Ridponny VS Connemara

cela

Trådstartare
Jag har ett connemarasto som jag funderar på att betäcka till våren, hon är e Juno Rory -Lukas RC35.
Första tanken var att välja en connemarahingst, har spanat på tex Poetic Kelly.Men nu har jag fastnat för Speyksbosch Dancer altenativt om jag bör välja en mindre hingst Speyksbosch Diablo
Hur är vettigt att satsa, att avkomman blir en renrasig connemara eller att den blir en brittisk ridponny?
Målet är att få fram en modern sportponny, och tanken är att antingen sälja direkt efter avvänjning men mer troligt att behålla och sälja grundutbildad som 3-4 åring.
Tips och råd emmottages gärna :)

Sv: Ridponny VS Connemara

Betäck med en connemarahingst, definitivt.
Jag tror avkomman blir betydligt mera värd som renrasig än som korsning.

Lycka till
Mia

Jag är lite kluven, gillar connemaran som renrasig o är kanonnöjd med de 3 jag har.
Mitt sto är dock av den ädlare sorten connemara och inte den grövre, i mitt tycke lite klumpiga varianten.
Jag vill ha connemarans fantastiska psyke men lite lättare i typen.
Så det beror lite på hur ditt sto ser ut och naturligtvis vad du vill ha ut av fölet.

Ta den hingst som passar stoet bäst.

Sen vet man inte vad man får i slutändan ändå.

delvis *kl*
Tack för input!
Jag sk iaf börja med att åka och titta på Poetic Kelly (connemaran) kanske säger det "klick" och då är ju frågan löst ;)
Det jag tänker på är ju också att mitt sto som blir tre till våren inte är färdigväxt, hon är idag 143 cm. Känns lite mer risky att betäcka med en maxad rp-hingst än en connemara. Blir avkomman en överhöjdare så lär det ju vara mkt bättre att det är en connemara än att det är en minimal häst....

För stora connemaror finns det en väldigt bra marknad tycker jag.
Dom passar så många, från lättklassryttare ,skogsmullar till lektionshästar, om psyket är bra vill säga.

Ser jag till vår 5-åring som ligger runt 154 så har vi ett helt A4 med villiga köpare. Så fort vi är på en tävling så frågar folk om han är till salu.
Folk inom hopp,dressyr,fälttävlan och ridskolor.

Connemarahingst helt klart!

Vad ligger det bakom mer än Juno och Lukas? Juno hoppades ju lite som ung av Rolf-Göran Bengtsson, men sen var det ju dressyrkarriären som tog över. Så det finns ju hopp även om man i första hand kanske tänker dressyr när man ser Junos namn.

Poetic Kelly gillar jag skarpt. Jag har jobbat i ett stall där hans mormor stod uppstallad, en helt underbar häst.

Det är ju inte säkert att ditt sto växer så mycket till heller, vissa är ju färdiga tidigt. Och många av Poetens avkommor är ju C-ponnyer.

Och som redan sagt så finns det ju en bra marknad för övervuxna maror.

Connemarahingst helt klart!

Vad ligger det bakom mer än Juno och Lukas? Juno hoppades ju lite som ung av Rolf-Göran Bengtsson, men sen var det ju dressyrkarriären som tog över. Så det finns ju hopp även om man i första hand kanske tänker dressyr när man ser Junos namn.

Poetic Kelly gillar jag skarpt. Jag har jobbat i ett stall där hans mormor stod uppstallad, en helt underbar häst.

Det är ju inte säkert att ditt sto växer så mycket till heller, vissa är ju färdiga tidigt. Och många av Poetens avkommor är ju C-ponnyer.

Och som redan sagt så finns det ju en bra marknad för övervuxna maror.

Nej Roffe har inte hoppat Juno något :D Han åkte iväg redan som 4åring till en dressyrryttare.

Dock så har ju blodet lämnat en hel del mkt fina fälttävlansponnys.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka