans semin till sina ston, inte visar man väl då en valack?!
Nej, vi fick tag på en stallplats där han får vara hingst, hos min hopptränare Åsa Lindberg. Hon är bäst, tack Åsa :)

Grattis Grattis och Grattis alla ni som är intresserade av hoppavel, för detta är en ponny med samma blodslinjer som Flyinges Quit Easy! Jag såg en dotter till honom idag, Morgan Johnson hade bara gott att säga om henne!
Han är ju cool så nu när Brittisk Ridponny är med i Spaf och hans avkommor får tävla championat och vara fullvärdiga andra ridponnyhingstars avkommor får han säkert en hel del ston!
Mycket bra beslut!
Snälla skicka in lite snygga bilder på honom till Webmaster i RSF, du hittar dom på www.ridponny.org

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 915
Senast: Kisseninan
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 872
Senast: fia-lisa
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Ramona
·
Avel Ja som rubriken lyder... Det här är helt för min egen del, jag avlar inte själv och har inte tankar på det så allt som skrivs här är...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 780
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka