I slutet av 90-talet funderade jag på att visa en engelsk ridponnyhingst i B-storlek (126cm hög) och frågade då asrp om bruksprovet och fick svaret att höjderna på hinderna under hopp-provet var samma för hingstar oavsett storlek, eftersom asrp ej ville ha hingstar under 140cm. Gäller samma nu, eller får en B-ponny lägre hinder än en D-ponny?
Sen tycker jag det är intressant att en hingst i B-ponnystorlek, med god stam visar bra resultat riden av ett BARN, alltså i mina ögon är en sån hingst mer intressant än alla dessa större hingstar som aldrig visat sig på tävlingsbanan men får en massa ston.
Jag hade en mkt intressant diskussion med en dressyrdomare/tränare härom kvällen som i många år både dömt massor ponnydressyr och tränat otaliga ekipage, h-n tyckte inte att ponnier ska utbildas av vuxna, möjligtvis kan en vuxen sköta inridningen, men sedan ska ungdomar sköta utbildningen under en bra tränare. Det var åsikten från en som varit i sporten i 30 år, men kanske ni här på BUKE vet bättre
(jag såg att ordet expertis nämdes ovan, men rimligtvis är väl svensk avelsvärderingsnämnd expert på svensk ridponny? Och inte på Brittisk ridponny? Hingsten ovan nämd är brittisk ridponny och bör väl rimligtvis dömas av en expert på brittisk ridponny? Så vitt jag vet har aldrig någon svensk medlem av avelsvärderingsnämnden varit i england och för all del i något annat land och dömt ridponny? )
Svensk ridponny har som avelsmål en sportponny, utifrån det avelsmålet bedöms hingstarna.
Till värderingen anlitas årligen det bästa som finns att få tag i av markdomare och testryttare.
Exteriörbedömningen görs av Svenska exteriörddomare och vad som kan vara lite kinkigt är typbedömningen, men då typen är beskriven som ädel och lätt brukar inte ponnyer som har Brittiskt/Holländskt ursprung ha problem med typbedömningen utan är vinnarna.
Svensk ridponny är ingen ras--med en egentlig rastyp.
Tittar man exempelvis på de hingstar som erhållit 9/10 i typpoäng under åren så ser man tydligt att någon likhet inte existerar dem emellan, utan att det är welshridponnyer/ Halvblods/welsh korsningar /Halvblods Newforrestkorsning / Ridponny /connemarakorsning osv--helt skilda raskorsningar alla med en GOD typ för sporten.
Dagens rasvisa krav finns angivet höjder för hopprovet.
Dagens rasvisa krav rids B-ponnyer i hopprovet av egen ryttare. Testryttaren står bredvid och instruerar, ger hjälp och markdomare tillsammans med testryttare sätter poäng.
Detta har införts för att inte missgynna små ponnyer.
ASRP finns just nu i år 2007 --I slutet av 90 talet är HISTORIA. (och vad som egentligen skedde då kanske ingen exakt minns och det har egentligen ingen betydelse i dag)
peråke
peråke