D

_disel

Hej !
Jag har lånat en svensk ridponny som jag ska köpa( 3 åring).
Frågan är nu(som ja mest undrar över)
Vilken gren brukar dom passa bäst? dressyr eller hoppning?
Dom flesta ridponnysar ja sökt på ( till salu annonser) har man mest sett att dom enbart är dressyr tränade/tävlade.
Men ja är en hopptjej .. Den är väl rätt formbar så det kanske inte spelar någon roll?;)
Jag håller just nu på att rida in henne,så ja ville bara veta vad dom brukar vara bäst på!
Någon mer som har en hopp-ridponny? lägg in lite bilder isf:idea:

Sen undrar jag också hur stora dom kan bli?
Hennes mamma är arab och pappan är efter aramis rnf 128 (new forest) pappan är ca 137-139 cm hög.. och mamman tror ja va över 152 i mkh. Hästen är idag slarv mätt till mellan 150-151 cm hög. Undrar hur stora dom max brukar kunna bli?

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Ridponny

det är ju tyvärr en ganska svår fråga att svara på eftersom en svensk ridponny inte är en specifik ras..

Hennes mamma är arab och pappan är efter aramis rnf 128 (new forest) pappan är ca 137-139 cm hög.. och mamman tror ja va över 152 i mkh. Hästen är idag slarv mätt till mellan 150-151 cm hög. Undrar hur stora dom max brukar kunna bli?

www.asrp.se Svensk ridponnys avelsförening
http://www.newforest.g.se/hingstaramis.asp Aramis (är väl en dressyrhingst)

Men svensk ridponny ska gå fint att använda till allt möjligt.

Jag vet en tysk ridponny som gick körning och hoppning men skulle också ha passat till dressyr.

Okej,jag ska genast gå in och kika!
Jo han är dressyr hingst(hennes pappa) och hans pappa i sin tur är både hopp och dressyr hingst(mest hopp)
Därför undrar ja

de beror ju på stammen! vad ha mamman gjort tidigare? är hon hopp eller dressyr häst? läste innan att pappan var en dressyr hingst så de finns ju chanser att hon är duktig på dressyr men hon kan likaväl vara duktig på att hoppa! de e lite svårt att svara på men är hon visad eller nått?

Ja vet inte riktigt vad mamman är utbildad i.
Ingenting spec tror ja.. Mest allround skulle ja tippa på.
Ja har inte frågat direkt,men de kanske man skulle kunna göra=)

Jag är inte expert på det området, men svenska ridponnies "ska vara" duktiga i både hoppning och dressyr. De ska vara ridbara, de är framtagna för att passa båda grenarna.

nu blev det återupprepning

Hej !
Jag har lånat en svensk ridponny som jag ska köpa( 3 åring).
Frågan är nu(som ja mest undrar över)
Vilken gren brukar dom passa bäst? dressyr eller hoppning?
Dom flesta ridponnysar ja sökt på ( till salu annonser) har man mest sett att dom enbart är dressyr tränade/tävlade.
Men ja är en hopptjej .. Den är väl rätt formbar så det kanske inte spelar någon roll?;)
Jag håller just nu på att rida in henne,så ja ville bara veta vad dom brukar vara bäst på!
Någon mer som har en hopp-ridponny? lägg in lite bilder isf:idea:

Tacksam för svar!:bow:

Min ponny är reggad som svensk ridponny eftersom hennes föräldrar är okända, så svensk ridponny är de överblivna ponnierna som inte kan bli reggad som en specifik ras- alltså ser de alla otroligt olika ut. Du märker väl snart när du börjar hoppa hästen smått om den passar för hoppning eller inte, det beror ju helt på typen av häst samt om den tycker om det eller inte.
Hur stor din häst kommer att bli är ju också lite olika men eftersom hon redan är 3 år så kanske hon växer max. 5-6 cm eller så. Så högre än 160 ska du nog kanske inte räkna med.

det är ju tyvärr en ganska svår fråga att svara på eftersom en svensk ridponny inte är en specifik ras..

Jo det är det. Svensk Ridponny är en ras med rasstandard.

Men det svåra i frågan är precis som att fråga om halvblod passar bäst i en viss gren. Det beror ju på stammen och individen.

Min ponny är reggad som svensk ridponny eftersom hennes föräldrar är okända, så svensk ridponny är de överblivna ponnierna som inte kan bli reggad som en specifik ras- alltså ser de alla otroligt olika ut. Du märker väl snart när du börjar hoppa hästen smått om den passar för hoppning eller inte, det beror ju helt på typen av häst samt om den tycker om det eller inte.
Hur stor din häst kommer att bli är ju också lite olika men eftersom hon redan är 3 år så kanske hon växer max. 5-6 cm eller så. Så högre än 160 ska du nog kanske inte räkna med.

NEJ, din ponny är inte Svensk Ridponny bara för att den är registrerad i ASRP. Den är en korsningsponny.

En Svensk Ridponny har godkänd stam och registreringsnumret börjar på 43.

Avelsföreningen Svenska Ridponny reggar alla korsningsponnies, är det inte så? Iallafall importerade korsningsponnys.

även svenska ponnys utan härstammning reistreras där (har en sådan här). därimot så kan man inte efter vad jag förstått, premiera ponnyn om den saknar härstammning, men man kan det om för sv. ridponny godkänd härstammning finns.

konstigt då att min kompis har en ponny med okänd härstamning och den är reggad som svensk ridponny.. :confused:

Nej, inte SOM Svensk Ridponny. Be att få se registreringsbeviset. Raskoden lär börja på 99 = okänd korsning.

ASRP registrerar ponnyer utan stam, precis som ASVH registrerar stora hästar utan stam, men de blir inte Svensk Ridponny eller Svenskt Halvblod för det.

Skilj på att föreningen registrerar och att hästen/ponnyn är av en viss ras.

Hur kan en häst på 150 vara en ponny... det var en lustig ponny..

Storleken kan variera massor beroende på vilka korsningar som e gjorda. Hade själv en sv ridponny m känd härstamning som växte till knappa 160 i mkh. Samma sak med vad de brukar vara duktiga på-är ju helt upp till individen, en del är ju tex duktiga på hoppning men tycker inte att det är spec kul....då blir ju resultaten i längden inte heller lika bra....

i mitt huvud så borde det vara svårt att här över internett gissa på vad den kommer/kan bli bra på :crazy: det är ju väldigt individuelt. Antar eller snarare hoppas att du kommer rida h*n varierat dvs. både hoppa, dressyra och ute och då lär du ju märka vad just h*n är bra på och tycker om.
Det är som att säga att min d-ponny korsning som gått LA/MSV i hoppning är just gjod för att hoppa. Visst hon hoppar kalas bra *det säger sig själv :D * men jag skulle själv aldrig ha henne till hoppning nu när jag får hem henne *14 dagar kvar :bump: * hyar viosserligen ridit henne nu i 1 månad.. Anlednuingen: hon blir totalt okontrolerad och JÄTTE stressad i huvudet ^_^

rid du på och testa olika saker och märk sedan hur just DIN häst säger om saken, både i temperament, fysiskt och psykiskt.

Liknande trådar

Utrustning Jag själv tänker mycket på det här kring att vara en "längre" ryttare, jag är själv inte så allmänt lång bara 164 cm dock onormalt långa...
2
Svar
34
· Visningar
5 218
Senast: McFlurry
·
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 635
Senast: Askur
·
D
Avel Jag undrar hur stora dom kan bli? Min ridponny(som ja har på foder till senare köp)Hennes mamma är arab och pappan är efter Aramis RNF...
Svar
4
· Visningar
788
Senast: Madick
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 013
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10