P
peråke
Sv: Ridponnyavel - välja hingst
Nej det förnekas inte, på den tiden funderades mycket över detta med att låta avelsmateriel gå direkt in i stamboken som inte var prestationsavlat. Någon ordförande var jag dock inte.
Svensk ridponny var inte ensamma om de tankarna, den enda stambok som förverkligat ideerna är Holländska NWR.*
I dag är det inget problem, Brittiska ridponnyhingstar har fullt* tillträde till alla avelsvärderingar runt om i Europa...fast jag vet inte namnet på någon aktiv Brittisk ridponnyhingst i någon Europeisk avelsförening utanför NPS.
Den sista jag känner till i Holland hette Highmed Duty Free och var avelsvärderad, gick bruksprov och godkändes för NWR, han dog dock ung.
Den sista jag känner till i i Tyskland hette Smalland Martino, han avelsvärderades gick bruksprov och verkade i två sässonger i Tysk ridponnyavel innan han kastrerades.
Bägge har lämnat avkommor som är aktiva i avel i dag, jag äger ett sto som är e. Sm. Martino.
kanske känner poloplayer till någon som jag inte gör..???
peråke
Om nu rätt ska vara rätt, så under din tid som ordförande i ASRP så föreslogs att ASRP ej skulle godkänna NPS stambok! Hur kan jag nu komma ihåg detta? Jo, jag har nämligen sparat en utskrift från forumet som asrp hade, där ett inlägg från just dig föreslog denna sak, då NPS ej hade obligatorisk avelsvärdering enl svensk modell. Jag sparade denna utskrift då jag tyckte att ett sådant påstående var så oerhört korkat och tydde på noll insikt i ridponnyavel.
Om du nu ändrat åsikt är det bara att applådera, men faktum är att du bland andra föreslog denna regeländring, och om du nu låtsas som om det regnar och förnekar detta påstående ska jag gladeligen scanna in det papperet och skicka en kopia till alla som är intresserade.![]()
Nej det förnekas inte, på den tiden funderades mycket över detta med att låta avelsmateriel gå direkt in i stamboken som inte var prestationsavlat. Någon ordförande var jag dock inte.
Svensk ridponny var inte ensamma om de tankarna, den enda stambok som förverkligat ideerna är Holländska NWR.*
I dag är det inget problem, Brittiska ridponnyhingstar har fullt* tillträde till alla avelsvärderingar runt om i Europa...fast jag vet inte namnet på någon aktiv Brittisk ridponnyhingst i någon Europeisk avelsförening utanför NPS.
Den sista jag känner till i Holland hette Highmed Duty Free och var avelsvärderad, gick bruksprov och godkändes för NWR, han dog dock ung.
Den sista jag känner till i i Tyskland hette Smalland Martino, han avelsvärderades gick bruksprov och verkade i två sässonger i Tysk ridponnyavel innan han kastrerades.
Bägge har lämnat avkommor som är aktiva i avel i dag, jag äger ett sto som är e. Sm. Martino.
kanske känner poloplayer till någon som jag inte gör..???
peråke
Senast ändrad av en moderator: