Ridponnyavel - välja hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lady II
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 6 861
Sv: Ridponnyavel - välja hingst

Nu finns Panache hos mina kompisar i Kilafors.
Han tävlas i hoppning och det går faktiskt riktigt bra.
Så sent som idag var han tvåa i en regional LB OCH LA, och förra helgen (tror jag) var han tvåa i en nationell LA! :D
Han är redan kvalad till MSV.

Kul med en Rotherwoodponny här. Jag besökte det stuteriet våren 05.

Rotherwood Panache vann LA hoppningen i Helgen! Han kommer enligt familjen som tävlar honom att bli en av de bästa hopp ponnyerna i Sverige!
Flickan som tävlar honom tävlar också en ponny e. Dito som är sedan länge kvalad till SM, men efter bara 6 veckor som dom har haft Panache är han kvalad till MSV!
Varför använder inte folk en liten fantastisk hopp ponny med Internationellt blod???

Rotherwood Panache vann LA hoppningen i Helgen! Han kommer enligt familjen som tävlar honom att bli en av de bästa hopp ponnyerna i Sverige!
Flickan som tävlar honom tävlar också en ponny e. Dito som är sedan länge kvalad till SM, men efter bara 6 veckor som dom har haft Panache är han kvalad till MSV!
Varför använder inte folk en liten fantastisk hopp ponny med Internationellt blod???

Såg hans fina pappa R Peter Pan på stuteriet.

Hur var han? Jag har ett ursnyggt hoppstammat 2 årssto som troligen växer över ponnymått.... jag är nästan övertygad om att Panache är den tilltänkta nästa år!

Varför använder inte folk en liten fantastisk hopp ponny med Internationellt blod???[/QUOTE]

Det här tycker jag är ett typexempel på vilken skillnad en avelsvärdeklass tilldelad av "expertis" och "ägarnas" supportrarnas egna omdömen kan ha för inverkan.

Skulle den här hingsten genomgå oberoende avelsvärdering och gå igenom värderingen med "beröm godkännt".

Så är väl mer än troligt att stoägarna stod på kö.

Oberoende värdering´s syfte är att gynna (visa, framhäva osv. ) bra hingstar.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Vi får väl se.... Jag har hört det ryktas att han kanske kommer till Axevalla!

Varför använder inte folk en liten fantastisk hopp ponny med Internationellt blod???[/QUOTE]

Det här tycker jag är ett typexempel på vilken skillnad en avelsvärdeklass tilldelad av "expertis" och "ägarnas" supportrarnas egna omdömen kan ha för inverkan.

Skulle den här hingsten genomgå oberoende avelsvärdering och gå igenom värderingen med "beröm godkännt".

Så är väl mer än troligt att stoägarna stod på kö.

Oberoende värdering´s syfte är att gynna (visa, framhäva osv. ) bra hingstar.

peråke
I slutet av 90-talet funderade jag på att visa en engelsk ridponnyhingst i B-storlek (126cm hög) och frågade då asrp om bruksprovet och fick svaret att höjderna på hinderna under hopp-provet var samma för hingstar oavsett storlek, eftersom asrp ej ville ha hingstar under 140cm. Gäller samma nu, eller får en B-ponny lägre hinder än en D-ponny?
Sen tycker jag det är intressant att en hingst i B-ponnystorlek, med god stam visar bra resultat riden av ett BARN, alltså i mina ögon är en sån hingst mer intressant än alla dessa större hingstar som aldrig visat sig på tävlingsbanan men får en massa ston.
Jag hade en mkt intressant diskussion med en dressyrdomare/tränare härom kvällen som i många år både dömt massor ponnydressyr och tränat otaliga ekipage, h-n tyckte inte att ponnier ska utbildas av vuxna, möjligtvis kan en vuxen sköta inridningen, men sedan ska ungdomar sköta utbildningen under en bra tränare. Det var åsikten från en som varit i sporten i 30 år, men kanske ni här på BUKE vet bättre :D

(jag såg att ordet expertis nämdes ovan, men rimligtvis är väl svensk avelsvärderingsnämnd expert på svensk ridponny? Och inte på Brittisk ridponny? Hingsten ovan nämd är brittisk ridponny och bör väl rimligtvis dömas av en expert på brittisk ridponny? Så vitt jag vet har aldrig någon svensk medlem av avelsvärderingsnämnden varit i england och för all del i något annat land och dömt ridponny? )

Senast ändrad:

I slutet av 90-talet funderade jag på att visa en engelsk ridponnyhingst i B-storlek (126cm hög) och frågade då asrp om bruksprovet och fick svaret att höjderna på hinderna under hopp-provet var samma för hingstar oavsett storlek, eftersom asrp ej ville ha hingstar under 140cm. Gäller samma nu, eller får en B-ponny lägre hinder än en D-ponny?
Sen tycker jag det är intressant att en hingst i B-ponnystorlek, med god stam visar bra resultat riden av ett BARN, alltså i mina ögon är en sån hingst mer intressant än alla dessa större hingstar som aldrig visat sig på tävlingsbanan men får en massa ston.
Jag hade en mkt intressant diskussion med en dressyrdomare/tränare härom kvällen som i många år både dömt massor ponnydressyr och tränat otaliga ekipage, h-n tyckte inte att ponnier ska utbildas av vuxna, möjligtvis kan en vuxen sköta inridningen, men sedan ska ungdomar sköta utbildningen under en bra tränare. Det var åsikten från en som varit i sporten i 30 år, men kanske ni här på BUKE vet bättre :D

(jag såg att ordet expertis nämdes ovan, men rimligtvis är väl svensk avelsvärderingsnämnd expert på svensk ridponny? Och inte på Brittisk ridponny? Hingsten ovan nämd är brittisk ridponny och bör väl rimligtvis dömas av en expert på brittisk ridponny? Så vitt jag vet har aldrig någon svensk medlem av avelsvärderingsnämnden varit i england och för all del i något annat land och dömt ridponny? )

Svensk ridponny har som avelsmål en sportponny, utifrån det avelsmålet bedöms hingstarna.

Till värderingen anlitas årligen det bästa som finns att få tag i av markdomare och testryttare.
Exteriörbedömningen görs av Svenska exteriörddomare och vad som kan vara lite kinkigt är typbedömningen, men då typen är beskriven som ädel och lätt brukar inte ponnyer som har Brittiskt/Holländskt ursprung ha problem med typbedömningen utan är vinnarna.

Svensk ridponny är ingen ras--med en egentlig rastyp.

Tittar man exempelvis på de hingstar som erhållit 9/10 i typpoäng under åren så ser man tydligt att någon likhet inte existerar dem emellan, utan att det är welshridponnyer/ Halvblods/welsh korsningar /Halvblods Newforrestkorsning / Ridponny /connemarakorsning osv--helt skilda raskorsningar alla med en GOD typ för sporten.

Dagens rasvisa krav finns angivet höjder för hopprovet.
Dagens rasvisa krav rids B-ponnyer i hopprovet av egen ryttare. Testryttaren står bredvid och instruerar, ger hjälp och markdomare tillsammans med testryttare sätter poäng.

Detta har införts för att inte missgynna små ponnyer.

ASRP finns just nu i år 2007 --I slutet av 90 talet är HISTORIA. (och vad som egentligen skedde då kanske ingen exakt minns och det har egentligen ingen betydelse i dag)

peråke

peråke

Svensk ridponny har som avelsmål en sportponny, utifrån det avelsmålet bedöms hingstarna.

Till värderingen anlitas årligen det bästa som finns att få tag i av markdomare och testryttare.
Exteriörbedömningen görs av Svenska exteriörddomare och vad som kan vara lite kinkigt är typbedömningen, men då typen är beskriven som ädel och lätt brukar inte ponnyer som har Brittiskt/Holländskt ursprung ha problem med typbedömningen utan är vinnarna.

Svensk ridponny är ingen ras--med en egentlig rastyp.

Tittar man exempelvis på de hingstar som erhållit 9/10 i typpoäng under åren så ser man tydligt att någon likhet inte existerar dem emellan, utan att det är welshridponnyer/ Halvblods/welsh korsningar /Halvblods Newforrestkorsning / Ridponny /connemarakorsning osv--helt skilda raskorsningar alla med en GOD typ för sporten.

Dagens rasvisa krav finns angivet höjder för hopprovet.
Dagens rasvisa krav rids B-ponnyer i hopprovet av egen ryttare. Testryttaren står bredvid och instruerar, ger hjälp och markdomare tillsammans med testryttare sätter poäng.

Detta har införts för att inte missgynna små ponnyer.

ASRP finns just nu i år 2007 --I slutet av 90 talet är HISTORIA. (och vad som egentligen skedde då kanske ingen exakt minns och det har egentligen ingen betydelse i dag)

peråke

peråke

Där ser man, även fan kan bli religiös på gamle dar :D
Vad du precis skrev ovan om bruksprov var en omöjlighet på slutet av 90-talet och även 2001 då jag åter upprepade samma fråga.
Dock tycker jag inte det är historia, då mkt av dåtidens konstigheter fortfarande lever kvar bland många ponnyintresserade, vilket gjort att det kommit upp en massa bråk och interna strider, men det är härligt att höra att ingen är sämre än att dom kan ändra sig. :banana::banana::banana:

Hur var han? Jag har ett ursnyggt hoppstammat 2 årssto som troligen växer över ponnymått.... jag är nästan övertygad om att Panache är den tilltänkta nästa år!

Snygg och verkade trevlig, men jag är dålig på kräsen exteriörbedömning.

Jag läste en intressant sak angående ridponnyer! Ridponny är ett varumärke som NPS har myntat och deras stambok sträcker sig från 1884 någonting. Detta varumärke har sedan följt ridponnyerna som exporterats. Ta Tyskland där Bl.a Bönninger var över och hämtade Oakley Bubbling Bobberty som han döpte om till Valentino, man startade sin ridpnnyavel genom de Brittiska Ridponnyerna, likaså har Holländare och Australiensare, Belgare etc. Då har man fått använda avelsnamnet Ridponny! Danskarna startade inte sin avel med Brittisk Ridponny utan kallas för Sportponny för dom kan innehålla lite alltmöjligt.
Nu till det märkliga, Asrp sparkade ut de godkända ridponnyhingstarna från England och godkände inte de Brittiska Ridponnyerna, men har tagit NPS namn Ridponny. Nu är det så att trots vad vissa säger har ridponny en typ och man typavlar likväl som prestationsavlar på ridponnyer.
Om man börjar med welsh så använder man moderföreningen som startade welshavel, det ska enligt denna skrivelse även gälla ridponnyer då stamboken är så gammal som 1800 talet!
Intressant tanke!
Undra hur dom ska gå vidare med detta, det är tydligen något som EU sitter och funderar på nu!

Det är mkt intressant det du skriver, och visst sträcker sig den engelska ridponnyns historia tillbaka till 1800-talet. Och visst har du rätt om den engelska ridponnyns roll inom ASRP, det var på gång en tid för några år sen att man INTE skulle godkänna NPS stambok! Och när jag ville importera sperma från en av de få hingstar som då var tillgängliga på semin så fick jag svaret att en sån hingst kunde endast godkännas för svensk ridponnyavel om den deltagit i SM i hoppning eller dressyr, jag säger bara godag yxskaft, hur i herrans namn skulle en engelsk hingst som verkar på semin i england kunna ha deltagit i svenskt SM???(hur många av de svenska godkända ridponnyhingstarna har deltagit i SM i hoppning eller dressyr???)
Förhoppningsvis så har väl nuvarande avelsråd inom asrp blivit lite klokare och fattar lite mer vettiga beslut.
Min åsikt och det är nog många som stödjer den bland insatta ponnymänniskor att ridponny är en ras och en typ, men däremot sportponny är en typ men ej nån ras. :banana::banana::banana:

Senast ändrad:

Nu till det märkliga, Asrp sparkade ut de godkända ridponnyhingstarna från England och godkände inte de Brittiska Ridponnyerna, men har tagit NPS namn Ridponny. !

Innan ni hetsar upp er allt för mycket på ASRP och dess syn på avelsmateriel så kanske lite grundfakta är bra.

hästavel och raser enligt följande.

Stängda stamböcker = ras. (renras)
EU:s rättsordning skyddar renavel.
Där är diskriminering tillåten på grund av ras men inte på grund av nation.

Öpnna stamböcker
Raser med öppna stamböcker betraktas som korsningsavel och åtnjuter inte detta skydd.

Inom EU finns registrerade nästan ett tjugotal ponnykorsningsstamböcker som går under namnet Ridponny och för ÖPPEN stambok.

Inom EU finns registrerat EN ridponnystambok med stängd stambok.
Den stamboken heter NWR Holländsk welshridponny.
(NWR har stängt ut alla övriga av EU erkända ridponnystamböcker inkl. "Brittisk ridponny")

ASRP har aldrig sparkat ut GODKÄNDA Brittiska ridponnyhingstar då något sådant begrepp INTE existerar.

ASRP har aldrig stängt ute någon Brittisk ridponny med full härstamning att avelsvärderas som Svensk ridponny.
ASRP har öppen stambok och accepterar alla ponnyer med lic. föräldrar av erkända raser och korsningar där det ingår erkända raser.

peråke

Om asrp inte har gjort det, hur kommer det sig att staten har fått betala ut skadestånd i det ärendet till en Brittisk Ridponny uppfödare? Staten har gett den personen rätt och betalt ut pengar nu verkar ärendet gå vidare.
Asrp lät inte de Brittiska Ridponnyhingstarna från England verka i Sverige! Det är ju just på grund av det som man betalar skadestånd till denna uppfödare???
Läs och se www.britishridingpony.com

Svenska staten lät inte hingstar verka i Svensk avel utan avelsvärdering......avelsvärderingstvång..... som upphörde årskiftet 2005/2006.

Det är Staten som är skadeståndsskyldig.

Det hade inget att göra med ASRP´s stambok.
Gör sig ASRP skyldig till olika former av överträdelser mot lagar/förorningar osv--är det ASRP som blir skadeståndskyldig.....

f.ö skall det bli spännande och se hur många som nu använder dessa Brittiska importhingstar nu när det är fritt fram.

Rodde kanske har betäckningssiffrorna för 2006 ???

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ingen aning, jag läste endast en artikel om detta, jag sitter inte inne med alla uppgifter jag är ju bara en ridponnyuppfödare som läser och försöker förstå!

ASRP har aldrig stängt ute någon Brittisk ridponny med full härstamning att avelsvärderas som Svensk ridponny.
ASRP har öppen stambok och accepterar alla ponnyer med lic. föräldrar av erkända raser och korsningar där det ingår erkända raser.

peråke

Om nu rätt ska vara rätt, så under din tid som ordförande i ASRP så föreslogs att ASRP ej skulle godkänna NPS stambok! Hur kan jag nu komma ihåg detta? Jo, jag har nämligen sparat en utskrift från forumet som asrp hade, där ett inlägg från just dig föreslog denna sak, då NPS ej hade obligatorisk avelsvärdering enl svensk modell. Jag sparade denna utskrift då jag tyckte att ett sådant påstående var så oerhört korkat och tydde på noll insikt i ridponnyavel.
Om du nu ändrat åsikt är det bara att applådera, men faktum är att du bland andra föreslog denna regeländring, och om du nu låtsas som om det regnar och förnekar detta påstående ska jag gladeligen scanna in det papperet och skicka en kopia till alla som är intresserade. :banana::banana::banana:

:bow::bow::bow:

Jag är intresserad av en kopia av det inlägget! :banana:
PM:a gärna!

Flundran

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 915
Senast: Kisseninan
·
Avel Ja nu har jag ju gått och köpt mig ett halvblod med full stam, så då börjar jag ju såklart direkt tänka på att avla på henne :D Allting...
2
Svar
35
· Visningar
2 872
Senast: fia-lisa
·
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 359
Senast: Ramona
·
Avel Ja som rubriken lyder... Det här är helt för min egen del, jag avlar inte själv och har inte tankar på det så allt som skrivs här är...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 780
Senast: Molin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka