ridord på tyska?

M

MalinW

Jag ska till tyskland efter sommaren och jobba ett år. Såg att det fanns en tråd om hästord på engelska. Ska snart ringa henne jag ska vara hos, jättenervös! Jag kan bara lite ord på tyska och ska mest prata engelska. ska jag presentera mig på tyska eller engelska? Vad tycker ni?

Sv: ridord på tyska?

Dem tycker säkert att det är charmigt om du presenterar dig på tyska :) Häst orden är ju ungefär det samma på tyska och svenska, jag arbetade med en tysk och jag har bara läst tyska 1 år så vi pratade på engelska men sa hästorden på tyska :smirk:

Så det är bara att svänga till det svenska ordet lite så blir det bra :D
(men akta dig för att säga dumma saker, de förstå! Klant tillexempel ;) :angel: )

Jag har jobbat som hästskötare i Tyskland. Där jag var så talade de äldre så pass dålig engelska att det inte gick att prata engelska med dem, man fick så konstiga svar pga de missförstod osv. Så det blev till att använda den lilla tyska jag kunde. Däremot de i min egen ålder (jag var 20 år då) talade bra engelska över lag så dem pratade jag mest enegska med. Jag tror det löser sig naturligt vad som passar bäst!

Jag tycker klart att du ska försöka prata så mycket som möjligt på tyska, det finns ju vissa tyskar som absolut inte kan tänka sig att prata på engelska(egna efarenheter). Jag kan nog hjälpa dig med några översatta hästord, skriv bara vilka... Var i Tyskland ska du och hos vem ska du jobba hos? Tyskland är ju bara för underbart:love:. Lycka till med jobbet!:bump:

Om jag inte minns helt fel läste jag i nya ridsport om en tysk svensk ordbok med bara hästord som nyligen kommit ut. Ska bläddra igenom den igen så återkommer jag ;)

Svenska: Tyska:
Dressyrtävling=Dressurprüfung
Galopp=Galopp
Hingst=Deckhengst
Hjälper=Hilfen
häst=Pferd
Kandar=Kandarenzaum
Bett=Gehen
Passgång=Pass
Rida=Reiten
Trav=Trab
Volt=Volt
Sto=Stute
Spö=Reitgerte
Skritt=Schritt

Oki, vet inte. Såg bara att det stog i en Svensk/tysk häst ordbok. Fast den var lite gammal så orden kanske har förnyas... :D

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
404
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
814
Senast: Bison
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 334
Senast: monster1
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka